PDA

Vis full versjon : [LØST] S60 2002 - Nye klunkelyder



aarnes
14/11/11, 08:35
Folkens, nå har jeg fått en NY klunk i tralla.
Begynner å bli mektig lei.

Det eneste som IKKE er bytta i forstilling nå er venstre drivaksel.

Den siste tida har det gradvis kommet en lyd når jeg slipper gassen.
Jeg kan fremprovosere lyden ved å trå på gassen og slippe den fort, i det den nærmer seg minimum turtall kommer det et klunk.
Minner VELDIG om slitne bærekuler men disse er byttet nå.

Har forsøkt å lytte, men ikke spesielt enkelt når bilen må være igang.

Forslag?

Tom K
14/11/11, 08:38
Høres mere ut som deffekt motorfeste

aarnes
14/11/11, 08:39
Den tanken har slått meg og.
Men siden jeg allerede har byttet det øvre, så lurer jeg på om det enten er momentstaget mellom girkasse og motor, eller om det er problemer med ventilen til de vakumstyrte festene.

Steen
14/11/11, 09:10
Har du sjekka dette feste? :)
http://www.ipdusa.com/products/4888/8k0140-ipd-hd-polyurethane-transmission-torque-mount

Sitte i front av motoren/gearkassen på venstre siden

aarnes
14/11/11, 09:14
Har du sjekka dette feste? :)
http://www.ipdusa.com/products/4888/8k0140-ipd-hd-polyurethane-transmission-torque-mount

Sitte i front av motoren/gearkassen på venstre siden

Nei, men som jeg skrev i forrige post, så har jeg en mistanke om at det er det. ;)

svima
14/11/11, 11:07
Ikke akkurat uvanlig at momentstaget ryker. Jeg hadde tatt av motorplata under å tatt en titt. Fort gjort det.:)

Sollien
14/11/11, 16:38
Nei, men som jeg skrev i forrige post, så har jeg en mistanke om at det er det. ;)

mitt var knekt på midten ;) så det ikke før jeg tok det av heller :p

GLTOslo
14/11/11, 20:18
mitt var knekt på midten ;) så det ikke før jeg tok det av heller :p

Korleis var symptoma ? Merkast det noke ved pådrag med automat?

Sollien
14/11/11, 21:53
hvordan symptom det var kan jeg ikke svare på... sto på en delebil jeg kjøpte... sku ta ut motoren, å der var det 2 biter du ;) men bilen var vist i daglig bruk for 2-3 måneder siden, men han jeg kjøpte den med nevnte ingenting om noen ulyder, sikkert fordi jeg kun hadde behov for motoren :D

Vatnehol
14/11/11, 23:36
symptonene er som aarnes skriver, klunk med gass pådrag, gass avlette, girbytte.

du kjenner det best om du bånner gass pedalen og girer fort, da blir det mye bevegelse fram i der, om motorfestet oppe på tverstaget er rimelig nytt så er det ikke fullt så mye bevegelse men det blir fort slitt om momentstaget nede er gåent.

med automat vil du merke spesielt i det du setter den i drive, kommer ett lite klunk.

du tar av denne på 15 min, 18mm pipe, og 14mm og jeg husker rett. den lille foringen som alltid er synderen som regel, og den er alt for myk originalt og, men den delen henger alltid og dingler når du har fått skrudd av hele festet.

jeg fikk noe vibrasjoner i rattet på tomgang med ipd sin poly foringer feste momenstag, og det har blitt antydet på swedespeed.com at denne er en del værre på automat, men jeg tenker ikke over det med meg, er knapt nok jeg kjenner det. jeg har kjørt no nærmere 40 000km med ipd sin, forsatt like fast og fin. du får på en måte " bedre gassrespons" ettersom motoren ikke har slarke den må vri om før den klarer å vri om hjulene.

og om du leser på ipd linken så blir både symptoner og vibrasjoner nevnt.

Sjakalen
15/11/11, 10:27
Har noe lignende. Merkes best om bilen har bremset litt på gir for så å gire opp. Da kommer det et godt klunk.

Kom snikende etter at jeg satte på XC90 bolter for å fikse axle ping.

aarnes
22/11/11, 18:15
Nå har jeg byttet momentstaget og det hjalp ikke.
Andre forslag?
kan det være clutchen?

svima
22/11/11, 20:10
Har du sjekket fjærtoppene dine? De har en lei tendens til å slippe i vulkinga til hylsa som går igjennom.
Ser det lett hvis du skrur av skruen på toppen. Og det går helt fint å skjekke uten å demontere fjærbein ettersom det ikke er den som holder igjen fjæra.

aarnes
22/11/11, 20:32
Problem løst!

Det var "swaybaren" som sitter i motorrommet, som holder øvre motorfeste. ene skruen var slarkete , strammet den og lyden forsvant.

kan skrive under på at ethvert menneske som hadde hørt denne lyden med åpent panser ville fått urytmisk hjerteslag. den var så heftig stygg.
men uansett, case closed! :)

Sollien
22/11/11, 20:50
bra at det løste seg da ;) blir vel lenge før du må skifte noe nå... du har vel eliminert alt av foringer nå :P

cortinaterje
22/11/11, 21:50
Er det ikke deilig? :)

aarnes
23/11/11, 08:45
bra at det løste seg da ;) blir vel lenge før du må skifte noe nå... du har vel eliminert alt av foringer nå :P

har eliminert alt av slitedeler nå.


Er det ikke deilig? :)
Helt herlig!