PDA

Vis full versjon : grunn innstilling på Forstilling volvo 740. trenger hjelp fort.



meduza18
13/11/11, 18:38
er så att min forstilling er skeive og så spiser den dekk på innerste dekka på begge hjula. så er det noen som har en grunn instilling på styreledda??

V0lv0
13/11/11, 19:04
er så att min forstilling er skeive og så spiser den dekk på innerste dekka på begge hjula. så er det noen som har en grunn instilling på styreledda??

hvorfor tar du ikke med bilen på 4hjulskontroll? så justerer de det for deg :)

meduza18
13/11/11, 19:18
ha ikke akkurat ekonomi eller tid:)

V0lv0
13/11/11, 19:37
ha ikke akkurat ekonomi eller tid:)

Er vell ganske vanskelig og få det veldig bra uten hjulstillingskontroll, siden det er snakk om ganske små marginer :) Koster vell irundt 1500 eller no for å få det gjort på verksted, var det de skulle ha når jeg var og tok det sist :)

s4nd3r
13/11/11, 19:40
en kvit tush. en stang, og ei smøre grav.

tegner ett strek på insida av hjula, og måler så triller du bilen framm, så streka bikker 180 grader runt, og måler, og justerer ut/inn. og triller til bake og måler..

litt vansklig med eg veit om 2 bilverksted som gjør det på denne gamledagse metoden ennå...

V0lv0
13/11/11, 19:43
en kvit tush. en stang, og ei smøre grav.

tegner ett strek på insida av hjula, og måler så triller du bilen framm, så streka bikker 180 grader runt, og måler, og justerer ut/inn. og triller til bake og måler..

litt vansklig med eg veit om 2 bilverksted som gjør det på denne gamledagse metoden ennå...

Skulle akkkurat til og skrive om gammlemåten nå :) men siden du fikk gjort det først, slipper jeg :D

meduza18
14/11/11, 01:29
kunne du skreve en sånn step by step:)

YMK
14/11/11, 01:54
La mæ si det sånn ;)
Den 4hjulskontrollen koste dæ mindre enn 2 nye dekk!
Er kun penger å spare på å ha hjulvinklene i orden.

s4nd3r
14/11/11, 20:17
2sec på google fann eg dette....
kun kopiert..


kjem an på om det er camber eller spissinga du snakker om men spissing er berre å løyse staga som går inn på endeledda, og så måle du frå innside av felg til innside av felg i bak kant og framkant, og stiller slik at målet i frammkant er ca 2 mm mindre enn bak.. då har du grovstilt spissinga di.. set på rattlåsen da rattet er nokelunde i midten for at ikkje ting ska flytte på seg mens du holder på.

"denna var ny, mulig den fungerer..." har ikkje prøvd...


En annen metode er å trille bilen over vanlig kopipapir og se hvor mye arkene vrir seg. Skal ideelt sett ikke vri seg noe.
Det er min method of choice Har justert inn slik på bil og så hatt den på firehjuls uten å måtte justere etter noe som helst.

(teip ett ark fast i bakken og legg det andre kant i kant med det fastteipede. så kjører du over det løse arket. ett sett ark pr hjul)

Espen Hveding Nordgård
14/11/11, 22:10
Brukte gårdsplassmetoden på vinterbilen, og det funka fint, den slutta å spore og spise dekk!

Du trenger:
2 stk 22mm fastnøkler
1 stk mindre fastnøkkel (husker ikke str)
En jekk
En venn

Juster litt og litt utover mens du og vennen tar øyemål av hjulet. Når du og vennen er enige begynner det å bli bra, gjennta på motsatt side. Anbefales ikke på en bli du bryr deg nok om til å bytte olje på...

meduza18
14/11/11, 22:25
tusen takk, for svar, fikk det noe lunde till i dag , men sporer bitte litt til høyre, og bitte litt tyngre å styre til høyre i fart. men ellers okej.

kan verr att det er litt slakk en plass på høgre side?? vill eg tro,