PDA

Vis full versjon : Cruisekontroll 850 funker ikke



Scania143
13/11/11, 12:22
Som overskrift sier, cruisekontroll fungerer ikke, noen som har aning og hva det kan være?

og ja, sikring er sjekka:p

v70dude
13/11/11, 12:32
sjekket om det er no kabel brudd? eller om det er no galt med knappene på bryteren

850GLTsilver
13/11/11, 12:48
Som overskrift sier, cruisekontroll fungerer ikke, noen som har aning og hva det kan være?

og ja, sikring er sjekka:p

Feil på Cruisekontrollen kanskje?

Nei spøk til side.
Kobler den ikke inn i det hele tatt?
Har du sjekket at bryterne på brems/Clutch-pedaler er der de skal være?
Sjekket for løse kontaktet på rattstamme og eller rele?

boman
13/11/11, 14:09
Slutta den bare plutselig å funke, eller kan du ha hatt speedometeret ute, så ledninger har falt av?
Sjekk at bryterne på pedalene er helt inne, hvis ikke må du justere bryterne. Se også om vakuumslangene på pedalbryterne sitter på og er hele. Sjekk også vakuumslangene i motorrommet ved pumpa og belgen.

Scania143
13/11/11, 18:32
Har ikke sjekket kontaktene på brems og clutch neei, men sjekket etter løse ledninger/kabelbrudd.

Grunnen til spørsmålet var om det var eventuelle svakheter, som eks rele osv.

Kan ikke det og prøve og bytte rele være en god start?

Og er cruisekontrollen på bilene slik at man kan bruke den når man står rolig, altså justere tomgang?

Cruisen har aldri fungert, da jeg kjøpte bilen i oktober, og den ikke har funket så lenge jeg har hatt bilen, så vet ikke om speedo har vært ute o.lignende.

boman
13/11/11, 18:37
Klart det kan være releet, men jeg har aldri hørt om at det har blitt ødelagt, så ville testa ut mye før jeg bytta det.

Nei, bilen må ha en fart på over 30 km/t (eller noe) for å funke.

850GLTsilver
13/11/11, 18:39
Ingen vits i å justere mens du står stille nei. Må ha hastighet høyere enn 22Km/h om jeg ikke husker feil.

Har ikke hørt om noen klart definerte feil som skjer "ofte" på disse nei, annet enn at bryterne på brems og clutch som har en tendens til å komme ut av stilling. Vakuumslanger er også noe som har en tendens til å forvitre etter noen års påvirkning fra diverse elementer.
Har du registrert om vakuumpumpa går?



Har ikke sjekket kontaktene på brems og clutch neei, men sjekket etter løse ledninger/kabelbrudd.

Grunnen til spørsmålet var om det var eventuelle svakheter, som eks rele osv.

Kan ikke det og prøve og bytte rele være en god start?

Og er cruisekontrollen på bilene slik at man kan bruke den når man står rolig, altså justere tomgang?

Cruisen har aldri fungert, da jeg kjøpte bilen i oktober, og den ikke har funket så lenge jeg har hatt bilen, så vet ikke om speedo har vært ute o.lignende.

Scania143
14/11/11, 12:40
Grunnen til at jeg spurte om det er fordi på lastebiler kan man justere turtall på tomgang med cruisekontrollen, enkelere og "teste" da.

Har ikke registrert om vakumpumpa går? Hvordan eventuelt gjøre dette?

og er vel ikke noe måte og sjekke releet? Må vel da isåfall bare kjøpe nytt og prøve?

hvor sitter forreste kontaktene til brems/clutch?


Andreas

oar83
14/11/11, 12:55
Held en knapp på vakuumpumpa her - den ligg under batterikassa. Prøv å tvangskøyre denne med straum på polane.
Ellers kan det være hol på en slange eller morkna opp i koblingane.

Sjekk også koblingane nede ved pedalane eller membranet som held gasspedalen.

EDIT: kan ikkje tenke meg at releet er gåent, men du kan sjekke om det er brent.
Kontaktene sitter nede på bremse/clutchpedalen. En liten trykk-utløysar pr pedal.

850GLTsilver
15/11/11, 14:07
Dessverre ikke samme mulighet her nei. Er avhengig av hastighetssignal.

Bryterne til brems/Clutch sitter innuner dashbord, rett på oversiden av pedalene. Der sitter også aktuatoren (vakuumklokka) for gasspedalen.

Er to T-stykker for vakuumslangen der, og så går slangen frem til pumpa som sitter under batterikassen. Stikk innom Howto-Tips og Triks, så finner du skjema på moroa, og hvor du skal sette inn strøm for å sjekke om pumpa går.
Og går den, så er det bare releet igjen i grunn.


Grunnen til at jeg spurte om det er fordi på lastebiler kan man justere turtall på tomgang med cruisekontrollen, enkelere og "teste" da.

Har ikke registrert om vakumpumpa går? Hvordan eventuelt gjøre dette?

og er vel ikke noe måte og sjekke releet? Må vel da isåfall bare kjøpe nytt og prøve?

hvor sitter forreste kontaktene til brems/clutch?


Andreas

Scania143
16/11/11, 14:27
Aha, TAKK for hjelp!;)

Får prøve og se på det til helga, bilen står inne på verksted/garasjen til mamma, og den blir ståendes over helga!

Er jo ikke all hast uansett, er jo nesten 1 år til førerkort, men uansett, liker og ha ting i orden.