PDA

Vis full versjon : Div. sprøsmål om lastebillakk.



Oddwar
25/03/10, 11:29
Lurer på hva lastebil lakk egentlig er?
Får man volvo personbil originalfarger i lastebillakk?
Hvis det blir så jeg prøver dette, og det viser seg at resultatet ikke ble OK, Hvordan er den da og slipe ned for så å lakkere bilen i vanlig lakk?

Tenker litt på å prøve dette da det er såpass billig, og at jeg da ikke har noe å spessielt å tape på et forsøk ;p

kapli
25/03/10, 12:38
Har ikkje så stor kunnskap, men jobber på lastebilverksted, med egen lakkhall til lastebiler, og lakken er / blir like fin som vanlig lakk på bil. Skal hellakere bilen min i lastebillakk til sommern, kan legge ut bilder da;)

A.Finstad
25/03/10, 12:40
lastebil lakk er av en eller annen grunn litt mere slag fast en bil lakk så det tåler litt mere etter det jeg har skjønt i hvertfall. og lastebil lakk blir blanda på samme måte som bil lakk så den kan du få i akkuratt den fargen du vil.

Oddwar
25/03/10, 12:45
Med de to svarene over ser jo dette ut som et veldig bra, og billig alternativ til vanlig lakk..
mener å ha hørt at den ikke har den samme glansen som vanlig bilakk? er det bare tull? eller er det bare å sprøyte på noen lag med klarlakk i tilegg?

Hvor kjøpes lastebillakk, og hvordan er den å eventuelt få av igjen?

A.Finstad
25/03/10, 12:49
bare legg på et lag eller ti ekstra med klar lakk kommer ann på hvor shiny du vil ha bilen din :p

DieselDriver
25/03/10, 15:02
Den tåler mye steinsprut og slikt men blir vel ganske fort ripete og falmer. Men litt av hvert tåler den.

kapli
27/03/10, 21:01
Får kjøpt den på lastebilverksteder med lakkhall.

ArneR
27/03/10, 21:59
Lastebillakk hos lakkforhandlere her i byen er vanlig lakk med ordinære pigmenter. Dvs. ingen metallic eller slikt..

Kom over denne siden (http://www.norbond.no/malinglakk/lastebillakk-c-209-1.aspx) som har polyurethanbasert lakk, denne er sterk nok iallefall.. :p

jonass
27/03/10, 22:14
Drev og tenkte på lastbil lakk til 244n jeg holder på med. Valget mitt har falt på massey ferguson lakk, blir rød. Skal visst være bra

ArneR
28/03/10, 03:10
Tror traktorlakk har en vanlig RAL kode, så du kan sikkert også handle fra norbond..

Vi brukte RAL 3020, Traffic Red på en traktor vi malte opp på overflatebehandlingskurset, og det ble ikke langt unna "original" fargen.

glenn
28/03/10, 13:12
Har noen prøvd denne lakken fra norbond???

SandemRacing
01/04/10, 13:22
Lastebillakken er like bra som vanlig billakk, er mye tykkere, så man må tynne den ut en del, er vanlig 2k- hs lakk med egen herder. billig fordi den blir laget som regel i mye større kvantum. brukt det endel på jobben, standox's standofleet, lastebillakk. er ikke helt sikker på om man får blandet alle person bil orginalfarger, men de fleste tror jeg man får laget. men dette er Kun tette farger, ingen metallic farger.

jeg har pleid å legge klarlakk oppå den igjen, funker fint:)

DieselDriver
01/04/10, 13:57
Jeg synes lastebillakken ikke flyter så godt ut og det blir mye appelsinhud.

Slettmyr
01/04/10, 16:10
Jeg synes lastebillakken ikke flyter så godt ut og det blir mye appelsinhud.

Bare og matte ned med 3000 papir og polere opp :)

DieselDriver
01/04/10, 18:02
Haha jeg visste den kom. Slikt tar lang tid og som sikkert mange andre her så har man aldri tid til noen ting. Da er det bedre og bruke litt mere penger på lakk som blir fin med en gang.

ArneR
02/04/10, 03:53
De har tynner på norbond og da..

SandemRacing
02/04/10, 22:24
Jeg synes lastebillakken ikke flyter så godt ut og det blir mye appelsinhud.


Da har du gjort noe feil:) tynn den riktig, så den får riktig viskositet og sprøyt den riktig så blir den like fin, kan ikke se forskjell i verden. men nå sprøyter jeg biler hver dag da og den blir like blank som vanlig hs lakk.

A.Finstad
02/04/10, 22:58
Da har du gjort noe feil:) tynn den riktig, så den får riktig viskositet og sprøyt den riktig så blir den like fin, kan ikke se forskjell i verden. men nå sprøyter jeg biler hver dag da og den blir like blank som vanlig hs lakk.

det er vell egentlig vanelig HS lakk bare at det er større kvantum som blir laget av gangen derfor det er billigere eller tar jeg feil nå? :p det jeg fikk beskjed om av læreren min når jeg spørte i hvertfall for jeg vurderte å skaffe lastebil lakk å sprøyte på min bil til neste vinter, men har nesten ombestemt meg:p skal i hvertfall ha på noe klarlakk det er ikke orginalt på min bil :p

ChrML
03/04/10, 02:22
Hvor mye billigere er egentlig lastebillakk kontra vanlig lakk? Ikke at det er aktuellt for min del uansett da jeg har metallic lakk.

Tinnsoldaten
03/04/10, 18:07
Om det ikke er halv pris, så er det ikke så langt unna. Har lakka et par biler med Spies-Hecker lastebillakk, bl.a. en blank svart 240. Ble like blankt og fint som noe annet. 142en min blir lakka med lastebillakk og et strøk eller fem med klarlakk. Det er vanlig tett rødfarge, og vi har sjekka at koden kunne blandes i lastebillakk. Så lenge en ikke skal ha metallic, ser jeg ingen grunn til å bruke noe annet.

ChrML
03/04/10, 21:38
Om det ikke er halv pris, så er det ikke så langt unna. Har lakka et par biler med Spies-Hecker lastebillakk, bl.a. en blank svart 240. Ble like blankt og fint som noe annet. 142en min blir lakka med lastebillakk og et strøk eller fem med klarlakk. Det er vanlig tett rødfarge, og vi har sjekka at koden kunne blandes i lastebillakk. Så lenge en ikke skal ha metallic, ser jeg ingen grunn til å bruke noe annet.
Hvorfor får en ikke lastebillakk i metallic egentlig? Bilen min har metallic farge.

SandemRacing
04/04/10, 15:20
Hvorfor får en ikke lastebillakk i metallic egentlig? Bilen min har metallic farge.


lastebilllakk er bare tette farger. metallic får man bare i vannbasert baselakk..

SandemRacing
04/04/10, 15:22
Om det ikke er halv pris, så er det ikke så langt unna. Har lakka et par biler med Spies-Hecker lastebillakk, bl.a. en blank svart 240. Ble like blankt og fint som noe annet. 142en min blir lakka med lastebillakk og et strøk eller fem med klarlakk. Det er vanlig tett rødfarge, og vi har sjekka at koden kunne blandes i lastebillakk. Så lenge en ikke skal ha metallic, ser jeg ingen grunn til å bruke noe annet.


er ikke langt unna halv pris nei, riktig det. standofleet lakken koster vel 4-500kr litern og vanlig hs/topcoat og vannbasert base ligger på rundt 1000lappen for litern.

kapli
08/04/10, 19:45
Kostar 550kr litern der eg handlar lastebillakk.

kimove
08/04/10, 23:34
Vi bygde opp en scania som gikk til Risør og på den ble både krana og ramma lakka i metallic lastebillakk, men den var dyr :P kostet vel ca 2000 pr liter inn til bedriften hvis jeg ikke tar helt feil. Gikk vel med en plass mellom 10 og 15 liter på den :P

kermitt
09/04/10, 22:50
får lastebil lakk i metallic, og den blir like blank og fin som alt annet. men da koster den så da er poenget borte. om du ikke kjører personbilen din med metallic lakk og blank polert lakk på ett anlegg eller bruker den som trekkvogn mellom Norge og Italia.
jeg skal lakkere opp bilen min med lastebil lakk. i blank svart med ansatt rabatt og kompis pris fikk jeg pris på 280kr literen. det er billigere enn benga men en milion ganger bedre. men da mangler grunning og klarlakk. men det er helt klart værdt 1500kr:p

Sigbjørn
18/04/10, 12:56
mye lakk trenger man egentlig sånn ca på 240?

THolandsli
18/04/10, 13:13
får lastebil lakk i metallic, og den blir like blank og fin som alt annet.

Det stemmer. 960in min er lakka med lakk fra Aunes Karroseri på Stjørdal.