PDA

Vis full versjon : VolvoWiki



ChrML
17/12/09, 20:09
Heisann godtfolk!

Har en ide jeg har lyst til å utforske for øyeblikket. Hva syns dere om å opprette en internett database med Volvo fakta som alle registrerte personer kan endre?

Altså samme konseptet og softwaren som Wikipedia. Det hadde vært genialt og samle all informasjon på ting vi kan finne på et sted (med kilder selvfølgelig), samt all informasjonen på Vadis. Hvis alle bidrar litt så kan vi få til det :).

Sitter å planlegger å sette opp en side i dette øyeblikk. Med backup ofte selvfølgelig, vi vil vel ikke at en nyttig informasjonsdatabase skal gå tapt? ;)

olavxxx
17/12/09, 20:22
lol, jeg satt selv å vurderte det der for ca 1.5 uke siden.
morsomt at du foreslår det nå, he he..

ChrML
17/12/09, 20:27
Med en riktig oppsatt Wiki kategorisert strategisk og med et godt system med templater som blir brukt så tror jeg dette kan bli riktig bra.

Vært digg å kunne finne all informasjon på no time på samme sted med minimal leiting. Fex kunne sammenligne dataene på VX3 med V kammen på noen få tastetryhkk ;).

Slettmyr
17/12/09, 21:04
Slettes ikke dum ide dette :D

sredving
17/12/09, 21:10
En god ide det, men samme software som wikipedia?:P Da tror jeg kanskje du må ut med noen kroner vel... og bare tenk på drift av dette. Er jo en grunn til at wikipedia faktisk har mange folk ansatt til å jobbe med wikipedia daglig.

gaupe
17/12/09, 21:25
En god ide det, men samme software som wikipedia?:P Da tror jeg kanskje du må ut med noen kroner vel... og bare tenk på drift av dette. Er jo en grunn til at wikipedia faktisk har mange folk ansatt til å jobbe med wikipedia daglig.

wikipedia er basert på open source software og folk som jobbar med dette, er frivillige, det er heile konseptet.

sredving
17/12/09, 21:26
wikipedia er basert på open source software og folk som jobbar med dette, er frivillige, det er heile konseptet.
Så det er faktisk så enkelt at alle kan lage sin egen wikipedia på 5 minutter da? :o

gaupe
17/12/09, 21:27
Så det er faktisk så enkelt at alle kan lage sin egen wikipedia på 5 minutter da? :o

Ja, det kan du, men det tek veldig veldig mykje meir tid enn 5 minutt å få innhaldet på plass.

sredving
17/12/09, 21:30
Å få innholdet på plass tar såklart lengre tid ja:p men å sette opp softwaren går jo fort...
men hvordan fungerer det med redigeringen da? Gjøres det automatisk? For om noen går inn på wikipedia å sletter alt som står under en artikkel så kommer den jo tilbake rimelig raskt.

TeamBørnOut
17/12/09, 21:37
Det finnes, det heter vadis :)

VolvoJenta86
18/12/09, 13:22
Det hørtes jo veldig lurt ut da :)
Enn så lenge, glad jeg har Vadis :D

ChrML
18/12/09, 14:52
Det finnes, det heter vadis :)
Det står ikke hvordan man monterer Truetrack, bygger om til multilink og oversikt over uoriginale senkefjører som passer på Vadis. Informasjonen kan legges mye mer oversiktlig på en Wiki, pluss at alle kan bidra til å gjøre informasjonen bedre.

boman
18/12/09, 16:07
Jaa! dette høres jo knall bra ut!! volvowiki.com :)

TeamBørnOut
18/12/09, 19:33
Det står ikke hvordan man monterer Truetrack, bygger om til multilink og oversikt over uoriginale senkefjører som passer på Vadis. Informasjonen kan legges mye mer oversiktlig på en Wiki, pluss at alle kan bidra til å gjøre informasjonen bedre.
Det står hvordan man monterer vanlige differ, hvordan shimse opp etc.
Men sånt med fjører etc står ikke nei :)

jonass
18/12/09, 19:47
dette hadde vært kjempe bra og fått til, men det krever jo endel av folket her da.

ChrML
19/12/09, 13:49
Lagd et lite utkast her:
http://chrml.net/wikivolvo
Merk at siden er for øyeblikket åpen for redigering for anonyme brukere, ikke finn på noe tull :). Det er ikke noe vits å legge masse tid for øyeblikket i å legge ut fakta før maler, standarder og ikke minst backuprutiner er på plass.

Er åpen for forslag til forbedringer. Blant annet så kikker jeg etter extensions som tillater litt mer fleksibelt bruk av wiki kategorier.

boman
19/12/09, 14:00
Bilmodeller:
700 / 900 / x90 -serien

Fortjener ikke 740, 760, 780, 940, 960 (og alle de andre modellene) en egen side hver? ;)

ChrML
19/12/09, 14:13
Fortjener ikke 740, 760, 780, 940, 960 (og alle de andre modellene) en egen side hver? ;)
Jo, de skal få det :). Har ikke tenkt så mye over akkurat Bilmodeller sidene enda. Mulig jeg fjerner alt det fra hovedsiden og så får man en oversikt over alle modellene når man trykker Bilmodeller.

Takker for innspill :).

Slettmyr
19/12/09, 16:05
Lagd et lite utkast her:
http://chrml.net/wikivolvo


ser jo bra ut det der da :)

TurboNoob
20/12/09, 15:09
Dette ser veldig bra ut.

henrik940
20/12/09, 19:41
Bra Christian :) Blir jo veldig enkelt å hente ut info :)

Eldste Haugerud
23/12/09, 16:43
Det hadde vært helt konge å få lagd noe sånt christian!;)

oar83
23/12/09, 19:44
Det finnes, det heter vadis :)

Enig!

Men kanskje det ikkje er så dum ide med en volvo-wiki, for då er data lettare tilgjengeleg for alle og infoen kan samanliknast ganske enkelt.

ChrML
23/12/09, 21:47
Yep. Har dessverre ikke hatt så mye tid til å få gjordt noe mer på det, men det kommer :).

Slettmyr
29/12/09, 21:26
Hvordan ligger det an med Wiki prosjektet ? :)

kermitt
29/12/09, 21:59
syns det skulle vært lagt til en egen kategori for volvo 66 og lignende styggheter.

ChrML
31/12/09, 00:13
Hvordan ligger det an med Wiki prosjektet ? :)
Har ikke hatt så mye tid til å se på det i det siste dessverre. Men har langhelg nå så snart får jeg jobba litt på det :).



syns det skulle vært lagt til en egen kategori for volvo 66 og lignende styggheter.
Yep, enig. Men det er ikke noe problem. Det som ligger på Wikien nå er veldig eksperimentiellt og kan bli endret på eller gjordt om flere ganger før vi finner noe som fungerer greit.

henrik940
03/01/10, 04:40
Du gjør sånn at vi på forumet kan legge inn info?

ChrML
03/01/10, 13:34
Du gjør sånn at vi på forumet kan legge inn info?
Jep. *5 tegn*

henrik940
03/01/10, 14:06
Det blir bra :)

boman
03/01/10, 14:26
Du gjør sånn at vi på forumet kan legge inn info?

Alle kan jo legge inn info, er jo ikke noe spesielt med oss forum medlemmer? Eller misforstår jeg? :P

ChrML
03/01/10, 15:07
Alle kan jo legge inn info, er jo ikke noe spesielt med oss forum medlemmer? Eller misforstår jeg? :P
Foreløpig kan alle legge inn info, men jeg skal gjøre sånn at kun registrerte brukere (enten på forumet eller ikke), kan legge inn info. Sånn at vi vet hvilke nick som legger inn hva istedet for kun anonyme IP addresser.

Har forresten endret oppsettet på Bilmodeller -> Volvo 940 en del. Kom gjerne med forslag til bedre måter å gjøre det på.

gaupe
03/01/10, 15:08
Foreløpig kan alle legge inn info, men jeg skal gjøre sånn at kun registrerte brukere (enten på forumet eller ikke), kan legge inn info. Sånn at vi vet hvilke nick som legger inn hva istedet for kun anonyme IP addresser.

Hadde vore greitt å koble dette mot brukardatabasen på forumet, er ikkje noko særleg å tillate anonym tilgang til å endre på informasjon.

ChrML
03/01/10, 15:09
Hadde vore greitt å koble dette mot brukardatabasen på forumet, er ikkje noko særleg å tillate anonym tilgang til å endre på informasjon.
Indeed. Foreslo det for Anders ;). Det ville vært det beste.

gaupe
03/01/10, 15:11
Indeed. Foreslo det for Anders ;). Det ville vært det beste.

Får ikkje sett på det akkurat no, sidan eg har ganske så dårleg internett-tilkobling, går skal det uansett gjere, spørs berre kor vanskeleg det er;)

ChrML
03/01/10, 15:12
Får ikkje sett på det akkurat no, sidan eg har ganske så dårleg internett-tilkobling, går skal det uansett gjere, spørs berre kor vanskeleg det er;)
Vi gjorde dette når jeg var en del av MTA. Delt brukerdatabase mellom MTA sitt forum, MediaWiki, hovedsiden og Resource databasen så det er nok ikke så vanskelig :).

gaupe
03/01/10, 15:20
Vi gjorde dette når jeg var en del av MTA. Delt brukerdatabase mellom MTA sitt forum, MediaWiki, hovedsiden og Resource databasen så det er nok ikke så vanskelig :).

MTA? Neida, kan ikkje tru det er eit problem, ein måte å gjere det på er å jukse litt med cookies også, evt lage ein felles portal og litt proxy-saker som alt skal gå gjennom. Er ganske mange måtar å løyse det på.

ChrML
03/01/10, 15:22
MTA? Neida, kan ikkje tru det er eit problem, ein måte å gjere det på er å jukse litt med cookies også, evt lage ein felles portal og litt proxy-saker som alt skal gå gjennom. Er ganske mange måtar å løyse det på.
http://www.multitheftauto.com. En multiplayer modifikasjon for GTA:SA jeg var med på å lage ;).

gaupe
03/01/10, 15:26
http://www.multitheftauto.com. En multiplayer modifikasjon for GTA:SA jeg var med på å lage ;).

Kun Windows det? Kva språk er ting koda i?

ChrML
03/01/10, 15:30
Kun Windows det? Kva språk er ting koda i?
Yep, kun Windows. Koda i C++ med litt assembly i interfacet til selve GTA (interfacer med classene til GTA og injecter kode). Jeg og noen til som var mest aktive på det. Var noen millioner linjer kode alt i alt med alle spill og servermodulene når jeg begynte å bli inaktiv ;).

boman
03/01/10, 16:00
Foreløpig kan alle legge inn info, men jeg skal gjøre sånn at kun registrerte brukere (enten på forumet eller ikke), kan legge inn info. Sånn at vi vet hvilke nick som legger inn hva istedet for kun anonyme IP addresser.

Har forresten endret oppsettet på Bilmodeller -> Volvo 940 en del. Kom gjerne med forslag til bedre måter å gjøre det på.

Ah, men da skjønner jeg! ;)


Hadde vore greitt å koble dette mot brukardatabasen på forumet, er ikkje noko særleg å tillate anonym tilgang til å endre på informasjon.

Helt enig! ;)

Roy
03/01/10, 16:57
http://www.nuhit.com/vbwiki-pro/features.html