PDA

Vis full versjon : problemer med nærlys på 940



Devil3344
10/11/11, 20:08
Plutselig når jeg var ute og kjørte her for en stund siden døde nærlyset mitt, jeg har bytta pærer uten hell, sjekka sikring uten hell, og jeg er ganske sikker på at lysrêlet funker, om jeg har sjekka riktig, har noen ett bilde av hvilken som går på nærlyset?

Jeg var dum og kjøpte 100watts lyspærer på biltema til nærlys/fjernlys, så jeg antar at det er det som har skapt feilen.

Men jeg finner jo f**n ikke ut hva som har skjedd/hva som er galt, noen som har opplevd det samme, eller veit hva som kan være galt? hadde blitt evig takknemlig i disse mørke dager, blir litt lite lys og gå fra fulltlys og ned til bare tåkelys.

Som dere sikker da skjønner er det KUN nærlyset som er borte, har fjernlys på både h4 pæra og den andre "lille" og jeg har tåkelys. Jeg har sliti litt med Jordinga på tåkelysa, men tror ikke det har noe og si siden jeg la opp ny jordingskabel til det formålet.

meduza18
10/11/11, 21:07
i hverste fall så e vell noen av kablane smelta under rele sentralen, eller en annen plass. gjorde det på min 940, og skifta ut dei svidde kablane. da funka nærlyset.

Devil3344
10/11/11, 22:39
nå har jeg sjekka rett under rele'ene, ingen svidde kabler, så har jeg sjekka de som går fra lyktene og litt oppover i strømpa, uten hell, fant ikke noen ting..så skjønner ikke hva som kan være galt.. mulighet for at det kan være bryteren som er gåen? er strøm inn til bryteren, men ikke på sikringene. Er noe rart her..jeg skjønner ikkenoenting:P jeg har aldri vært noe god med elektro, særlig ikke bilelektro..så håper noen kan hjelpe meg..

spettnils
11/11/11, 07:24
Har nettopp skifta ut et brent rele på min bil etter bruk av 100w pærer. Jeg skiftet begge releene som går til lysene, rele K og N (K er nr 2 fra venstre nærmest sikringene, N er lengst til høyre på samme rekke. K-rele er et 87b-rele som var litt vanskelig å finne, mens N-rele er et vanlig 5-polet vekselrele (87a).
Har du sjekket sikringen til kjørelys? Eller har du ikke nærlys i det hele tatt?

Devil3344
11/11/11, 10:57
Kan prøve og bytte rele, sikringene er hele

Det "n" relet, går vel på fulltlyset, men skal hente meg motor hos hoggeren imårra, så da tar jeg med meg alle releene. Så får satse på at det hjelper

spettnils
11/11/11, 18:08
Ok :) Får håpe du finner feilen.
87a-rele (30A) koster vel 40kr på biltema, men det K-releet fant jeg tilfeldigvis hos et lastebilverksted, det brukes på bakløftere (Zepro) med 12V-anlegg.