PDA

Vis full versjon : b230fk'en tuller seg (PROBLEM FIKSA)



brotherbear
10/11/11, 16:14
I det siste gir bilen gass av seg selv, går på 2-3000 rpm på tomgang, går ikke ann å trille på gir, går bare fortere og fortere..
så var nett å såg på det men ble ikke noe klokere:

Gasspjelde virket ok, lukket seg helt fint..
Fann ingen antydninger til falsk luft..
Drog ut LMM'en, da koblet den inn reserveprogrammet og gikk ner til normalt ca. 1000 rpm..
Merket og når jeg sto lenge på tomgang på 2000 rpm, at når viften i radiatoren slo seg inn gikk den ned til 1000 og sto der helt til den slo seg av igjen..jeg kan og justere tomgangen fra 2000 til 1900 med å slå på langlysene :p

Noen som vet ka det kan være og ka jeg må gjøre???! :eek:

Mikmo
10/11/11, 16:55
I det siste gir bilen gass av seg selv, går på 2-3000 rpm på tomgang, går ikke ann å trille på gir, går bare fortere og fortere..
så var nett å såg på det men ble ikke noe klokere:

Gasspjelde virket ok, lukket seg helt fint..
Fann ingen antydninger til falsk luft..
Drog ut LMM'en, da koblet den inn reserveprogrammet og gikk ner til normalt ca. 1000 rpm..
Merket og når jeg sto lenge på tomgang på 2000 rpm, at når viften i radiatoren slo seg inn gikk den ned til 1000 og sto der helt til den slo seg av igjen..jeg kan og justere tomgangen fra 2000 til 1900 med å slå på langlysene :p

Noen som vet ka det kan være og ka jeg må gjøre???! :eek:

min er å litt sånn, ikke så ille. men kommer opp til ca 1500.
Lurer litt på tps`n jeg men.

YMK
10/11/11, 19:58
Tomgangsmotor??

JørnM_940
10/11/11, 20:33
Tipper på falskluft uansett jeg.. Hvor godt har du undersøkt?

brotherbear
10/11/11, 22:19
Tomgangsmotor??
Er det det samme som tomgangsregulator?? :confused: hehe, prøve å bytte den? eller går det ann å fikse på ett vis? evt. hvordan sjekker jeg om det er den?

Tipper på falskluft uansett jeg.. Hvor godt har du undersøkt?
Har IKKE undersøkt godt! hurtigsjekka kun det slangene som går fra turboen - IC - Innsug..kor andre plass kan jeg se etter falsk luft??

Den drar forresten helt fint under gasspådrag, da går den like bra som før den ble tullete, ikke antydning til fusking...

Takker for svar!! :D

JørnM_940
11/11/11, 12:21
Har IKKE undersøkt godt! hurtigsjekka kun det slangene som går fra turboen - IC - Innsug..kor andre plass kan jeg se etter falsk luft??

Den drar forresten helt fint under gasspådrag, da går den like bra som før den ble tullete, ikke antydning til fusking...

Takker for svar!! :D
Bremsekraftforsterker med tilhørende slange, og alt som går inn på innsug og innsugsslange. Innsugspakninga var det som kødda til meg. Vet dog ikke så mye om hvordan dette vil oppføre seg på en turbomotor, men på tomgang så har du vel uansett undertrykk så regner med det er de samme symptomene da som på en sugemotor.

brotherbear
11/11/11, 12:37
Bremsekraftforsterker med tilhørende slange.
Hvor finner jeg den??

og alt som går inn på innsug og innsugsslange. Innsugspakninga var det som kødda til meg
Oki! stikker ner å sjekker det nå :)

JørnM_940
11/11/11, 12:45
Hvor finner jeg den??

Bremsekraftforsterkeren? Sitter på torpedoveggen, på sjåførsiden. En sirkulær "tank" med en blokk det går bremserør inn og ut fra. Følger du gummislangen som går inn på den, kommer du til innsuget. Napper du ut slangen fra bremsekraftforsterkeren, og ser at resten av slangen og tilkoblingen er ok, kan du holde for enden på den og høre om bilen går annerledes da;)

brotherbear
11/11/11, 13:13
Bremsekraftforsterkeren? Sitter på torpedoveggen, på sjåførsiden. En sirkulær "tank" med en blokk det går bremserør inn og ut fra. Følger du gummislangen som går inn på den, kommer du til innsuget. Napper du ut slangen fra bremsekraftforsterkeren, og ser at resten av slangen og tilkoblingen er ok, kan du holde for enden på den og høre om bilen går annerledes da;)
Yepp! Ganske tjukk slange, stresset og slett med å få den av.. (Får ikke av den enden av slangen som er koblet på bremsekraftforsterkeren, kun den som er koblet på innsuget :o )

men drog av den som var koblet på innsuget, da gikk den helt jevli, men når jeg tettet nippelen som slangen var innpå, tok fingen fremfor etc.. gikk den nett som før på like høyt turtal som da Bremsekraftforsterkeren var koblet til...Altså var ingen forskjell på om gummislangen var koblet på eller om eg holdt for enden på den!
Ka gjør eg da?? :confused:

brotherbear
11/11/11, 13:44
http://0o2471.net//33363.jpg (http://0o2471.net/33363)
Nappet og ut disse 2 slangene som går fra en eller an rundt boks fremme med radiatoren og frem til gasspjelde, uten at det skjedde noe som helst forskjell på hvordan motoren gikk...

JørnM_940
12/11/11, 10:57
Hmm.. Vacuum-lekkasjer kan være vanskelig å finne. Folk pleier å sprute startgass der de leter etter lekkasje, da skal motoren få høyere turtall. Dette er litt vanskelig hvis motoren går ujevnt fra starten av..

Men har du prøvd en annen LMM?

Jan turbo
12/11/11, 11:38
Sjekk den store slangen som går fra tomgangsmotor og opp til innsug,sitter under/bak innsuget ditt.Ser ut som en stor utgave av bokstaven C.Det skjer av og til at de sprekker.

brotherbear
12/11/11, 13:41
Hmm.. Vacuum-lekkasjer kan være vanskelig å finne. Folk pleier å sprute startgass der de leter etter lekkasje, da skal motoren få høyere turtall. Dette er litt vanskelig hvis motoren går ujevnt fra starten av..

Men har du prøvd en annen LMM?
Har ikk prøvd annen LMM enda nei..

Sjekk den store slangen som går fra tomgangsmotor og opp til innsug,sitter under/bak innsuget ditt.Ser ut som en stor utgave av bokstaven C.Det skjer av og til at de sprekker.
Sjekket nettopp med både av og på motor, hel og fin den :)

Skulle jeg gjøre noe med Bremsekraftforsterker-slangen som går inn på innsuget??

Er ikke noen som har en anelse om at innsugsmanifold pakningen har tatt kveld da??
Har hørt turtale skal stige viss det skulle være fks. sprekk i den..

Jan turbo
12/11/11, 15:50
Det stemmer at du får disse problemene med defekt innsugspakning ja.Det er et velkjent problem at pakningene er ødelagte på disse motorene. Har sjøl hatt ett par stykker.

JørnM_940
13/11/11, 22:29
Ikke kjøp innsugspakning på biltema, den vart et år.. Bestilte meg elring-pakning fra FCP groton, det var kraftigere saker:D

brotherbear
14/11/11, 09:57
Ikke kjøp innsugspakning på biltema, den vart et år.. Bestilte meg elring-pakning fra FCP groton, det var kraftigere saker:D Aha :eek: Jeg kjøpt meg bare en fra Volvo (http://www.frydenbobilsenter.no/index.php?mapping=12) for en 200lapp..
Men, er det noe lurt jeg må huske på når jeg skal bytte pakningen?? noe mer jeg kan gjøre når jeg først er igang med arbeide?? :p

JørnM_940
14/11/11, 15:47
Aha :eek: Jeg kjøpt meg bare en fra Volvo (http://www.frydenbobilsenter.no/index.php?mapping=12) for en 200lapp..
Men, er det noe lurt jeg må huske på når jeg skal bytte pakningen?? noe mer jeg kan gjøre når jeg først er igang med arbeide?? :p
Gjør ren pakningsflatene, jeg vaska over med rødsprit. Så må du ikke sette mutrene på ene siden hardt fast med en gang, dra alle jevnt til. Dra de heller ikke for hardt til, er aluminium. Gå heller over siden etter du har kjørt ei stund;)

brotherbear
14/11/11, 20:40
Gjør ren pakningsflatene, jeg vaska over med rødsprit. Så må du ikke sette mutrene på ene siden hardt fast med en gang, dra alle jevnt til. Dra de heller ikke for hardt til, er aluminium. Gå heller over siden etter du har kjørt ei stund;)
Oki :) Takker for svar! :D

brotherbear
19/11/11, 19:01
Bytta nett innsugspakning og vindusviskere uten noen forbedringer, nett samme tulle med gassingen! flere forslag til feilkilder?? :o
Tenker å prøve bytte av LMM, evt. tomgangsregulator viss ikke det funker, ellers vet ikke jeg.

brotherbear
22/11/11, 22:52
Prøvde nett en LMM vi vet funker, misslykket det og :(

Jan turbo
22/11/11, 23:09
Har du sjekket tomgangsmotoren/ventilen din???????. Du kan plukke den av og så sette strøm direkte på den. Den skal da åpne fullt hvis den er iorden,og gå lett.
Disse har en tendens til å kokse igjen og sette seg fast. Bare å rense med bremserens og så smøre litt.

brotherbear
22/11/11, 23:23
Har du sjekket tomgangsmotoren/ventilen din???????. Du kan plukke den av og så sette strøm direkte på den. Den skal da åpne fullt hvis den er iorden,og gå lett.
Disse har en tendens til å kokse igjen og sette seg fast. Bare å rense med bremserens og så smøre litt.
Har nokk ikke det, må prøves, takk for tipset :D

gsmik
23/11/11, 15:54
Aha :eek: Jeg kjøpt meg bare en fra Volvo (http://www.frydenbobilsenter.no/index.php?mapping=12) for en 200lapp..
Men, er det noe lurt jeg må huske på når jeg skal bytte pakningen?? noe mer jeg kan gjøre når jeg først er igang med arbeide?? :p

Skulle bare skifte innsugspakning jeg å. Ble til overhaling av nesten motorn. Fant bare flere feil etter som en kom lengere ned i motor-rommet xD

brotherbear
23/11/11, 21:04
Skulle bare skifte innsugspakning jeg å. Ble til overhaling av nesten motorn. Fant bare flere feil etter som en kom lengere ned i motor-rommet xD
Haha! Såpass, kass feil var det da?? :eek:


Du kan plukke den av og så sette strøm direkte på den. Den skal da åpne fullt hvis den er iorden,og gå lett.
Disse har en tendens til å kokse igjen og sette seg fast. Bare å rense med bremserens og så smøre litt.
Jeg plukka den av og kobla 2 ledninger fra batteriet og inn på de polene i kontakten..
Det som skjedde var at når jeg kobla til ledningene gikk ett lodd neri der til siden, at den åpnet seg, og slik sto den til eg koblet vekk igjen en av ledningene, er den frisk da?? :p
Jeg spraya forresten en god desj med MD40 rustspray nedi der, vetsje om det hadde noe å si, men jeg har mest sannsynlig ikke noe av de midlene du nevnet.. Kan og føye til at motoren gikk ikke noe annerledes når jeg napper ut og inn kontakten som er koblet tomgangsregulatoren, mens den står å går..
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/1269.jpg Her er bilde av det loddet som åpner seg, sann for å være sikker :)

Jan turbo
24/11/11, 20:58
Hvis den åpner seg som du sier er den iorden,men gjør den det når den sitter på bilen????? Det er jo spørsmålet i og med at du sier at det ikke er noen forandring hvis du kobler den vekk?????. Sjekk kontakter og ledninger i nærheten av den tomgangsmotoren din.

brotherbear
24/11/11, 22:36
DA VAR PROBLEMET FIKSA!!
Virket så den nippelen på gasspjelde var skrudd litt opp slik att gasspjelde ikke var 100% lukket, så fjernet hele nippelen/tappen/skruen :)
Denne her:
http://0o2471.net//34070.jpg (http://0o2471.net/34070)
Ellers takk for all hjelpen :D Fikk vertfall bytta innsugspakning på manifolden :p

Deluxio
24/11/11, 23:08
hohoho :D