PDA

Vis full versjon : Ettermontere KINA fjernstyrt sentrallås system! trenger hjelp



torss40
10/11/11, 13:59
Jeg har en 850glt, har stått VGAII i den før, men tidligere eier har vistnok fjernet den.

Har kjøpt en fjernstyrt senstrallås system på ebay, å lurer på om noe av dere har tips, forslag til hvordan ettermontere et slikt sett!?

Er sentrallås systemet i volvoen positiv eller negativ triggered?

Kan ikke jeg koble med til der vgaII rellet egentli skal være?

850GLTsilver
10/11/11, 20:11
Jeg har en 850glt, har stått VGAII i den før, men tidligere eier har vistnok fjernet den.

Har kjøpt en fjernstyrt senstrallås system på ebay, å lurer på om noe av dere har tips, forslag til hvordan ettermontere et slikt sett!?

Er sentrallås systemet i volvoen positiv eller negativ triggered?

Kan ikke jeg koble med til der vgaII rellet egentli skal være?

Sentrallåsen er negativt trigget. Altså kontolledningen skal legges til jord/chassis/0V.

Men på en litt spesiell måte.
For å åpne så er det et "langt" signal.
For å låse så er det ett eller to "korte" signaler.

Jeg vet ikke hvor lange de lange sgnalene er, og heller ikke hvor korte de korte er. Er noe tull med VADISen min akkurat på de sidene der dette står.

torss40
10/11/11, 20:50
her er ei beskrivelse av fjernstyrt kittet!
http://www.scribd.com/doc/70826072/CK-009-Keyless-Entry-System-Wiring

yearbogen
10/11/11, 21:22
Sentrallåsen er negativt trigget. Altså kontolledningen skal legges til jord/chassis/0V.

Men på en litt spesiell måte.
For å åpne så er det et "langt" signal.
For å låse så er det ett eller to "korte" signaler.

Jeg vet ikke hvor lange de lange sgnalene er, og heller ikke hvor korte de korte er. Er noe tull med VADISen min akkurat på de sidene der dette står.

Takk for en flott oppklaring 850gltsilver!
Så litt på dette en gang i sommer, men gav det opp da jeg ikke helt fant ut av systemet med låsing og åpning, det levde liksom sitt eget liv.
Nå forstår jeg i alle fall hvorfor :)

regeli
10/11/11, 21:25
Jeg kjøpte bare et "dobbeltrele", byttet det enkle tenningsrele (310) og satte inn i min + fjernkontroll. Var et kit jeg kjøpte i Sverige, gadd ikke koble opp burte og glassensor, men tok meg 10 min å gjøre jobben :)

850GLTsilver
10/11/11, 22:00
her er ei beskrivelse av fjernstyrt kittet!
http://www.scribd.com/doc/70826072/CK-009-Keyless-Entry-System-Wiring


Er et slikt som passet på riktig gamle dagers sentrallåssystemer der man hadde direkte tilgang til åpne og lukke-signalene ned på sentrallås-motornivå.
Er jo forsåvidt mulig også på våre biler, men med alarm i bildet så funker det dårlig.

Tenkte egentig jeg skulle gjøre noe tilsvarende inntil jeg fikk fatt i sendere til en mottaker jeg hadde liggende. Blir å lage litt leamikk for å få til dette.
Er snakk om et par "vipper" der den ene aktiveres og lager en (eller to) korte signaler ut for å lukke, samt en som lager det lange signalet.
En liten timer som heter 555 er super til slikt.
Må finne ut av hvordan signalene egentlig er.
Blir å koble inn en lysdiode på mottakeren i bilen og se tenker jeg.

Og bare for å nevne det. Dette med to korte for å lukke tror jeg kun gjelder der man har en slik "innbruddssikkert" sentrallås. Så oppaven er langt fra uoverkommelig.

torss40
10/11/11, 22:07
Vel jeg har ikke alarm på bilen lenger! men sentrallås systemet funker, ville bare få det fjernstyrt!

Rele 210 og 211 er borte, jeg har for meg at det fjernstyrings kittet jeg har skulle kunne kobles der di releen en gang var.

850GLTsilver
10/11/11, 22:19
Vel jeg har ikke alarm på bilen lenger! men sentrallås systemet funker, ville bare få det fjernstyrt!

Rele 210 og 211 er borte, jeg har for meg at det fjernstyrings kittet jeg har skulle kunne kobles der di releen en gang var.

OK, hold tungen rett i munnen nå:

Fra terminal 1A fører du ledninger til mottakerens gul/sort og Gul/Gul.
Fra terminal 2A fører du ledninger til mottakerens Orange/Sort og Orange/Orange.
Fra terminal 3A fører du ledning til mottakerens Hvit/Sort
Fra terminal 5A fører du ledning til mottakerens Hvit/Hvit.

Koble opp resten av mottakeren og test.

Går sentrallåsene motsatt (Åpner når du vil lukke) så bytter du bare om på 3A og 5A.

Tutt og kjør :D

Terminalnummerne er synlige nede i brønnen der sentrallåsreleet har vært.

Vær for all del nøye med kablingen så ingen ledninger kortslutter.
Da skal nemlig dette gå helt greit.

Legger til mere for å være sikker på at man identifiserer tilkoblingene lettere.

1A = 30 (Konstant +12V)
2A = 31 (0V/Chassis)
3A = 87 (Strøm til motorer)
5A = 88 (Strøm til motorer)

regeli
10/11/11, 22:52
Vel jeg har ikke alarm på bilen lenger! men sentrallås systemet funker, ville bare få det fjernstyrt!

Rele 210 og 211 er borte, jeg har for meg at det fjernstyrings kittet jeg har skulle kunne kobles der di releen en gang var.

Stemmer, trenger kun 210 og 211 med fjerkontroll, så fungerer det :)
Blocket.se har mye fint :)

850GLTsilver
10/11/11, 23:00
Nå har vel Tors40 kjøpt et fjernkontrollsett, så å kjøpe et til er vel overflødig?

Kan jo legge til at også spenningsforsyningen til mottakeren kan kobles inn på terminalene 1A og 2A også, altså Rød/Rød til 1A og Sort/Sort til 2A.

Brun/Brun kan kobles til blinklysene henholdvis venstre og høyre. (Klemme 3 og 4 på mottakeren) så får man sånn blink i de også når man betjener fjernkontrollen.

Begynner å bli komplett dette nå snart. :D

torss40
10/11/11, 23:11
Nå har vel Tors40 kjøpt et fjernkontrollsett, så å kjøpe et til er vel overflødig?

Kan jo legge til at også spenningsforsyningen til mottakeren kan kobles inn på terminalene 1A og 2A også, altså Rød/Rød til 1A og Sort/Sort til 2A.

Brun/Brun kan kobles til blinklysene henholdvis venstre og høyre. (Klemme 3 og 4 på mottakeren) så får man sånn blink i de også når man betjener fjernkontrollen.

Begynner å bli komplett dette nå snart. :D

Super dupert :D
Skal kobles opp imorgen!