PDA

Vis full versjon : Ikke bruk bitstrekker når man bytter instrumentbelysing.



FroBe
10/11/11, 09:18
Jeg lærte på den harde måten når jeg byttet pærer i klimakontrollpanelet.

Det var mørkt ute, og jeg hadde bare kupelyset som belysing.
Jeg plasserte pærenmodulen på tuppen av bitstrekkeren og stappet den inn i hullet. Det jeg ikke la merke til var at pæremodulen løsnet og datt ned, dermed trykket jeg bitstrekkeren ned på printkortet og trodde jeg skrudde pæra fast. Lysene blinket, og det luktet svidd før jeg skjønte hva som hadde skjedd. Bitsholderen hadde stor nok diameter til å kortslutte kobberbanene, og dette førte til at transistoren Q17 (3055L, SMD MOSFET, N, SOT-223) ble ødelagt.

Jeg fikk loddet en annen transistor over den defekte, men lurer nå på om klimapanelet er som det skal være:
Når jeg åpner døra går kupelys og lyset i klimapanelet på med en gang, og når jeg stopper bilen og tar ut nøkkelen lyser det fortsatt i klimapanelet før det slår seg av etter et minutt eller to. Viften på temperaturføleren suser hele tiden det er lys i panelet. Lysdimmingen endrer ikke på lyset i klimapanelet, men alle andre lys kan dimmes opp og ned.

Er dette korrekt oppførsel på klimapanelet? Kikket ikke så nøye på dette før etterpå..

hgnubel
10/11/11, 10:24
Vet ikke så mye om korrekt oppførsel på klimapanelet, men hvis jeg forstår deg riktig så har du paralellkoblet en ny transistor med en defekt?

Isåfall vil jeg anbefale å fjerne den defekte helt hvis det er mulig, for du vet sjelden nøyaktig hvordan ødelagt elektronikk oppfører seg. Det kan være alt fra små lekkasjestrømmer, varmeutvikling, eller ingenting...

FroBe
10/11/11, 11:00
Vet ikke så mye om korrekt oppførsel på klimapanelet, men hvis jeg forstår deg riktig så har du paralellkoblet en ny transistor med en defekt?

Isåfall vil jeg anbefale å fjerne den defekte helt hvis det er mulig, for du vet sjelden nøyaktig hvordan ødelagt elektronikk oppfører seg. Det kan være alt fra små lekkasjestrømmer, varmeutvikling, eller ingenting...

Ja, det var enkleste løsningen en sen kveld i bilen med gammel loddebolt.

Når jeg har fått både PA-200 og nye LED-pærer i posten skal jeg ta ut panelet og gjøre skikkelig arbeid inne. Har akkurat fått meg varmluftsloddebolt, må kanskje øve litt i helgen før jeg prøver meg på klimapanelet?

850GLTsilver
10/11/11, 13:11
Ja, det var enkleste løsningen en sen kveld i bilen med gammel loddebolt.

Når jeg har fått både PA-200 og nye LED-pærer i posten skal jeg ta ut panelet og gjøre skikkelig arbeid inne. Har akkurat fått meg varmluftsloddebolt, må kanskje øve litt i helgen før jeg prøver meg på klimapanelet?

Du må nok fjerne den defekte transistoren for å være sikker på at alt er som det skal være ja. For det høres slett ikke ut som om det panelet ditt fungerer helt som det skal.

Vatnehol
10/11/11, 15:38
den gamle må fjernes ja, i værste tilfelle har du også skadet strømbanene på krets kortet. viften har alltid sugd luft ett-to minutt etter jeg har stoppet bilen og skrudd av tenningen

FroBe
11/11/11, 09:03
Trenger man oppgradere SW ved bytte av klimapanel, eller går det vanligvis greit hvis det er samme årgang tilsvarende med bilstereo?
Jeg irriterer meg på at temperaturangivelsen er Fahrenheit. For å få graderingen i Celsius kan jeg enten bytte frontdekselet eller bytte hele klimapanelet. Så et panel til kr 500 på Finn.no, mulig det er Aarnes som er selger?

aarnes
11/11/11, 09:20
FroBe:

Uvisst om du må oppdatere SW, jeg har byttet noen komponenter i min bil som hadde samme delenr, og da slapp jeg sw. Men jeg vet også at CCM er en styreenhet for en del annet, så mitt tips er å prøve. du kan ikke ødelegge noe.

Og ja, det er jeg som selger det på finn.no ;-)
Når det gjelder F er det bare å bytte frontpanelet..

FroBe
12/11/11, 18:52
I dag fikk jeg byttet Q17. Fikk fjernet den overflatemonterte og loddet inn en standard MOSFET. Måtte lodde den to ganger, da det første gangen ble liggende litt loddetinn over en kondensator. Monterte inn, og lysene virker ok med dimming igjen.

Før jeg fant den lille kortslutningen var jeg bare minutter fra å sende en PM om å få kjøpe komplett CCM, men nå trenger jeg kun plastdekselet med 18-26°C hvis noen har noe til overs?

aarnes
12/11/11, 19:03
I dag fikk jeg byttet Q17. Fikk fjernet den overflatemonterte og loddet inn en standard MOSFET. Måtte lodde den to ganger, da det første gangen ble liggende litt loddetinn over en kondensator. Monterte inn, og lysene virker ok med dimming igjen.

Før jeg fant den lille kortslutningen var jeg bare minutter fra å sende en PM om å få kjøpe komplett CCM, men nå trenger jeg kun plastdekselet med 18-26°C hvis noen har noe til overs?

Jeg har et panel som jeg har solgt noen andre deler fra.
PM meg med hva du er keen på å betale, så blir vi sikkert enige.

DaddyP
24/02/14, 17:02
Eg skal bytte pærer no, ke burde eg bruka til å festa pæra med da?

FroBe
25/02/14, 22:18
Pærene har vanligvis spor for flatt skrujern. En liten bit dobbeltsidig tape, kitt eller tyggegummi kan sikre at de ikke detter løs underveis.
De fleste LED-pærer er polariserte (+/-), derfor må man snu dem 180 grader hvis de ikke lyser på første forsøk.

Sent from my LT25i using Tapatalk