PDA

Vis full versjon : Abs lever sitt eget liv!



Reppemarkus
09/11/11, 15:33
Hei folkens, her om dagen begynte abs'en å leve sitt eget liv..
har ikke den helt store innsikten i dette systemet så lurte på om kansje dere kunne belyse problemet?

Problemet: Abs lampa lyser og slokker, nå og da. Den kan også lyse når bilen starter og forsvinne under kjøring. Pumpen kjøre selvtest når (lampa ikke lyser) man begynner og kjøre og den kan også starte plutselig når jeg kjører rett fram eller svinger..

Hva kan dette være?
føler det kunne vært greit at det funker nå som det blir glatt her i trøndelagen snart..
1996 10v ca.312k

de_icer
09/11/11, 15:43
Hei folkens, her om dagen begynte abs'en å leve sitt eget liv..
har ikke den helt store innsikten i dette systemet så lurte på om kansje dere kunne belyse problemet?

Problemet: Abs lampa lyser og slokker, nå og da. Den kan også lyse når bilen starter og forsvinne under kjøring. Pumpen kjøre selvtest når (lampa ikke lyser) man begynner og kjøre og den kan også starte plutselig når jeg kjører rett fram eller svinger..

Hva kan dette være?
føler det kunne vært greit at det funker nå som det blir glatt her i trøndelagen snart..
1996 10v ca.312k

Veldig vanlig at ABS-modulene på disse sprekker i loddingene. Problemet løses forholdsvis enkelt med å lodde over igjen. Se guide her: http://volvoforum.no/tips_triks/850-absmodul.htm

Det kan selvfølgelig også være følere, men de er ofte mer konstante i forhold til virke/ikke virke. Modulen med dårlige loddinger er gjerne mer variabel fordi ting utvider seg og trekker seg sammen...

Reppemarkus
09/11/11, 15:57
Har tenkt på dette men har ikke sjekket, kan vell være værdt en titt da :)

850GLTsilver
09/11/11, 16:56
Kan også legge til at dette er relativt vanlig oppførsel når ABS-ringene "sprekker".
Inspiser de nøye, for å utelukke dette.
Ringene har det med å ruste, så også drivknuten. Så der på forhjulene så vil du fort kunne se at det er blitt litt lengre mellom tennene på et sted, enn rundt resten av ringen.
Har dette skjedd, så vil ABS oppføre seg som du beskriver.
Nye ringer finnes på Ebay og koster deg litt under hundrelappen ferdig levert på døra for et par.
Er ikke så ofte ringene bak ruster i filler. De er litt bedre beskyttet mot Vegvesenets hvite helvete.

Reppemarkus
09/11/11, 17:08
Kan også legge til at dette er relativt vanlig oppførsel når ABS-ringene "sprekker".
Inspiser de nøye, for å utelukke dette.
Ringene har det med å ruste, så også drivknuten. Så der på forhjulene så vil du fort kunne se at det er blitt litt lengre mellom tennene på et sted, enn rundt resten av ringen.
Har dette skjedd, så vil ABS oppføre seg som du beskriver.
Nye ringer finnes på Ebay og koster deg litt under hundrelappen ferdig levert på døra for et par.
Er ikke så ofte ringene bak ruster i filler. De er litt bedre beskyttet mot Vegvesenets hvite helvete.

Føler meg litt dum, men hvordan kan jeg se disse? Hvor ligger de?

zimsen
09/11/11, 18:21
hadde samme problem på min 850 , og til slutt lyste lampa konstant.Her om dagen skulle jeg bytte bremseskiver og samtidig skrudde jeg ut sensorene på framhjula , disse var helt nedsausa av dritt. Gjorde de rene og lampa slukte , og har ikke lyst siden(og ABS virker). Ikke sikkert det er like enkelt på din , men ett forsøk skader jo ikke....

850GLTsilver
09/11/11, 18:29
Føler meg litt dum, men hvordan kan jeg se disse? Hvor ligger de?


Her: http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/554.jpg
Ringen som er merket 23 her.
Er rett bak (på innsiden av) bremseskjoldet. Du ser hvor ledningen til ABS-sensor går inn i toppen av skiva.

mrstfu
10/11/11, 10:12
Kan skilte med bilder av sprekt ABSring:

http://forum.vccn.no/

http://forum.vccn.no/

Reppemarkus
14/11/11, 22:35
Har sjekket boksen nå, men alle loddinger ser fine ut såeh.. da ryker vell abs ringene : / Noen som har kjøpt på nett?

Disse f.eks?

http://www.ukpartsdirect.com/volvo-19921997-front-ring-tooth-p-251.html

850GLTsilver
15/11/11, 14:28
Absolutt kurante.

Har ikke prøvd de selv, men holder de 10% av hva de lover der så er jo dette bare å gå for, helt klart.



Har sjekket boksen nå, men alle loddinger ser fine ut såeh.. da ryker vell abs ringene : / Noen som har kjøpt på nett?

Disse f.eks?

http://www.ukpartsdirect.com/volvo-19921997-front-ring-tooth-p-251.html

Reppemarkus
26/11/11, 21:02
Idag har jeg vært på jobb og sett på ringene å ABS følerene. Det eneste som ikke var helt bra var at alt var innpakket i sand,støv å dritt.. Så etter en del vasking av ringer og sensorer å nye skruer så funker Abs'n perfekt så lenge værtfall :D

Takk for all hjelp og forslag! : ))
"Hva får vi ikke til sammen"

Reppemarkus
29/04/12, 17:03
Nå har ABS'n tatt kveld nok en gang.. Så jeg har kjøpt meg kabel så jeg fikk lest ut feilkoder.. Som følger:

ABS 3-1-2 Right front wheel sensor: Fault in circuit (open circuit or short-circuit)
ABS 3-2-2 Right front wheel sensor: Extrapolation (irregular interference at speeds over 40 km/h)
ABS 2-1-2 Right front wheel sensor: Wrong wheel speed (no signal on moving off)

Betyr dette nå at sensoren på høyre side foran har tatt helt kveld? :(

Erlend
29/04/12, 17:19
Det høres sånn ut:( koster noen hundre kroner for ny på mekonomen:)

hgnubel
29/04/12, 17:23
Det høres absolutt ikke sånn ut! Høyre derimot... ;)

Erlend
29/04/12, 20:03
Å faen:P leste ikke nøye nok:p trodde han skreiv høyre jeg:p

Agrostar
29/04/12, 20:09
Var no løge at du skulle få så mangen feilkodar, held eigentleg med den første :p Men det kan jo hende at dei har lagra seg opp. Har du muligheit for å måle motstanden til sensoren? Skal vel vere ein kontakt einplass forholdsvis nærme (0,5-2m kabel).

Reppemarkus
29/04/12, 21:35
Var no løge at du skulle få så mangen feilkodar, held eigentleg med den første :p Men det kan jo hende at dei har lagra seg opp. Har du muligheit for å måle motstanden til sensoren? Skal vel vere ein kontakt einplass forholdsvis nærme (0,5-2m kabel).

Mulig jeg kan få dette til på jobb :) Hvor mange.. (ohm?) burde en frisk sensor ha?

Agrostar
30/04/12, 04:58
Rundt 1000 meinar eg.

Reppemarkus
30/04/12, 16:02
Fikk målt idag, Fikk rundt 1040 i begge foran.. så de betyr vell at de er i den sjønneste orden :/

Men kan ikke huske at pumpa har kjørt selvtest i det siste? Den gjorde det ikke nå heller etter jeg målte sensorene og tørket alt rent..

Agrostar
30/04/12, 18:32
Ta ut sikringen til abs mens du køyrer og set den i igjen. Da skal du høyre litt lydar og lampen skal flimre litt.

magne850
22/05/12, 22:18
Mulig feilen din er noe annet, men et firma i sverige overhaler boksene dersom de jukser. Ifølge dem så vil en feilkode på bakhjula kunne tilskrives feil i boksen.
www.bilomaskin.com

Om dette ikke hjelper deg, så kan det kanskje hjelpe andre som leser tråden... :)

850GLTsilver
22/05/12, 23:06
Fikk målt idag, Fikk rundt 1040 i begge foran.. så de betyr vell at de er i den sjønneste orden :/

Men kan ikke huske at pumpa har kjørt selvtest i det siste? Den gjorde det ikke nå heller etter jeg målte sensorene og tørket alt rent..

Kan være sprekk i ABS-ringen også. Ikke lett å se med det blotte øye, men gå over ordentlig en gang til.

BILTEMA av alle har tatt inn disse ringene i sortimentet sitt.