PDA

Vis full versjon : Ujevnt drag/nøkking ved lavt turtall



wvevang
09/11/11, 10:08
Noen som har erfaring med nøkking på V70 D5 Aut?

Ved ca 50 km/t på lavt turtall og strak vei (slik at ikke belastningen er for stor) "nøkker" bilen litt. Ikke så mye at det er virkelig plagsomt, men nok til at det merkes. Det minner litt om "kondens" slik man kunne hatt i en eldre bensinbil, men oppstår nesten bare ved ca 50 km/t på strak vei (ikke oppoverbakke) slik at belastningen er jevn, og på lavt turtall like før giring.

Dette ble bedre ved Service 2.0 og oppgradering av software, men så kom det tilbake igjen.

Prøvde å kjøre med manuell giring og litt høyere turtall enn normalt for å "blåse ren" motoren, da jeg har hatt erfaring med sotede EGR ventiler på Saab 9.3 som forårsaket det samme.

I tillegg hopper turtallet opp og ned omtrent ved 40, 50 og 60 km/t og jevn gass. Hopper ca 100 omdreininger. Frykter det er noe med girkassa, da det er like før kassa skal til å gire!

Har også hørt av andre som kjenner V70 eiere med automat kasse, at det kan gå bort om man kjører rens på girkassa ved oljeskift.

Noen som forresten vet når olja på kassa skal/bør byttes? (V70 D5 aut 2007)

takknemlig for svar!

Espen_^
10/11/11, 10:03
Jeg har en 525 med samme trekkene som du sier men dette var i 90km kjente det litt på sletter men mest i bakker.. Har vært inne og flushet kassen for 2uker siden etter det har jeg ikke merket noe.

wvevang
13/11/11, 19:20
Takker for det. Har hørt flere som sier at det skal hjelpe, og det spørs om ikke jeg blir å prøve det jeg og!

Dimmur
13/11/11, 22:40
Virker virvelspjellet ditt som det skal? Staget har ikke hoppe av? En kompis hadde slike symptomer, og der gikk virvelspjellet for tungt (pga. en dårlig reparasjon fra han sin side).

wvevang
24/11/11, 16:21
Har ikke peiling, hva er et virvelspjell? :P Skal prøve flushing av kassa ila vinteren

gswede
25/11/11, 01:03
Høres nesten ut som at du har et problem med drivstofftilførselen. Jeg setter penga på enten filter eller pumpe.

Holern
25/11/11, 20:32
Dette er et problem flere her inne har/har hatt...inkludert meg selv.
At dette skal kunne spores tilbake til drivstofftilførsel høres rart ut, spør du meg.
På min bil, med 18" sommerhjul merkes det veldig godt rundt 50-55 km/t. Nå etter at jeg har satt på vinterdekkene, 17", merkes det ikke fullt så godt, men den er der i samme hastighet.
Jeg har forsøkt med forskjellige gir, turtall osv, men ingen forskjell.

Såvidt jeg har skjønt er det flere som har vært i kontakt med Volvo, uten at de har kunnet gi noe god forklaring på problemet.