PDA

Vis full versjon : Bytting av foring i øvre motorfeste



Tore
24/03/10, 21:18
Ser at foringa i øvre motorfeste har takket for seg. Kjipt siden planen er at bilen skal kjøres litt langt i påska men det går vel greit dersom man kjører som folk?

Men - er det vanskelig å bytte denne foringa? Ser at den skal presses ut og inn med spesialverktøy. Alternativt kan jeg bruke superflex sin løsning (http://www.bcb.no/Default.aspx?tabid=113&List=1&SortField=ProductName&ProductID=21637) eller PowerFlex (http://www.bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1576&List=1&Level=1&ProductID=21577) som ser mye enklere og raskere ut å få på plass + at man bare kan skjære ut den gamle gummien og la hylsa sitte igjen - hvilket virker å være en jobb man gjøre i en fei?

Sjakalen
24/03/10, 21:39
Fy fader for en drittjobb å få inn superflex foringa. Det var skikkelig trangt. Ja, man må skjære ut den gamle. Dessuten ristet det etterpå så mye i rattet pga. stivheten at jeg rev hele greia til helsike etter få turer.

For å bytte til vanlig foring er i alle fall enkelt. 500 kroner på Mekonomen for hele greia med alt rundt. 4 bolter og på igjen.

gaupe
24/03/10, 21:42
Fy fader for en drittjobb å få inn superflex foringa. Det var skikkelig trangt. Måtte skjære ut den gamle. Dessuten ristet det etterpå så mye i rattet pga. stivheten at jeg rev hele greia til helsike etter få turer.

For å bytte til vanlig foring er i alle fall enkelt. 500 kroner på Mekonomen for hele greia med alt rundt. 4 bolter og på igjen.

Ny foring frå 99, den du har. Den gamle er i ein større brakett.

Polyforing funkar veldig bra den, overfører litt meir motorlyd, men det er vel slik vi vil ha det? :)

Tore
24/03/10, 21:44
For å bytte til vanlig foring er i alle fall enkelt. 500 kroner på Mekonomen for hele greia med alt rundt. 4 bolter og på igjen.

Den mekonomgreia til 600 kr funker nok baree på 1999 modell og nyere; jeg har 1998 modell. Må presse ut og inn foringa dersom man skal bruke orginal. Powerflex er vel bare å skjære ut gummien i den som står der nå og så lure inn poluretan-foringa på en måte. Kan vel ikke være så veldig vanskelig, og mange virker å være fornøyde.

Tore
24/03/10, 21:45
Polyforing funkar veldig bra den, overfører litt meir motorlyd, men det er vel slik vi vil ha det? :)

Hvilken polyforing skal jeg velge og hvor bør jeg kjøpe? Hvor risky er det å kjøre med defekt foring om jeg kjører pent?

gaupe
24/03/10, 21:52
Hvilken polyforing skal jeg velge og hvor bør jeg kjøpe? Hvor risky er det å kjøre med defekt foring om jeg kjører pent?

Du får ein del bevegelse i drivlinja, og eksos og turbo er sannsynlegvis det som vert utsett for mest krefter.

Er ikkje foringa til 98en todelt då? Då er det jo veldig enkelt å monterte, straks du har fått ut den andre.

Tore
24/03/10, 22:11
Jo, polyforingene til 98 er todelt, så jeg antar den er enkel å montere, hvilket er eneste grunnen til at jeg ønsker polyforing - tilmitt bruk vil det sikkert være best med orginal foring, men antar at den er plyndrette å montere. Den gamle kan vel skjæres ut da det er bare gummien som skal ut når man setter inn polyforing; skal man inn med orginalforing må man vel også ut med hylsa som gummien er støpt fast i.

Men powerflex eller superflex? Eller ta jobben med orginalforing?

Når det gjelder å kjøre med defekt foring så vil det selvsagt gi litt flex på motoren men samtidig så er jo ikke motoren løs; foringa sitter der å begrenser de store utslagene selv om motoren sitter litt "løst" i midtposisjon?

oar83
24/03/10, 22:15
http://www.backspegeln.com/tips_motorbussning.asp

Her er litt bilete av montering på 850

gaupe
24/03/10, 22:17
Når det gjelder å kjøre med defekt foring så vil det selvsagt gi litt flex på motoren men samtidig så er jo ikke motoren løs; foringa sitter der å begrenser de store utslagene selv om motoren sitter litt "løst" i midtposisjon?

Får jo litt bevegelse mellom eksos og motor uansett.

Eg har vel hatt IPD si foring, alle problem med passform på eksosen forsvann då, mykje mindre bevegelse, og då var foringa heilt ny.

Tore
24/03/10, 22:23
Får jo litt bevegelse mellom eksos og motor uansett.

Eg har vel hatt IPD si foring, alle problem med passform på eksosen forsvann då, mykje mindre bevegelse, og då var foringa heilt ny.

Oppdaget feilen da jeg akselererte og hørte ett dunk. Stoppet og syntes jeg hørte eksoslekasje og vibrasjoner når jeg ruset motoren - Åpnet pasneret og så at hele indre delen av foringa hadde løsnet fra ringen rundt - altså helt defekt - og på fredag morgen skal jeg ut på langtur med kjerra - får nok kjøre pent for det er vel neppe noen som har foring på Stjørdal til da uansett...

Får se om jeg har noen gummibiter jeg kan plugge inn i "halvmånene" på orginalforinga for å begrense bevegelsene til jeg får tak i ny foring..

gaupe
24/03/10, 22:24
Oppdaget feilen da jeg akselererte og hørte ett dunk. Stoppet og syntes jeg hørte eksoslekasje og vibrasjoner når jeg ruset motoren - Åpnet pasneret og så at hele indre delen av foringa hadde løsnet fra ringen rundt - altså helt defekt - og på fredag morgen skal jeg ut på langtur med kjerra - får nok kjøre pent for det er vel neppe noen som har foring på Stjørdal til da uansett...

Får se om jeg har noen gummibiter jeg kan plugge inn i "halvmånene" på orginalforinga for å begrense bevegelsene til jeg får tak i ny foring..

Fremre foring på girkassa er også verdt å undersøke, vanvittig på forskjell på sliten og ny foring der, gjekk frå det som virka som ei slita girkasse, til ein superkompakt bil.

Tore
24/03/10, 22:31
Fremre foring på girkassa er også verdt å undersøke, vanvittig på forskjell på sliten og ny foring der, gjekk frå det som virka som ei slita girkasse, til ein superkompakt bil.

Automat? Orginalforing eller polyforing? Mye arbeid å bytte?

Robert H.
24/03/10, 22:38
Det ser ut til at festet til Mekonomen er av den nyere typen.
596,- inklusive braketten.

hgnubel
24/03/10, 22:39
Fremre foring på girkassa er også verdt å undersøke, vanvittig på forskjell på sliten og ny foring der, gjekk frå det som virka som ei slita girkasse, til ein superkompakt bil.

Er det dette (http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1576&Category2ID=1781&List=1&Level=2&ProductID=21876)?

Har ikke sett andre motorfester til v70/850 med forsterket foring enn øvre og den der. Tips til hvor man finner? :)

Tore
25/03/10, 08:24
Case closed :-) Et lokalt alt mulig verksted med litt sans for Volvo hadde orginalt gummilager liggende og mulighet for å bytte dette i dag så da blir det flott som nytt :-) Da trenger jeg ikke spekulere mer på + og - med polyforing, finne ut hvor jeg skal skaffe det samt kjøre som ei pingle hele påska mens jeg venter på ny foring og tid til å gjøre jobben :-)

Sjakalen
25/03/10, 09:12
Den mekonomgreia til 600 kr funker nok baree på 1999 modell og nyere; jeg har 1998 modell. Må presse ut og inn foringa dersom man skal bruke orginal. Powerflex er vel bare å skjære ut gummien i den som står der nå og så lure inn poluretan-foringa på en måte. Kan vel ikke være så veldig vanskelig, og mange virker å være fornøyde.

Det har du rett i :)

Jeg hadde 2000 modell V70 gen 1.

gaupe
25/03/10, 09:47
Automat? Orginalforing eller polyforing? Mye arbeid å bytte?

Automat, orginalforing, byttar på ca 5 minutt, tre skruar, når dei lett under bilen.

Robert H.
25/03/10, 10:11
Det har du rett i :)

Jeg hadde 2000 modell V70 gen 1.

Jeg fikk samme delenummer på 1998 2,5LT og min 2001 2,5LT.
På Volvoforum var det en howto for å kunne bruke det nye festet på eldre modeller.

Tore
25/03/10, 11:19
Jeg fikk samme delenummer på 1998 2,5LT og min 2001 2,5LT.
På Volvoforum var det en howto for å kunne bruke det nye festet på eldre modeller.

Om du tenker på denne (http://www.volvoforum.no/tips_triks/s60-v70n-s80/motorfeste.htm) howto'n så beskriver den hvordan du bytter fra "ny" til "nyere" øvre feste; dvs "oppgraderer" en 1999-> modell.

Min 1998 har samme runde lager som i den "gamle" der, men festebraketten er ulik så jeg kan ikke benytte nytt feste.

Per Turbo
25/03/10, 11:44
Tok ikke lange tiden å bytte til Powerflex festet på min, brukte vel ca en halvtime på å ta av braketten, presse ut gamle foringen, få på plass ny polyforing og montere.

Beste grunnen til å sette i polyforing er jo først og fremst at dette er forbruksvare på originaldelen.. men ulempen (om man kan kalle det det) er at man får litt mer vibrasjon. Men det venner man seg til.. ;)

gaupe
25/03/10, 11:50
Å montere polyforingar kan gjere bilen til ein stor vibrator, men nokon likar jo det ;)

Robert H.
25/03/10, 11:55
Tok ikke lange tiden å bytte til Powerflex festet på min, brukte vel ca en halvtime på å ta av braketten, presse ut gamle foringen, få på plass ny polyforing og montere.

Beste grunnen til å sette i polyforing er jo først og fremst at dette er forbruksvare på originaldelen.. men ulempen (om man kan kalle det det) er at man får litt mer vibrasjon. Men det venner man seg til.. ;)

Liker ikke vibrasjoner jeg :)
Lurte også å bytte til Powerflex, men da jeg leste kommentarene på IPD så droppet jeg det.

Tore
25/03/10, 11:58
Beste grunnen til å sette i polyforing er jo først og fremst at dette er forbruksvare på originaldelen.. men ulempen (om man kan kalle det det) er at man får litt mer vibrasjon. Men det venner man seg til.. ;)

Har hatt bilen i 6 år/80.000 km nå og aldri byttet denne foringen tidligere så jeg tror jeg velger å leve med bytting av orginalforing fremfor vibrerende polyforing :-)

ThePlace
25/03/10, 17:26
Beste grunnen til å sette i polyforing er jo først og fremst at dette er forbruksvare på originaldelen..

Er det forbruksvare både på de foringene opp til og med 98 og de fra 99 og nyere? Eller er det forskjell på de to?

gaupe
25/03/10, 19:49
Er det forbruksvare både på de foringene opp til og med 98 og de fra 99 og nyere? Eller er det forskjell på de to?

Det er forskjell på dei, og begge deler er slitedeler. Men den nyasete varianten virkar ganske sterk, der må du bytte heile braketten.