PDA

Vis full versjon : kobling av el kjølevifte 245



-S.Johnsen-
06/11/11, 21:14
Noen som veit hvordan jeg skal koble en el kjølevifte fra v70 i en 245?
Må jo ha en termostat og mulig ett rele´?
Dette skal på en B230fk.
Noen som har gjort dette før? evt hvor jeg får kjøpt delene jeg trenger :)
Lurer veldig på hvordan dette vil kjøle :D

850GLTsilver
06/11/11, 21:30
Termobryter, som plasseres i nedre radiatorslange, et kraftrele og så er det tut og kjør.
Biltema har termobryter, mens releet anbefaler jeg at du får tak i via ebay eller noen andre som har solide nok releer.
Trenger du skjema kan jeg tegne et for deg.

-S.Johnsen-
06/11/11, 21:34
Termobryter, som plasseres i nedre radiatorslange, et kraftrele og så er det tut og kjør.
Biltema har termobryter, mens releet anbefaler jeg at du får tak i via ebay eller noen andre som har solide nok releer.
Trenger du skjema kan jeg tegne et for deg.

Takk for veldig bra og raskt svar :)
Kunne du tegned en rask skisse hadde det vært topp :)

VolvoR-Sport
06/11/11, 21:38
jeg brukte kun et vanlig rele.
mitt skjema:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/485.jpg

angerman
09/11/11, 18:40
jeg brukte ett 60 A rele fra renault. fungerte utmerket.husk å bruke noen solide ledninger. fordelen med renault relet var at det hade grove flat stikkere så en fikk på kraftige polsko. en kompis koblet opp med vanlige tynne ledninger, der brant hele driten opp...

A.Finstad
09/11/11, 22:52
hvorfor ikke skaffe deg opplegget fra en 940 der vifta er styrt fra den hjernen du alikevell har/skal bytte til søker du litt her inne finner du at det er flere som har gjort det..

Mr. Crepsley
09/11/11, 23:13
Har selv vifte fra en 940 med A/C. Har koblet denne opp med hovedstrøm til rele i 4cm2, og fra rele til vifte i 4cm2, jord er 4m2 også, resten er i 2,5cm2 er vel ingen større fare for dette skal brenne opp? Har ikke satt inn sikring enda, er vel 60A jeg skal ha?

(Jeg bruker kun low-speed)

850GLTsilver
09/11/11, 23:50
60A fusible link ved to-hastigheters vifte.
30A klarer seg bra til en-hastighet.

Ingen vits i å bruke for stor sikring. Vil kun føre til kabelbrann dersom feil skulle oppstå som ved normale fall ville gjort at sikringen ryker. (Blokkert vifte og slikt)

Men sjekk vifta du setter inn. Pleier å stå litt om hvor stor sikring de anbefaler foran vifta.

angerman
10/11/11, 17:36
hadde dette i en 78 245. men b230 Et. kjøpte sikringsboks fra en 240 med abs. den som sitter ved batteriet. fungerte bra. sikkert andre måter på de litt nyere ft/fk. er så glad jeg er ferdig med disse ur volvoene. nyest mulig bil og slippe å gjøre stort annet enn og skifte til sommer/vinterhjul. blir mer enn nok bil de 7,5 timene på jobb...