PDA

Vis full versjon : Ryggelyskontakt på volvo 850 t5



kjetil850
06/11/11, 13:14
Hei.

Jeg har ingen anelse hvor jeg skal finne denne kontakter.
Jeg har en 1996 850t5 med automat. og klarer overhodet ikke å lete meg fram til denne kontakter. jeg har sett på kassa i motorrom. Men finner ikke kontakter.
Noen tips?

850GLTsilver
06/11/11, 13:18
Ryggelyskontakte sitter i PNP-switchen på toppen av automatkassa.
Rett under luftfilterboksen, litt i fremkant.

Disse kan kjøpes nye for Ca Kr. 1700 (Ned mot tusenlappen + frakt fra USA)
Men jeg vet om en som reparerer slike for rundt 500,-

kjetil850
06/11/11, 14:36
Ryggelyskontakte sitter i PNP-switchen på toppen av automatkassa.
Rett under luftfilterboksen, litt i fremkant.

Disse kan kjøpes nye for Ca Kr. 1700 (Ned mot tusenlappen + frakt fra USA)
Men jeg vet om en som reparerer slike for rundt 500,-

Tror jeg må legge ut ett bilde. så får du se hvor. og forklare. for jeg finner den ikke;p

angerman
06/11/11, 15:12
http://volvospeed.com/volvo_repairs_how_tos/transmissions_driveshafts/pnp_switch_replacement.html

kjetil850
06/11/11, 15:41
http://volvospeed.com/volvo_repairs_how_tos/transmissions_driveshafts/pnp_switch_replacement.html


oh. takk:) skal sjekke når jeg kommer hjem ;)

850GLTsilver
09/11/11, 02:31
Et tips på slik PNP til superpris: Tradera.se (http://www.tradera.com/Switch-till-automatlada-Volvo-850-S70-och-V70-auktion_302208_142823482)

kjetil850
09/11/11, 21:14
Et tips på slik PNP til superpris: Tradera.se (http://www.tradera.com/Switch-till-automatlada-Volvo-850-S70-och-V70-auktion_302208_142823482)


Alt jeg fikk var en liten 2punkts kontakt som overhodet ikke stemmer med den kontakten som er avbildet. hehe. Kjøpte denne på mekonomen..

850GLTsilver
09/11/11, 21:19
Alt jeg fikk var en liten 2punkts kontakt som overhodet ikke stemmer med den kontakten som er avbildet. hehe. Kjøpte denne på mekonomen..


Dårlig tegn.
Kan nesten høres ut som om du har fått ryggelyskontakt til manuell kasse.
9466012 er forøvrig Volvos delenummer på den korrekte, som er som den på tradera var.

kjetil850
09/11/11, 21:56
Dårlig tegn.
Kan nesten høres ut som om du har fått ryggelyskontakt til manuell kasse.
9466012 er forøvrig Volvos delenummer på den korrekte, som er som den på tradera var.

Oh.

Jeg skal til mekonomen imorgen en dag!

kjetil850
09/11/11, 22:02
Oh.

Jeg skal til mekonomen imorgen en dag!


Hvis dere søker på mekonomen, på regnr dh65724 og da blar til brytere... også ser å ryggelyskontakten. dette kan overhodet ikke stemme med den jeg skal ha eller?

850GLTsilver
09/11/11, 23:40
Nei.
Den der er til manuell kasse. Står også i beskrivelsen av den.
Er et hull i systemet til Mekonomen dette. De skiller ikke mellom Man og Aut kasse.

mrstfu
10/11/11, 10:08
men jeg vet om en som reparerer slike for rundt 500,-

:rolleyes:

kjetil850
01/12/11, 17:19
:rolleyes:


hvem da? mrstfu?;P

mrstfu
01/12/11, 17:22
hvem da? mrstfu?;P

Ånei, det har jeg ikke tålmodighet til. Veit dog om en som reparerer, jeg og:D

kjetil850
01/12/11, 17:25
Må jeg daa skru ut driten å sende den? eller kan æ stille opp på døra hannes også fikse han?:p

Agrostar
01/12/11, 17:28
Noko eg har fundert litt på, er om girvalget på desse kassene er elektrisk eller mekanisk?

mrstfu
01/12/11, 17:33
Noko eg har fundert litt på, er om girvalget på desse kassene er elektrisk eller mekanisk?

Elektronisk. Girspaken beveger en switch i PNPkontakta, som forteller kassa hva den skal velge av gir. SÅvidt jeg vet, kan alltids ta feil her, men det er slik jeg husker det fra demontering av PNP.

Agrostar
01/12/11, 17:38
Er noko sånt eg har trudd og, men da kunne vel pnp brytaren vere plassert på girspaken istadenfor på girkassa? Om det er elektronisk så er det jo samme kor brytaren sit, men det hadde jo vore enklare å bytte om den hadde vore på ein meir tilgjengeleg plass.

mrstfu
01/12/11, 18:20
Er noko sånt eg har trudd og, men da kunne vel pnp brytaren vere plassert på girspaken istadenfor på girkassa? Om det er elektronisk så er det jo samme kor brytaren sit, men det hadde jo vore enklare å bytte om den hadde vore på ein meir tilgjengeleg plass.

Du sier noe der... Altså, girspaken drar i vaiere, som igjen beveger switchen. Switchen er en arm med kobberskiver på, armen sitter rundt en aksling, kan godt hende at denne akslingen sitter på noe mer fysisk nede i selve kassa, men såvidt jeg husker, virket den "akslingen" litt for spinkel til å overføre mye krefter. Nå vil det jo aldri være noe voldsom giring med selve spaken inne i kupeen, men still... Får vente på GLTSilver, han er noe mer sjef på disse kassene enn jeg er. Foretrekker 5gir og 3pedaler:D

kjetil850
01/12/11, 19:55
Ånei, det har jeg ikke tålmodighet til. Veit dog om en som reparerer, jeg og:D

Hvem? er det sånn at jeg må skru ut å sende til han? eller kan jeg møte opp på døren hans?:P

pingvinen
01/12/11, 22:05
Siden vi er inne på det, så kan kanskje nevnes hvor ryggelysbryteren på manuell kasse sitter? Og hvor den kjøpes billigst av oss gjerrige?

mrstfu
01/12/11, 22:21
Hvem? er det sånn at jeg må skru ut å sende til han? eller kan jeg møte opp på døren hans?:P

Det er nok 850GLTSilver, lenger oppe i tråden her, med litt dårlig skjult egenreklame. Om du bor i nærheten, går det sikkert bra å dukke opp på døra hans, men det lønner seg sikkert å avtale først:D Uansett, prøvde å ringe han i stad, fikk da en spansk eller italiensk telefonsvarer, så han er nok antageligvis i det store utland, et sted.

Uansett, han fiksa PNP-switchen på en bil jeg dukka opp med, inkludert kaffe og småprat tok det vel et par-tre timer. Hyggelig kar, med mye kunnskap om el-nett på 850. Absolutt verdt en tur:D


Siden vi er inne på det, så kan kanskje nevnes hvor ryggelysbryteren på manuell kasse sitter? Og hvor den kjøpes billigst av oss gjerrige?

Ryggelysbryteren på m56 sitter rett ned, litt til høyre for øvre motorfeste, når du står foran bilen og ser ned i motorrommet. Dette er de eneste to ledninger som går til kassa, om du demonterer luftfilterboksen, ser du den lett. Hvor den billigst kan kjøpes veit jeg ikke, men Ebay er nok et safe bet der. Ikke at jeg tror det er så dyrt på mekonomen heller, er bare snakk om en en-polt av/på-bryter.

kjetil850
02/12/11, 20:37
[QUOTE=mrstfu;481757]Det er nok 850GLTSilver, lenger oppe i tråden her, med litt dårlig skjult egenreklame. Om du bor i nærheten, går det sikkert bra å dukke opp på døra hans, men det lønner seg sikkert å avtale først:D Uansett, prøvde å ringe han i stad, fikk da en spansk eller italiensk telefonsvarer, så han er nok antageligvis i det store utland, et sted.

Uansett, han fiksa PNP-switchen på en bil jeg dukka opp med, inkludert kaffe og småprat tok det vel et par-tre timer. Hyggelig kar, med mye kunnskap om el-nett på 850. Absolutt verdt en tur:D


Heheh :D takk takk:D hvor bor han da?:p Skal prøve å sende han en PM! :D

mrstfu
02/12/11, 21:14
Han bor i aurskog høland kommune, ca en time utafor oslo. Send han en PM, men som sagt, det er en stund sida jeg så han var aktiv her, i tilleg til merkelig telefonsvarer, så han er nokpå ferie eller noe;-)