PDA

Vis full versjon : Mulig årsak til mye eksos? EGR slanger?



Aalsen
06/11/11, 05:25
Volvo 240 B21A 83'

Har lest litt, og veivhusventilasjon er "det samme" som egr, fører uforbrent rester av bensin og olje (damp) tilbake til innsuget for å forbrennes opp. (miljøvennlig) På motoren min er slangen(e) blendet, så det uforbrente går rett ut i eksosen.
Dette gjør at man må skifte olje oftere også, uten at jeg helt vet hvorfor..

Jeg tror dette er grunnet til at bilen ryker like mye varm som kald, all dritten som ikke blir ordentlig forbrent.

Uansett, her er et bilde med rød sirkel rundt de slangene som er blendet på min motor:
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-9-1320552003109.jpg

Her er min motor:
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-9-1320552031394.jpg

Fikk tips på forumet her i stad at slangen til høyret i bildet som kommer opp ved forgasseren er til veivhusventilasjon. Jeg kikket i motoren min i stad, men ble ikke klok på hvor slangen skulle i følge det første bildet hvor den går ned bak fordeleren..

Og hva går gjennom slangen til venstre?

Jeg vil montere slanger her igjen for å få forbrent dritten!

Larsgunnar
06/11/11, 11:11
Skal vel være to vakuumslanger på tappene. Det aller beste er å fjerne alt, og plugge de fire hullene i toppen bak eksosmanifolden.

Aalsen
06/11/11, 16:16
Skal vel være to vakuumslanger på tappene. Det aller beste er å fjerne alt, og plugge de fire hullene i toppen bak eksosmanifolden.

Ok, men hvorfor er vakuumslangene der originalt hvis de ikke trengs? Hva gjør det originalt liskom? :)

Og hvor er veivhusventilasjon?

Aalsen
06/11/11, 16:24
Så lurer jeg på hvor veivhusventilasjon er? :)

Larsgunnar
06/11/11, 16:30
Det må faen vite. :p Er ikke sikker selv, har fjernet alt. :)
Veivhusventilasjonen er en sort boks under innsuget. :)

Aalsen
06/11/11, 16:33
Det må faen vite. :p Er ikke sikker selv, har fjernet alt. :)
Veivhusventilasjonen er en sort boks under innsuget. :)

Hehe! :D
Åja! Da er det slangen som går til innsuget før forgasseren da? (nede i høyre hjørnet i bildet) Går dritten gjennom forgasseren først, også til motoren? Kan ikke luftsiden på forgasseren bli full av dritt og tett?

Ola Moen
06/11/11, 16:35
Viehusventilasjon er den store grove gummislangen som går fra plastrøret foran forgasseren, og går til en svart plastboks som er skrudd i blokka. Den sitter rett ut for sylinder 3, under innsuget. Det sitter det også en gummiovergang med ei flammetrapp i enten plast, eller stålull. plukk det ut, og gjør det reint.

Aalsen
06/11/11, 16:39
Viehusventilasjon er den store grove gummislangen som går fra plastrøret foran forgasseren, og går til en svart plastboks som er skrudd i blokka. Den sitter rett ut for sylinder 3, under innsuget. Det sitter det også en gummiovergang med ei flammetrapp i enten plast, eller stålull. plukk det ut, og gjør det reint.

Takker! :D
Endelig er jeg sikker på hva det er :) Er det slik at det går ut av motoren, gjennom den svarte boksen som filtrerer bort det groveste, inn i plastrøret foran forgasseren, gjennom forgasseren og inn i motoren igjen? :)

Ola Moen
06/11/11, 16:41
Korrekt :)

Aalsen
06/11/11, 16:44
Så hvis den er tett er et absolutt ikke bra for simmeringe og pakninger i motor, og kan være årsak til mye eksos fordi den uforbrente dritten går rett ut i eksos? :)

Larsgunnar
06/11/11, 16:47
Det kan stemme ja.

Ola Moen
06/11/11, 16:55
Det er ikke bra for pakninger og simringer nei. Veivhusventilasjon har ingenting med uforbrent dritt å gjøre :) Den er det for at det ikke skal bli overtrykk inne i motorblokka. Stemplene går opp og ned inne der, og flytter på mye luft. det er heller aldri 100% tett mellom stempler og sylindervegger, så det vil alltids komme mer luft ned i blokka. den må ut på et vis. Derfor sitter det slange fra blokka, som går inn foran forgasseren. Da suger motoren ut evt overtrykk fra blokka. EGR systemet kan plukkes av, plugges, og kastes. Det var en fin tanke om at det skulle gi renere avgass. Det fungerer sjelden og aldri likevel, så det blir overflødig. :)

Aalsen
06/11/11, 18:29
Det er ikke bra for pakninger og simringer nei. Veivhusventilasjon har ingenting med uforbrent dritt å gjøre :) Den er det for at det ikke skal bli overtrykk inne i motorblokka. Stemplene går opp og ned inne der, og flytter på mye luft. det er heller aldri 100% tett mellom stempler og sylindervegger, så det vil alltids komme mer luft ned i blokka. den må ut på et vis. Derfor sitter det slange fra blokka, som går inn foran forgasseren. Da suger motoren ut evt overtrykk fra blokka. EGR systemet kan plukkes av, plugges, og kastes. Det var en fin tanke om at det skulle gi renere avgass. Det fungerer sjelden og aldri likevel, så det blir overflødig. :)

Ahaa :)
Så veivhusventilasjon og EGR-system er to forskjellige ting :D
Er det i det hele tatt EGR på B21a?

Ola Moen
06/11/11, 18:48
Det er to forskjellige ting ja. Og ja. B21A kom både med og uten EGR (Exhaust Gas Resirculation)

Aalsen
06/11/11, 18:53
Ok. Det er ikke EGR på denne så vidt jeg ser?

http://forum.vccn.no/

Ola Moen
06/11/11, 19:05
Denne har EGR.

Jeg satte noen hvite streker på bildet. De tingene tilhører EGR-systemet.
Motorer uten EGR har ikke disse.

http://i645.photobucket.com/albums/uu179/V20Turbo/B21A-EGR.jpg

Aalsen
06/11/11, 19:07
Denne har EGR.

Du har et trent øye V20T ;)
Kan jeg spørre hvordan/hvor du ser det? :p

Ola Moen
06/11/11, 19:12
Se på bildet jeg redigerte. Trent øye har jeg nok ikke, men har snappa opp litt etter å ha drevet med disse bilene i over 15 år :)

Larsgunnar
06/11/11, 19:24
Er vel EGR på alle motorer som har den slangen til luftfilteret, og den saken bak eksosmanifold? :)

Aalsen
06/11/11, 19:25
Der ser jeg den forrige posten din med bildet! Så det er DET de slangene til høyre er! :D Har lurt på det og søkt hypping på nettet i to dager nå! :D :D AHA! Hehe, så lykkelig man blir når man finner ut av ting som har gnaget hjernen konstant en stund :p

Takker for lettelsen V20T!

Så etter hva jeg vet om EGR så går "uforbrent dritt":p ut av blokka og gjennom de slangene på høyre siden og inn i innsuget igjen i den slangen i midten, sagt fort og klønete :)

Larsgunnar
06/11/11, 19:29
Stemmer det. :)

Aalsen
06/11/11, 19:35
Stemmer det. :)

Ah, da kan jeg enda mer om motoren :) Liker å vite hvordan ting fungerer under panseret, og det vet jeg mye mer om nå etter god hjelp fra dere :)
Og takker så meget for det! :D

Ola Moen
06/11/11, 19:36
Nei.. Det kommer ut fra eksosportene i toppen. og det er ikke uforbrent. Det ligger i navnet. Eksos-gass resirkulering. Systemet kjører noe av eksosen tilbake, og forbrenner det en gang til.

GeTReibeAktienGesellschaf
06/11/11, 19:38
http://forum.vccn.no/
Det hvit markerte her er puls air systemet.

Det tilfører rein luft inn i avgassene og gir under rette omstendighetene en etter forbrenning av eksosen. Ikke helt ulikt katalysator egentlig.

Egr sitter litt nedenfor puls air røra i eksosgrenrøret og går i rør mellom motor og torpedo til en ventil og videre til innsuget.
Ventilen sitter under forgasseren.
Ventilen åpner for å sende eksos inn i forbrenninga ved lett gassing. Mens det stenger ved pådrag og tomgang. viss det fungerer

Edit: Sorry så ikke den andre hvit markeringa V20T på innsuget, det er nok fra egr ventilen. mens den store pila er puls air.

Aalsen
06/11/11, 20:02
Satt nettopp og tenkte på det, gir mer mening at de røra til høyre er pulse air som gir luft ettersom røret kommer fra luftinntaket etter luftfilter :)

GeTReibeAktienGesellschaf
06/11/11, 20:50
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/443.jpg