PDA

Vis full versjon : Ettermontere cruisecontrol?



VoLvoPoWer
24/03/10, 18:03
Hey...:rolleyes: er det mulig å ettermontere cruisecontrol på 850? isåfall er det en stor operasjon?:)

hgnubel
24/03/10, 18:19
Hey...:rolleyes: er det mulig å ettermontere cruisecontrol på 850? isåfall er det en stor operasjon?:)

Det er unnskyld utrykket dritlett :)

Du trenger

relé
vakumpumpe
vakumslange
et T-stykke til slangen
brytere til clutch og bremsepedalene
blinklysarmen med cc-kontrollbryter
den mekanismen som presser ned gasspedalen som jeg ikke vet helt hva heter...
og så er det greit med noen plastclips for å holde vakumslangen på plass (kan finne delenr om du trenger), men det er vel strengt tatt ikke nødvendig


Jeg kjøpte et brukt kit fra pudaskung på VolvoForum for rundt en tusenlapp SEK, veldig grei fyr å handle med. Tror han er her også nå.

Monterte på min på en times tid uten å være mekaniker eller ha gjort det før (og da gikk vel halve tiden med til å rote rundt unødvendig...).

VoLvoPoWer
24/03/10, 18:28
Det er unnskyld utrykket dritlett :)

Du trenger

relé
vakumpumpe
vakumslange
et T-stykke til slangen
brytere til clutch og bremsepedalene
blinklysarmen med cc-kontrollbryter
den mekanismen som presser ned gasspedalen som jeg ikke vet helt hva heter...
og så er det greit med noen plastclips for å holde vakumslangen på plass (kan finne delenr om du trenger), men det er vel strengt tatt ikke nødvendig


Jeg kjøpte et brukt kit fra pudaskung på VolvoForum for rundt en tusenlapp SEK, veldig grei fyr å handle med. Tror han er her også nå.

Monterte på min på en times tid uten å være mekaniker eller ha gjort det før (og da gikk vel halve tiden med til å rote rundt unødvendig...).

Bra:D hadde vært deilig å få montert det!:rolleyes: man får sats på volvo? kanskje stiv pris!

THolandsli
24/03/10, 18:31
Som hgnubel sier en veldig kurant jobb. Jeg kjøpte og sett fra pudaskung, han har en annonse her inne nå hvor han selger akkurat det du trenger.

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2208

Christian
24/03/10, 20:13
Hva med 7/9-serie, ser for meg det er litt værre der?

hgnubel
24/03/10, 20:32
Jeg vet ihvertfall ingenting om 7/9-serien dessverre, ville nok prøvd å spørre i det andre forumet :)

Christian
24/03/10, 20:33
Folk var så godt igang, så jeg håpa kanskje noen visste :P
Men jeg skal høre med 7/9-seriegutta. :)

VoLvoPoWer
07/04/10, 15:20
Noen som har en liten tegning på hvor de forskjellige delene skal sitte?:p sitter alt under dashen?

hgnubel
07/04/10, 16:34
Noen som har en liten tegning på hvor de forskjellige delene skal sitte?:p sitter alt under dashen?

Vakumpumpen skal henge under batterihyllen (festes i denne), releet skal sitte nær sikringene under panseret (må skru av lokket til sikringsboksen), kontrollspaken skal på rattstammen rett bak rattet... :p Ellers skal resten under dashbordet ved pedalene. Har ikke Vadis for hånden, men tror det er en grei tegning der.

Foe
07/04/10, 17:01
Folk var så godt igang, så jeg håpa kanskje noen visste :P
Men jeg skal høre med 7/9-seriegutta. :)

Ikke noe problem å ettermontere på 7/9 serie heller..
Litt mer jobb på modeller tom 94, da det er litt kranglete å få igjennom ledninger å slanger i kabelgjennomføringa på torpedoveggen.

Senere modeller ligger vel ledningene ferdig, og det er bare å koble på, trekke vakumslanger og montere pedalbryterne..

MVH Frode

ChrML
07/04/10, 17:14
Ikke noe problem å ettermontere på 7/9 serie heller..
Litt mer jobb på modeller tom 94, da det er litt kranglete å få igjennom ledninger å slanger i kabelgjennomføringa på torpedoveggen.

Senere modeller ligger vel ledningene ferdig, og det er bare å koble på, trekke vakumslanger og montere pedalbryterne..

MVH Frode
Lå ikke klart på min 940 1995.

Morgis
07/04/10, 18:56
Hvor er typiske feilkilder på CC'n ?
Min slutta å virke etter jeg bygde bilen om.
Lurer på om det er noe så enkelt som mikrobryterene på pedalene.. men.
Noen typiske plasser jeg kan begynne å feilsøke?

Foe
07/04/10, 19:34
Lå ikke klart på min 940 1995.

Da var det kanskje 96?.. Mente det var 95, men om dette er feil beklager jeg.
På de siste årgangene lå det meste i kabelstammen til bilen, som alarm, CC, elvindu, original utetemp mm.

På en kompis sin 945, 95 modell lå alt klart til å plugge på..

MVH Frode

VoLvoPoWer
07/04/10, 19:45
Vakumpumpen skal henge under batterihyllen (festes i denne), releet skal sitte nær sikringene under panseret (må skru av lokket til sikringsboksen), kontrollspaken skal på rattstammen rett bak rattet... :p Ellers skal resten under dashbordet ved pedalene. Har ikke Vadis for hånden, men tror det er en grei tegning der.

Takk! dette hjalp:D Nå fungerer det utmerket..:)

hgnubel
07/04/10, 21:47
Hvor er typiske feilkilder på CC'n ?
Min slutta å virke etter jeg bygde bilen om.
Lurer på om det er noe så enkelt som mikrobryterene på pedalene.. men.
Noen typiske plasser jeg kan begynne å feilsøke?

Går vel kanskje an å få ut noe meningsfullt fra ODB-II porten, men det svake punktet er vel helst vakumslangen og skjøteledd/t-stykker eller tilkoblingene ved pedalene som ikke holder tett vil jeg tro. Det er ihvertfall det første jeg ville handlet nytt om min CC begynte å skape seg. Kan umulig koste mange kronene fra Volvo.

ChrML
08/04/10, 04:46
Går vel kanskje an å få ut noe meningsfullt fra ODB-II porten, men det svake punktet er vel helst vakumslangen og skjøteledd/t-stykker eller tilkoblingene ved pedalene som ikke holder tett vil jeg tro. Det er ihvertfall det første jeg ville handlet nytt om min CC begynte å skape seg. Kan umulig koste mange kronene fra Volvo.
Kan også være ventilene på pedalene som lekker eller vakumbelgen på innsuget. Ventilene på pedalene koster rundt 100 kr på Volvo hvis jeg ikke husker helt feil. De kan også være feil justert.

Morgis
08/04/10, 07:45
Går vel kanskje an å få ut noe meningsfullt fra ODB-II porten, men det svake punktet er vel helst vakumslangen og skjøteledd/t-stykker eller tilkoblingene ved pedalene som ikke holder tett vil jeg tro. Det er ihvertfall det første jeg ville handlet nytt om min CC begynte å skape seg. Kan umulig koste mange kronene fra Volvo.

Har OBD1 jeg..
Fungerte fint før jeg bygde den om. Nå er det ingen reaksjon når jeg slår CC'n på..
Skal gå over slanger og slikt å se :)

Per Turbo
08/04/10, 07:54
Typiske feilkilder er vel enten lekkasjer/brudd i vakuumslanger, evt. pumpen som har tatt kvelden..

hgnubel
08/04/10, 08:28
Har OBD1 jeg..

Beklager, glemte at T-5R var en gammel bil ;)

Hva er egentlig begrensningen med OBD1? Den gir vel en del diagnoseinfo ville jeg tro, men kanskje ikke like fancy som toern?

Per Turbo
08/04/10, 08:35
II har mange fler funksjoner og muligheter.. og er egentlig veldig genial! :)

Kenboy
10/04/11, 11:36
Er det noen som har tegning fra vadis om hvor de forskjellig delene skal sitte?

kist1984
22/07/12, 01:19
Noen her som vet hvor releet sitter, og ev. nummer på det? Har montert på en V70 1997 mod. i dag, men det vil ikke fungere.. :-(

850GLTsilver
22/07/12, 14:28
Noen her som vet hvor releet sitter, og ev. nummer på det? Har montert på en V70 1997 mod. i dag, men det vil ikke fungere.. :-(

Releet til cruisekontrollen monteres i EL-sentralen og har Nr. 101/102
Sitter under lokket som lokket over sikringene er festet på. (fire skruer ut, og av med hele lokket)

SVÆRT viktig at bryterne/ventilene på brems og clutchpedal er nøyaktig riktig justert.

Erlend
22/07/12, 16:23
Jeg har plutselig fått feilkode 112 på cc min:( sier unormalt hastighet. Absen min funker og det gjør speedo også, ingen feilkoder på bilen bortsett fra den... Noen som veit hva det er? Har prøvd å slette den, men den er tilbake med en gang.. Har ingenfeilkoder ellers og ingen lamper som lyser..

850GLTsilver
22/07/12, 20:33
Jeg har plutselig fått feilkode 112 på cc min:( sier unormalt hastighet. Absen min funker og det gjør speedo også, ingen feilkoder på bilen bortsett fra den... Noen som veit hva det er? Har prøvd å slette den, men den er tilbake med en gang.. Har ingenfeilkoder ellers og ingen lamper som lyser..

Cruisekontrollen får sine hastighetssignaler fra instrumentet. Du får sjekke om alt er på plass, og at det ikke er dårlig kontakt noe sted. Du må også sjekke at det cruisekontrollsettet er til DIN bil, da det er forskjellige varianter ute og går. MSA-styringen har en cruisekontroll, mens Motronic og LH2-4 har en annen.

Erlend
22/07/12, 22:11
Min er originalt utstyrt med cc fra fabrikk, den fungerte helt fint frem til i vinter.. Alle koblinger ser ok ut.

mrstfu
22/07/12, 22:50
Og LH 3.2?

Erlend
23/07/12, 09:39
Fenix. 855 med 2.5 10v .....Glemte å skrive dwt:p

850GLTsilver
23/07/12, 12:51
Fenix. 855 med 2.5 10v .....Glemte å skrive dwt:p

OK, så din har fingert, men nå fått feilkode 112.
Da er det i grunnen å lete etter om hvorfor CCn din ikke får korrekte data om farten da.

ABS og Speedo kan fungere fint i din men slå ut CC ja.

Dette kan bety at feilen enten ligger i speedo, eller i CC. Signalet til CC kommer fra Speedo som et 12-pulser pr omdreining, mens "resten" går på et 48-pulser pr omdreining. Signalet omdannes i speedo.

Hør om du kan få låne et CC-rele for å eventuelt utelukke det. Funker det så er feilen i kombinasjonsinstrumentet.

850GLTsilver
23/07/12, 12:55
Og LH 3.2?

Motronic/Jetronic/fenix var hva jeg mente å skrive.

Erlend
23/07/12, 13:42
Hvor er cc releet? Rart hvis instrumentet mitt skulle ha feil. På selvtest av inst.panelet mitt fikk jeg ingen feil, prøvde flere ganger også for å utelukke det. Ingen feil på abs systemet heller. Da må vel feilen ligge i releet? Kan jeg ha ødelagt det da jeg greide å nappe ut luftledningen til bremsepedalføleren mens bilen var i gang?

850GLTsilver
23/07/12, 20:13
Hvor er cc releet? Rart hvis instrumentet mitt skulle ha feil. På selvtest av inst.panelet mitt fikk jeg ingen feil, prøvde flere ganger også for å utelukke det. Ingen feil på abs systemet heller. Da må vel feilen ligge i releet? Kan jeg ha ødelagt det da jeg greide å nappe ut luftledningen til bremsepedalføleren mens bilen var i gang?

CC-releet er rele 101-102 oppe i ELsentralen. Du må skru av de fore skruene som holder hele lokket der oppe ved motorrommet. Så sitter de der inn mot frontruta, ut mot skjermen.
Kombinasjonsinstrumentet kan ha feil uten at du får melding om det på OBD.
Det faktum at du får feilmeldingen om at hastighetssignal er feil, betyr at du har begrenset søket til kun to komponenter:
Kombinasjonsinstrumentet og CC-releet.

Erlend
23/07/12, 21:13
Okey, men har det noe å si at det fungerte helt frem til jeg greide å trekke ut luftledningen til bremsepedal føleren? Jeg tok feil av den og bremselysbryteren da jeg skulle bytte bremselysbryteren, etter at den kvelda i vinter.
Hvordan kan jeg forøvrig teste releet? Og er det ikke en cc hjerne på disse bilene våre? Eller er det inst. panelet?

Og btw. Skulle jeg ikke hatt feil på abs hvis feilen ligger der eller i inst panelet?
rettelse 2: jeg har ingen lamper som lyser, fant kun denne feilen ved hjelp av diagnoseapparat :)

850GLTsilver
24/07/12, 20:57
Egen CChjerne ja. Integrert i releet101/102.

Hvis CC fungerte frem til du tok feil bryter, så er det nok innjusteringen av CC-bryteren på bremsepedalen som er synderen. Hastighetsfeilen kan være en gammel feil som ikke er resatt.

Er Veldig viktig at dise CC-bryterne er helt nøyaktig justert.

Snurrbo744
23/06/13, 14:43
Løfter litt. Monterte cc i dag og fungerer ikke. Klokka som går på gasspedal blåser seg opp når jeg slår på cc. Skal ikke det være vacuum der?

Svirre
23/06/13, 19:26
Løfter litt. Monterte cc i dag og fungerer ikke. Klokka som går på gasspedal blåser seg opp når jeg slår på cc. Skal ikke det være vacuum der?

Spørsmålet da er om du har koblet til vakumsystemet på trykksiden (går ut i fra at det er snakk om en turbobil mtp signaturen din). Om du har montert dette på en turbobil så må du hente vakum FØR turbo, ellers får du trykk på systemet når du gir litt gass.

Snurrbo744
23/06/13, 23:31
Hmm. Er jo en egen pumpe som skal drive vacuum til cc. Eller har jeg sett så himla feil under montering at jeg har oversett noen tilkoblingspunkter?

Christian
23/06/13, 23:35
Er litt på tynn is her, da jeg ikke har gjort det selv, men mener du har rett i at det ikke skal kobles på motorn. Kan du ha blandet pluss og minus på vakuumpumpa? Da vil den jo blåse istedet for å suge.

Snurrbo744
24/06/13, 09:03
Da må det være feil på kontakten som står på ledningsnettet til bilen originalt :p

Svirre
24/06/13, 15:30
Hmm. Er jo en egen pumpe som skal drive vacuum til cc. Eller har jeg sett så himla feil under montering at jeg har oversett noen tilkoblingspunkter?

Mente å huske det gikk på vakum fra motor, men kan godt hende det er en separat pumpe til dette også.



Da må det være feil på kontakten som står på ledningsnettet til bilen originalt :p

Alt er relativt. Om den er polvendt får du også det problemet. Skader ikke å prøve å bytte ;)

hgnubel
24/06/13, 15:51
På 850 er cc et helt lukket vakumsystem, og det med polvending skal vel litt til hvis kontaktene bare er koblet til og ikke loddet noe.

850GLTsilver
02/07/13, 21:22
Mente å huske det gikk på vakum fra motor, men kan godt hende det er en separat pumpe til dette også.




Alt er relativt. Om den er polvendt får du også det problemet. Skader ikke å prøve å bytte ;)

CC på eldre 850 fungerer kun med den originale pumpa, som sitter på undersiden av batteriplata.
All regulering foregår via den pumpa. (Altså 850 med MEKANISK gasspjeld)

Sitter en trepolt kontyakt på den som ikke lar seg feilvende.

Justering av CC-kontaktene på brems og clutchpedal er vesentlig.
Løsne de fra festene sine, og trekk ut den hvite aktuatoren på de helt (Ca 30mm lengde)
Sett så forsktig disse bryterne på plass (langsomt) slik at bryterne/ventilene i de får stilt seg inn.
Idet låsene klikker på plass igjen, er de OK. (Pass på å IKKE bevege på pedalene mens dette gjøres).

99% av alle feil på CC er vakumrelatert.
Polvend for all del ikke pumpa. Risikerer å brenne av en ventil der inne i den.

Husk også at CC ikke lar seg slå på før du er oppe i Ca 40Km/h. OG den er TREG når den skal i gang.

En ting til: Vakuumslangern skal kobles på det HVITE uttaket på pumpa.
Det sorte uttaket er evakuering av luft. Skal normalt sitte et bittelite svamp-filter på denne for å hindre at møkk skal ta seg inn i pumpa.

850GLTsilver
02/07/13, 21:26
Løfter litt. Monterte cc i dag og fungerer ikke. Klokka som går på gasspedal blåser seg opp når jeg slår på cc. Skal ikke det være vacuum der?

Tyder på at du har montert slangen på feil uttak på pumpa. Skal sitte på det HVITE uttaket.

Snurrbo744
03/07/13, 05:46
Supert svar! Skal teste det ut

Snurrbo744
03/07/13, 07:23
Den var på den hvite. Har og prøvd å stille inn bryterne på pedalene på nytt uten at det hjalp noe.

hgnubel
03/07/13, 08:38
Dumt spørsmål: har du brukt cc i 850 før så du vet du bruker den riktig? :)

Sånn ellers ville jeg vurdert å kjøpe ny slange, t-stykker og 90gradersbøy, rett og slett fordi de er de billigste delene som kan lekke, og har du kjøpt dette brukt vet du gjerne ikke hvordan det har blitt lagret...

Tipper de delene koster mindre enn en sekspakning..

Edit: Slangen selges pr meter, så der må du måle opp sånn ca lengde. Delenr:
Slange: 946233
90grader: 9155862 (x4)
T-stykke: 3547076

Snurrbo744
03/07/13, 13:51
Har lyst å tro det ikke skal være noe spesielt hokus pokus å bruke cc ;)
Sto i en delebil jeg hadde så er blitt lagret i den

850GLTsilver
05/07/13, 15:16
Er det noen som har tegning fra vadis om hvor de forskjellig delene skal sitte?

Hare komplett monteringsanvisning om du ønsker.

Slangene skal forøvrig være: Fra punpe inni kupe: 200Cm., Fra T-stykke til clutchpedal: 25Cm. Fra T-stykke til Bremsepedal: 7Cm Fra T-stykke til aktuatorklokke: 20Cm.

Gi meg e-postadressa di, så kan du få både monteringsanvisning og diagnose-blad på CC i disse bilene.

Komplett bytte av alle slanger og bøyer samt T-stykke anbefales.