PDA

Vis full versjon : Volvo turbo trim



smokemaker
05/11/11, 21:07
Hei.

Sliter litt med volvo`n for tiden, med at den begynner å kutte/lugge ved gasspådrag. kjører på 1.6 ladetrykk, med 4 bar bensintrykk. pumpe som skal levere nok. og dyser tilsvarende.

Det som er rart er at den gikk "bedre" før, med andre plugger. men ikke 100%.

Nå monterte jeg noen bpr7es plugger, og fikk i helicoil på sylinder nummer 4, (var litt lekk) ikke skikkelig tilskrudd. så det ble bra. Motor drar ikke falsk luft, plugger er fine, ladetrykk og bensintrykk skal matche.

turbo er en E50 turbonetics, med A/R 63 eksos, og A/R 50 komphus.

Er datasprut og map sensor på bilen. så ikke noe lmm feil eller lignende.

Sikkert noe jeg har glemt til info, men om dere kan komme med forslag til feil, og trenger mer info om oppsett, så spør :)

HarryVolvo
05/11/11, 21:08
Gå ned noen hakk på varmeverdien på pluggene.. Mener jeg kjører på 5 jeg.. :)

smokemaker
05/11/11, 21:40
hva slags trykk og mengde hester har du da ? er det ikke litt risikabelt og kjøre med 5`er plugger på såpass trykk, kan fort bli noe varmt.

HarryVolvo
05/11/11, 21:43
kjører på ca 1.2 i ladetrykk nå.. Hester aner jeg ikke.. Har vel 3.2 eller var det 3.8 i bensintrykk også. :)

smokemaker
05/11/11, 21:56
okai :) ja men kanskje jeg skulle gå ned et hakk på varmeverdien, siden den funka slik greit før, også får jeg mappe.

smokemaker
05/11/11, 23:34
ikke noen andre forslag? som jeg kan ta med for skjekk neste tur i garasjen ? :)

ArneR
05/11/11, 23:34
De pluggene kommer ikke til å vare lenge om du skal ned på 5-er plugger.. (Merk: så lenge vi snakker ngk that is).

smokemaker
06/11/11, 00:51
så 7`r er vel greit å ha da ja.. men hvorfor ikke ngk? eller tenkte du på varmegrad innenfor ngk pluggene.

ArneR
06/11/11, 03:58
Tenkte på varmeverdien ja, 5-ere er veldig varme plugger, så det spørs om ikke de pluggene blir fort dårlige av den varmen som oppstår i forbrenningskammeret.

7-ere funker fint..

Knallert
06/11/11, 09:07
Prøv å klem sammen gnistgapet på pluggene litt.
Om det funker så kan man jo vurdere kraftigere tenningsanlegg. :)

Bredbåndlambda er også en relativt rimelig forsikring mot unødvendige ras.

Hold deg til 7 i varmeverdi,5 hørtes veldig feil ut :) om du kjører med ngk sef.

smokemaker
06/11/11, 13:59
Har bredbåndslambda:) ligger på 12 på tomgang omtrent, ved full gass til den begynner å "lugge", så er den på 13-14. ganske bra. Har lumination tenningsanlegg, men skulle vert datastyrt vel. .

Men da jeg slipper opp gassen, så måler den helt til det magre, altså 20. skal jo selvfølgelig bli mindre da man slipper opp, men ikke heelt magert heller, skal vel falle ned på en 14-15 bare.

ArneR
06/11/11, 15:54
Er normalt det at sprutet slår av dysene ved motorbrems..

Men 12 på tomgang? Er det når den er varm også?

smokemaker
06/11/11, 16:04
Jeg fikk ikke kjørt så mye da feilen kom frem, ble veldig skeptisk med en gang, så prøvde heller og finne feil, men kjørte den greit varm, og da gikk den så rikt, så skrudde ned bensintrykket til 3.2 bar, da lå den på 13 omtrent, men det er noe lite bensintrykk i forhold til ladetrykk.. har ikke prøvd å skru opp bensintrykk til mer da, kanskje den får noe lite på topp, eller på vei opp.

har ikke fått feilsøkt noe, måtte gå ifra bil rett etter prøvetur, så samler bare opp teorier til neste økt :)

Berg Performance
09/11/11, 13:15
13-14 er noe magert under pådrag.. ? Sikker på at du har slangen fra innsuget til bensintrykksregulatoren på ?

Hadde det vært 13-14 på tomgang og 12 på pådrag hadde jeg vært mere trygg =P

At den kutter bensin på motorbrems er en funksjon på sprutet ditt, har det selv aktivert på min MS3.. Litt plagsomt under kjøring i pit, men finfint på veien for å spare bensin..

smokemaker
09/11/11, 20:00
prøvde å få litt mindre gap på pluggene idag, ble noe bedre, men ikke optimalt :) lurer litt på om 1.7 i ladetrykk er litt mye for denna motoren, men er bygd for det, så skal jo være justering om å gjøre.

Justerte litt bensintrykk, og havna på 4 bar blank, det gav en grei mating med bensin på topp, men går veldig rikt på tomgang. så mapping må taes.

har nå 0.45mm gap på pluggene, er vel ingen vits å ha det mindre enn det ?

ArneR
09/11/11, 21:23
0.45? Da oppgraderer du til en fetere coil med det samme, det var veldig lite gap..

smokemaker
09/11/11, 21:56
kan ikke ha mye større gap da gnisten fyker villt ved høyt ladetrykk :) men har lumination tenningsanlegg, og kraftigere coil da. så vet ikke hva jeg sku oppgradere innen samme greia der. MSD saker kanskje?

ArneR
09/11/11, 23:55
Fyker vilt? Den skjønte jeg ikke helt..

Batland
10/11/11, 12:31
prøvde å få litt mindre gap på pluggene idag, ble noe bedre, men ikke optimalt :) lurer litt på om 1.7 i ladetrykk er litt mye for denna motoren, men er bygd for det, så skal jo være justering om å gjøre.

Justerte litt bensintrykk, og havna på 4 bar blank, det gav en grei mating med bensin på topp, men går veldig rikt på tomgang. så mapping må taes.

har nå 0.45mm gap på pluggene, er vel ingen vits å ha det mindre enn det ?
Dette avslører som vanlig at gnisten er for svak. Den enkleste løsningen er å bytte ut de tradisjonelle tennpluggene med noen i Iridium.

Lumenition har iallefall to forskjellige tenningsanlegg, ett vanlig og ett som er kraftigere. Det vanlige er ikke godt nok til slike ladetrykk. Amerikansk tenningsforsterker og kraftig coil fra fabrikanter som Accel, Crane, ICE, Mallory, MSD osv må anbefales.

Jeg kjenner til flere som er helt nede i 0,3 mm pluggåpning for å unngå fusk ved riktig hyggelig ladetrykk. Problemene med liten pluggåpning er at motoren blir mer tungstartet, bruker mer drivstoff og at den kan begynne å fuske når man kjører helt rolig. Man kan altså knipe pluggåpningen til man få disse problemene og så åpne litt opp igjen.