PDA

Vis full versjon : Sensus henger seg



THolandsli
05/11/11, 18:21
Har opplevd to ganger nå på min knappe 2mnd gamle V70 at Sensus har gått i stå. Første gangen husker jeg ikke helt hvordan det var, men når det skjedde igår låste den seg i telefonmodus og radiolyden forsvant. Reagerte ikke på noen knapper annet enn mute. Etter at jeg stoppa bilen helt og starte igjen var alt normalt. Flere som har opplevd lignende problemer med Sensus?

Dimmur
06/11/11, 12:59
Dette er et ikke helt ukjent problem, men tror det er løst SW messig. Kontakt din Volvoforhandler, så legger de kjapt inn nyeste versjon.

SagaPer
06/11/11, 16:00
Har en bekjent i Volda med XC60 2011 som har akkurat samme problem som du beskriver Tholandsli. Frydenbø på Sandane kommenterte denne saken for et par uken siden og sa at Volvo visstnok ikke hadde løst problemet ennå. De hadde kommet med en ny oppdatering av programvare (for dette problemet), men denne versjonen skapte visstnok nye problemer...

THolandsli
06/11/11, 19:28
Hmmmm... får vel høre med forhandleren over helga da. Feilen inntraff sist når jeg kjørte hjem fra verksted etter ei SW oppgradering ifm S/S som ikke fungerte. Denne gangen satser jeg på et annet verksted i håp om å få tilbake bilen like fin som da jeg leverte den.

Holern
06/11/11, 22:17
I fare for å virke uvitende, men hva er Sensus??? :o

THolandsli
06/11/11, 22:28
Operativsystemet i som styrer blant annet infotainmentfunksjonene. Enklere sagt programvaren bak skjermen i midtkonsollen. Dette har vært med XC60 og S/V60 fra de ble lansert og ble lansert på de øvrige modellene med unntak av XC90 fra MY12.

Holern
06/11/11, 23:10
Operativsystemet i som styrer blant annet infotainmentfunksjonene. Enklere sagt programvaren bak skjermen i midtkonsollen. Dette har vært med XC60 og S/V60 fra de ble lansert og ble lansert på de øvrige modellene med unntak av XC90 fra MY12.

Med andre ord så har jeg ikke det i min MY08 V70??

THolandsli
06/11/11, 23:57
Det stemmer. :)

THolandsli
12/11/11, 22:14
Idag skjedde det igjen. Lyden forsvant og skjermen sto låst i telefonmodus. Kom seg etter en restart av bilen. :S

The Sven
12/11/11, 23:02
Idag skjedde det igjen. Lyden forsvant og skjermen sto låst i telefonmodus. Kom seg etter en restart av bilen. :S

Høres ut som et Microsoft produkt

THolandsli
12/11/11, 23:06
Hehe, tanken har slått meg og. :P

MadAss
12/11/11, 23:58
TROR der skal være komt en ny og forbredret programvare nå.
Men du kan også prøve å koble av batteriet og på igjen. Det skal kunne hjelpe i følge de tidligere journalene til Volvo

Dimmur
13/11/11, 09:10
Ser du har DRIVe, du har start/stopp? Da har du isåfall to batterier, og du får uansett ikke gjort bien strømløs ved å ta av jord på det store batteriet. På en så ny bil hadde ikke jeg tullet med dette selv, få SW oppgradert på verksted.

THolandsli
13/11/11, 21:01
Har S/S ja. Hvor sitter det andre batteriet?

Blir vel å få verkstedet til å ta en titt på dette neste gang jeg skal innom.

Dimmur
13/11/11, 22:37
Husker ikke i farten, men lurer på om det er nede under venstre framlykt et sted, vet jeg så bilde av det, men usikker akkurat nå.

Litt OT, flott V70, du som har den blå Oceanrace`en? Går og venter på en V60 oceanrace selv om dagen, er jeg heldig kommer den før jul. Blå selvfølgelig! Fått tittet noe bå belysningen av de innvendige døråpnerene? Ble sugen på noe slikt selv!

Og bombrikken fungerer fortsatt?

THolandsli
14/11/11, 08:40
Jepp, har Ocean Race. Knallfornøyd med farga og designelementene. Får bilen til å skille seg ut till blant alle de grå og beige V70iene. Har bestilt lampene til dørhåndtakene, skal hente de om ca 2 uker. Kommer tilbake med mer info rundt det etterhvert.

Bombrikken fungerer som bare det. :)

Kodja
14/11/11, 17:09
Hmmmm... får vel høre med forhandleren over helga da. Feilen inntraff sist når jeg kjørte hjem fra verksted etter ei SW oppgradering ifm S/S som ikke fungerte. Denne gangen satser jeg på et annet verksted i håp om å få tilbake bilen like fin som da jeg leverte den.

må du slappe av da... at verksteder får steinsprut på frontruta kan skje deg også sekundet etter du har forlatt verkstedet. og det er ikke normalt rutine å polere opp og vaske over slik det ble gjort på din bil...

The Sven
14/11/11, 18:17
må du slappe av da... at verksteder får steinsprut på frontruta kan skje deg også sekundet etter du har forlatt verkstedet. og det er ikke normalt rutine å polere opp og vaske over slik det ble gjort på din bil...

Han hadde sikkert kommet tilbake hvis sjappa di hadde ordna opp på en ryddig måte :)

THolandsli
14/11/11, 18:31
Kunne nok skjedd meg og det ja, men å måtte korrigere lakken og rense interiørdetaljer etter verkstedbesøk har jeg ikke så veldig sansen for.

Synes du var flink jeg Øystein, men sjefen din har jeg ikke noe sansen for. ;)

F.Olden T-5R
14/11/11, 19:31
Var der med bilen min, en S80 D5 2009 mod etter at dynamoen røk, bilen ble fraktet dit med bergingsbil i regnvær og ble derav ganske skitten. Dynamoen ble byttet og jeg hentet bilen, fortsatt like skitten kjørte så hjem for å vaske og oppdaget da at det var blitt veldig oppripet på det stykket mellom grill og panser etter at mekanikker hadde stått bøyd over der uten å bruke slike trekk som di har eller vasket av før jobben startet.
Synes dette er for dårlig, men noen dager etter kom det en spørreundersøkelse på epost om hva jeg syntes om verkstedoppholdet, skrev da hva jeg mente om det og en ukes tid etterpå ringte det en fra verkstedet og tilbød meg å få polert bort ripene, takket nei til dette da det allerede var gjort, men fikk godt tilbud på service, deler ved neste service og leiebil den dagen det var service.

Kodja
14/11/11, 19:42
the sven: alt ble gjort i henhold og mere til. så her er det ikke mangel på å gi litt ekstra.

The Sven
14/11/11, 19:48
Er det din mening som privatperson eller som ansatt hos Kverneland bil?

THolandsli
14/11/11, 19:50
Var der med bilen min, en S80 D5 2009 mod etter at dynamoen røk, bilen ble fraktet dit med bergingsbil i regnvær og ble derav ganske skitten. Dynamoen ble byttet og jeg hentet bilen, fortsatt like skitten kjørte så hjem for å vaske og oppdaget da at det var blitt veldig oppripet på det stykket mellom grill og panser etter at mekanikker hadde stått bøyd over der uten å bruke slike trekk som di har eller vasket av før jobben startet.
Synes dette er for dårlig, men noen dager etter kom det en spørreundersøkelse på epost om hva jeg syntes om verkstedoppholdet, skrev da hva jeg mente om det og en ukes tid etterpå ringte det en fra verkstedet og tilbød meg å få polert bort ripene, takket nei til dette da det allerede var gjort, men fikk godt tilbud på service, deler ved neste service og leiebil den dagen det var service.

Var nok en del riper på samme plass på min og. Dette sa jeg ifra om, så det hadde de fjerna.

Jeg har akkurat skrevet skademelding på skaden som oppsto under verkstedoppholdet og oversendt det til daglig leder på Kverneland med noen velvalgte, men velmente ord. :)

Kodja
14/11/11, 20:42
the sven: som privatperson! jeg uttaler meg ikke i forbindelse med jobb her inne, blir for dumt. men det som er gjort er over det jeg selv ville forventet. men så er jeg vant til et annet jalla verksted nedpå nardo som jeg har sluttet å bruke pga det aldri ble gjort som det ble forespurt der da :p så mulig jeg stiller små krav ;)

THolandsli
18/11/11, 21:49
Idag skjedde det igjen. Så da er vi oppe i 3 ganger de siste 2 ukene og 4 ganger totalt. :(

Irriterende å måtte kjøre inn i busslomme for å restarte bilen hver gang det skjer. Klarer jo ikke å kjøre bil uten Radio Norge på øret. :D

Skal på verksted 2. desember så får håpe de finner ei løsning på problemet da.

THolandsli
04/12/11, 16:39
Fikk oppgradert SW i Sensus før helga og etter å ha kjørt 30mil så ser det ut til å fungere. Iløpet av de siste 30 mila før oppgradering så klikka det 2 ganger, så satser på at det blir bra nå.

THolandsli
10/12/11, 17:07
Da er fenomenet kommet tilbake værre enn noen gang. 4 ganger klikket skiten på 1,5 mil her om dagen. :(

RoddH
24/01/12, 00:48
Leste på ett svensk forum i høst att det var noen V60 eigere som hadde dette problemet og det var visst en fabrikkasjonsfeil på dvd spilleren som gjorde att Sensus hengte seg opp.Dette skjedde uansett om man hørte på radio,cd eller ipod.Når de fikk skiftet dvd delen så fungerte alt som det skulle.

THolandsli
24/01/12, 08:11
Interessant. Skal tipse verkstedet om det. :)

Tore
24/01/12, 09:31
Jeg har akkurat skrevet skademelding på skaden som oppsto under verkstedoppholdet og oversendt det til daglig leder på Kverneland med noen velvalgte, men velmente ord. :)

Måtte du selv skrive skademelding på en skade du selv ikke hadde voldt? Trodde slikt arbeid skulle gjøres av den som forvoldte skaden jeg; hvorfor skal du gi detaljer og signere opplysninger du ikke selv kan stå inne for, i stede for den som faktisk har førstehåndsinformasjon?

Slikt burde jo vært ordnet opp i før du fikk tilbake bilen mener jeg... Argumentasjonen om at det like godt kunne skjedd deg er også feil; alle uhell kan skje hvem som helst - og den som da havner i situasjonen må derfor ta ansvar.

Var det ikke snakk om mulig omlevering av denne bilen? Hva er status der?

THolandsli
24/01/12, 10:44
Måtte fylle ut et skadeskjema selv, men jeg nekta å skrive under da det sto at det skulle signeres av forsikringstaker/sjåfør. Så jeg ba om at sjåfør skreiv under.

Når du snakker om ansvar. Slagordet til Kverneland Bil er "Vi tar ansvar!". Dette er vel strengt tatt missvisende reklame og noe som kunne vært oversendt Forbrukerrådet?

Blir omlevering av bilen ja. Har fått beskjed fra selger at han skulle sette den i bestilling, men ikke motatt leveringsdato enda. Så da får Volvo en siste sjanse før jeg konverterer. :)

Tore
24/01/12, 11:00
Måtte fylle ut et skadeskjema selv, men jeg nekta å skrive under da det sto at det skulle signeres av forsikringstaker/sjåfør. Så jeg ba om at sjåfør skreiv under.

Når du snakker om ansvar. Slagordet til Kverneland Bil er "Vi tar ansvar!". Dette er vel strengt tatt missvisende reklame og noe som kunne vært oversendt Forbrukerrådet?

Blir omlevering av bilen ja. Har fått beskjed fra selger at han skulle sette den i bestilling, men ikke motatt leveringsdato enda. Så da får Volvo en siste sjanse før jeg konverterer. :)

En konvertering til BMW hadde jo ikke vært vondt... Vi har både Volvo og BMW i garasjen, og jeg kan vel si at det hadde ikke vært vondt å konvertert til tre bokstaver på begge bilene... Synd X5 ikke har 7 seter... En 530xDAT hadde også vært gromt...

THolandsli
06/05/12, 19:00
For ei uke siden fikk jeg en ny 2012 V70. Igår kveld hengte Sensus seg i den og. Plutselig forsvant radioen, men den kom tilbake etter å stoppet/startet bilen igjen. Men da gikk det ikke an å bruke knappene i midtkonsollen lenger. Ingen reaksjons på hverken volum, knapper for kanaler, NAV, CAM osv... Eneste som fungerte var MUTE og ON/OFF. Rattbetjeningen fungerte normalt. Etter å kjørt ei stund med denne feilen og et par nye stopp/start fungerte alt normalt igjen. Altså ikke helt samme feilen som den forrige.

Noen som har vært borti lignende?

Bjørn A.
07/05/12, 20:36
Telefon i min har hengt seg et par ganger. Måtte stoppe og starte på nytt for at den skulle virke.
Får se om den er blitt bedre etter oppdatering.

Nummer5
11/05/12, 22:34
Bare for å si det. Min sensus etter 400 mil er feilfri :)

THolandsli
14/07/12, 00:48
Enden på visa ble at jeg etter 3-4 uker i ny bil hevet kjøpet da jeg ikke orket flere verkstedbesøk og medhørende irritasjon. Så da er mitt 12 år lange lojale forhold til Volvo (Med unntak av en Mazda) slutt. Har foreløpig konebilen som er en 2002 V40, denne selges i høst eller til våren. Konebilen blir erstattet av en 2013 BMW 1-serie rundt månedskiftet. Regner med det blir å kjøpe en BMW også som primærbil etterhvert.

Var innom Volvoforhandleren igår og snakket med selgeren. De hadde visst funnet løsningen på problemene jeg har hatt på begge bilene. Feilet var at jeg (les: de, etter ønske fra meg) har deaktivert autofunksjonen på bakruteviskeren. Altså at bakruteviskeren starter automatisk når bilen settes i revers når viskerne står på eller i regnsensormodus. Dette er et parameter som er endret via Vida. Finner det litt merkelig siden S/S ikke fungerte før jeg fikk deakivert denne funksjonen og. Heldigvis ikke mitt problem lengre så orker ikke å spekulere så mye i det...