PDA

Vis full versjon : Slark mellom Hjullager og Drivknute



einrem
05/11/11, 12:23
Jeg har byttet ytre endeledd og bærearm etter eu kontroll. Nå er bilen godkjent, men slarken jeg hadde og har hatt en stund er enda her. Det blir en "klonk" lyd når jeg kjører over dumper med det ene hjulet framme og ikke det andre. Med andre ord når kraften med beveger seg sidelengs. Når jeg nå tar godt feste med henderne i bremseskiva så beveger drivaksel seg.

Kan legge ut en film om dette visst det ikke er klart nok.

Noen som vet hva som er problemet? De jeg har snakket med som har litt erfaring med bil, skjønner ikke dette problemet. Søker også her på forumet, og det virker ikke som andre har hatt det.

Ola Hagen
05/11/11, 16:52
Du mener at drivakslingen følger med bremseskiva/spindel/navet når du drar den ut og inn? drivakslingen har jo en skrue som skrus fra utsiden av navet i midten, som skrus fast den delen som du kanskje tenker at det er slark i?

Mulig jeg misforsto.. Men film av det vil nok hjelpe mye.

850GLTsilver
06/11/11, 12:48
Dersom skiva blir med ut og inn, så er det ikke mange steder det kan være slakk.

Indre foringer på bærebrua, bærekula, eventuelt så sitter boltene for camberjustering/innfesting av fjærbenet ned mot bærekula, eventuelt at støttelageret oppe er fullstendig kaputt.

Skal jo normalt ikke bevege seg en millimeter engang det der.

einrem
07/11/11, 00:20
Jeg har tatt et klipp og redigert det litt. Linken er http://vimeo.com/31698822 og du må skrive inn passord "123" for å kunne se den.

edit: den er ikke mulig å se før om ca 30 min fra nå. 00:20

850GLTsilver
08/11/11, 23:38
Først så syntes jeg det så ut som at hjullageret var fullstendig ferdig.
Noe jeg i grunnen ikke helt vil forlate.
Indre endeledd tviler jeg på da det er tydelig at det er storbevegelse lateralt på drivakslingen. Vanskelig å se om det var så mye på tannstang/endeledd i grunn.

Prøv å ta av caliper og skive, for så å røske litt i bare lageret.
Ingen ulyd der fremme når du kjører?

Norhagen
09/11/11, 00:51
Indre endeledd eventuelt tanstang :p

GMV
09/11/11, 09:13
Hmmm. Hvis det der er hjullageret så vil de skape en forferdelig skrape/ulyd under kjøring, ser jo ut som om det er like før hjulet ramler av. Jeg ville tippet på bærekule, men ser du har byttet den. Har du husket å stramme bolten som holder bærekula i spindelen? Om den ikke skrues til godt nok så vil du få slarke der.

Reppemarkus
09/11/11, 17:18
jeg hadde litt bevegelse i hjulet slik som du har, og jeg bytta ut ett totalt skutt øvre fjærbenslager som ikke var helt trafikksikkert..

850GLTsilver
09/11/11, 17:34
jeg hadde litt bevegelse i hjulet slik som du har, og jeg bytta ut ett totalt skutt øvre fjærbenslager som ikke var helt trafikksikkert..

Ble nevnt tidlig, men siden det ikke ble ytterligere kommentert, så gikk jeg ut fra at dette var sjekket ut av saken.
Men jeg er fullstendig enig med deg.
Fjærbenslageret der oppe kan rase fullstendig uten at man "egentlig" merker det.

bortstun
17/11/11, 12:35
Holder med 850GLTsilver med at det må være hjullager.. Var likt på en audi jeg har. Med tanke på slakken sideveis (på filmen) vil jeg ikke tro at det er fjerbeinslager.