Vis full versjon : Har jeg B21a eller B23a?
Det gjelder en 240 1983mod Sedan
Det stod i det gamle vognkortet fra 2001 at sylindervolumet var 21xx, så da gikk jeg ut ifra at det var en B21a under panseret.
Nørd som jeg er søkte jeg på B21a på nettet og youtube for å sanke informasjon og å se kaldstarter osv.. Da la jeg merke motoren min likner mer på en B23a motor med B21a forgasser (solex)
Så da spør jeg ut ifra disse bildene hvilket støpejern som befinner seg under det lange firkantede panseret mitt:
B23a (ifølge Google)Motoren er helt lik denne (unntatt forgasseren)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/248.jpg
B21a (ifølge Google)Og forgasseren er helt lik denne:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/249.jpg
Enkleste er vel å sjekke om du har frostplugger på begge sider av blokka, eller bare på den ene siden.
Det første bildet skal være en B23a motor, det andre bildet skal være en B21a motor.
Er det mulig forrige eier har bytta motor og ikke forgasser? Står solex på forgasseren (sier meg ingenting)
Men det virker egentlig litt rart siden det er en 80år gammel mann som har hatt bilen til han ikke fikk ha lappen lenger. Må være verksted bytte i så fall..
Bare slenger ut mine hypoteser her, er ikke sikker.. :p
ingen av bildene er b23a :p hvis du har pierburg forgasser med gulkork så har du b23a. den på det nederste bilde er nok en b21a med strømberg/solex gasser ;)
MEN kan jo legge til at motoren kan jo være bytta selvom den har orginal gasser :)
http://i704.photobucket.com/albums/ww45/gneizten/CIMG0919.jpg
sånn skal en b23a se ut med orginal gasseren ;)
MEN kan jo legge til at motoren kan jo være bytta selvom den har orginal gasser :)
http://forum.vccn.no/
sånn skal en b23a se ut med orginal gasseren ;)
Ser ikke bildet, bare et rødt kryss :(
Har du evt link til et bilde med en b23a?
Motoren min er i hvert fall klin lik det øverste bildet, og forgasseren med det rundt er klin likt det nederste bildet. Forgasseren min er en Solex (zenith?) 175 cd UK (britisk)
Blås i forgasser'n... Den kan ha vært bytta 5 ganger siden den bilen forlot samlebåndet.
Se om det er frostlokk på begge sider av blokka. Kun B23 har frostlokk på begge sider. B19/B21 har frostlokk kun på høyre side. Veldig enkelt og greit.
B23A har blitt levert med Strömberg 175CD/175CD2, Solex 175CD/175CD2, Zenith, og Pierburg forgasser. Det varierte med årsmodell og marked. Selve forgasseren gir fint liten indikasjon på hviken motor det er.
Nå vistes bildet ditt gardern. Av en eller annen grunn vistes det ikke i går. Syns det og det øverste bildet likner på hverandre, og på min :p
Uansett, fikk tatt no bilder i dagslys i dag:
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-8-1320498785897.jpg
Forgasser`n
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-8-1320498818012.jpg
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-8-1320498865381.jpg
Er det den ene frostlokket rett under pluggen?
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-8-1320498888981.jpg
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-8-1320498906278.jpg
Er det den andre frostpluggen man skimter så vidt øverst på den røde motorblokka midt på?
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-8-1320498923838.jpg
Dette er nok en B21A. Det er ikke frostlokk på venstre side av blokka. Og for å komme eventuelle kverulanter i forkjøpet, så kan også væra en B19A motor, ettersom det er håpløst å se fysisk forskjell på B19 og B21 uten å måle borring.
Ja, en B19 er vel rett og slett en B21 med samme sylindervolum som en B20.
Da er det nok en B21a, står i vognkortet. Jeg klager ikke :D Men jeg bare lurer på, det andre bilde jeg publiserte i posten min er en B21a, og den har en slange inn i topplokket.
Og det bildet gardern publiserte (som jeg mener motoren er helt lik på det første bildet jeg publiserte) har ikke en slange inn i topplokket og er en B23a, min er jo helt lik hans uten slange inn i topplokket?
Er B21 og B23 både klin like hverandre, og forskjellige?
Forvirret jeg nå.. :p
Og hvor skal frostlokket på venstre side befinne seg? Skal den være på den røde blokka eller den blanke toppen?
Frostlokkene sitter i blokka. på det røde. Det er de store hullene som det sitter grå lokk i. De monterer også motorvarmer i dem. U see?
Ang toppdeksel, så hadde de tidlige motorene ånding i toppdeksel. Det skillet gikk ca i 79'-80'.
De nyere motorene har ånding på blokka. en svart boks som sitter under innsuget, ca ved syl.3.
Konstruksjonsmessig er B19/21/23 helt like. Akkurat med B23 blokka, så har den frostlokk på begge sider av blokka og 96mm borring. B19 har 88.9mm borring, og B21 har 92mm borring. Alle de tre har lik slaglengde på 80mm. Så ja, både like, men samtidig forskjellige.
Spør du meg, så vil jeg nesten påstå at B21A er den piggeste av de tre motorene selv om den har 189ccm mindre slagvolum enn B23. :) Altså, som helt standardmotor.
Legger inn eksempel her. Dette er ei B230 blokk, men prinsippet er akkurat det samme.
http://i645.photobucket.com/albums/uu179/V20Turbo/16V/DSC02459.jpg
Denne har frostlokk på begge sider. Det er de 4 runde lokka som er ca midt på blokka.
De sitter rett ut for hver sylinder.
http://i645.photobucket.com/albums/uu179/V20Turbo/16V/DSC02462.jpg
Forresten, det første bildet av motoren min jeg la ut ser dere en ledning som går langs motorommet på venstre siden, samt kontakten. Den går til blokka ser det ut som i det tredje bildet. Motor/blokkvarmer? Da er den i så fall der frostlokket har vært?
Er kontakt i fronten på bilen hvor man skal koble til strøm. Tenkte det kanskje var kupevarmer, men ser ut som den går inn i blokka og ikke torpedoveggen.. Har ikke lagt merke til noen kontakt inne i bilen heller, skal sjekke senere i kveld.
pusse du å gnukke litt på blokka under kanten på toppen så står det der. rett bak fordeler. rett under termostathus, men på blokka.
står også ett støpe tall på eksos siden like over båndpanne om det er 20,21,23.
disse tegn: gjelder ihvertfall nyere motorer fom 85 da dem heter 200,230. kan hende står på samme plasser på 20,21,23 blokker
Frostlokkene sitter i blokka. på det røde. Det er de store hullene som det sitter grå lokk i. De monterer også motorvarmer i dem. U see?
Ang toppdeksel, så hadde de tidlige motorene ånding i toppdeksel. Det skillet gikk ca i 79'-80'.
De nyere motorene har ånding på blokka. en svart boks som sitter under innsuget, ca ved syl.3.
Konstruksjonsmessig er B19/21/23 helt like. Akkurat med B23 blokka, så har den frostlokk på begge sider av blokka og 96mm borring. B19 har 88.9mm borring, og B21 har 92mm borring. Alle de tre har lik slaglengde på 80mm. Så ja, både like, men samtidig forskjellige.
Spør du meg, så vil jeg nesten påstå at B21A er den piggeste av de tre motorene selv om den har 189ccm mindre slagvolum enn B23. :) Altså, som helt standardmotor.
Legger inn eksempel her. Dette er ei B230 blokk, men prinsippet er akkurat det samme.
http://forum.vccn.no/
Denne har frostlokk på begge sider. Det er de 4 runde lokka som er ca midt på blokka.
De sitter rett ut for hver sylinder.
http://forum.vccn.no/
-Åja, ett frostlokk pr sylinder! Da blir det lettere å se etter.
-Bra du forklarte det med slangene også, så det er ånding ja :) Hva er det fornoe egentlig? Oljedamp og overtrykk?
- Så du mener egentlig at begge motorene i den første posten kan være den samme, bare at de har forskjellig ånding?
pusse du å gnukke litt på blokka under kanten på toppen så står det der. rett bak fordeler. rett under termostathus, men på blokka.
står også ett støpe tall på eksos siden like over båndpanne om det er 20,21,23.
disse tegn: gjelder ihvertfall nyere motorer fom 85 da dem heter 200,230. kan hende står på samme plasser på 20,21,23 blokker
Det skal jeg også få sjekket, takker for tipset! :)
Da er det klart hva slags motor det er! :D Og jeg ble lykkelig over svaret!
De siste postene gjorde ting klarere for meg, så jeg tok med meg lykta ut i motorrommet med et klarere bilde av hva jeg så etter.
Som man ser er det frostlokk på eksossiden av blokka
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-7-1320519631613.jpg
Inge frostlokk på sugesiden.
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-7-1320519651533.jpg
Så lette jeg etter stempel bak fordeleren under termostathuset, uten hell. Men det var ikke samme stempel som B230 stempelet, det var prikker helt på kanten av blokka
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-7-1320519684375.jpg
Var en B21A gitt :D Er veldig grom lyd i motoren når jeg gir på, så hadde misstanker om B23A :p B21A er billigere i drift og ;)
Takker for all hjelp og tips folkens!! :D
Forresten, hva er den "pluggen" som går inn i blokka til høyre for oljefilteret?
Og en siste ting, det er motorvarmer montert i det ytterste frostlokket (nærmest kupeen) men strømkontakten i frontfangeren er mye større enn dagens defastandart. Noen som vet om ledning med disse kontaktene er å få tak i i dag?
Frostlokkene sitter i blokka. på det røde. Det er de store hullene som det sitter grå lokk i. De monterer også motorvarmer i dem. U see?
Ang toppdeksel, så hadde de tidlige motorene ånding i toppdeksel. Det skillet gikk ca i 79'-80'.
De nyere motorene har ånding på blokka. en svart boks som sitter under innsuget, ca ved syl.3.
Konstruksjonsmessig er B19/21/23 helt like. Akkurat med B23 blokka, så har den frostlokk på begge sider av blokka og 96mm borring. B19 har 88.9mm borring, og B21 har 92mm borring. Alle de tre har lik slaglengde på 80mm. Så ja, både like, men samtidig forskjellige.
Spør du meg, så vil jeg nesten påstå at B21A er den piggeste av de tre motorene selv om den har 189ccm mindre slagvolum enn B23. :) Altså, som helt standardmotor.
Legger inn eksempel her. Dette er ei B230 blokk, men prinsippet er akkurat det samme.
http://forum.vccn.no/
Denne har frostlokk på begge sider. Det er de 4 runde lokka som er ca midt på blokka.
De sitter rett ut for hver sylinder.
http://forum.vccn.no/
- Så du mener egentlig at begge motorene i den første posten kan være den samme, bare at de har forskjellig ånding?
Og du hadde helt rett ;)
volvo245gl
05/11/11, 20:38
Forresten, hva er den "pluggen" som går inn i blokka til høyre for oljefilteret?
Og en siste ting, det er motorvarmer montert i det ytterste frostlokket (nærmest kupeen) men strømkontakten i frontfangeren er mye større enn dagens defastandart. Noen som vet om ledning med disse kontaktene er å få tak i i dag?
Pluggen som går inn til høyre for oljefilteret er oljetrykksbryteren.
Kontakten er helt vanlig å fåes bl.a her: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=158755592
og her: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjonsrist/Tilkoblingsutstyr-1-fase/
Pluggen som går inn til høyre for oljefilteret er oljetrykksbryteren.
Kontakten er helt vanlig å fåes bl.a her: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=158755592
og her: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjonsrist/Tilkoblingsutstyr-1-fase/
Aha. Den går inn til oljepumpa og forteler hvor høyt trykk den skal ha/mye olje den skal pumpe? Hvis den ryker eller begynner å svikte, så lyser oljelampa for da faller trykket? Samme hvis oljepumpa ryker? :)
Oh! Likte den andre linken din ;D Takker :)
volvo245gl
05/11/11, 20:45
Aha. Hvis den ryker eller begynner å svikte, så lyser oljelampa for da faller trykket? Samme hvis oljepumpa ryker :)
Oh! Likte den andre linken din ;D Takker :)
Jepp. Jeg skiftet nettopp den på den ene bilen min.
Var en B21A gitt :D Er veldig grom lyd i motoren når jeg gir på, så hadde misstanker om B23A :p B21A er billigere i drift og ;)
Tja, si det... En ting jeg husker om en B21A (på en 83-modell), er at den var temmelig tørst. :p
Jepp. Jeg skiftet nettopp den på den ene bilen min.
I see. Mye jeg lærer i dag gitt :D
Tja, si det... En ting jeg husker om en B21A (på en 83-modell), er at den var temmelig tørst. :p
Hehe, ja. Jeg fylte litt over 20 liter fra den røde streken, har kjørt 10 mil blandet kjøring. Har brukt mer en halvparten av bensina, så det gjenstår å se hvor mye den bruker på mila.
Men den er vel litt billigere i drift enn B23a, om ikke mye.. Spesifikasjoner fra fabrikk sier den skal bruke litt under literen på langkjøring og blandet om jeg ikke husker helt feil..
Dette er forresten også en 83 modell ;)
Riktig justert, så er de ikke så tørste. 95% av A motorene går med for mager blanding, og forårsaker høyt bensinforbruk. Derfor skal de helst justeres jevnlig. ;)
Jøss, kan for mager blanding gi høyt bensinforbruk?
Er forgasseren som må justeres da?
Mr. Crepsley
06/11/11, 01:16
Ja, for du må ha mer pådrag for å få ønsket effekt.
Man kan vel ikke kjøre over tid med "for mager blanding"?
Det resulterer vel rimelig fort i brente stempler?
Hvordan vet man at man kjører med for mager blanding? Merker man det?
I motsetning til å kjøre med for fet blanding, da harker motoren...
Mr. Crepsley
06/11/11, 12:44
Letteste er å ta en avgasstest. Der kan du også se om du har falskluft.
Å sjekke falskluft er vel bare å spraye ned motorrommet med startgass..?
Jeg tror forrige eier har tettet veivhusventilasjon, så all dritten min går vel i eksosen :p
Tror ikke det blir helt riktig i mitt tilfelle å lese av avgsser, hehe ;D
Men skjønner faen ikke hvor de blendede slangene skal heller
Brenner ikke stempler så fort på en standard N/A motor, men du kan risikere å brenne en eksosventil eller to om du bruker motorenhardt. Mager blanding er ofte det man kjenner når motor lugger og hakker under pådrag. Det blir ujevn tomgang.
Blir blandingen for feit, lukter det uforbrent bensin. Da harker og hakker den ikke sånn under pådrag, men går tregere, og gir en slags "boble" lyd. Er den litt for feit, begynner den å daue ut fordi den ikke klarer å antenne blandingen. Greieste er å ta en avgassmåling, eller om man kjenner noen som har en logger med bredbåndslambda.
Da kan en følge med på blandingsforhold under vanlig kjøring, pådrag, og belastning.
Det blir mer nøyaktig justering.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.