PDA

Vis full versjon : Ladeproblem på min 740



V0lv0
05/11/11, 00:03
Hei!
Har ett stort problem på min 740 som jeg ikke klarer og finne utav. Ladespenninga på bilen er så varierende at det er nifst. Når jeg måler en dag, kan spenninga ligge på 11,50.. måler jeg en annen dag ligger den på litt over 14.. målt på batteriet.. Måler jeg på dynamoen er spenninga akkurat lik stor. Har også prøvd å tatt av den ene batteripolen men bilen stopper ikke. Og ladelampa lyser heller ikke.

Har kjøpt ny å skifta hele den innsatsen med børster og "diodebru?" Og skifta til nytt batteri, men merker ingen forskjell fra det gamle. Dette er en såkalt Bosch dynamo. Men det mangler isolasjon på en ledning med en kabelsko på som står i dynamoen (B+?).. Er ikke den til "styrestrømmen"?

Problemet er at når det har gått noen uker, så starter bilen plutselig ikke. Sikkert fordi ladestrømmen er så varierende at det ikke blir noe overskuddsstrøm... Så jeg lurer virkelig på hva dette problemet kan være..

Håper på svar snarest, da bilen er i daglig bruk, men for tiden ikke pålitelig.
Takker for svar på forhånd!

V0lv0
05/11/11, 01:24
Hei!
Har ett stort problem på min 740 som jeg ikke klarer og finne utav. Ladespenninga på bilen er så varierende at det er nifst. Når jeg måler en dag, kan spenninga ligge på 11,50.. måler jeg en annen dag ligger den på litt over 14.. målt på batteriet.. Måler jeg på dynamoen er spenninga akkurat lik stor. Har også prøvd å tatt av den ene batteripolen men bilen stopper ikke. Og ladelampa lyser heller ikke.

Har kjøpt ny å skifta hele den innsatsen med børster og "diodebru?" Og skifta til nytt batteri, men merker ingen forskjell fra det gamle. Dette er en såkalt Bosch dynamo. Men det mangler isolasjon på en ledning med en kabelsko på som står i dynamoen (B+?).. Er ikke den til "styrestrømmen"?

Problemet er at når det har gått noen uker, så starter bilen plutselig ikke. Sikkert fordi ladestrømmen er så varierende at det ikke blir noe overskuddsstrøm... Så jeg lurer virkelig på hva dette problemet kan være..

Håper på svar snarest, da bilen er i daglig bruk, men for tiden ikke pålitelig.
Takker for svar på forhånd!

.........

Daruu
05/11/11, 03:20
Dårlig jording?

V0lv0
05/11/11, 12:18
Dårlig jording?

Veit ikke, skal prøve å gå over jordingspunktene idag...

The Bear
05/11/11, 17:25
Vil gjette på dårlig jording ja :)

V0lv0
05/11/11, 18:17
Vil gjette på dårlig jording ja :)

Hvilke jordingspunkt er viktigst å gå over? :)

The Bear
06/11/11, 00:45
Hvilke jordingspunkt er viktigst å gå over? :)

Den tjukke jordingskabelen som går fra topplokket til torpedoen, er ofte den som er synderen om den er litt gammel :)

V0lv0
06/11/11, 11:59
Den tjukke jordingskabelen som går fra topplokket til torpedoen, er ofte den som er synderen om den er litt gammel :)

Fant ingen tjukk jordingskabel, bare ett lite jordingsbann :) men det så fint ut. Har gått over jordingspunkter idag, med kontaktspray og stålbørste. Ladestrømmen målt på batteriet/dynamo ligger på 12.17v.. kan det være noe annet enn dynamoen som er ødelagt?

Har lurt litt på den ene ledningen med kabelsko bak dynamoen, som det ikke finns isolasjon på i det hele tatt... det er vell den som går til ladepæra det (b+ eller no)?? :P

V0lv0
06/11/11, 13:44
noen som vet? dette haster skikkelig, da jeg bruker bilen så si hver dag.. men det er ikke artig og må ha med starthjelp fordi bilen er tom for strøm når jeg skal hjem fra arbeid ;P

The Bear
06/11/11, 19:53
Fant ingen tjukk jordingskabel, bare ett lite jordingsbann :) men det så fint ut. Har gått over jordingspunkter idag, med kontaktspray og stålbørste. Ladestrømmen målt på batteriet/dynamo ligger på 12.17v.. kan det være noe annet enn dynamoen som er ødelagt?

Har lurt litt på den ene ledningen med kabelsko bak dynamoen, som det ikke finns isolasjon på i det hele tatt... det er vell den som går til ladepæra det (b+ eller no)?? :P

Var den jeg mente ;) Har du sjekka spenningsregulatoren?

850GLTsilver
06/11/11, 21:32
Er ladelampa di hel? (I dash-bordet)

V0lv0
06/11/11, 23:46
Var den jeg mente ;) Har du sjekka spenningsregulatoren?

Er ikke spenningsregulatoren på børstene her? eller tar jeg helt feil nå? :)


Er ladelampa di hel? (I dash-bordet)

Ladelampa lyser når jeg vrir om tenninga ja, og slukker når bilen starter :)

V0lv0
08/11/11, 23:45
Er ikke spenningsregulatoren på børstene her? eller tar jeg helt feil nå? :)



Ladelampa lyser når jeg vrir om tenninga ja, og slukker når bilen starter :)


Så jeg hadde fått epost om svar men siden forumet har vært nede har de nok blitt slettet.. Vært fint om de som skrev har skrevet det engang til :)

850GLTsilver
08/11/11, 23:49
Ville gått til det skrittet å montert en ekstra jordledning jeg.
Direkte fra dynamoen til batteriet.
Alternativt fra Starteren til batteriet.

Når vi snakker om start, Går starten helt greit? God fart på starteren?

V0lv0
08/11/11, 23:52
Ville gått til det skrittet å montert en ekstra jordledning jeg.
Direkte fra dynamoen til batteriet.
Alternativt fra Starteren til batteriet.

Når vi snakker om start, Går starten helt greit? God fart på starteren?

Ja, det hadde kanskje vært en god ide :) ja, starteren går som normalt, med bra fart, ikke noe problem :) å det er jo sannsynligvis ikke dynamoen som er ødelagt, da den lader nesten 14v målt på batteriet noen ganger? Lurer meg grønn på det her jeg :D haha

Så også at noen hadde skrevet noe om å måle spenningsfall eller noe? :P

Svirre
08/11/11, 23:57
Bare napp av den gamle jordingsledningen på dynamoen og fjern den. Erstatt den med en ny en som du fester til blokka eller et annet godt jordingspunkt ;) Hjelper ikke det så vil jeg tru det er børstene som kan være slitene. Er den lille hvite klossen bak på dynamoen du skrur ut da (2 skruer). Husk å være forsiktig med denne da det er en skjør komponent (tåler helst ikke fall). Ny får du på biltema for 120kr, og det er Borsh så kvaliteten er ingenting å si på.

V0lv0
08/11/11, 23:59
Bare napp av den gamle jordingsledningen på dynamoen og fjern den. Erstatt den med en ny en som du fester til blokka eller et annet godt jordingspunkt ;) Hjelper ikke det så vil jeg tru det er børstene som kan være slitene. Er den lille hvite klossen bak på dynamoen du skrur ut da (2 skruer). Husk å være forsiktig med denne da det er en skjør komponent (tåler helst ikke fall). Ny får du på biltema for 120kr, og det er Borsh så kvaliteten er ingenting å si på.

Skal prøve å sette på ny jordingsledning når jeg får tid :) har nettopp skiftet børster! de er faktisk helt nye.. skiftet jo de pga samme problem, batteri også, men ingenting har blitt bedre.. :P

Svirre
09/11/11, 00:02
Skal prøve å sette på ny jordingsledning når jeg får tid :) har nettopp skiftet børster! de er faktisk helt nye.. skiftet jo de pga samme problem, batteri også, men ingenting har blitt bedre.. :P

Da regner jeg at det er dårlig jording. Hender at det blir dårlig med kontakt med tiden og da øker motstanden til ladestrømmen i dynamoen og resulterer i redusert ladeeffekt. Hadde nylig samme problem på min ;)

V0lv0
09/11/11, 00:04
Da regner jeg at det er dårlig jording. Hender at det blir dårlig med kontakt med tiden og da øker motstanden til ladestrømmen i dynamoen og resulterer i redusert ladeeffekt. Hadde nylig samme problem på min ;)

Okei, skal prøve på det jeg :) er vell best å gå inn fra under bilen regner jeg med, er jo så forferdelig trangt å krokete og komme til fra oversiden :P

Svirre
09/11/11, 00:09
Okei, skal prøve på det jeg :) er vell best å gå inn fra under bilen regner jeg med, er jo så forferdelig trangt å krokete og komme til fra oversiden :P

Nei nei. Er kun den lille svarte ledningen som er skrudd fast på baksiden av dynamoen du skal bytte ut :) Ikke værre enn det ;)

V0lv0
09/11/11, 00:17
Nei nei. Er kun den lille svarte ledningen som er skrudd fast på baksiden av dynamoen du skal bytte ut :) Ikke værre enn det ;)

når du sier det så har jeg prøvd å spurt litt lenger opp her om den (b+?) ledningen bak dynamoen, den lille med kabelsko.. er det den som er til ladelampa? fordi den ser det ut som isolasjonen har forsvunnet på, kan det ha noen sammenheng? kanskje den er borti jord? prøver bare og tenke litt logikk her :D selvom jeg egentlig har lite peiling :cool:

Svirre
09/11/11, 00:23
når du sier det så har jeg prøvd å spurt litt lenger opp her om den (b+?) ledningen bak dynamoen, den lille med kabelsko.. er det den som er til ladelampa? fordi den ser det ut som isolasjonen har forsvunnet på, kan det ha noen sammenheng? kanskje den er borti jord? prøver bare og tenke litt logikk her :D selvom jeg egentlig har lite peiling :cool:

B+ er ladestrøm ut av dynamo.
D+ er ladespenning (liten strømtilførsel som gjør at dynamoen lader)
W er til turteller

I tillegg så er det en ledning som er skrudd fast i chassi på dynamo som er jording. Det er denne som er problemet.

V0lv0
09/11/11, 00:26
B+ er ladestrøm ut av dynamo.
D+ er ladespenning (liten strømtilførsel som gjør at dynamoen lader)
W er til turteller

I tillegg så er det en ledning som er skrudd fast i chassi på dynamo som er jording. Det er denne som er problemet.


da er det D+ jeg mener, hvis denne kommer borti jord pga dårlig isolasjon, vil da dynamoen lade?

850GLTsilver
09/11/11, 02:25
da er det D+ jeg mener, hvis denne kommer borti jord pga dårlig isolasjon, vil da dynamoen lade?

Blir labert med lading da ja, men så vil også ladelampa lyse opp.

flarssen
09/11/11, 07:17
Så jeg hadde fått epost om svar men siden forumet har vært nede har de nok blitt slettet.. Vært fint om de som skrev har skrevet det engang til :)
Det jeg lurte på var hva du mener med

Måler jeg på dynamoen er spenninga akkurat lik stor.
Det samme som spenningen på batteriet, eller er den konstant, ett eller annet?

Jeg foreslo å måle spenningsfallet over jordkabelen til batteriet, mellom selve - polen på batteriet og karosseriet. Først med motor av og lys, varmetråder, etc. på, og deretter med motoren i gang. Dersom polariteten på spenning endrer seg med motoren i gang lader den pr. defininsjon. Om spenningen bare synker litt betyr det at dynamoen bidrar, men ikke nok til å både levere strøm til alle forbrukerene og lade batteriet.

Du kan lett finne ut om det er dårlig forbindelse noe sted ved å måle spenningen over alle jord, og (+) forbindelser.

V0lv0
09/11/11, 09:52
Det jeg lurte på var hva du mener med

Det samme som spenningen på batteriet, eller er den konstant, ett eller annet? .

Det virker som det er nesten akkurat samme spennign ut fra dynamo som det er målt på batteripolene? :P klarer ikke å skjønne det... Innimellom viser det 14V rett ut ifra dynamo, samme gjelder ved mindre V, og da viser det det samme på batteripolene.. :) kan hende det er jeg som måler feil, men skjønner det fortsatt ikke :P


Jeg foreslo å måle spenningsfallet over jordkabelen til batteriet, mellom selve - polen på batteriet og karosseriet. Først med motor av og lys, varmetråder, etc. på, og deretter med motoren i gang. Dersom polariteten på spenning endrer seg med motoren i gang lader den pr. defininsjon. Om spenningen bare synker litt betyr det at dynamoen bidrar, men ikke nok til å både levere strøm til alle forbrukerene og lade batteriet.

Du kan lett finne ut om det er dårlig forbindelse noe sted ved å måle spenningen over alle jord, og (+) forbindelser.

Okei, skal prøve noe av det som har blitt skrevet her.. Men det må bli til helgen! :) Takker for svar!

V0lv0
09/11/11, 09:53
Blir labert med lading da ja, men så vil også ladelampa lyse opp.

Ladelampa lyser ikke nei når bilen går nei, bare når tenningen står på trinn2, og det er jo ganske normalt :)

850GLTsilver
09/11/11, 12:02
Det virker som det er nesten akkurat samme spennign ut fra dynamo som det er målt på batteripolene? :P klarer ikke å skjønne det... Innimellom viser det 14V rett ut ifra dynamo, samme gjelder ved mindre V, og da viser det det samme på batteripolene.. :) kan hende det er jeg som måler feil, men skjønner det fortsatt ikke :P



Okei, skal prøve noe av det som har blitt skrevet her.. Men det må bli til helgen! :) Takker for svar!

Blir å gå over jordingen av den dynamoen da altså.
Og sannelig tror jeg du må ut med dynamoen for å sjekke om diodeplatene sitter godt nok fast. For her er det tilsynelatende snakk om at du delvis har kontakt og ikke. Samme med eventuelle bolter/muttere du var ute med da du byttet regulator/børster.
Ta deg god tid med et lite stålbørste, og smør gjerne alle metallflater med litt polfett før du setter sammen igjen. Også festeboltene/flatene rundt bolthull på dynamoen og på fester i motoren.

Men som sagt, det er no en dårlig kontakt i jordingen et sted.
Prøv å se om ikke spenningen er høyest når du har lavest belastning. DVS. med lys på og vifte og slikt.

V0lv0
09/11/11, 13:22
Blir å gå over jordingen av den dynamoen da altså.
Og sannelig tror jeg du må ut med dynamoen for å sjekke om diodeplatene sitter godt nok fast. For her er det tilsynelatende snakk om at du delvis har kontakt og ikke. Samme med eventuelle bolter/muttere du var ute med da du byttet regulator/børster.
Ta deg god tid med et lite stålbørste, og smør gjerne alle metallflater med litt polfett før du setter sammen igjen. Også festeboltene/flatene rundt bolthull på dynamoen og på fester i motoren.

Men som sagt, det er no en dårlig kontakt i jordingen et sted.
Prøv å se om ikke spenningen er høyest når du har lavest belastning. DVS. med lys på og vifte og slikt.

Takker for så mange gode svar her, skal prøve dette til helgen da jeg har tid.. :) fint at så mange kommer med innspill :) Kommer til og legge ut svar i helgen på hvordan ting ble! :)

flarssen
10/11/11, 07:14
Ny får du på biltema for 120kr, og det er Borsh så kvaliteten er ingenting å si på.Vel, jeg satte en slik på en 240 og dynamoen sluttet å lade etter noen måneder. Det viste seg at kontaktpunktet som ligger inntil ett annet kontaktpunkt i dynamoen hadde rustet slik at det ikke lengre var kontakt. Jeg børstet bort rusten og fortinnet dette området, og den ladet som før. Det gjør den fortsatt, mange år senere.

V0lv0
13/11/11, 03:03
har desverre ikke fått sett på noe ihelgen, da jeg har vært opptatt... men var ute og kjørte enliten tur, bilen startet veldig lett.. men når jeg skulle hjem 2-3 timer etterpå, og nesten hadde kommet hjem, ble alt av lys bare svakere og svakere helt til de nesten forsvant... :mad: så at bilen ikke lader, er vell ingenting og gruble på...

turb00le
13/11/11, 07:52
Kan jo være skrot dynamo også...
Biltema sine skal liksom være bra også koster de ingenting, bedre med en ny en enn noe gammal dritt som varer 20-30000km til.

Svirre
13/11/11, 12:16
Jeg hadde ikke feilsøkt mer på den. Som turb00le sier; bedre å bytte med en gang i stedet for å bruke mye tid på noe som vil vare midlertidig.

V0lv0
13/11/11, 12:54
Jeg hadde ikke feilsøkt mer på den. Som turb00le sier; bedre å bytte med en gang i stedet for å bruke mye tid på noe som vil vare midlertidig.

Akkurat det jeg tenkte selv også. Anbefalinger på dynamo her da? Billig og bra! :)
Og kanskje hvor de selger de? :)

volvo2før
13/11/11, 14:06
Ok at jeg låner tråden din litt? :)

I en 740 jeg kjører (90'modell) er det såvidt at ladelampen gløser etter det har mørknet (ser det ikke i dagslys). Men dynamoen lader 14,3, så det skal ikke være problemet. Kan dette være Ledningen fra D+ som er dårlig? :)

V0lv0
13/11/11, 15:52
Jeg hadde ikke feilsøkt mer på den. Som turb00le sier; bedre å bytte med en gang i stedet for å bruke mye tid på noe som vil vare midlertidig.

tenkte å bytte dynamo idag, da jeg fant ut at reimene kanskje var litt slakke :P så jeg dro til reimene, å da ladet bilen over 14v målt på batteri, å 13,8v med lys og diverse på :) så håper det var reimene som var problemet her :) hvis ikke kommer jeg nok med ett nytt innlegg igjen snart :D ahh, liker at ting kan være så enkelt! :D takker for alle svar!

flarssen
13/11/11, 18:36
I en 740 jeg kjører (90'modell) er det såvidt at ladelampen gløser etter det har mørknet (ser det ikke i dagslys). Men dynamoen lader 14,3, så det skal ikke være problemet. Kan dette være Ledningen fra D+ som er dårlig? :)Det er vel heller at du har lav spenning på "andre siden" av lampa. Spenningen kan synke p.g.a. andre strømforbrukere som deler kabling og sikring med ladelampa. Har du f.eks. 14,3V på D+ kabelen, men bare 12V fra "tenninga" vil det ligge 2,3V over lampa slik at den kan lyse svakt.

volvo2før
13/11/11, 19:59
Det er veler heller at du har lav spenning på "andre siden" av lampa. Spenningen kan synke p.g.a. andre strømforbrukere som deler kabling og sikring med ladelampa. Har du f.eks. 14,3V på D+ kabelen, men bare 12V fra "tenninga" vil det ligge 2,3V over lampa slik at den kan lyse svakt.

Okay. Har du forslag til hva denne/disse strømforbrukerne kan være?

flarssen
13/11/11, 21:59
Er ikke godt å si. Prøv å skru av det som evt. trekker strøm slik som kjøreøys, kupevifte etc. Hadde et slikt tilfelle på min 144, der det viste seg å være dårlig kontakt i selve sikringen på den kursen ladelampen var koblet til.

volvo2før
15/11/11, 23:34
Er ikke godt å si. Prøv å skru av det som evt. trekker strøm slik som kjøreøys, kupevifte etc. Hadde et slikt tilfelle på min 144, der det viste seg å være dårlig kontakt i selve sikringen på den kursen ladelampen var koblet til.

Når jeg slår på alt av lys og setter kupeviften på fult lyser lampen sterkere enn dersom det er av.

flarssen
16/11/11, 06:34
Når jeg slår på alt av lys og setter kupeviften på fult lyser lampen sterkere enn dersom det er av.
Da har du et spenningsfall som er større enn normalt ett eller annet sted. Kan være hvor som helst mellom dynamo og sikringsboksen (siden ladelampe og lys/vifte ikke deler sikringskurs. Kan jo f.eks. være mellom dynamo og batteriet. Ta et multimeter og mål spenning på dynamo, batteriet, sigarettenneruttaket etc.