PDA

Vis full versjon : Oljetrykket har fallt,motoren har gått maks 1 time



Jobbe88
04/11/11, 20:03
Bygde motor sist vinter. Har ikke tatt ibruk bilen ennda, men tester litt av og til. Oljetrykket har vært bra,3bar på tomgang. Nå når jeg starter bilen lyser oljevakta sikkert 5sec lengre enn normalt, når den slukkes legger jeg turtallet på 2000rpm og får da ett trykk på la oss si 1.5bar, dette er også på kald motor.

Når jeg slipper motoren ned på tomgang havner trykket på mellom 0.5 og litt over. Dette er for dårlig når alt er nytt synes jeg.

Hva kan dette komme av? Har ikke dratt på å lada noe spesielt ennda heller.

Jeg tenker topp pakking, og skal komp teste imorgen. Men jævli rart dette synes jeg. Å veldig irriterende ....

JonasS
04/11/11, 20:17
Alt tett og fint på utsiden? sjekka kanalene i systemet som går til oljetrykksgiverne dine? at det ikke er noe drit der inne? Skifta filter etter nybygginga? Kanskje fult av "spon" etter tilsliting av lager\stempler,sylinder..

Jobbe88
04/11/11, 20:21
Lekker ikke en dråpe engang, og filter er nytt såklart. Bytter olje og filter etter innkjøringa. Skjønner ingenting :p

Jobbe88
04/11/11, 20:24
Alt tett og fint på utsiden? sjekka kanalene i systemet som går til oljetrykksgiverne dine? at det ikke er noe drit der inne? Skifta filter etter nybygginga? Kanskje fult av "spon" etter tilsliting av lager\stempler,sylinder..

Kan jo sjekke adapteret jeg laga til giverne da, og har en ny giver jeg kan teste og.

Martin.S
04/11/11, 20:26
Bytta du tettningsringen på oljepumpa når du oveholdte motoren. Eller hadde pumpa ute?

Jobbe88
04/11/11, 20:55
Bytta alt av pakninger,simeringer,o-ringer osv. Det jeg kommer på nå er at jeg glemte ventiltetningene. Motoren har forøvrig ikke brukt olje, men synes den ser litt rar ut,derfor jeg mistenker topp pakking.

Martin.S
04/11/11, 20:58
Bytta du rådelager og veivlager?

Jobbe88
04/11/11, 22:06
Bytta du rådelager og veivlager?

En motor som er gått 1time er nyoverhalt. En nyoverhalt motor har nye lager,så ja. De er nye. De ble målt på 1000dels mm med måletråd, så de er i orden :)

R.G
04/11/11, 22:08
lekkasje på rør mellom oljepumpe å blokk? di to gummi ringa som er plassert der. svikter dem blir det passe lite oljetrykk

Jobbe88
04/11/11, 22:13
lekkasje på rør mellom oljepumpe å blokk? di to gummi ringa som er plassert der. svikter dem blir det passe lite oljetrykk

Det skjedde med siste motoren, men rart om de skal gå istykker etter 3 uker å vell? Går greit å kjøre, motoren har ingen tegn på svakheter som jeg har merket, men som sagt, oljen ser litt rar ut. Får kjøre litt å se om det blir vann i oljen. Liker dette dårlig på en ny og kostbar motor..

Jobbe88
05/11/11, 19:07
Fikk låne meg manometer idag, og målt trykket. Så har utelukket giveren... Tenkte å sjekke akslingene fra reimhjul ned til pumpa å hvis de er iorden får jeg hive pumpa å montere ny.

Går det å plukke ned traversen så jeg slipper ut med motor?

R.G
06/11/11, 13:15
par timers skruing så er travers nede:)

Jobbe88
06/11/11, 13:24
Så litt på det ja. Hadde vært en drøm med løftebukk men.. Skal gå bra å få fikset problemet på ei helg mener jeg, vi får se :)

Jobbe88
09/11/11, 00:56
fikk foresten en åpenbaring her igår.... Om tappet som står ut fra akslingen som sørger for at reimhjulet ikke spinner fritt på akslingen er knekt, vil vel dette problemet oppstå.

Problemet er vel at dette er ønketenking og en drømmesituasjon..

s4nd3r
09/11/11, 01:08
da hadde du nokk enten hatt masse groms i olja, eller ikkje noe trykk i det heletatt.. :p
ny eller den gamle oljepumpa du har montert i motoren nå?

Ola Moen
09/11/11, 03:49
Du skal ha ca 0.7bar oljetrykk pr 1000rpm. Skifta du oljepumpe da du overhalte motor? Om drevene på pumpa har gnagd i lokket mot pick-up'n, så vil den ikke gi skikkelig oljetrykk. Du kan også sjekke bypassventilen i pumpe. typ kule og fjær. evt shimse opp fjæra. Da øker oljetrykket.

Jobbe88
09/11/11, 15:40
Pumpa ble kjøpt i 2009 å har ikke vært med så mange mil. Om det er slitasje på pumpa hiver jeg driten å kjøper ny. Bilen skal være tipp topp da den skal selges.

Jobbe88
12/11/11, 01:00
Ka foresten bekrefte (til andre som i fremtiden måtte komme borti dette) at det enkleste er å løfte motoren. Brukte 37min på å få ut pumpa :p

R.G
12/11/11, 10:19
fått sjekka pumpa?:)

Jobbe88
12/11/11, 14:50
Ja. Tannhjulene har gnagd på lokket, veldig lite men skal vel ikke mye til. Ellers så ser det bra ut. Tar med pumpa til ett verksted i nabokommunen så får de se. Skjønner ikke hva annet enn pumpa det kan være. Tok 2 bilder, prøve å legge ut ikveld.

Ingen som har ei ubrukt pumpe på hylla da? :p

Ola Moen
12/11/11, 18:09
planslipe lokket. det funker.

Jobbe88
12/11/11, 18:47
planslipe lokket. det funker.

Ja jeg tenkte på det. Har tilgang på fres. Så spørs om jeg spenner den opp der å freser det plant, det blir vel best?

Men du V20T, synes du ikke det er rart at denne feilen kom momentant? Trodde dette ville skje over tid og trykke gradvis fallt jeg

Jobbe88
12/11/11, 20:07
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/713.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/714.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/715.jpg

Ola Moen
12/11/11, 21:11
Jo, det er litt pussig. Er den orginal?

Jobbe88
12/11/11, 21:27
Kjøpt den gjennom Pedersens-racing, en såkalt høyflødepumpe mener jeg den ble kallt. Koster 1700kr, om det er orginalvare vet jeg egentlig ikke. Lite gira på å bruke tid på pumpa om det ikke er pumpa som er feilen, men hva annet kan det være? :s

Ola Moen
12/11/11, 21:41
Hva slags blokk er det? Har den underspyling?

Jobbe88
12/11/11, 23:46
B230fb kjøpt hos cylmo i Trondheim.

Jobbe88
13/11/11, 18:42
Prøvd ei Anna pumpe nå. Fra b23 blokk den. Da ble det ikke trykk i heletatt.

Ola Moen
13/11/11, 19:00
Har du oljetrykksmåler så du får lest av oljetrykket, og er den i tilfelle helt i orden?? Veit ikke om så mange plasser du kan få trykkfall, annet enn om det er en lekkasje mellom pumpa og røret som fører oljen opp i blokka. Det er mellom lagerflatene at olja kommer ut igjen.

Jobbe88
13/11/11, 21:43
har testa med mekanisk manometer. så giver er utelokket.

Jobbe88
13/11/11, 21:44
http://www.pedersens-racing.no/bil/Volvo_motordeler/B230.html

den pumpa der til 1695 jeg har. finner ikke ut om det er orginaldel eller ei jeg men,må nå nesten ha en ny en nå da. Dumt å kjøpe samme "driten" kanskje?

s4nd3r
13/11/11, 21:47
nå er det leenge sia eg har titta inni ei olje pumpe. men synss så sanlig og huske dei 2 spora du har i "lokket" skall vere sånn, att den har gått seg til.. ble tettnings ringene montert riktig?..

R.G
13/11/11, 21:57
ettersom prøvd ei anna pumpe og det ikke ble bra, ville jeg nok tenkt på motorristen gitt.

feil moment på bærelager o.l. så blir for stor glippe mellom veiv og bærelager så olje slvetyte ut derifra. en indre oljelekkasje.


sett sammen pumpa i igjen. sett den nedi ei bøtte full av olje og sett på en drill på tappen som går opp mot hjelpeaksel og kjør pumpa for fult med drillen. prøv også å blokker utgangen av pumpa. olja skal fortsatt tvinges ut. da kan du igrunn utelukke pumpe etterhvert vil jeg tro.


tror nok det er noe med motor jeg desverre

Jobbe88
13/11/11, 22:08
ettersom prøvd ei anna pumpe og det ikke ble bra, ville jeg nok tenkt på motorristen gitt.

feil moment på bærelager o.l. så blir for stor glippe mellom veiv og bærelager så olje slvetyte ut derifra. en indre oljelekkasje.


sett sammen pumpa i igjen. sett den nedi ei bøtte full av olje og sett på en drill på tappen som går opp mot hjelpeaksel og kjør pumpa for fult med drillen. prøv også å blokker utgangen av pumpa. olja skal fortsatt tvinges ut. da kan du igrunn utelukke pumpe etterhvert vil jeg tro.


tror nok det er noe med motor jeg desverre


Blokka å veiva ble garantert fra Cylmo i trondheim,var de jeg kjøpte den av... Alle lager er nye å ble montert RIKTIG. Målte lagerklaring å brukte såklart momentnøkkel. Om det er noe med motoren så SUGER volvo BALLER. Å det er de ikke kjent for.

Frister litt å ta toppen å se på pakningen,men bare teit deg og,da den såklart også er ny å bilen går som en drøm.

Jobbe88
13/11/11, 22:13
faen så lei nå ihvertfall.. skal innom ett verksted med pumpa imorgen. de får avgjøre om den er bra eller ei. Jeg tror den er det,men skjønner ikke hvor trykket forsvinner.

Er jo bare lager igjen å sjekke,men er jo helt sykt om det er der feilen er. Ligger dokumentert i prosjekttråden min hvordan jeg monterte bunndelen for dere som tviler på at jeg gjorde det riktig.

Jobbe88
13/11/11, 22:28
Nei! Nå fikk jeg en åpenbaring igjen,flaut å skrive det men gjør det likevel...

Hvis nivået synker etter litt forbruk f.eks ,og nivået da ligger akkurat i grenseland til at pumpa får sugd noe som helst så vil i teorien trykket falle,men ikke komme bort,enige?

Så bytta jeg til ei pumpe fra B23 blokk,den bygger ikke like langt ned,ergo den får akkurat ikke tak i noe som helst olje,derav 0 oljetrykk på den og svært lavt trykk på den orginale pumpa..

Ja! Jeg har peilet oljen :P senest idag etter jeg testa den andre pumpa,men dette er den eneste logiske teorien jeg ser for meg.

Derfor drar jeg tilbake imorgen etter jobb,bytter pumpe igjen å tømmer på 1L ekstra med olje! Da skal det bli kanon,krysser iallefall fingrene for det.


PS : Nivået kan ha lurt meg siden jeg måtte "customize'e" hylsa som peilepinnen går ned i. Det forklarer også hvorfor det var bra trykk i starten,for da hadde ikke hele systemet blitt fyllt, men etter noen minutter så var det fyllt å motoren har kanskje brukt en skvett og,å da var det rett å slett for lavt nivå til at pumpa fikk tak i det.

Jobbe88
13/11/11, 23:09
Etter en lang telefonsamtale kom vi fram til at teorien min kan stemme,men at det ikke var stor sannsynlighet for det. Derfor tar jeg opp å sjekker rådelager på minimum 2 av rådene,pumpa skal sjekkes før dette.

Er jeg heldig rekker jeg alt imorgen kveld.

Martin.S
13/11/11, 23:16
Har blitt spennende dette. Oppdater i morgen, håper du finner feilen;)

JonasS
13/11/11, 23:30
En gearpumpe vil levere full spetting så lenge den har medium å ta av. Om den ikke har det vil den levere nada, eller i rykk og napp. Om pumpa er slitt vil den levere dårligere trykk da trykket går letteste vei, altså rundt og bak til sugesiden.

Prøv me 1 ltr. ekstra å se nå! ;)

Jobbe88
14/11/11, 00:13
Skal gjøre det, få sjekka pumpa først før jeg setter inn den så
Tar jeg lager i samme slengen

Jobbe88
14/11/11, 23:27
Pumpen var fin, å lagrene så jo rett å slett fantastiske ut.. Skal leke meg litt imorgen, prøve nytt oljefilter, og kjøre pumpa med ei bormaskin rett på akslingen reimhjulet står på. Blåse igjennom slangene, og koble fra oljetur på turbo å se om det såvidt pisser eller om det er en real sprut!

Jobbe88
15/11/11, 21:33
Rakk ikke så mye som jeg håpa idag,men fikk satt en bormaskin på akslingen som reimhjulet til pumpa står på. Kjørte den i kanskje 5-10sec,gikk inn i bilen og da var trykket 3bar. Fikk laga en film av også,filmer måleren mens jeg står forran bilen å ruser bormaskina :P

Virker som tråden har dødd litt,men laster den opp etterhvert likevell :)

Kjøpte også nytt filter,skal bytte på fredag.

Tok litt tid før trykket datt ned på 0 igjen,og det er vell et godt tegn i det minste.

Jobbe88
15/11/11, 22:52
6ivqNZ-11hM

Ola Moen
16/11/11, 00:14
Hva slags turtall kjørte du bormaskinen på forresten? den hjelpeakslen i blokka går på max 3000-3500rpm. Ser da ut som du har oljetrykk, men syns det skulle vært enda høyere en du får fram der. ettersom motordeler står i ro og alt av lagerflater er kalde, og har minimumsklaring. ved økt temperatur utvider metall seg, og du får andre lagerklaringer enn ved kald motor. :)

Jobbe88
16/11/11, 15:45
Hva slags turtall kjørte du bormaskinen på forresten? den hjelpeakslen i blokka går på max 3000-3500rpm. Ser da ut som du har oljetrykk, men syns det skulle vært enda høyere en du får fram der. ettersom motordeler står i ro og alt av lagerflater er kalde, og har minimumsklaring. ved økt temperatur utvider metall seg, og du får andre lagerklaringer enn ved kald motor. :)

kjørte ganske fort. så kjørte jeg så sakte som jeg fikk til uten at maskina stoppa,å etter videoen fallt ikke trykket. Så kjørte jeg så fort jeg turte på slutten,å da nådde jeg 5bar nesten. Var aldri under 3 mener jeg.

Jævli rart,virker som problemet har blitt borte av seg selv,noe som er svært uheldig da det pluttselig kan komme tilbake..

Jobbe88
16/11/11, 15:50
bormaskina har maks turtal på rundt 1700 mener jeg.

Ola Moen
17/11/11, 09:24
Du får montere sammen, og se hva resultatet blir. Det kan gjerne være at gummitetningen mellom trykkrør og blokka kan ha delvis blokkert kanalen. ellerat den har sluppet imellom olje og sendt det ut i bunnpanna. Ikke godt å si ettersom jeg ikke har sett det, eller demontert det. Bare gjør det til en vane at du ser nøye over alt ved demontering. Man kan ofte snuble over bagatellfeil på den måten.

Jobbe88
17/11/11, 16:35
Du får montere sammen, og se hva resultatet blir. Det kan gjerne være at gummitetningen mellom trykkrør og blokka kan ha delvis blokkert kanalen. ellerat den har sluppet imellom olje og sendt det ut i bunnpanna. Ikke godt å si ettersom jeg ikke har sett det, eller demontert det. Bare gjør det til en vane at du ser nøye over alt ved demontering. Man kan ofte snuble over bagatellfeil på den måten.

da jeg satte sammen igjen,tok jeg ned pumpa å panna 3 ganger til sammen i frykt for at det kanskje ikke sto riktig,men det gjorde det jo vær gang,så mener bestemt at det ikke kan være pumpa,rør eller tetningene.

Jobbe88
18/11/11, 19:24
Rettelse, bormaskina har Max rpm 2400rpm.
Jeg plasserte madamen bak rattet idag, og fikk kjørt pumpa en god del saktere enn hva tomgang tilsvarer. Kan tippe 2/3 av den farten. Det endte opp med i overkant av 3bar trykk på den laveste hastigheten,og det er jo veldig bra!

På full guffe som da blir noe under 2400 rpm, overkant av 4bar, det var dårlig,men ikke farlig dårlig. Så nå blir alt satt sammen igjen. Aner fortsatt ikke hvorfor det pluttselig ble lavt trykk, ei heller hvorfor jeg ikke får mer enn i overkant av 4bar. Bytter filter å til en annen type olje for sikkerhets skyld imorgen (kjører på elf 5-40 helsyntetisk nå)

Ramser tilslutt opp alt som ble gjort.

Ny motor ble bygd,maskinert hos Cylmo.
Alt av lager og pakninger nytt
3bar oljetrykk på tomgang de første turene før trykke datt ned til 0.2-0.3 tomgang.

Leverte inn pumpa til inspeksjon - ok
Sjekket rådelager -ok
Sjekket oljerøret fra pumpa til blokka+tetningene-ok
Målte trykket med manometer uten giver (dårlig)

Målte etter motor ble satt sammen igjen og da var det "bra"'som beskrevet over.

R.G
19/11/11, 11:18
hadde det vært dårlig trykk og att den forsvant igjennom rådelager pga evt klaring ville du hørt "rådebank".

tror det er bærelagera dine. kan ikke være noe anna hvis pumpe er i orden, råde lager er ok.

Jobbe88
19/11/11, 11:50
hadde det vært dårlig trykk og att den forsvant igjennom rådelager pga evt klaring ville du hørt "rådebank".

tror det er bærelagera dine. kan ikke være noe anna hvis pumpe er i orden, råde lager er ok.

Rart jeg har trykk igjen nå da egentli. Det utelukker jo lager. For de blir ikke dårlige for så å bli bra.

R.G
19/11/11, 13:38
har trykk når motor er god å varm også?

Jobbe88
19/11/11, 16:55
Får ikke testa det når man kjører pompa manuelt,da står jo motor i ro. Men satt sammen alt utenom dynamo,vann,å servoreim nå å starta opp. Ca 3bar på 500rpm. Rusa ikke noe men dro den opp til 1500. Trykket økte veldig lite. Får se mer på det imorgen. Trykket vil jo aldri bli dårlig når det er såpass på tumgang så ser lovende ut.

Dette er foresten det rareste jeg har vært med på når det gjelder bil..

R.G
19/11/11, 16:58
trykk kan bli dårlig sjøl om er bra på tomgang jo. når motor blir varm så blir oljetrykket mye lavere

Jobbe88
19/11/11, 22:08
Jeg vet jo det! Men jeg hadde 0.3bar på tomgang tidligere, på kald motor. Du ser jo at det er en enorm forbedring?

Jobbe88
21/11/11, 15:40
Bilen fikk stå på tomgang i ca 10 minutter igår, trykket forble det samme. Gikk ikke ned noe faktisk. Skal kjøre i helga, så får se da. Er ikke helt overbevist ennda jeg nei.