PDA

Vis full versjon : B21a 1984 olje?



Aalsen
04/11/11, 17:10
Dette har sikkert vært oppe før, men finner ingenting når jeg søker.

Kjøpte meg Volvo i går! :D Tenkte jeg skulle ta et olje og filterskifte i dag.
Det er en B21, er forgasser (ikke turbo) så er vel B21a 84mod gått 319000km.
Mener denne bør ha mineralolje, og på biltema har de 4l 10W-40 og 10W30 dunker til 119,- Er dette riktig? 40 eller 30?
Står at laveste flytetemp er -33. Bor i Elverum, her blir det kaldt hehe :p

Hvor mange liter trenger jeg? Har lest at B230 bruker rett i underkant av 4l, så tenker B21 tar litt mindre eller like mye..?

Og oljefilter fra biltema koster en femtilapp. Perfekt pris for en fattig student ;)

Vil bare ikke fylle feil olje så motoren kjærer seg eller noe slikt, jeg elsker min Volvo og min B21a!

Agrostar
04/11/11, 18:05
Bruk delsyntetisk 5-XX eller 10-XX! Mineralolje er sånt ein brukte når ein ikkje visste bedre :p

volvo245gl
04/11/11, 18:48
Og oljefilter fra biltema koster en femtilapp. Perfekt pris for en fattig student ;)

Vil bare ikke fylle feil olje så motoren kjærer seg eller noe slikt, jeg elsker min Volvo og min B21a!

Hvis du elsker din Volvo og B21a så bruk litt mer penger på ett ordentilg filter. Koster ikke mer en en hundrelapp, og ER bedre for motoren.

Aalsen
04/11/11, 19:15
Gode tips, takker! :)

larsverm
04/11/11, 23:13
Økonomisk bilhold er kjekt (og det kan være fullt mulig å oppnå med en 240). Men oljen er ikke stedet hvor en skal spare inn mest (selv om disse motorene i og for seg tåler mye mishandling). :p

Øygard
04/11/11, 23:31
Viss eg ikkje har misforstått heilt, so skal det første talet vera lavast mulig, for då smører olja betre ved lave temperaturar. Men eg veit ikkje om det stemmer.

Syntetisk olje er best, problemet med den er at viss bilen har hatt mineralolje før kan den syntetiske olja løysa opp mykje drit i motoren, og det er jo heller ikkje so bra, so eg vil anbefala å prøva å finna ut kva olje som har blitt brukt på han før:)

Aalsen
05/11/11, 01:57
Det var mineralolje, så da ble det det :)

Har lest at Biltema mange ganger har "originalt" oljefilter av merke, så jeg kjøpte fra dem. Viste seg at det var et biltema oljefilter, stod 'Biltema' :p Jaja, bytter til sommeren igjen, da blir det merkefilter.
Det var et originalt oljefilter der fra før, var nesten synd å kaste det hehe.

Olja var jævelig svart, så var på tide med en skift ja.

Dieselsmoke
12/11/11, 11:19
Biltemafilter er jo bare papp. Helt ubrukelig :p

JonasS
12/11/11, 14:58
Fram leverte iallefall filter til Biltema, gjør kanskje ikke det lenger..?
10w-40 er helt ok, 5000km\intervall.

Dette er en uendelig diskusjon som aldri slutter. Men har til nå til gode å høre om et havari som skriver seg direkte ifra Biltemas olje\filtre.. Har selv kjørt filter og olje fra biltema i 7 år, på VAG, BMW og et utall forskjellige Volvoer.

Menmen, opp til hver enkelt hvordan\hva de vil gjøre!