PDA

Vis full versjon : Elektroniske dempere XC70 2004 mod



jatsen
03/11/11, 21:45
Etter att eg fekk byttet dempere og fjører på min bil framme, så er bilen blitt høgare framm enn bak. Leverte bilen på eit anna verksted som meinte att dei hadde sett på feil dempere. I følge historikken på bilen min, så skal det vere elektroniske dempere. Og verstedet har sett på vanlige, men skulle du da ikkje fått om ein form for feilmelding da?. Pluss att eg har ingen knapper eller lignende inne i bilen som tilsier att eg har noen form for styring på demperene ivertfall. Noen som har peiling bilen er ein 2004 2.5 tdi xc70 awd..

Svirre
03/11/11, 22:03
Om du har fått slike elektroniske dempere så er det såkalte "Four-C" dempere. Hvis du har fått montert slike dempere så burde du dra tilbake til verkstedet som monterte demperne og klage på det. Skal stå et delenr. på demperne et sted.

Kan vel ikke være nivåmat på disse bilene?

jatsen
03/11/11, 22:43
Verkstedet har satt på vanlige dempere, men sku ha vert elektroniske i følge eit anna verksted. men ka eg har veit eg ikkje??????

Svirre
03/11/11, 23:00
Verkstedet har satt på vanlige dempere, men sku ha vert elektroniske i følge eit anna verksted. men ka eg har veit eg ikkje??????

Hmm. Hvis du ikke har Flyr-C så skal du ikke ha elektroniske dempere. Hvis du har 3 knapper på dashbordet med "advanced, sport, comfort" så har du flyr-c, ellers har du ikke det. Ergo; du skal ha helt vanlige dempere, noe som du da har fått montert ;)

EDIT: skal stå Four-C. Telefon...

gaupe
03/11/11, 23:12
Trur ikkje 4c kom før 05 på xc70, lom i 04 på s80 og R-modellane. Har du ikkje knappen, har du nok heller ikkje 4c

jatsen
04/11/11, 06:04
Men hva menes med nivåmat, og kan det vere det eg har på biel

gaupe
04/11/11, 08:26
Men hva menes med nivåmat, og kan det vere det eg har på biel

Nivåmat vil eg tru er standard på XC, men dette gjeld kun bakre dempar.

Svirre
04/11/11, 08:42
Men hva menes med nivåmat, og kan det vere det eg har på biel

Nivamat er en type demper som hjelper til meg å "løfte" bilen. Hvis du f.eks. stapper bilen full av bagasje i bagasjen og du har nivamat så hjelper de med å løfte opp bilen slik at den ikke siger så langt ned som den ville gjort med vanlige dempere.

Wahl
04/11/11, 08:49
Volvo kan finne ut hvilken demper du skal ha med å lese av en kode på chassieplata :)

jatsen
04/11/11, 16:54
Var faktisk volvo som leste på historikken på bilen, og fant ut att det skulle vere elektronisk demper på bilen. Men da er det ivertfall noe som ikkje stemmer for eg har ivertfal ingen knapper i bilen hvor eg kan styre dette. men takk for ale svar :)