PDA

Vis full versjon : Bygge om fra høyreratt til venstreratt?



hgnubel
24/03/10, 12:19
Noen som har erfaring med dette på 850? Er det i praksis for mye jobb til å gidde, eller har Volvo gjort det enkelt mot formodning? :)

ChrML
24/03/10, 12:58
Må nok kjøpe inn en venstreratta delebil hvertfall for er den del deler som må byttes om. Blandt annet lyktene da høyreratta biler er beregnet på å kjøre på venstre side av veien, og derfor er det spredelys opp mot venstre (som ikke er så hendig i Norge).

Torpedoveggen er nok ikke symmetrisk (hvertfall ikke på 940), så denne må skjæres ut og byttes ut med en fra venstreratt. Da passer nok ikke klima anlegget lenger eller da det blir speilvendt, med mindre de har gjordt det sånn på høyreratta biler at klimaen kan være lik.

Dashbord må byttes, en del forstillingsdeler/tannstag osv... Rør/slanger til servo. Siden dashbord må byttes vil jeg tro ledningsnett må byttes og med mindre det kan legges speilvendt.

Så det er nok en del jobb! Er vel lettere å bare kjøpe en venstreratta bil :p.

gaupe
24/03/10, 13:03
Torpedoveggen er nok ikke symmetrisk (hvertfall ikke på 940), så denne må skjæres ut og byttes ut med en fra venstreratt. Da passer nok ikke klima anlegget lenger eller da det blir speilvendt, med mindre de har gjordt det sånn på høyreratta biler at klimaen kan være lik.

Torpedoen er nok lik p LHD og RHD. På 240 er jo det ikkje så mykje arbeid å bygge om frå RHD til LHD, kan ikkje forestille meg at det er så mykje arbeid på 7 og 9 heller. Men mistenker at det er ein del meir knot på ein 850. Så tvilar på at det er verdt innsatsen.

ChrML
24/03/10, 13:06
Torpedoen er nok lik p LHD og RHD. På 240 er jo det ikkje så mykje arbeid å bygge om frå RHD til LHD, kan ikkje forestille meg at det er så mykje arbeid på 7 og 9 heller. Men mistenker at det er ein del meir knot på ein 850. Så tvilar på at det er verdt innsatsen.
Kan ikke helt se for meg hvordan torpedoveggen kan være lik på LHD og RHD. Er jo ingen hull til gasspedal og ratt på høyre siden på 940. Torpedoveggen kurver også anderledes på sidene så kan ikke se for meg at det skal passe. Det er heller ikke plass til klima anlegget på høyre side hvis du skal ha rattet gjennom der og pedalstell.

gaupe
24/03/10, 13:15
Kan ikke helt se for meg hvordan torpedoveggen kan være lik på LHD og RHD. Er jo ingen hull til gasspedal og ratt på høyre siden på 940. Torpedoveggen kurver også anderledes på sidene så kan ikke se for meg at det skal passe. Det er heller ikke plass til klima anlegget på høyre side hvis du skal ha rattet gjennom der og pedalstell.

Sjekk torpedoveggen her:
http://cgi.ebay.co.uk/1996-VOLVO-940-S-AUTO-RED_W0QQitemZ190382685769QQcmdZViewItemQQptZAutomo biles_UK?hash=item2c53b13e49

ChrML
24/03/10, 13:22
Sjekk torpedoveggen her:
http://cgi.ebay.co.uk/1996-VOLVO-940-S-AUTO-RED_W0QQitemZ190382685769QQcmdZViewItemQQptZAutomo biles_UK?hash=item2c53b13e49
Den er speilvendt. Se ved AC-en der for eksempel. Den utbulinga der og de to hulla til røra er på andre siden, dvs venstre sett forfra på min. Dvs at hele klimaen inni også er speilvendt.

Christian
24/03/10, 13:23
Torpedoveggen der er tydelig speilvendt sammenlignet med venstreratta.
Ihvertfall i forhold til en 740 jeg sammenlignet med.

ChrML
24/03/10, 13:26
Den må jo være speilvendt, ellers går det jo rett og slett ikke mtp montering av det som skal være inni der. Se her:

Høyreratt:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1762.jpg

Venstreratt:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1763.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20090808/IMG_4785.JPG)

Per Turbo
24/03/10, 13:42
Men nå er det vel snakk om 850, så da holder vi oss til den kanskje? :)

ChrML
24/03/10, 13:45
Men nå er det vel snakk om 850, så da holder vi oss til den kanskje? :)
Poenget er at det er samme prinsippet på 850 mtp torpedoveggen/interiør/klima. Tviler på at de har gått tilbake til symmetrisk torpedovegg.

gaupe
24/03/10, 13:50
Poenget er at det er samme prinsippet på 850 mtp torpedoveggen/interiør/klima. Tviler på at de har gått tilbake til symmetrisk torpedovegg.

Ser den på 940/740 no, men 850en trur eg må vere lik:
http://cgi.ebay.co.uk/1995-VOLVO-850-SE-AUTO-TAXED-TESTED-CAMBELT-CHANGE_W0QQitemZ320503471355QQcmdZViewItemQQptZAut omobiles_UK?hash=item4a9f7edcfb

hgnubel
24/03/10, 14:57
Torpedoen er nok lik p LHD og RHD. På 240 er jo det ikkje så mykje arbeid å bygge om frå RHD til LHD, kan ikkje forestille meg at det er så mykje arbeid på 7 og 9 heller. Men mistenker at det er ein del meir knot på ein 850. Så tvilar på at det er verdt innsatsen.

Det var kilometerstanden på den japanske T-gule som fikk meg til å lure, og at den ikke er solgt enda... men skal jo tolles også hvis den skal på vei, så da blir det nok litt for mye tid og penger til at det er realistisk å "redde" den.

Christian
24/03/10, 14:58
Det var kilometerstanden på den japanske T-gule som fikk meg til å lure, og at den ikke er solgt enda... men skal jo tolles også hvis den skal på vei, så da blir det nok litt for mye tid og penger til at det er realistisk å "redde" den.

Hvis du skulle bygd den om å brukt den, blir det nok astronomiske summer, desverre.

Evnt så er det en kurrant delebil. :)

hgnubel
24/03/10, 15:25
Hvis du skulle bygd den om å brukt den, blir det nok astronomiske summer, desverre.

Evnt så er det en kurrant delebil. :)

Jeg vet ikke om jeg hadde hatt samvittighet til å bruke den som delebil for min 850 ihvertfall... blir jo ikke akkurat flere av dem med årene.

Morgis
24/03/10, 15:39
Kjøp den T-gule. kjøp en billig delebil fra sverige. 95modell.

Alt av dashbord, klima og rattstyr og stell må flyttes over. tannstang, lykter, bremsekraftforsterker med tilhørende bremsesystem... må flyttes over..

Verdt arbeidet ja. men spørs om det er verdt å få hvite skilter på den bilen med tanke på statlige innkrevninger :)

ChrML
24/03/10, 17:15
Kjøp den T-gule. kjøp en billig delebil fra sverige. 95modell.

Alt av dashbord, klima og rattstyr og stell må flyttes over. tannstang, lykter, bremsekraftforsterker med tilhørende bremsesystem... må flyttes over..

Verdt arbeidet ja. men spørs om det er verdt å få hvite skilter på den bilen med tanke på statlige innkrevninger :)
Hva med torpedoveggen? Er den symmetrisk på 850?