PDA

Vis full versjon : demontering 16v topp-noen spm



laven
03/11/11, 15:05
Hallo

Er ganske ny her inne på forumet,å ny på gamal volvo, så spørr her etter litt hjelp.

Har en gammel b234 motor som har liggi lenge under låven, som jeg driver å titter litt på. Har kommer så langt at jeg skal ha av toppen på den. men må jeg ut på kammene for og få den av? ser jo strekkbolta sitter langt nedi der, men ble fortalt at den toppen er 2 delt? Noen som vet hvordan en gjør det? :p

også ser jeg på vær side av motoren så sitter det 2 klumper, som ser ut som noe pumpe eller noe, med et drev som går inn ved registereima, hva er dette for noe ? der at det nemelig ikke sittet noen reim der ser jeg :confused:

ArneR
03/11/11, 16:49
Du må fjerne kammene ja, og de fem mutrene i midten i lengderetningen, da får du av den øverste delen av toppen.

Når du skal ha i hop toppen igjen, må du huske at etasjene i toppen er tettet med et spesielt pakningsstoff du får kjøpt hos volvoforhandleren, det funker ikke med vanlig pakningssilikon der.

De klumpene du snakker om er balanseakslene, det er vekter inni der som snurrer med motoren, de gjør at motoren ikke skal riste så mye på tomgang.

laven
03/11/11, 20:06
aha, takk for svar! :) fikk der til! :)

Feiltenning
05/11/11, 17:25
til info, så er balanseakslene drevet av en egen reim bak registerreima. Denne reima er det ganske vanlig å fjerne. Jeg har kjørt uten i snart 2 år uten å merke noen forskjell.