PDA

Vis full versjon : Ladetrykk b21et



SimSme
02/11/11, 23:57
Hei alle sammen :) Jeg driver nå å setter sammen motoren min, b21et blokk med 531 topp, smidde stempler og en turbo fra b230et og stor intercooler :P Mye kan jeg lade på den motoren? :)

mister-klæbu
03/11/11, 02:42
spørs litt på dyser og bensinpumpe og btr det da regner jeg med...

SimSme
03/11/11, 12:37
Okei :) Er ganske grønnskolling på dette der ennå skjønner du, men dyser og det er orginalt hvertfall :)

gaupe
03/11/11, 12:41
Tippar på at den motoren ikkje blir spesielt artig å køyre, du har senka kompresjonen på ein motor som allereide har ganske lav kompresjon, enda lengre ned, ved å sette på 531-topp på den. Så du kan sikkert lade massevis utan å få tenningsbank, men det blir ketchup å køyre.

SimSme
04/11/11, 23:35
Ja skjønner, men siden toppen er plana, blir det enda mindre komp da, eller vil den øke litt igjen? Fint å være her, lærer noe nytt hele tida :) Takker for svar.

metrakit
05/11/11, 00:28
planing øker komp ja men hvor mye er den plana da?
er jo bare og kjøpe seg en komptester er ikke så dyrt er simple greier egentlig.

SimSme
05/11/11, 00:53
Det er jeg faktisk litt usikker på, var en kompis som plana den som driver endel med sånn, han sa at han tok ganske mye hvertfall :)

metrakit
05/11/11, 02:41
Det er jeg faktisk litt usikker på, var en kompis som plana den som driver endel med sånn, han sa at han tok ganske mye hvertfall :)

vil egentliganbefale deg å kjøpe/låne en slik
[http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester/

dette er biltema men funker gir ihvertfall en pekepinn på kompen din:P

og sjekke kompen må regne om til forhold osv men det kan noen her inne gjøre om du ikke kan det:P

SimSme
05/11/11, 13:04
Da skal jeg prøve å få gjort det :) Skal på biltema en tur uansett i dag ;) så håper på oppstart i dag, har i grunn fått på det meste av deler :) Så da er det bare å krysse fingra, å håpe det starter :)

metrakit
05/11/11, 17:10
lykke til:P

SimSme
05/11/11, 19:11
Takk :)

Batland
05/11/11, 21:19
Tippar på at den motoren ikkje blir spesielt artig å køyre, du har senka kompresjonen på ein motor som allereide har ganske lav kompresjon, enda lengre ned, ved å sette på 531-topp på den. Så du kan sikkert lade massevis utan å få tenningsbank, men det blir ketchup å køyre.
Ett annet problem er at 405 og 531 toppene kun er originalmontert på motorer som har 96 mm sylindre og tilhørende topp pakning.
Det er derfor ingen god idé å sette slik topp på en motor med 89-92 mm sylindre med mindre man VET hva man driver med.
(Og de som VET det, gjør ikke slikt.) ;)

Forøvrig klarer ikke ett originalt B21ET å gi bensin til mer enn ca. 185 hk, - egentlig uansett. Tilleggsprut blir raskt en nødvendighet.

Soulair
06/11/11, 11:50
Ett annet problem er at 405 og 531 toppene kun er originalmontert på motorer som har 96 mm sylindre og tilhørende topp pakning.
Det er derfor ingen god idé å sette slik topp på en motor med 89-92 mm sylindre med mindre man VET hva man driver med.
(Og de som VET det, gjør ikke slikt.) ;)

Forøvrig klarer ikke ett originalt B21ET å gi bensin til mer enn ca. 185 hk, - egentlig uansett. Tilleggsprut blir raskt en nødvendighet.

Hva er problemet med å sette 405/531 på f.eks en B21?

Batland
06/11/11, 13:48
Hva er problemet med å sette 405/531 på f.eks en B21?
405 of 531 har så svære innsugskanaler at de trenger minst 2,3 L motorvolum for å få nødvendig gasshastighet på innsugsluften.

Neste spørsmå blir hvilken toppakning skal man bruke. For toppen sin del så SKAL man bruke 98 mm toppakninger tilpasset B23/B230 motorene, men luften som da strømmer inn i sylindere treffer en stygg motkant OPPÅ 92 mm sylinderen når dette monteres på en B21 motor, ikke sant?
Dette er direkte ugunstig og bør derfor unngås.

En korrekt portet 398 / 530 topp er 100% tilpasset de mindre sylindrene og fløder dessuten bedre enn en original 405/531 topp. I tillegg gir disse toppene innsugsluften en høyere og mye mer korrekt gasshastighet. Resultatet blir en svært mye bedre fungerende motor. ;)

SimSme
11/11/11, 13:26
Ja da er motoren ferdig montert, men var null reaksjon :( Motoren går rundt da jeg prøver, men er ikke noe gnist, hverken på plugga eller til coilen. Noen som veit hva det kan være? håper på kjapt svar :)