Vis full versjon : Ladetrykk b21et
Hei alle sammen :) Jeg driver nå å setter sammen motoren min, b21et blokk med 531 topp, smidde stempler og en turbo fra b230et og stor intercooler :P Mye kan jeg lade på den motoren? :)
mister-klæbu
03/11/11, 02:42
spørs litt på dyser og bensinpumpe og btr det da regner jeg med...
Okei :) Er ganske grønnskolling på dette der ennå skjønner du, men dyser og det er orginalt hvertfall :)
Tippar på at den motoren ikkje blir spesielt artig å køyre, du har senka kompresjonen på ein motor som allereide har ganske lav kompresjon, enda lengre ned, ved å sette på 531-topp på den. Så du kan sikkert lade massevis utan å få tenningsbank, men det blir ketchup å køyre.
Ja skjønner, men siden toppen er plana, blir det enda mindre komp da, eller vil den øke litt igjen? Fint å være her, lærer noe nytt hele tida :) Takker for svar.
planing øker komp ja men hvor mye er den plana da?
er jo bare og kjøpe seg en komptester er ikke så dyrt er simple greier egentlig.
Det er jeg faktisk litt usikker på, var en kompis som plana den som driver endel med sånn, han sa at han tok ganske mye hvertfall :)
Det er jeg faktisk litt usikker på, var en kompis som plana den som driver endel med sånn, han sa at han tok ganske mye hvertfall :)
vil egentliganbefale deg å kjøpe/låne en slik
[http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester/
dette er biltema men funker gir ihvertfall en pekepinn på kompen din:P
og sjekke kompen må regne om til forhold osv men det kan noen her inne gjøre om du ikke kan det:P
Da skal jeg prøve å få gjort det :) Skal på biltema en tur uansett i dag ;) så håper på oppstart i dag, har i grunn fått på det meste av deler :) Så da er det bare å krysse fingra, å håpe det starter :)
Tippar på at den motoren ikkje blir spesielt artig å køyre, du har senka kompresjonen på ein motor som allereide har ganske lav kompresjon, enda lengre ned, ved å sette på 531-topp på den. Så du kan sikkert lade massevis utan å få tenningsbank, men det blir ketchup å køyre.
Ett annet problem er at 405 og 531 toppene kun er originalmontert på motorer som har 96 mm sylindre og tilhørende topp pakning.
Det er derfor ingen god idé å sette slik topp på en motor med 89-92 mm sylindre med mindre man VET hva man driver med.
(Og de som VET det, gjør ikke slikt.) ;)
Forøvrig klarer ikke ett originalt B21ET å gi bensin til mer enn ca. 185 hk, - egentlig uansett. Tilleggsprut blir raskt en nødvendighet.
Ett annet problem er at 405 og 531 toppene kun er originalmontert på motorer som har 96 mm sylindre og tilhørende topp pakning.
Det er derfor ingen god idé å sette slik topp på en motor med 89-92 mm sylindre med mindre man VET hva man driver med.
(Og de som VET det, gjør ikke slikt.) ;)
Forøvrig klarer ikke ett originalt B21ET å gi bensin til mer enn ca. 185 hk, - egentlig uansett. Tilleggsprut blir raskt en nødvendighet.
Hva er problemet med å sette 405/531 på f.eks en B21?
Hva er problemet med å sette 405/531 på f.eks en B21?
405 of 531 har så svære innsugskanaler at de trenger minst 2,3 L motorvolum for å få nødvendig gasshastighet på innsugsluften.
Neste spørsmå blir hvilken toppakning skal man bruke. For toppen sin del så SKAL man bruke 98 mm toppakninger tilpasset B23/B230 motorene, men luften som da strømmer inn i sylindere treffer en stygg motkant OPPÅ 92 mm sylinderen når dette monteres på en B21 motor, ikke sant?
Dette er direkte ugunstig og bør derfor unngås.
En korrekt portet 398 / 530 topp er 100% tilpasset de mindre sylindrene og fløder dessuten bedre enn en original 405/531 topp. I tillegg gir disse toppene innsugsluften en høyere og mye mer korrekt gasshastighet. Resultatet blir en svært mye bedre fungerende motor. ;)
Ja da er motoren ferdig montert, men var null reaksjon :( Motoren går rundt da jeg prøver, men er ikke noe gnist, hverken på plugga eller til coilen. Noen som veit hva det kan være? håper på kjapt svar :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.