PDA

Vis full versjon : Dør ut ved kraftig akselerasjon, så service erfordras



ver
01/11/11, 16:47
Hei!
Har XC90, 2007 mod, D5. Har siste måneden hatt veldig trøbbel med at bilen blitt "dau" og feilmeldinger. Verksted har holdt på 3 ganger uten å finne feil. De har bytte LMM (de byttet tilbake til gamle da det ikke ble bra) og føler for turbotrykket. Fortsatt ikke bra, nå tror de kanskje det er EGR ventil eller i verste fall turboen. De skal visst bytte EGR ventilen nå på fredag. Synes dette er merkelig, og begynner å bli endel utgifter på dette uten at det blir bra, noen som har noen tips? For også feil på AC, både på spjell og sliter med at innetemp føler viser for mye, dermed for kald luft i forhold til temperaturen jeg setter på. Tror den viser 10-12 grader for mye, går det ann i VIDA og kalibrere den, eller er den defekt. Håper noen kan hjelpe meg, liker ikke det med motoren. Må også si at jeg har slitt med sotfilter fullt. Følgende feilkoder kommer:
CCM-0071 Damper motor, defroster Internal fault.
CCM-0060 Damper motor, defroster Internal fault
CEM-9C03 Antenna/light ring Signal missing
TCM-0A31 Control module communication
ECM-135F Mass air flow (MAF) sensor - signal too high
ECM-1890 Swirl actuator control - Jammed
ECM-28D0 Heated oxygen sensor (HO2S) - Signal too low
ECM-28E0 Heated oxygen sensor (HO2S) - Signal too low
ECM-1870 Swirl actuator control - Negative drift.
ECM-6663 Glow relay control - Faulty signal
UEM-0083 Rain sensor Internal fault

gunnargt
01/11/11, 17:27
De har vel også sjekket at lenken til virvellspjeldet er på plass og sånt,med tanke på de feilkodene du har i listen din

ver
01/11/11, 17:33
Jeg rekner jo med det, men vet jo aldri. Kan det forårsake problemene alene? (jeg har egentlig ingen peiling på motor)

Texascom
01/11/11, 20:51
135F... Er innsugssystemet tett? Altså ingen lekasjer.
Røret under motoren har en tendens til å sprekke på disse.

ver
02/11/11, 08:14
135F... Er innsugssystemet tett? Altså ingen lekasjer.
Røret under motoren har en tendens til å sprekke på disse.

Hei
Innsuget (til turbo) er sjekket og fri for sprekker, og dermed tydeligvis greit

Texascom
02/11/11, 16:13
Tenkte mest på hele systemet med ladeluft og den pakka der..
Sett på røret under motoren?

Viser T-MAP rett verdi forresten??

Vatnehol
02/11/11, 18:53
284: ECM-135F Mass air flow (MAF) sensor. Signal too high
Print

Diagnostic trouble code (DTC) information ECM-135F

Condition
The engine control module (ECM) continuously monitors the mass air flow sensor signal for plausibility and follows the characteristics of the mass air flow sensor.
If the engine control module (ECM) detects that the signal from the mass air flow (MAF) sensor is incorrect the diagnostic trouble code (DTC) is generated.
Note that malfunction of the swirl valve can cause the diagnostic trouble code to be generated.
The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the engine is running.

Substitute value
Torque limitation
An estimated mass air value is used.
Possible source
Note! If any of the following diagnostic trouble codes on the swirl damper have been stored, fault-trace these before diagnostic trouble code ECM-135F.
ECM-18B0.
ECM-1890.
ECM-1870.
ECM-18A0.
ECM-1870.
ECM-1880.
If diagnostic trouble code ECM-135F has been stored together with ECM-1507, the fault is probably due to a leak on the hose or connection between the mass air flow sensor (MAF) and turbocharger.
Contact resistance or oxidation in the terminals.
Clogged air filter.
Faulty air temperature sensor inlet.
The EGR-valve has jammed in open position.
Incorrect camshaft position.
Damaged mass air flow (MAF) sensor.

Fault symptom[s]
Driving/Poor performance/lacks power Poor performance.
Message in information display

som du ser her, så henger flere av kodene dine i lag.

sjekk etter lekkasjer, merkelig de ikke trykk testet ladeluft rørene på verkstedet. krev gjerne det, ettersom de bare prøver & feiler med bilen din. selv om det ikke er sprekker så kan det forsatt lekke. trykk test med lufttrykk er eneste måten å sjekke 100% på. volvo verksted har utstyr til dette.
virvel spjeldet er jo en stor synder på d5'n. kokser ofte fast.

ver
02/11/11, 22:05
284: ECM-135F Mass air flow (MAF) sensor. Signal too high
Print

Diagnostic trouble code (DTC) information ECM-135F

Condition
The engine control module (ECM) continuously monitors the mass air flow sensor signal for plausibility and follows the characteristics of the mass air flow sensor.
If the engine control module (ECM) detects that the signal from the mass air flow (MAF) sensor is incorrect the diagnostic trouble code (DTC) is generated.
Note that malfunction of the swirl valve can cause the diagnostic trouble code to be generated.
The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the engine is running.

Substitute value
Torque limitation
An estimated mass air value is used.
Possible source
Note! If any of the following diagnostic trouble codes on the swirl damper have been stored, fault-trace these before diagnostic trouble code ECM-135F.
ECM-18B0.
ECM-1890.
ECM-1870.
ECM-18A0.
ECM-1870.
ECM-1880.
If diagnostic trouble code ECM-135F has been stored together with ECM-1507, the fault is probably due to a leak on the hose or connection between the mass air flow sensor (MAF) and turbocharger.
Contact resistance or oxidation in the terminals.
Clogged air filter.
Faulty air temperature sensor inlet.
The EGR-valve has jammed in open position.
Incorrect camshaft position.
Damaged mass air flow (MAF) sensor.

Fault symptom[s]
Driving/Poor performance/lacks power Poor performance.
Message in information display

som du ser her, så henger flere av kodene dine i lag.

sjekk etter lekkasjer, merkelig de ikke trykk testet ladeluft rørene på verkstedet. krev gjerne det, ettersom de bare prøver & feiler med bilen din. selv om det ikke er sprekker så kan det forsatt lekke. trykk test med lufttrykk er eneste måten å sjekke 100% på. volvo verksted har utstyr til dette.
virvel spjeldet er jo en stor synder på d5'n. kokser ofte fast.

Takk, skal be de sjekke dette på fredag, da jeg har time. Snakket med de i ettermiddag, og de sa at de hadde hadde sjekket hele innsugsystemet for sprekker samt brukt spray for å avdekke lekkasje. Men som sagt, skal be de sjekke grundigere. Verkstedet mente det gjennestod 3 alternativ;1. EGR ventil (de var 99% sikker på at det var den), 2. magnetventil, som jeg ikke fortso hvilken de mente, 3. at turboen var gåen.
Blir ikke helt klok, kan ikke skjønne at turboen er gåen.

Men skal be de gå gjennom som beskrevet ovenfor

locked
02/11/11, 22:15
Takk, skal be de sjekke dette på fredag, da jeg har time. Snakket med de i ettermiddag, og de sa at de hadde hadde sjekket hele innsugsystemet for sprekker samt brukt spray for å avdekke lekkasje. Men som sagt, skal be de sjekke grundigere. Verkstedet mente det gjennestod 3 alternativ;1. EGR ventil (de var 99% sikker på at det var den), 2. magnetventil, som jeg ikke fortso hvilken de mente, 3. at turboen var gåen.
Blir ikke helt klok, kan ikke skjønne at turboen er gåen.

Men skal be de gå gjennom som beskrevet ovenfor

turboen er i orden, men VTG delen (den elektriske delen) kan ha paja men fins en egen feilkode for det.

Men, det står jo i KLARTEKST at dersom du har feilkode 1890/1870 så skal en feilsøke på desse FØR ECM-135F Mass air flow (MAF) sensor - signal too high

Lord_Hatlem
03/11/11, 20:56
Skifta Diesel Filter?

ver
04/11/11, 08:51
Skifta Diesel Filter?

Det ble byttet i mai, kan vel ikke å ha blitt tett på så kort tid. Bilen står på verkstedet nå, håper de finner en løsning i dag. Da fortalte at de målte ladetrykket under kjøring, og ladetrykket ble veldig høyt, før det plutselig kuttet.... Vet ikke hva det betyr, men da kommer feilmeldingene

ver
04/11/11, 17:46
Da har jeg hentet bilen. De at de hadde funnet feilen. Det var sannsynligvis motoren til virvelspjelet. De hadde den ikke på lager men skal bytte den senere. De registrerte at de sto på 32 graders vinkel, når den skulle stå i 60 grader. Vet ikke om dette betyr at den er defekt, men de skulle ihverfall bytte den. Forhåpentligvis blir det bra da...?

Lord_Hatlem
04/11/11, 20:28
Da har jeg hentet bilen. De at de hadde funnet feilen. Det var sannsynligvis motoren til virvelspjelet. De hadde den ikke på lager men skal bytte den senere. De registrerte at de sto på 32 graders vinkel, når den skulle stå i 60 grader. Vet ikke om dette betyr at den er defekt, men de skulle ihverfall bytte den. Forhåpentligvis blir det bra da...?

hørdes ut til å vere litt feil ja, er det spjelda i Turboen dei meinar då eller er eg heilt på Bærtur?

Vatnehol
04/11/11, 21:43
om jeg ikke har alt for feil, så sitter dette i innsuget, og veivhusventilasjonen kommer til i det kammeret og, spjeldet skal skape en viss turbolens i luft strømmingen inn til sylinderen slik at det blir ei god forbrenning, ofte kokser det spjeldet igjen pga veivhusvent./flametrappen slik det ikke står riktig.

jatsen
04/11/11, 23:25
Hei
hadde lignede trøbbel med min xc70 bilen ble plutselig dau og gjekk i nødmodus. og servic erfordras kom i displayet. Verkstedet konkluderte med internfeil i turbo, som gjorde att eg fekk ett alt for høyt turbotrykk. og da gjekk den i nødmodus, konklusjonen blei ny turbo og problemet borte :)

ver
05/11/11, 10:22
Hei
hadde lignede trøbbel med min xc70 bilen ble plutselig dau og gjekk i nødmodus. og servic erfordras kom i displayet. Verkstedet konkluderte med internfeil i turbo, som gjorde att eg fekk ett alt for høyt turbotrykk. og da gjekk den i nødmodus, konklusjonen blei ny turbo og problemet borte :)

Ok, håper at jeg slipper å bytte turbo. Noen som vet hva en ny turbo koster? Motoren er D5244T4

locked
06/11/11, 11:31
VO 36001171 Turbokompressor, b kosta 12 005,91 i oktober 2010. Med rabatt 10 205kr.

Norsk turboservice kunne også skaffe litt billigare men eg måtte ha dele over natt så blei orginalt.

Vatnehol
06/11/11, 15:41
Hei
hadde lignede trøbbel med min xc70 bilen ble plutselig dau og gjekk i nødmodus. og servic erfordras kom i displayet. Verkstedet konkluderte med internfeil i turbo, som gjorde att eg fekk ett alt for høyt turbotrykk. og da gjekk den i nødmodus, konklusjonen blei ny turbo og problemet borte :)

oy, sikkert berre gummien på wastegaten som var morknet høl på! får kjøpt en ny en bare til par hundre på nette.

men volvo fikser ikke slike ting, de sender inn hele turboen til overhaling.

kunne spart deg en del kroner der

locked
06/11/11, 15:56
oy, sikkert berre gummien på wastegaten som var morknet høl på! får kjøpt en ny en bare til par hundre på nette.

men volvo fikser ikke slike ting, de sender inn hele turboen til overhaling.

kunne spart deg en del kroner der

Er VGT turbo på desse, er elektronisk styring av turbogeometri/ladetrykk. Ser sånn ut.

http://forum.vccn.no/

Mr. Crepsley
06/11/11, 16:06
Tar jeg ikke mye feil, så ligger det vel små flaps i turboen, som er styrt av en elmotor som vinkler lufta på en annen måte avhengig av turtall ?

ver
06/11/11, 17:46
Så jeg bør være varsom med å bytte hele turboen med engang, hvis mot formodning det ikke blir bra når de bytter spjellmotor?
Synes det begynner å dra på seg nå, snart brukt 10 000,-, ennå er ikke bilen blitt bra. De har nå byttet MAP sensor samt trykkføler på turbo, og nå er de 99% sikker på at det er spjellmotor... Hvis ikke, turboen, sa verkstedet..? Blir litt rådvill, når jeg ikke har kunnskap om hva det kan være.
Men takknemlig for alle dere som gir meg tips og hjelp :-)

ver
16/11/11, 14:35
Ny dag på verkstedet. Ble byttet virvelspjellmotor, men fortsatt ikke bra bortsett fra at graden på åpning nå er rett. Så de åpnet toppen igjen, og det viste seg at 2 av spjellene var slitt ovale og det var sot i rørene. Verkstedet hadde snakket med merkeverksted og de hadde sagt at dette var et problem på disse og de skal imorgen bytte spjellene, med nye som var forsterket. Stemmer dette med deres erfaringer? Er det håp om at motoren blir bra etter dette?

ver
16/11/11, 21:10
Fikk telefon fra verkstedet i kveld, ved nærmere undersøkelse viste det seg at 2 ventiler "hang og slang", samt kammen var slitt ned, de definerte det så godt som motorhavari..... :-(
De sa de måtte bytte kam og ventiler.... beregnet kostnad ca. 30 000,- fikk jeg opplyst.
Skal dette skje på en motor som har gått, 130000km?
Ikke særlig lystig her i stuen i kveld nei........
Hva koster egentlig kam med ventilløftere på denne motoren, D5244T4

Vatnehol
16/11/11, 23:07
dette skal overhodet ikke skje på en motor som bare har gått 130 000km. føler veldig med deg, rene marerittet. har lest om noen få andre som har hatt ventil havari og på d5'n.

toppen har overlevd? bruker som regel å ryke den og.

reis til sverige å reparer rimeligere

lilleulv
16/11/11, 23:20
Får man ikke komplett byttetopp til disse? ville sjekket sverige, om det er mulig å få bilen dit, tror jeg det kan være mye penger å spare.

arnekr
17/11/11, 11:52
Sukk, henger meg litt på tråden her. Har en V70 D5 2002 mod. I forbindelse med 200 000 km sevice fikk jeg tlf fra verksted i går om at turboen hadde for høyt trykk og sannsynligvis må byttes om ikke lenge. Har merket at den mister motorkraft av og til men ingen feilmeldinger kommer opp. Hadde mistanke om LMM, men de påstår at feilkoden indikerer turboen.. Noen kloke råd der ute blant de vise menn? Tips om verksted/priser i Norge eller sverige? Er det en stor sak å skifte en turbo selv?
På forhånd takk for hjelpen.

ver
14/12/11, 20:16
Da har jeg endelig fått bilen tilbake, etter 3 uker på verksted. Det endte opp med bytte av topp, kamaksler, ventiler, virvelspjell osv.. Viste seg at en ventil hadde kilt seg fast samt og 2 ventiler hang ikke på ventilløfterne. Hva som har skjedd skjønner ikke jeg, da jeg ikke skjønner meg på dette, men skal jo egentlig ikke skje på en motor som har gått 98000. Hadde heldigvis motorhavari forsikring, for kostnaden kom seg på 80.000,-.
Nå går motoren (og bilen) som en drøm, og håper den fortsetter med det.
Er det nødvendig med "innkjøring" etter et slikt bytte?

svima
15/12/11, 14:23
Fikk telefon fra verkstedet i kveld, ved nærmere undersøkelse viste det seg at 2 ventiler "hang og slang", samt kammen var slitt ned, de definerte det så godt som motorhavari..... :-(
De sa de måtte bytte kam og ventiler.... beregnet kostnad ca. 30 000,- fikk jeg opplyst.
Skal dette skje på en motor som har gått, 130000km?
Ikke særlig lystig her i stuen i kveld nei........
Hva koster egentlig kam med ventilløftere på denne motoren, D5244T4

Dette er desverre ikke uvanlig på 185hk. Har blitt bytta mange topper og motorer p.g.a. akkurat det der. Spesielt på Taxi har det vert et stort problem.
Netopp det er grunnen til at jeg kjøpte meg en 163hk. For å slippe virvelspjeld og koksing, sot og havari.

Ufaks. :(

iPaal
15/12/11, 16:39
80000 kr for å "overhalle" en motor? Det er jo helt hinsides.

Tom K
17/12/11, 16:40
80000 kr for å "overhalle" en motor? Det er jo helt hinsides.

for å bytte/overhale topp.....med reperasjoner for over 10 000,- i inkompetent feilsøking først.