PDA

Vis full versjon : Div. spørsmål omkring bygging av b230AT



Steffen740
23/03/10, 20:51
Hei

Skal snart begynne å bygge om en b230a til AT, så tenkte at folk som har ideer, forslag eller ting man bør huske på osv. kan skrive det her.

Noen tinge jeg må begynne med:

Sveise oljeretur fra turbo i bunnpanna. Hvilken nippel?
Så må jeg bestille komplett pakningsett til motoren, hvor er det billigst?
Ny clutsh. Kjøpe sachs på e-bay kanskje?

For å få ned kompen, bruke 2 toppakninger? Hvilket ladetrykk kan man trykt kjøre på da?

Hva er forskjellen på org fordeler og fordeleren som fulgte med det orginale R-sport settet ? større vacumklokke i den? Har dette noe å si ?

Og tenker på å kjøpe en 531 top, funker det bra på AT motor? skal jo motvirke tenningbank som er lett å få i at motorer. Og hvilken kam i den ?

Kom med kommentarer !:D

ChrML
23/03/10, 21:05
Hvis du først skal overhale såpass så ville jeg kanskje slengt på et lite 240 LH 2.4 elnett i tillegg (er ikke mange ledningene) og 940 hjerner fra FK motor så har du innsprut istedet for forgasserdrit :). Sparer en del på forbruk hvis dette skal være en bruksbil og lettere å unngå tenningsbank med elektronisk tenningsstyring.

I bunnpanna kan du kjøpe en nippel til slangekobling på Tess, fex en 3/4" og sveise inn. Da kan du bare skru en pressa slange rett på og ha nippel til turboen i andre enden. Returen må forresten være over oljenivået.

Pakningssett kan du kjøpe på Volvo eller BCB. Litt billigere på BCB tenker jeg, men koster ikke så altfor mye på Volvo eller.

531 topp sitter på både B230ET motorer med V kam (hvis jeg ikke tar helt feil) og med natriumkjølte eksosventiler, og sitter på B230FB og FD sugemotorer med VX3 og VX kam. Begge er brukende!

ArneR
24/03/10, 01:26
B230ET har A kam originalt. :)

Steffen740
24/03/10, 11:09
Takker for kommentarer :)

Blir nok med gasser i først omgang, har litt lyst å prøve det.

Også tror jeg det blir 531 top med vx3 kam.

Så skal jeg dra på tess etter påskeferien og skaffe slanger/nipler. Så jeg slipper noe slangeklemme tull.

Olja ut til turboen kan jeg ta på høyresiden av filteret der sensoren står. Og skru inn en Y-kobling og sette sensoren inn der igjen ?

Hvor er oljenivået da :p Opp til de "platene" i bunnpanna ?

Og det fungerer med 2 originale topp pakninger ?

bygdetulling
24/03/10, 11:21
si ifra hvis du trenger forgasser eller forgasserdeler. har noe liggende etter gamle ATvogna mi. vil ikke anbefalte to toppakninger... motoren funker fint den om gasseren blir riktig justert (viktig!), ikke for høyt ladetrykk og 98 oktan ;) lykke til :)

Steffen740
24/03/10, 12:29
si ifra hvis du trenger forgasser eller forgasserdeler. har noe liggende etter gamle ATvogna mi. vil ikke anbefalte to toppakninger... motoren funker fint den om gasseren blir riktig justert (viktig!), ikke for høyt ladetrykk og 98 oktan ;) lykke til :)


Har fordeler fra org A motor, vet ikke om den må byttes til den som fulgte med R-sport settet ? er det noe forskjell..

Hvorfor ikke to top pakninger ?

Ikke for høyt ladetrykk er 0,5 ?

Mvh

Mr. Crepsley
24/03/10, 12:36
Må han en trykktett forgasser, så er vel best å ha den ifra kittet. Du kan også trykktette den selv.

To topppakninger blir en svakhet, du blåser dem veldig lett.

Er vel originalt 0.4 bar, men med ei god, litt tjukkere topppakning kan du sikkert kjøre høyere.

Steffen740
24/03/10, 13:11
Må han en trykktett forgasser, så er vel best å ha den ifra kittet. Du kan også trykktette den selv.

To topppakninger blir en svakhet, du blåser dem veldig lett.

Er vel originalt 0.4 bar, men med ei god, litt tjukkere topppakning kan du sikkert kjøre høyere.


Har gasser med trykkboks fra kitet. men ikke fordeleren, er det større vacumklokke på den ? så lurte bare på om det har noe å si for å få stilt inn tenningen..

Forslag til annen enn org. top pakning da?

jonass
24/03/10, 15:31
Org topppakning er fin den, men du kan få dreid av stempla litt, eller ta ut litt i forbrennings rommet, hvis det er høy komp du er redd for.

Steffen740
24/03/10, 16:01
Org topppakning er fin den, men du kan få dreid av stempla litt, eller ta ut litt i forbrennings rommet, hvis det er høy komp du er redd for.

ah:) Blir vell org topppakning da.

Tenkte på kompen siden B230A org har 10.3. Det er kanskje litt høyt til en turbo motor ?
Den originale B230AT motoren hadde 8.1 i komp.

Jeg har jo tilgang på dreiebenk, hvis jeg gidder å begynne med det :D

jonass
24/03/10, 16:05
hvorfor ikke bruke to pakninger da? Men skal du bruke gasser er det nok greit og senke kompen ja, har ikke så god kontroll på hva som skjer da. Og den tenninga er jo ikke helt topp heller. Så lav komp er nok veien og gå, for minst mulig sjans for havari

ChrML
24/03/10, 17:25
Står faktisk i Vadis at dobbel toppakning er veien å gå for å senke kompresjon hvis bilen blir kjørt i land hvor man ikke får tak i god nok bensin (lavere enn minimum oktan) og man får problemer med tenningsbank.

Men dette er jo ment for originale biler med lav effekt, ikke i et sladdebeist med gasser og høyt turbotrykk :). Vil tro at en dobbel toppakning blåser en del lettere ut enn en enkel.

Hva med å få noen til å frese ut litt gods på strategiske plasser i forbrenningskammeret i toppen? Svensken som CNC porter topper gjør dette for å optimalisere, men han planer tilsvarende for å øke kompresjonen igjen dersom original kompresjon ønskes.

badass240
25/03/10, 00:49
jeg tok en gammel 230a motor som hadde runda 450.000km
pakka den om, satt på 2st orginale toppakkninger, trykkgasser, fordeler med den stor vakum klokka, og nikke pumpa med vakum. kjørte med litt for lav tenning og 1.0kg turbo trykk:) kan ikke påstå at det var en evighetsmaskin men jeg hadde det veldig morro en hel sommer. hehe.
har hatt en del at motorer og må si jeg faktisk synes det har vært helt greit:) det er veldig enkelt å bygge og ikke mye jobb. lykke til:D

badass240
25/03/10, 00:52
og foresten! det som tok kvelden på min motor var at det blei gjennomslag, burde ringt ei bjelle i hodet mitt når jeg brukte en stakkars bestefarkjørt b230a motor som hadde som sakt runda 450.000km og overlada den med 1.0kg.men oppsette funka bra!:D

A.Finstad
25/03/10, 08:24
en kamerat bygger turbo i en 345 med B200A og rådebank :p men han har en B230A ståendes i reserve:p det eneste han gjør er å sette på R-Sport kittet han fikk kjøpt for ikke alt for mye og mate på:p

Steffen740
25/03/10, 11:26
hvorfor ikke bruke to pakninger da? Men skal du bruke gasser er det nok greit og senke kompen ja, har ikke så god kontroll på hva som skjer da. Og den tenninga er jo ikke helt topp heller. Så lav komp er nok veien og gå, for minst mulig sjans for havari

Etter det folk sier, så er jeg litt redd for å blåse ut pakningene.




Men dette er jo ment for originale biler med lav effekt, ikke i et sladdebeist med gasser og høyt turbotrykk :). Vil tro at en dobbel toppakning blåser en del lettere ut enn en enkel.

Hva med å få noen til å frese ut litt gods på strategiske plasser i forbrenningskammeret i toppen? Svensken som CNC porter topper gjør dette for å optimalisere, men han planer tilsvarende for å øke kompresjonen igjen dersom original kompresjon ønskes.

Skal ikke ha et beist heller da, vet at den ikke tåler all verden. Koster vell litt å få CNC frest toppen også?
Så tror jeg må prøve med 2 toppakninger, og ta litt lavere ladetrykk bare.. Vet ikke helt hvor mye penger jeg har igjen etter å ha kjøpt inn alle delene jeg trenger heller :p

Steffen740
25/03/10, 11:29
jeg tok en gammel 230a motor som hadde runda 450.000km
pakka den om, satt på 2st orginale toppakkninger, trykkgasser, fordeler med den stor vakum klokka, og nikke pumpa med vakum. kjørte med litt for lav tenning og 1.0kg turbo trykk:) kan ikke påstå at det var en evighetsmaskin men jeg hadde det veldig morro en hel sommer. hehe.
har hatt en del at motorer og må si jeg faktisk synes det har vært helt greit:) det er veldig enkelt å bygge og ikke mye jobb. lykke til:D

haha, hørtes bra ut :p Min har gått rundt 200.000, så håper at det skal holde ganske lenge hvis jeg kjører på 0,5 bar da? :)
Jeg har jo en komplett delemotor på lur hvis det går til helvette også da:D

bygdetulling
25/03/10, 21:57
du får bestemme deg først om du skal ha det morro i en hel sommer eller stabil bruksbil... og sette opp motoren etter det :)
min runda 320.000 uten ulyder, med 0,5-6 ladetrykk gikk den helt stabilt og fint uansett vær og pedalbruk. skremte vel ikke vettet av katta, men helt ok. og ja det er et ganske vanlig problem at toppakningene ryker på at-motorene... en får jo ikke justert de optimalt på noen måte (iforhold til innsprut feks) så er vel kanskje ikke så rart, men vil fraråde dobbel toppakning. vet om mange som har banna og steika pga de ble fort blåste.

Steffen740
25/03/10, 22:12
du får bestemme deg først om du skal ha det morro i en hel sommer eller stabil bruksbil... og sette opp motoren etter det :)
min runda 320.000 uten ulyder, med 0,5-6 ladetrykk gikk den helt stabilt og fint uansett vær og pedalbruk. skremte vel ikke vettet av katta, men helt ok. og ja det er et ganske vanlig problem at toppakningene ryker på at-motorene... en får jo ikke justert de optimalt på noen måte (iforhold til innsprut feks) så er vel kanskje ikke så rart, men vil fraråde dobbel toppakning. vet om mange som har banna og steika pga de ble fort blåste.

Skal ha en litt stabil bruks bil, bruker den mest til skolen og litt småkjøring. Har motorsykkel også. Så trenger ikke være 100% driftsikker :p

men over til alvoret; Har egentlig ikke lyst å kjøre med dubbel pakning pga de kan blåse ut lett, men er litt dyrt/mye arbeid å få ned komp på en annen måte.
Skal kjøre på samme trykket som deg, har ikke planer om å skremme katta så:D

kermitt
25/03/10, 22:19
Etter det folk sier, så er jeg litt redd for å blåse ut pakningene.



Skal ikke ha et beist heller da, vet at den ikke tåler all verden. Koster vell litt å få CNC frest toppen også?
Så tror jeg må prøve med 2 toppakninger, og ta litt lavere ladetrykk bare.. Vet ikke helt hvor mye penger jeg har igjen etter å ha kjøpt inn alle delene jeg trenger heller :p

du trenger overhodet ikke noen CNC fres for å frese ut litt i toppen. det er bare å gjøre ting mer komplekse enn de er. spenn den heller opp i en fres, fres ut det du tør også runder du av kantene med en dremel også litt smergel papir for å få ei fin flate. holder i lange baner.

bygdetulling
25/03/10, 22:22
hm...ja. du får rett og slett bare prøve. er jo kjapp sak å bytte om det ryker....
hehe likte "litt stabil bruks bil" ;) den va god :D
og forresten: få noen som KAN gassere til å justere rett. det sparer du mye på! min gikk på 0.9 l. pr mil på normal kjøring, 0.8 på langkjøring etter justering, men svelgte godt unna når pedalen lå i golvet :P hvis du bytter ut fjøsvifta og monterer åpent luftfilter og grei eksos so er det faktisk ok lyd i motoren og ;)

Steffen740
25/03/10, 22:59
du trenger overhodet ikke noen CNC fres for å frese ut litt i toppen. det er bare å gjøre ting mer komplekse enn de er. spenn den heller opp i en fres, fres ut det du tør også runder du av kantene med en dremel også litt smergel papir for å få ei fin flate. holder i lange baner.

Det er sant, har jo litt erfaring i fres, og har jo utstyret. Har aldri prøvd noe på en topp før. Har kjøpt meg 531 topp nå, så vil ikke ødelegge den:p Så kan kanskje prøve på den gamle 530'n først :)


hm...ja. du får rett og slett bare prøve. er jo kjapp sak å bytte om det ryker....
hehe likte "litt stabil bruks bil" ;) den va god :D
og forresten: få noen som KAN gassere til å justere rett. det sparer du mye på! min gikk på 0.9 l. pr mil på normal kjøring, 0.8 på langkjøring etter justering, men svelgte godt unna når pedalen lå i golvet :P hvis du bytter ut fjøsvifta og monterer åpent luftfilter og grei eksos so er det faktisk ok lyd i motoren og ;)

hah, fjøsvifte:D Skal få en litt eldre bilmekaniker til å stille inn, han har endel erfaring og utstyr til sånt:rolleyes: Ny eksos og filter er på vei. El-vifte er neste på lista.

ChrML
26/03/10, 13:34
Hvis det skal være en bruksbil så er vel egentlig ikke gasser veien å gå uansett. En nøye justert gasserbil bruker mye mer bensin på mila uansett enn et enkelt sprut som er i orden som LH 2.4. Pga at det ikke kan kompansere for klimaforskjeller. Og som sagt over så har man jo ikke særlig god kontroll på blanding og tenning. En god grunn til at alle fabrikantene slutta med det på biler for rundt 25 år siden ;).

Men hvis du velger gasser så ville jeg nok portet forbrenningskammeret selv som sagt for å senke kompresjonen. Like mye på alle kammerene. Du kan også bruke vann til å måle volumet før og etter, så har du kontroll på at du porter like mye og da kan du også regne ut kompresjonen du får til slutt. Og brukt en enkel toppakning.

TeamBørnOut
26/03/10, 13:37
Stabilbruksbil og AT = utrolig bra. i 1985.......

bygg om til innsprut. ikke bruk tia på AT motoren. det er kult på en søndagsmorgen til kebab bil eller sverigebil.. Men du kommer aldri hjem uansett... gammle deler som er slitte å har vært hos 125366245eiere før deg som har gått dritt lei all skruinga og den dårlige effekten

bygdetulling
26/03/10, 20:30
la han prøve visst han har lyst... det fins ok motorer. jeg kjørte 70.000 med min, overalt som eneste bruksbil i 3,5 år. overhalte gasseren en gang bare for å ha gjort det. det var ikke feil på den og fungerte kjempe fint så det går helt fint ann med en ATmotor, meeeeen selvfølgelig er innsprut å foretrekke! ingen tvil om det! en må jo bare bestemme seg.

Steffen740
28/03/10, 19:16
Hvis det skal være en bruksbil så er vel egentlig ikke gasser veien å gå uansett. En nøye justert gasserbil bruker mye mer bensin på mila uansett enn et enkelt sprut som er i orden som LH 2.4. Pga at det ikke kan kompansere for klimaforskjeller. Og som sagt over så har man jo ikke særlig god kontroll på blanding og tenning. En god grunn til at alle fabrikantene slutta med det på biler for rundt 25 år siden ;).


ok. Planen var å bruke gasser, har kjøpt gasser å greier nå, men er jo ikke for seint å ombestemme seg enda:p Hva er det jeg trenger får å bygge om til sprut da ?

Så dette til salgs:
Ledningsnett 230et (ink dyser og innsug) (chippet).

Er motronic kurrant å bruke?

ChrML
28/03/10, 19:36
ok. Planen var å bruke gasser, har kjøpt gasser å greier nå, men er jo ikke for seint å ombestemme seg enda:p Hva er det jeg trenger får å bygge om til sprut da ?

Så dette til salgs:
Ledningsnett 230et (ink dyser og innsug) (chippet).

Er motronic kurrant å bruke?
Usikker hvordan et Motronic nett er å koble opp, aldri vært borti det før. Men vil tro det er bedre å gå for et nyere elnett type LH 2.4. LH 2.4 er hvertfall veldig kurant mtp tilpasningsevne og senere trimming.

Du trenger et LH 2.4 nett fra en 240 med F- motor. Det er det mest kurante å bruke. Enkelt å koble opp, ligger en guide på det et sted.

Usikker på hvordan det er med følere på en B230A motor, mulig du må borre opp hull og gjenge opp til bankesensor og enkelte andre sensorer (temp, trigger osv...). Dette kan nok noen andre svare bedre på enn meg :). Jeg har bare koblet opp LH 2.4 på en FK motor hvor alle sensorene var ferdig skrudd inn. Mulig det er enklere å bruke en F motor og bare slenge på en turbo på den, men også mulig en ikke må gjøre så store inngrep for å montere sensorene på A motoren.

Steffen740
28/03/10, 20:16
Usikker hvordan et Motronic nett er å koble opp, aldri vært borti det før. Men vil tro det er bedre å gå for et nyere elnett type LH 2.4. LH 2.4 er hvertfall veldig kurant mtp tilpasningsevne og senere trimming.

Du trenger et LH 2.4 nett fra en 240 med F- motor. Det er det mest kurante å bruke. Enkelt å koble opp, ligger en guide på det et sted.

Usikker på hvordan det er med følere på en B230A motor, mulig du må borre opp hull og gjenge opp til bankesensor og enkelte andre sensorer (temp, trigger osv...). Dette kan nok noen andre svare bedre på enn meg :). Jeg har bare koblet opp LH 2.4 på en FK motor hvor alle sensorene var ferdig skrudd inn. Mulig det er enklere å bruke en F motor og bare slenge på en turbo på den, men også mulig en ikke må gjøre så store inngrep for å montere sensorene på A motoren.

Ok, men er det stor forskjell mellom LH 2.4 fra 240 og 940 da? Har funnet fler fra 940, men ingen fra 240 enda.

Og hvilken kan burde jeg gå for i 531 toppen, kan velge mellom T og VX3. Evt. kjøpe en A-kam ?

ChrML
28/03/10, 20:23
Ok, men er det stor forskjell mellom LH 2.4 fra 240 og 940 da? Har funnet fler fra 940, men ingen fra 240 enda.

Og hvilken kan burde jeg gå for i 531 toppen, kan velge mellom T og VX3. Evt. kjøpe en A-kam ?
LH 2.4 sitter på 240 90-92 modell. Forskjellen er at på de bilene er LH 2.4 delen et eget elnett som du bare trenger å koble på tenningslåsen, hovedrelee, speedometer, pluss, jord og noen andre småting så er alt i orden. Bare å plugge i resten av sensorene. Mens 940 elnettet så er motorstyringen flettet inn i resten av elnettet til bilen med sikringsbokser, lys, instrumentpanel og alt. Så er mye lettere å bygge om med et 240 elnett.

VX3 eller A kam er gode kammer som du finner overalt. Jeg kjører med VX3 på turbo, fornøyd med det, men du bør ikke ha for liten turbo på den kammen :).

Steffen740
29/03/10, 09:13
Noen som vet mer om motronic her da ?


Jeg har liten turbo da :p men hvordan er T-kammen, noen som sa til meg:
"Og den gir ett drag som starter før 2500RPM å den gjør også at den drar mindre etter 5000RPM. du har vel maks effekt rundt 4500RPM tenker jeg"

Det hørtes jo bra ut ? :rolleyes:

ChrML
29/03/10, 10:33
Noen som vet mer om motronic her da ?


Jeg har liten turbo da :p men hvordan er T-kammen, noen som sa til meg:
"Og den gir ett drag som starter før 2500RPM å den gjør også at den drar mindre etter 5000RPM. du har vel maks effekt rundt 4500RPM tenker jeg"

Det hørtes jo bra ut ? :rolleyes:
T kammen gir deg moment helt fra bunn av og momentpeaken er rundt 3500 rpm. T kammen slutter å dra rundt 4500-5000 rpm.

TeamBørnOut
29/03/10, 15:15
2770rpm ellerno så dabber T kammen av. eller 2750. husker ikke helt.. gå for en nyere kamaksel.

Steffen740
29/03/10, 15:25
T kammen gir deg moment helt fra bunn av og momentpeaken er rundt 3500 rpm. T kammen slutter å dra rundt 4500-5000 rpm.

åja, det ble litt annet :rolleyes: Bedre med vx3 kammen selv om jeg har liten turbo da kanskje ?

ChrML
29/03/10, 15:27
åja, det ble litt annet :rolleyes: Bedre med vx3 kammen selv om jeg har liten turbo da kanskje ?
Tja, kanskje A kam er det beste for deg. Jeg har VX3 med liten turbo nå, godt nok drag, men det er noe som ikke passer helt :p. Turbo som makser tidlig og kammen som først yter senere.

Aner ikke om VX3 kammen har mye overlapp, men om den har det så er det heller ikke ideellt mtp større mottrykk enn ladetrykk = eksos som forsvinner inn i innsuget.

kermitt
29/03/10, 15:27
A kam om du ikke har bedre, VX3 kammen er ett fullstendig bomskudd på liten turbo.

Steffen740
02/04/10, 14:33
Da blir det A-kam i første omgang :p

Skal prøve å skaffe LH nett etter hvert også, men siden jeg har fått gasseren nå, så skal jeg bruke den i sommer ihvertfall.
men lurer fortsatt på hvordan jeg skal få ned komp. på lurest måte.

Hva med fk stempler og råder ? :rolleyes: Hvilken komp gir det ?

Mr. Crepsley
02/04/10, 18:04
Om det passer, som sikkert noen andre kan bekrefte, så skal det vel gi samme komp som en FK.

ChrML
02/04/10, 23:41
Da blir det A-kam i første omgang :p

Skal prøve å skaffe LH nett etter hvert også, men siden jeg har fått gasseren nå, så skal jeg bruke den i sommer ihvertfall.
men lurer fortsatt på hvordan jeg skal få ned komp. på lurest måte.

Hva med fk stempler og råder ? :rolleyes: Hvilken komp gir det ?
FK stempler gir FK komp, mener det er 8.5:1 hvis jeg ikke husker helt feil. Det er hvertfall en safe kompresjon å ha på turbomotor.

Men om stemplene passer er jo en annen ting. Det er ikke bare å smelle de i selv om motorene har oppgitt samme boring. Det kan være forskjellige størrelser på stemplene fra fabrikk. De blir satt inn avhengig av hvor stor sylinderen ble for å få riktig stempel-sylinder klaring innenfor toleransene. En original FK motor kan fex komme med 2 stempler som er et lite hakk større enn de andre for eksempel.

Derfor er det litt dumt å bare hive inn noen stempler uten å vite med sikkerhet akkurat hvilken dimensjon det skal være. Kan ende med skjørtebank, blow-by eller at det blir for trangt.

Hadde jeg vært deg hadde jeg bestemt meg for om du skal kjøre overhaling/effektprepping all-the-way eller om du bare skal lage en turbomotor som virker uten å overhale noe. Litt dumt å bytte litt igrunn, blir ofte mer kostbart i lengden.

Steffen740
12/04/10, 12:25
Da har jeg tatt ut stemplene og skal hone lett over syllindrene. Bestille nye stempelringer (fjærer) og pakningssett for topp og bunndel.

Også har jeg planlagt å borre i blokka istede for å sveise i bunnpanna til oljereturen. Så må skaffe nipler osv snart.

Men lurte på hvilken clutch jeg skal gå for. Org clutchen blir kanskje litt for svak ?
Har en org clutch med sachs plate som er brukt noen meter, kan sette på den. Men er jo ikke noe vits hvis den ikke holder når det blir litt mer effekt? :p

Plana er å bestille fra bcb, er det noen clutcher å annbefale der ?

Forresten: Noen som vet hvordan det er å kjøre med sinter lamell 6puck ?

jonass
12/04/10, 13:06
Jeg kjørte med sinter lamell 6 pucka, med tp763 var en fin clutch men litt overkill, med standard trykk plate så er det sikkert ikke så verst.

ChrML
12/04/10, 15:23
Jeg kjørte med sinter lamell 6 pucka, med tp763 var en fin clutch men litt overkill, med standard trykk plate så er det sikkert ikke så verst.
Sliter ut svinghjula da ved normal slurring, dvs ikke så egnet til bruksbil. Men på en banebil er det nok fint.

jonass
12/04/10, 18:26
Trenger da ikke og slure noe spesielt når man kjører til vanlig.
Tar meg selv enda i og ikke slure spesielt mye.

ArneR
12/04/10, 18:35
Holder det ikke med clutch til 400+Nm? :D Organisk lamell holder i mine øyne..

Om du har planer om å skaffe ny clutch, selger KG/pedersens en clutchpakke til 740tic til rett over 1500,-

Tror den holder til et AT-oppsett.. :p

jonass
12/04/10, 18:51
400nm bikker man jo rimelig greit da, kanskje ikke med at i første omgang men :D

ChrML
12/04/10, 21:08
Trenger da ikke og slure noe spesielt når man kjører til vanlig.
Tar meg selv enda i og ikke slure spesielt mye.
Kommer litt an på hvordan man bruker i bilen og åssen vaner man har. Kjører man alene rundt i byen så blir det ikke mye slurring, men er bilen fullpakka med folk og bagasje til en ferietur så blir det jo litt mer slurring ved bakkestart, eller hvis en rygger med henger.

Men er bilen såpass bruksbil så er vel uansett ikke B230AT motoren å bruke :p. Såvidt jeg forstod så tror jeg standard turboclutsj holder lenge til et oppsett trådstarter hadde tenkt. Bilen har nok wireclutsj og da blir ikke TP-763 en veldig behagelig trykkplate (eller billig :p), og man slipper å tenke på at hver gang man slurrer så slites svinghjul/trykkplate noe j**lig hvis man har sinterlamell :p.

ArneR
13/04/10, 00:28
Må bare få poengtere at TP763 med wire slett ikke er så ille (hadde det i forrige bilen), man blir fort vant til å trykke med mer kraft.. Men setter du deg i en annen bil med original clutch etterpå blir det jævlig.. :D Blir som å løfte en melkboks fra benken som noen har vært og tømt uten at du så det.. Tjopp!! :p

ChrML
13/04/10, 00:33
Må bare få poengtere at TP763 med wire slett ikke er så ille (hadde det i forrige bilen), man blir fort vant til å trykke med mer kraft.. Men setter du deg i en annen bil med original clutch etterpå blir det jævlig.. :D Blir som å løfte en melkboks fra benken som noen har vært og tømt uten at du så det.. Tjopp!! :p
Yep, akkurat det. Men når man er tilbake i en vanlig bil finner man fort ut hvor komfortabelt det var med en vanlig clutsj igjen :p. Jeg syns ikke min TP-763 trykkplate er jævlig lenger (hydraulisk clutsj), men syntes det i starten.

ArneR
13/04/10, 00:46
Tja, ble mildt sagt overrasket over hvor liten forskjell det ble med hydraulisk clutch, men er vant med den nå.. Et perfekt eksempel på hva forventninger kan gjøre.. :p

Luigi
19/04/10, 16:27
Jeg kjørte max 1.2 bar på min b230at med 98 bensin, dette kittet var da montert i 1986 på verksted, kjørte ca 1 år tilsammen uten feil, bytta turboen og coolern eneste, solgte bilen vidre, duden som kjøpte bilen klipte av slangen til vastegaten så den lada fult trykk og gikk enda, di skrudde til ogmed tenninga av og på for og få den til og smelle!
og den motorn brukte kunn litt olje! og tennplugger :p
MEN merka jo så klart at bilen gikk dårligere og dårligere, og den gikk faktisk like bra på 0.6 bar som på 1.2 bar :p