PDA

Vis full versjon : masse eksos røyk?



rayaas
31/10/11, 17:45
har en volvo 850 t5 95 mod og vær gang den står på tomgang så kommer det veldi mye røyk ut av eksosen men når jeg kjører kommer det normalt me røyk.

noen som veit ka dette kan være?

takk for svar :)

Espen69
31/10/11, 19:23
Sort røyk = luftunderskudd = fet blanding
Blå røyk = olje som forbrennes
Hvit røyk = det kommer vann i forbrenningsrommet

rayaas
31/10/11, 20:46
Sort røyk = luftunderskudd = fet blanding
Blå røyk = olje som forbrennes
Hvit røyk = det kommer vann i forbrenningsrommet


er hvit røyk og det er veldig masse..å er bare når den står og går på tomgang..
hvordan fikser jeg det da ?

Espen69
31/10/11, 22:03
Det er helt normalt at det kommer hvit "røyk" ut av eksosanlegget (da særlig ved kald temp) da forbrenning av omlag en liter drivstoff produserer omlag en liter vann. Men - er det noe feil med motoren din, vil kjølevannet gradvis forsvinne. Gjør det det? Hvis ja = trolig og i beste fall en sliten toppakning. Hvis nei - slapp helt av :-) Har du mye småkjøring, vil det samle seg mye vann i eksosanlegget. Når bilen så står stille, er det lett å se denne dampen komme ut. I fart er det vanskelig å se.

rayaas
31/10/11, 23:21
Det er helt normalt at det kommer hvit "røyk" ut av eksosanlegget (da særlig ved kald temp) da forbrenning av omlag en liter drivstoff produserer omlag en liter vann. Men - er det noe feil med motoren din, vil kjølevannet gradvis forsvinne. Gjør det det? Hvis ja = trolig og i beste fall en sliten toppakning. Hvis nei - slapp helt av :-) Har du mye småkjøring, vil det samle seg mye vann i eksosanlegget. Når bilen så står stille, er det lett å se denne dampen komme ut. I fart er det vanskelig å se.



ja den bruker litt kjølevann... ja men er ikke normalt at det kommer så mye hvit røyk at du nesten ikke ser bilen bak deg. skal prøve og skifte topp pakning.
fikk 2er feil på eu-kontrollen idag pga mye eksos..

850GLTsilver
01/11/11, 04:43
Nå er det gjerne slik at kjølevannforbruk i grunnen viser seg ved overflom om det er toppakning. Merkes helst ved at om du åpner lokket på ekspansjonskaret og snuser nedi der og kjenner eksoslukt, da er du der.
Det er normalt langt høyere tykk inne i sylinderen enn hva det er i kjølevannet uansett, slik at en eventuell strøm ville gått mot kjølevannet sånn hovedsaklig.

2-er feil på for mye eksos? Enten er da CO'n din høy, eller så har du vært hos NAF.;)

Står sikkert noe om det på forklaringen til 2-eren.

Hvor mye vann bruker den forøvrig?

rayaas
01/11/11, 15:55
Nå er det gjerne slik at kjølevannforbruk i grunnen viser seg ved overflom om det er toppakning. Merkes helst ved at om du åpner lokket på ekspansjonskaret og snuser nedi der og kjenner eksoslukt, da er du der.
Det er normalt langt høyere tykk inne i sylinderen enn hva det er i kjølevannet uansett, slik at en eventuell strøm ville gått mot kjølevannet sånn hovedsaklig.

2-er feil på for mye eksos? Enten er da CO'n din høy, eller så har du vært hos NAF.;)

Står sikkert noe om det på forklaringen til 2-eren.

Hvor mye vann bruker den forøvrig?


har vært på volvo verksted på kontroll.. det sto kontenuelig mye røyk fra eksos..
ja er trykk i beholderen til kjølevesken når jeg har kjørt litt men skal ta og lokte nedi der om det er eksos lokt

Espen69
01/11/11, 19:11
2'er feil på eksos pga mye hvit røyk er snodig. Som GLT sier; enten for høy CO, eller at lambdaverdien er for høy/lav gir 2'er feil. Hvit røyk er ikke nevnt under kapittel forurensning heller. Så her må du få en god begrunnelse, eller så kan du klage.

Det finnes greie muligheter til å konstantere def toppakning. Sett en CO2-måler over ekspansjonstanken, eller bruk et spesialapparat som gjør samme jobben med en spesiell kontrollvæske. Litt omfattende jobb å bytte en toppakning hvisomatte det ikke skulle være den, da..

rayaas
02/11/11, 12:34
ja sto ingen ting om CO sto bare kontenuelig masse røyk..

men er det noe anet jeg burde shekke en topp pakninga som kan vær gåen som er grunn til så masse hvit røyk. ?

850GLTsilver
02/11/11, 23:33
Lukte oppi ekspansjonskaret.
Kjenner du eksoslukt der og ser bobler komme opp hele tiden, så kan du belage deg på toppakningskifte.
Hvis ikke, så kommer fukten inn et annet sted.
Men fra hvor? ..... Nei si det.

rayaas
03/11/11, 01:06
Lukte oppi ekspansjonskaret.
Kjenner du eksoslukt der og ser bobler komme opp hele tiden, så kan du belage deg på toppakningskifte.
Hvis ikke, så kommer fukten inn et annet sted.
Men fra hvor? ..... Nei si det.

okei takk før svar :) skal shekke det..vet det bobler veldi der oppi når jeg stopper biln etter en kjøre tur og når jeg kjører hører det helt inn i bilen...er faktisk en lokk som har sprokke pga før masse trykk i beholderen

rayaas
15/11/11, 07:51
var på volvo og fikk dem til og shekke litt di mener det er stempel ringan som er slitte.. å det er grunnen til at den ryker så masse ?

v70dude
15/11/11, 13:53
Ikke hvis det er hvit røyk :)

rayaas
24/11/11, 11:50
var 20-30% lekasje på stemplene ?

rayaas
04/12/11, 15:03
hmm.. di trykk testa den nu.. og var 15-20% lekkasje på stemplan :S og ingen ting i toppen sir dem.. men ikke vet jeg..skal skifte topp pakning og stempel ringan så får man se om det blir bra :) er nu hvit röyk som kommer når den står på tomgang men ingen ting når jeg kjörer