PDA

Vis full versjon : Erfaringer ønskes. Gode allround dempere.



Morgis
23/03/10, 20:23
Tiden nærmer seg sommertider, og lange bilturer med fullpakket bil og campingvogn står for tur igjen.
Har handlet 25/22mm IPD stabstag til bilen, og ønsker videre å skiifte ut gule Koni demperne mine mot noen litt mykere dempere med mer komfort, men samtidig langt i fra noe granada vannseng opplegg..

Ser først og fremst for meg nivåmater bak. Er det kun dyre originale volvo R dempere som er å oppdrive der? Bør kanskje ha andre fjører bak?
Helt standard 850 awd fjører nå, som kanskje er i det mykeste laget?
IPD har et par nivåmater å velge blandt. http://www.ipdusa.com/Volvo-S70V70-1998-2000/Suspension-&-Steering/Shocks-&-Struts/Shocks-&-Struts-SachsBoge/p-128-373-492-746/
Hva tilsier tallkoden på disse forskjellige demperene?

Foran er det mer å velge blant..
Har vurdert Bilstein Touring eller clubsport der.
Finnes flere aktuelle kandidater der som er verdt å ta en kikk på?

Gjerne samlepakker med dempere foran og bak (nivåmat) til AWD.

Takk for svar :)

Tore
23/03/10, 22:13
Jeg satte på fjærer fra R-AWD foran på min AWD i høst med nye orginale dempere (samme dempere på R-AWD og AWD) og ble veldig fornøyd - topp comfort og mye bedre vei-egenskaper enn utslitte awd-fjærer og oppbrukte dempere. (passert 200.000 km). Nå skal jeg sette på R-AWD fjærer+nivomater+krengningshammer bak. Da blir det fortsatt komfort samt mye bedre enn utslitte saker jeg har nå. Men om dette oppsettet tilfredsstiller deg vites jo ikke. Min bil er jo en "familiebil"...

Morgis
24/03/10, 09:54
samme dempere på R-awd og standard awd? trodde r-demperene var 25mm kortere?

Tore
24/03/10, 10:01
Svar fra Volvo Norge: "Art 9204141 består av 2 stk art 9173850."

Jeg bestilte 9204141 i Sverige og fikk 2x 9173850. Dette er samme nr som stod på de jeg demonterte på min. Alt stemmer også med VADIS.

Fjærene er ca 25 mm lavere fremme mens nivomatene bak løfter ca 12 mm mindre på R AWD.

gaupe
24/03/10, 11:56
samme dempere på R-awd og standard awd? trodde r-demperene var 25mm kortere?

Stemmer, i det minste på 98, sjekka dette på bilen til v70awd, før han bestilte. Men demparane bak er ulike, desse får du ikkje bestilt i USA.

Tore
24/03/10, 12:07
Bak har R-AWD 8626025 dempere (nivomat) - IPD har disse. Men R-fjærene (9200184) Har jeg ikke sett i USA.

gaupe
24/03/10, 12:29
Bak har R-AWD 8626025 dempere (nivomat) - IPD har disse. Men R-fjærene (9200184) Har jeg ikke sett i USA.

Sikkker på dette? Hadde dei ikkje sist eg sjekka, desse er ikkje levert på US-modellar. US modellen av R AWD, har AWD-understell.

Tore
24/03/10, 14:12
Sikkker på dette? Hadde dei ikkje sist eg sjekka, desse er ikkje levert på US-modellar. US modellen av R AWD, har AWD-understell.

Ja:
http://www.ipdusa.com/version.asp?strPageHistory=category&numSearchStartRecord=0&strParents=128,373,492&P_ID=746&CAT_ID=492&V_ID=12580

Og sjekker du ID-plata på en fabrikksenket R AWD så har denne "5" som beskriver støtdempere bak. Samme demper brukes ved senking av AWD med nivomat.

gaupe
24/03/10, 14:16
Ja:
http://www.ipdusa.com/version.asp?strPageHistory=category&numSearchStartRecord=0&strParents=128,373,492&P_ID=746&CAT_ID=492&V_ID=12580

Og sjekker du ID-plata på en fabrikksenket R AWD så har denne "5" som beskriver støtdempere bak. Samme demper brukes ved senking av AWD med nivomat.

Stemmer nok den, skal vere lillamerka nivomat dette.

Morgis
24/03/10, 14:41
Takk for gode svar. Antar 5-er demperene er de kjekkeste da :)

Tore
29/03/10, 09:23
Takk for gode svar. Antar 5-er demperene er de kjekkeste da :)

5'er demperen (8626025) skal senke bilen ca 15 mm i forhold til 4'er demper (8626027) som stod orginalt på min (1998 AWD).

Morgis
29/03/10, 10:04
Hva er da "6"er demperen som koster 50$ mer enn "5"er demperen?

Hadde vært fint med en form for oversikt over bruksområdene til de forskjellige merkingene og kombinasjonene

Tore
29/03/10, 10:12
Hva er da "6"er demperen som koster 50$ mer enn "5"er demperen?


Ja; det lurer jeg på også - har spurt om det tidligere og fått noe vage svar på at det kanskje er for S70.

Volvo-demperene er laget av Sachs og ser man på Sachs sine dempere så har de en demper med delenummer 444 215 (http://webcat.zf-trading.com/index.asp?PKW=1&KAT_KZ=P&EINSPNR_ART=32&ARTNR=444+215&LASTPAGE=nc2_teile_info.asp) som erstatter både 8626025 og 8626026 samt at de har en 444 214 (http://webcat.zf-trading.com/index.asp?PKW=1&KAT_KZ=P&EINSPNR_ART=32&ARTNR=444+214&LASTPAGE=nc2_teile_info.asp) som erstatter 8626027

Med utgangspunkt i dette kan det ikke være store forskjellen på 8626025 og 8626026.

I tillegg finnes det jo nivomater for XC som sikkert også har andre delenummer igjen?

TeamBørnOut
29/03/10, 10:21
bilstein sport? så får du kjøreegenskaper også. nivåmat er fint til smugling. campingvogna skal jo ikke senkebilen mye.. er det 40kg volvo sier?
bilstein sport er jo mykere en konien også.
Det er jo kjedelig å kjøpe dyre dempere fra volvo som ikke eier kjøreegenskaper når du først har bygd deg en så fin 850. kun for litt hevy lasting. (da ville jeg heller stikki på biltema og funnet noen litt stivere fjører som passer bak på de turene du virkelig skal ha mye last baki (men det er jo ikke sikkert den synker så mye med fjørene bilstein anbefaller heller) biltema fjører koster fra 100kr til 250kr. du finner garrantert en fjør som er litt stivere en orginalt.. enkelt å kjapt å montere også. gjorde dette når jeg kjørte takstein med mors 850. Ble aldri til at jeg tok av de fjørene igjen heller. for hu merka ikke at den ble litt stivere heller :D

Morgis
29/03/10, 10:31
Men bilstein sport får man ikke som bakdempere til AWD?
Setter man på så mye stivere fjører, så blir bilen så spretten i fua igjen.
Vil ha litt mer cruiser følelse fremfor den stive sportslige stump følelsen denne gangen :)
Var veldig behagelig å fin med nivåmatene som stod på bilen da jeg kjøpte den, men aner ikke hvilke nivåmater det var. Demperene var helt blåe, og stivere enn koni demperene faktisk når man brukte "mannekraft" på dem. Men antar det hadde noe med nivåmat-opplegget å gjøre. For dem var nokså like å kjøre med som koniene, påmontert bil.

Planen denne gangen er å beholde det senkede chassiset, mykere dempere/gjerne nivåmat bak og kraftige IPD krengningshemnere foran og bak.
Tror det kan bli en veldig fin kombinasjon til mitt bruk

Tore
29/03/10, 11:07
Jeg har i alle fall endt opp med å bestille fjærer og nivomat-dempere og krengningshammer fra R AWD til min i dag - blir spennende å få det etter hvert (Fjærene kunne ikke leveres før uke 18 og jeg har bedt om at jeg vil ha alt samlet - henter det i Sverige når det er klart) :D

TeamBørnOut
29/03/10, 11:11
bilstein sport er jo ikke stiv da Morgis :) å crusefølsen får du hvertfall i forhold til konin.
båtfølsen får du med nivåmaten :D

Morgis
29/03/10, 16:01
vet det. men som sagt, man får ikke bilstein sport til awd ?
Tenker bilstein sport foran, men dilemmaet er bakdelen som er noe sær på awd.
og ettersom man ikke gjør det, så er vel neste steg flotte nivåmat dempere :)

TeamBørnOut
29/03/10, 16:11
Er det så stor forskjell på AWD og ikke AWD da? demperne er vell nesten like? kan du ikke sammenligne? eller er festene totalt forskjellig/ forskjellig lengde?

Morgis
29/03/10, 16:13
ikke sååå stor forskjell, men nok forskjell til at det må modifiseres.
Modifiserte koni demperene mine for å passe AWD.
Men AWD bakstillingen har noe kortere dempere (original AWD dempere er noe kortere enn gule koni).
Men det er ikke noe jeg gidder å bruke tid på på nye dempere helst...

Morgis
29/03/10, 16:16
AWD bakdemperene har samme nedre innfestninger som venstre par.
FWD bakdemperene har samme nedre innfestninger som høyre par.

Øvre innfestninger er like på dem. (noe ala det venstre paret)

http://www.algonet.se/~volvieo/140/album/ac-gas-shocks.jpg

TeamBørnOut
29/03/10, 16:17
Det hender man må bruke litt tid på slikt for å få det som man vil vettu :)
Jeg syns hvertfall det ville vært synd å kosta på nivåmat på en slik bil. gir jo ikke det lille ekstra som man vil ha.

TeamBørnOut
29/03/10, 16:19
AWD bakdemperene har samme nedre innfestninger som venstre par.
FWD bakdemperene har samme nedre innfestninger som høyre par.

Øvre innfestninger er like på dem. (noe ala det venstre paret)

http://forum.vccn.no/
Stemmer dette... har vært med å montert nye dempere på en annen awd. men demperne var ikke gåene. de bare stod opp i bagasjerommet :D

Morgis
29/03/10, 16:20
er litt gi og ta..
Uten nivåmat trenger jeg stive fjører som fører til sprett fu.
Men det er billigere og enklere.
Med nivåmat kan jeg lesse opp bilen fullt på ferie + campingvogna på slep uten problemer.
Noe mer vannseng, men med 22mm IPD krengningsstag og nogenlunde lavt chassis så kan det bli fint alikevel. Er nokså stive de nivåmatene jeg testet men...

Morgis
29/03/10, 16:21
Stemmer dette... har vært med å montert nye dempere på en annen awd. men demperne var ikke gåene. de bare stod opp i bagasjerommet :D

Høres ikke optimalt ut :D

TeamBørnOut
29/03/10, 16:31
Nei det er ikke opptimalt. mtp hvor lenge man måtte kjøre FOR å få den inn i bagasjerommet. det er jo "vanlig" at det skjer på fwd 850n :P

Stivefjører behøver jo ikke bety spretten bil da. Du må komme deg vekk fra koni verden og inn i bilstein verden. Vi slipper spretting og har bedre veigrep en koni gutta :P
Var det ikke noen som brukte coiloversfjør fra 940 på sin awd(bak) også? enten på forumet her eller et annet... bilen ble litt for stiv for hans smak. men han hadde brukt "rally" fjøra.. ikke den "mykere" som pedersen selger.
Du finner vell ut av det en gang :D Uansett så får man vell solgt nivåmatdemperne ganske greit hvis man vil ha noe som ligger litt bedre på veien

Morgis
29/03/10, 16:35
har lyst på bilstein, men liker ikke å begynne å modifisere spell nye dempere... :)
dilemma.

TeamBørnOut
29/03/10, 17:12
Det er jo det beste som er. null møkk så man kan nesten skru i stua :D

ChrML
29/03/10, 17:28
Det er jo det beste som er. null møkk så man kan nesten skru i stua :D
Been there, done that :p.

Tore
29/03/10, 20:34
Det er vel litt slik at dersom det beste volvo ikke kan levere (R-line nivomat) så kan du vel like godt finne en annen bil å kjøre? :p

gaupe
30/03/10, 12:29
Volvo-demperene er laget av Sachs og ser man på Sachs sine dempere så har de en demper med delenummer 444 215 (http://webcat.zf-trading.com/index.asp?PKW=1&KAT_KZ=P&EINSPNR_ART=32&ARTNR=444+215&LASTPAGE=nc2_teile_info.asp) som erstatter både 8626025 og 8626026 samt at de har en 444 214 (http://webcat.zf-trading.com/index.asp?PKW=1&KAT_KZ=P&EINSPNR_ART=32&ARTNR=444+214&LASTPAGE=nc2_teile_info.asp) som erstatter 8626027



Nivomat er ein dempar frå BOGE, og Sachs kjøpte Boge, så derfor er desse i dag merka Sachs.

Volvo har jo stort sett hatt Boge-demperar, kanskje med unntak av De Carbon på GLT/Turbo og R-sport. Elles har det vel endra seg litt i seinare tid.

gaupe
30/03/10, 12:31
AWD bakdemperene har samme nedre innfestninger som venstre par.
FWD bakdemperene har samme nedre innfestninger som høyre par.

Øvre innfestninger er like på dem. (noe ala det venstre paret)

http://www.algonet.se/%7Evolvieo/140/album/ac-gas-shocks.jpg

Er ikkje framdemparen på 1-serien ganske lik bakdemparen på nivomat/multilink? Om det er berre toppinfestinga eller botninnfestinga som er problemet, så burde jo det vere ganske så enkelt å modifisere.

Toppen er jo berre ei plate, som ein lett kan lage til.

Robert H.
30/03/10, 12:37
Er ikkje framdemparen på 1-serien ganske lik bakdemparen på nivomat/multilink? Om det er berre toppinfestinga eller botninnfestinga som er problemet, så burde jo det vere ganske så enkelt å modifisere.

Toppen er jo berre ei plate, som ein lett kan lage til.

Tror faktisk den er helt lik etter hva jeg husker.
Lengden kan jo være forskjellig, men festene ser like ut ja.
Den til høyre der er jo også lik de som er bak på 100 serien, med løse foringer nede.

gaupe
30/03/10, 12:41
Tror faktisk den er helt lik etter hva jeg husker.
Lengden kan jo være forskjellig, men festene ser like ut ja.
Den til høyre der er jo også lik de som er bak på 100 serien, med løse foringer nede.

Bake var det vel forskjell på tidleg og sein 140? Sein er vel lik 240?

Robert H.
30/03/10, 13:34
Bake var det vel forskjell på tidleg og sein 140? Sein er vel lik 240?

Er ikke sikker på det, 240'en har annen utforming på bærearmen.
Hadde både gammel 69 140 og en sen 74 140, og mener de var ganske like.

TeamBørnOut
30/03/10, 14:00
fattern kjører med ambulangse nivåmat dempere på sin 140 hvertfall. så mye er likt :P


demperen som nevnes over her er veldig lik den til 140 ja.. men det kan nok være at en slik demper blir veldig stiv bak

gaupe
30/03/10, 14:01
fattern kjører med ambulangse nivåmat dempere på sin 140 hvertfall. så mye er likt :P


demperen som nevnes over her er veldig lik den til 140 ja.. men det kan nok være at en slik demper blir veldig stiv bak

Hadde vore verdt forsøket :)

TeamBørnOut
30/03/10, 14:03
jepp. men ikke gå for en så veldig stiv demper da.. da tror jeg den kan bli løs i ræva :)

gaupe
30/03/10, 16:37
http://cache.finn.no/mmo/1/216/074/31_-1998576318.jpg

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21607431

Morgis
30/03/10, 16:49
HOH!! gromdempere !!
hadde jeg nå bare hatt 5000kr pr demper til overs så :D

Tore
30/03/10, 21:10
http://forum.vccn.no/

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21607431

Oj... Plutselig vil jeg revurdere nye orginal-nivomater... Hvilke fjærer bruker man tiil disse demperne?

magne850
06/04/10, 00:47
Sitter vel originalt nivåmatdempere på. Jeg satte på gule koni og senkefjører på min. Ble helt ok å kjøre så lenge man ikke lasta noe i den, men med last ble den helt si og overstyrt. Kjøpte et komplett sett originalt, og det var da ikke så kostbart. Husker ikke prisen, men mener jeg ble positivt overraska.
Og bilen ble lik å kjøre uansett om den er tom eller lastet.
Prøvde å finne uoriginale nivåmatdempere for 30mm senking, men det ga jeg opp.
Regner med å kjøpe et sett til den gule også, for den subber i skjermene om man har noen baki.