PDA

Vis full versjon : Beregne/måle kompresjon, hvordan?



Sniffy
30/10/11, 13:26
Hei!
Kan noen gi en enkel forklaring på hvordan jeg måler/beregner kompen i rødblokka mi? Aldrig gjort dette før, så er vel dags at jeg lærer det oxo :p

Hvor mye komp burde en turbomotor ha? Vet det skal være mindre en sugis, men hvor mye mindre? :p

Batland
30/10/11, 14:39
Hei!
Kan noen gi en enkel forklaring på hvordan jeg måler/beregner kompen i rødblokka mi? Aldrig gjort dette før, så er vel dags at jeg lærer det oxo :p

Hvor mye komp burde en turbomotor ha? Vet det skal være mindre en sugis, men hvor mye mindre? :p

Når stempelet står i nedre dødpunkt så har du ett gitt volum over det.
Når stempelet står i øvre dødpunkt har du ett gitt, men betydelig mindre volum over det.
Eks.
Hvis du f.eks har 640 ccm over stempelet i ND og 60 ccm over det i ØD da blir kompforholdet; 640/60 = 10,667. Altså 10,7:1

Det korrekte kompforhold vil alltid variere fra eier til eier, oppsett til oppsett.

Hvis du kjører bensin, vil ha høyt ladetrykket fra lave turtall, ikke har datatenning og bruker bilen hardt da må kompresjonsforholdet være lavt som f.eks 7,5:1.

Hvis du kjører E85, SVÆR turbo "grom-superspec.-trimkam", datasprut og ikke bruker bilen spesielt hardt, da kan du trygt kjøre høy komp.

Sniffy
30/10/11, 15:48
Tenkte meg at det var noe sånt ja, men hvordan måle volumet i sylinderen, regner med man skal måle med toppen på og da ser jeg ikke helt hvordan dette skal gå til? :o

Skal kjøre bensin ja, hadde vært greit med ladetrykk fra nærmest mulig bunnen av, ikke sprut kun original LH 2.4, men bilen blir nokk neppe å bli kjørt hardt, skal stå i bruksbil å planen er at motoren skal være mest mulig holdbar, altså ikke et fokus på mest mulig hester, men den må tåle en litt tung høyrefot fra tid til annen :p

Så da burde jeg satse på en komp mellom 8-9 da, eller tenker jeg feil?

En annen sak, hvordan justerte volvo komp på motorene i fra fabrikk, er vel bare forksjell i stemplene?

Skal byttes stempler uansett, helst smidde mtp. holdbarhet og H-profil råder, men hvilke stempler skal jeg få tak i for og få rett komp? FT blokk og porta 530topp, smidde stempler med 3 toppakninger for og få rett komp tror jeg blir å gå skeis :p

JørnM_940
01/11/11, 20:02
Du har jo en gitt kompresjon for en fabrikkny motor. Når du skal måle kompresjonen, skrur du et manometer fast istedenfor tennpluggen. Finnes mange ulike målere, de billigste er bare et manometer, men du får de som logger hver sylinder osv.

Her er en billig en: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester/

Når du kjøper nye stempler så regner jeg med at det er oppgitt hvilken kompresjon du får i en gitt motor.
Ellers vil jo litt enkel matematikk hjelpe deg med å regne det ut, om det kun er høyden på stempla som er forskjell. Men det kan jo også være utfresninger som er forskjellige i stempla også.

FordFoi
02/11/11, 08:17
Du har jo en gitt kompresjon for en fabrikkny motor. Når du skal måle kompresjonen, skrur du et manometer fast istedenfor tennpluggen. Finnes mange ulike målere, de billigste er bare et manometer, men du får de som logger hver sylinder osv.

Her er en billig en: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester/

Når du kjøper nye stempler så regner jeg med at det er oppgitt hvilken kompresjon du får i en gitt motor.
Ellers vil jo litt enkel matematikk hjelpe deg med å regne det ut, om det kun er høyden på stempla som er forskjell. Men det kan jo også være utfresninger som er forskjellige i stempla også.

Dette viser bare kompresjonstrykk, og ikke kompresjonsforhold. Det er praktisk talt vanskelig å måle kompresjonsforhold med toppen montert på blokka.

JørnM_940
02/11/11, 14:38
Dette viser bare kompresjonstrykk, og ikke kompresjonsforhold. Det er praktisk talt vanskelig å måle kompresjonsforhold med toppen montert på blokka.
Det er da to sider av samme sak. Har du kompresjonstrykket, og befinner deg på jordas overflate (ca 1 bar lufttrykk), og manometeret viser 15 bar, så har du jo kompresjonsforhold 15:1. Altså er det 15 ganger mindre plass i ØD enn ND.

FordFoi
02/11/11, 16:24
Nei det blir feil. Det avhenger av hvor mye luft motoren suger inn, og dermed komprimerer.
Alle motorer jeg har testa på jobben, inkl. min, får høyere kompresjonstrykk enn motoren har kompresjonsfolhold. Fks. 15bar i komptrykk når kompforholdet er 10:1.

JørnM_940
02/11/11, 16:51
Nei det blir feil. Det avhenger av hvor mye luft motoren suger inn, og dermed komprimerer.
Alle motorer jeg har testa på jobben, inkl. min, får høyere kompresjonstrykk enn motoren har kompresjonsfolhold. Fks. 15bar i komptrykk når kompforholdet er 10:1.
Ja okei, har lest litt rundt nå og du må vel få rett på det. Men selv synes jeg det virker litt rart. Skjønner jo at sylindertrykket blir større under forbrenning, men når du måler kompresjonstrykket så er det jo ikke forbrenning.
Teoretisk vha ideell gasslov, forenklet:
P x V = T
V= T / P

V2/V1 = T/P2 x P1/T = P1/P2 .

V2/V1 er kompresjonsforhold, der V2 er i ND og V1 er i ØD.
P1 er trykk i ØD, og P2 er trykk i ND (altså 1).
Dette tilsier jo at kompresjonsforholdet = kompresjonstrykket, altså da atmosfæretrykket er 1 bar, skal P1 = V2/V1.
Hvorfor det ikke stemmer i praksis, vet jeg ikke:p

FordFoi
02/11/11, 18:03
Ja skjønner tankegangen. Men kan nok være en sammenheng mellom komptrykk og kompforhold, men det avhenger av flere ting, som kamaksel, friksjon, lekasje, temperatur fra kompresjon bl.a.

Så praktisk talt umulig å bestemme kompforhold i forhold utifra komptrykk.

volvoRsport
02/11/11, 18:56
Ja okei, har lest litt rundt nå og du må vel få rett på det. Men selv synes jeg det virker litt rart. Skjønner jo at sylindertrykket blir større under forbrenning, men når du måler kompresjonstrykket så er det jo ikke forbrenning.
Teoretisk vha ideell gasslov, forenklet:
P x V = T
V= T / P

V2/V1 = T/P2 x P1/T = P1/P2 .

V2/V1 er kompresjonsforhold, der V2 er i ND og V1 er i ØD.
P1 er trykk i ØD, og P2 er trykk i ND (altså 1).
Dette tilsier jo at kompresjonsforholdet = kompresjonstrykket, altså da atmosfæretrykket er 1 bar, skal P1 = V2/V1.
Hvorfor det ikke stemmer i praksis, vet jeg ikke:p

Kompresjonsforholdet er et forhold mellom volum, det har ikke noe med trykk å gjøre.

JørnM_940
02/11/11, 22:14
Kompresjonsforholdet er et forhold mellom volum, det har ikke noe med trykk å gjøre.
Kompresjonstrykket da?

Ola Moen
02/11/11, 23:36
kompresjonsforholdet har med hvor stort volum forbrenningskammeret har, i forhold til sylindervolumet.
F.eks en standard B230 motor med 96mm borr og 80mm slag, har 579cm3 volum pr sylinder.
om du har 57,9cm3 volum i forbrenningsrom over stempel når stemplet står i ØDP, blir det i dette tilfellet 10:1 i komp forhold. fordi sylindervolumet er 10 ganger større enn volum i forbrenningskammer. skal man senke komp, så regner man ut volum på materiale som må fjernes i stempel eller forbrenningskammer for å oppnå ønket endring i kompforhold. Skal man øke, så gjøres motsatt. Da skal man redusere volumet i forbrenningskammeret.

Det må fysisk regnes ut. det kan ikke måles med kompresjonstester. De gir bare en indikasjon på hvor tett det er mellom syl/stempel, ventil/sete.

turb00le
03/11/11, 05:42
Ja okei, har lest litt rundt nå og du må vel få rett på det. Men selv synes jeg det virker litt rart. Skjønner jo at sylindertrykket blir større under forbrenning, men når du måler kompresjonstrykket så er det jo ikke forbrenning.
Teoretisk vha ideell gasslov, forenklet:
P x V = T
V= T / P

V2/V1 = T/P2 x P1/T = P1/P2 .

V2/V1 er kompresjonsforhold, der V2 er i ND og V1 er i ØD.
P1 er trykk i ØD, og P2 er trykk i ND (altså 1).
Dette tilsier jo at kompresjonsforholdet = kompresjonstrykket, altså da atmosfæretrykket er 1 bar, skal P1 = V2/V1.
Hvorfor det ikke stemmer i praksis, vet jeg ikke:p

Grunnen til at det ikke stemmer in real life er vel for at den formelen ikke tar hensyn til "kompressibiliteten" eller hva dere nå enn kaller det for luft.

For å bevise det så kan du jo tenke deg hva trykket hadde blitt dersom det var vann og ikke luft som gikk i motoren.

CSM
04/11/11, 04:57
En tilnærmet verdi for kompresjonsratio kan kalkuleres, men den tar ikke hensyn til kamaksel, ventiltiming, ventiltetthet, stempel(ring)tetthet, honing, oljemengde i sylinder etc.

Resonnementet til JørnM_940 er godt og er snublende nær kjernen i spørsmålet:) Det medfører riktighet at forholdet/ratioet er det samme når det gjelder V1/V2 og p1/p2 i likningen pV = T; Feilen ligger i utgangspunktet ved bruken av Boyle-Mariottes lov som anvendes dersom gassens trykk og volum endres mens temperaturen er konstant; det er en isoterm prosess og pV = konstant.

Prosessen (trykkmåling av luft som komprimeres i sylinder) er adiabatisk; dvs. at en gass endrer trykk, temperatur eller volum uten varmeutveksling med omgivelsene ved antagelsen om ingen temperaturoverføring og perfekt gass.
Når en komprimerer en gass uten overføring av varme vil gasstemperaturen stige, så likningen må reflektere dette mht. gasstype: For adiabatiske tilstandsforandringer gjelder p*V^γ (gamma, kalt adiabatkonstanten), og for luft er γ = 1,41.

p0 = trykk NDP/BDC, p1 = trykk ØDP/TDC, CR = kompresjonsratio og γ = adiabatkonstanten.

Dermed er p1 = p0 * CR^γ --> CR = 1.4√(p1/p0). PS: n-te rot

F.eks: Vi har p1 = 18.8 bar. Da blir CR = 1.4√(18.8 / 1) = 8.0


Når det gjelder kompresjonsratio og trykkratio, så har vi p1*V1^γ = p2*V2^γ som gir p1/p2 = (V1/V2)^γ

JørnM_940
04/11/11, 13:50
En tilnærmet verdi for kompresjonsratio kan kalkuleres, men den tar ikke hensyn til kamaksel, ventiltiming, ventiltetthet, stempel(ring)tetthet, honing, oljemengde i sylinder etc.

Resonnementet til JørnM_940 er godt og er snublende nær kjernen i spørsmålet:) Det medfører riktighet at forholdet/ratioet er det samme når det gjelder V1/V2 og p1/p2 i likningen pV = T; Feilen ligger i utgangspunktet ved bruken av Boyle-Mariottes lov som anvendes dersom gassens trykk og volum endres mens temperaturen er konstant; det er en isoterm prosess og pV = konstant.

Prosessen (trykkmåling av luft som komprimeres i sylinder) er adiabatisk; dvs. at en gass endrer trykk, temperatur eller volum uten varmeutveksling med omgivelsene ved antagelsen om ingen temperaturoverføring og perfekt gass.
Når en komprimerer en gass uten overføring av varme vil gasstemperaturen stige, så likningen må reflektere dette mht. gasstype: For adiabatiske tilstandsforandringer gjelder p*V^γ (gamma, kalt adiabatkonstanten), og for luft er γ = 1,41.

p0 = trykk NDP/BDC, p1 = trykk ØDP/TDC, CR = kompresjonsratio og γ = adiabatkonstanten.

Dermed er p1 = p0 * CR^γ --> CR = 1.4√(p1/p0). PS: n-te rot

F.eks: Vi har p1 = 18.8 bar. Da blir CR = 1.4√(18.8 / 1) = 8.0


Når det gjelder kompresjonsratio og trykkratio, så har vi p1*V1^γ = p2*V2^γ som gir p1/p2 = (V1/V2)^γ
Bra innlegg:) Hadde om dette i teknisk termodynamikk 1 for et par år siden.