PDA

Vis full versjon : Nominelt oljetrykk B5252S [LØST VED OLJESKIFT]



mrstfu
29/10/11, 19:08
Har fått montert oljetrykkssensor med tilhørende måler, og etter en halvtime kjøring, slik at alt etter sigende er i driftstemperatur, stabiliserer oljetrykket ved tomgang seg på ca 45psi, eller 3.1bar, om du vil. Er ikke dette litt høyt?

Leste for en stund siden at øvre og nedre toleranseverdier er ca 7bar ved kald olje, og 0.7bar ved lavt oljenivå, og at alt mellom dette i utgangspunktet ikke er noe problem... Men om oljetrykket mitt er noe høyere, må det da være en grunn til det? Har fått inntrykk av at oljetrykket skal være i nabolaget rundt 2bar.

Plenty med olje på målepinnen, ingen varsellamper, ventiltikking eller slikt..

Tette oljekanaler?

Espen69
30/10/11, 10:24
Oljens viskositet påvirker trykket! Hva har du helt på motoren? Det tynneste å få tak i "over disk" er 0W-20(beregnet på Toyota Prius) og den tykkeste 20W-60. Disse to ytterpunktene kan gi stor forskjell på oljetrykket, hvor lavere tall = tynnere olje.
3 bar på tomgang er høyt. Hva er det på høyt turtall? Husker godt alle oljepumpeskiftene(ink regulator) mm vi hadde på Audi A4 med 1,8 motor pga altfor høyt oljetrykk - noe som gjorde sitt til at ventilløfterne ikke klarte lukke og dermed fikk man ingen komp og heller ingen start.. Kvalitet... ;)

*pettson*
30/10/11, 11:31
Obs! Vid kontroll av oljenivå och oljetryck skall motorn vara varmkörd motsvarande 15 minuters normal körning (100 °C).

Oljetryck
13,3-14,2 r/s (800-850 r/m )min0,10 MPa
66,7 r/s (4000 r/m) min0,35 MPa max0,70 MPa

I övrigt finns inga krav.

mrstfu
30/10/11, 19:07
Hva har du helt på motoren?



Akkurat nå har jeg 10w40 mineral, etter et uheldig oljedump for en måneds tid siden.

Sett bort fra det, noen andre årsaker til høyt oljetrykk? Skal bytte olje og filter ganske snart, til 5w30 delsynt.

850-se
01/11/11, 13:33
ikke for og stjele tråden, men, hvordan monterer du giveren? hvor liksom ? har kjøp måler til dette jeg og men vet ikke hvor jeg skal sette giveren. kunne du hjulpet meg ?=P

mrstfu
03/11/11, 17:52
Svarte 850-se på PM.

oljetrykket ligger på rundt 80psi på kald motor, ved varm motor ligger den på ca 40psi på tomgang, og ved pådrag og turtall går den aldri over 65psi (sitter på mobilen, har ikke mulighet til å konvertere til Bar)....

verdt å nevne, kanskje, både sensor og måler er biltema, om noen har en oppfattning av om disse er dårlig kalibrert, kan jo det være feilen, sånnsett.

850GLTsilver
03/11/11, 18:08
Her kommer oversettelsen:

40 psi = 2,757 Bar
65 psi = 4,481 Bar
80 psi = 5,516 Bar


3,5 til 7 Bar ved 4000 O/min er innenfor ikke?
Og minimum 1 Bar på tomgang er også fint oppnådd.

det er ingen grunn til å tro at Biltema-sakene er spesielt dårlig kalibrert i grunn.

mrstfu
03/11/11, 18:26
Her kommer oversettelsen:

40 psi = 2,757 Bar
65 psi = 4,481 Bar
80 psi = 5,516 Bar


3,5 til 7 Bar ved 4000 O/min er innenfor ikke?
Og minimum 1 Bar på tomgang er også fint oppnådd.

det er ingen grunn til å tro at Biltema-sakene er spesielt dårlig kalibrert i grunn.

Nei, jeg synes biltema har levert et godt produkt til den prisen, også blir det så fint lys, vettu... Lyser deilig satanrødt opp I nesa når jeg titter I speilet;-)

Ja, når jeg først oppdaget dette, googlet jeg oljetrykk 850, og fant en arkivert tråd som morgis hadde svart på. Mener å huske at minste,- og størstetoleranseverdier var 0.7 og 7 bar, og at alt innenfor dette ikke skulle skade motoren. However, oljetrykket mitt er ikke optimalt, noe som selvfølgelig gjør det FEIL;-) har fått høre fra andre kilder at tomgangstrykk på varm olje skulle være rundt 2bar, har satt det som referanse, egentlig.

regner med å bytte olje og filter imorgen, får se hva som skjer med litt deilig 5w30 delsynth. En liten offtopic tillater jeg meg:
jeg har fått høre/lese fra drevne mekanikere her inne at man mellom oljetapp og påfyll kan kjøre motoren I et halvt minutt eller så med 4-5 liter diesel rett I påfyllingshullet, for å rense opp og vaske med seg rester og slagg. At dieselen klarer dette, er jeg ikke I tvil om, men har noen en mening om dette? Om alt av rester og drit blir fjernet, risikerer jeg muligens å åpne for lekkasjer/svakheter som eksisterer? Bilen har jo godt noen kilometerz, og ventiltettninger, simringer og slikt har kanskje ikke godt av det?

oljen jeg kjøper kommer med slik iblandet pakningsfornyer, men om alt lekker ut før olje får sikrulert, er jo poenget borte. Meninger settes pris på!

850GLTsilver
03/11/11, 19:14
Jeg er i grunn noe kritisk (uten grunn?) til å vaske gamle maskiner med en slik dieselblanding i oljen. Dette da man egentlig ikke vet hvor den løsnede koksen blir å legge seg midlertidig.
En ser jo for seg at det er visse steder der en slik "passende" stor koksklump tetter igjen en relativt viktig liten oljekanal, hvor etterpåliggende del av motoren derfor ikke får tilstrekkelig smøring. Tør ikke tenke å konsekvensene det ville hatt for å si det mildt.

Nei slik diesel/oljevaskebad er nok noe som først og fremst hører hjemme i et deilig lyst oppvarmet verksted under arbeidet med å gjøre en totalrenovering av maskineriet.

Å ha et oljetrykk på 2,7Bar når man "normalt" bør ha minst 2Bar er etter min mening omtrent så optimalt som man kan få det.
Særlig når oljetrykket ved greit pådrag fortsatt holder seg pent under disse 7 Bar som ansees som en øvre grense igjen.

Dersom du kontimuerlig benytter olje med tilsatt pakningsfornyer, så har du nok heller svaret på ditt bittelitt forhøyede tomgangstrykk der tenker jeg.
Vet ikke hvordan slik pakningsfornyer egentlig påvirker en motor utover at den tettes på steder der man KAN ha tegn til lekkasjer. Men som kontinuerlig tilsats kan jeg ikke huske å ha sett noen slike være anbefalt som uansett.

Og bare for ordens skyld:
Rådet fra disse erfarne mekanikere tror jeg får sin gyldighet dersom det har vært en del av rutinen mellom hvert oljeskift som er gjort på motoren fra den dag den virkelig var ren og pen. Og da vil det nok bidra til å holde slike koksoppbygginger borte allerede før de får blitt til slike store partikler som disse jeg nevner kan ha mere ødeleggende virkning enn forebyggende for å si det slik.

Veldig tydelig?

mrstfu
03/11/11, 19:37
Nøyaktig så tydelig jeg foretrekker det, levner lite rom for tvil;-)

nei, jeg var som sagt skeptisk til dieselvask, eneste årsaken til at jeg vurderte det er fordi jeg anså tett oljekanal som en mulig årsak til høyt ooljetrykk. Hvordan er disse kanalene opplagt egentlig? Finnes det kun en vei oljen kan ferdes, slik at om det blir tett et sted, bortfaller sirkulasjon fullstendig?

dette med pakningsfornyer er ikke noe jeg har brukt kontinuerlig, kun siden I våres, og frem til det infamøse oljedroppet nå for en måned siden. Pakningsfornyeren er for ordens skyld IKKE et frittstående additiv, men noe Valvoline har kasta inn I oljen fra fabrikk, og førte til minsket forbruk når jeg forrige gang byttet. I tillegg ble motorgange meget mer behagelig, så jeg har falt litt for denne oljen (valvoline durablend 5w40 delsynth). Tipset kom fra min farfar, som hadde nøyaktig samme erfaring på sin B5252S.

Har jo og hørt veldig mye godt om castrol magnatec, men... Jeg tror jeg holder meg til durablenden. Sånn jeg ser det, er det forferdelig langt mellom virkelig revolusjonerende nyheter innenfor olje, og mellom kvalitetsmerker tror jeg det er liten forskjell. Men... Har man funnet noe som funker, holder man seg til det, kan jo alltis hende magnatecen fører til totalt motorras. Ikke sannsynlig I det hele tatt, men alt er mulig;-)

mener å huske magnatec visstnok var en olje som var mildt magnetisert, som da visstnok plukker med seg metallspon og slik mer effektivt. For de mer fysikkinspirerte her, ta en tur inn på carbibles.com og les seksjonen om olje, det interessante her er det at olje vosstnok ikke lar seg magnetisere, og da kan man jo lure på hva som sirkulerer inne I maskina vår;-)

mrstfu
09/11/11, 14:32
da er det bare velstand, gull og grønne brødskiver.

bytta olje og filter igår, til Valvoline Durablend 5w30, etter det er tomgangstrykket stabilisert på ca 35psi ved varm motor, så jeg tar det som et godt tegn:D

850GLTsilver
09/11/11, 17:05
da er det bare velstand, gull og grønne brødskiver.

bytta olje og filter igår, til Valvoline Durablend 5w30, etter det er tomgangstrykket stabilisert på ca 35psi ved varm motor, så jeg tar det som et godt tegn:D

Pokker pillern som du oppgir trykket i en utdøende måleenhet da? :eek:
Pound per square inch? :eek:
Nå får du se og fortelle i klartekst her, hvis ikke kan jeg bli tvunget til å se på om deltagelse i operasjon på fruens hekk plutselig er i fare..... Altså Fruens bils hekk. :cool:
(Hmmm, må se å få avklart om jeg har plass på bukk..... )

35psi er pent ja. 2,413165 Bar. Sånn ca da....:D

Hva slags oljefilter var det du fjernet?
Eller hadde det bare gått litt over tiden? :p

mrstfu
10/11/11, 10:00
Pokker pillern som du oppgir trykket i en utdøende måleenhet da? :eek:
Pound per square inch? :eek:
Nå får du se og fortelle i klartekst her, hvis ikke kan jeg bli tvunget til å se på om deltagelse i operasjon på fruens hekk plutselig er i fare..... Altså Fruens bils hekk. :cool:
(Hmmm, må se å få avklart om jeg har plass på bukk..... )

35psi er pent ja. 2,413165 Bar. Sånn ca da....:D

Hva slags oljefilter var det du fjernet?
Eller hadde det bare gått litt over tiden? :p

Oljefilteret var akkurat samme fabrikat som jeg monterte nå, mener det har sittet på rett i underkant av et år... Torshov-saker.

Det som var årsaken til oljetrykket (regner jeg med) var viskositeten på den gamle olje. Som kjent hadde jeg et massivt oljedump for en stund siden, og ville ikke investere i ny kvalitetsolje før jeg var sikker på lekkasjen var borte, kjørte derfor på noe miksturer av ukjent fabrikat. Viskositeten på den olja jeg tappet minnet mer om rømmegrøt enn olje, og med MENGDER av slagg og drit...

Ikke minst, den siste uka har jeg merket at bilen ved kaldstart trenger 15sekunder før den går jevnt og pent, på riktig tomgangsturtall... henger seg liksom ved 1100rpm, og pulserer litt... Ny olje, starta opp, rett på 800rpm med nydelig pusekatt-femmerlyd:D

Og PSI er det det står på måleren, deal with it.