PDA

Vis full versjon : ABS feilkode 3-2-2, hva betyr det? [LØST]



850-se
28/10/11, 20:16
Som sakt, hva betyr feilkoden 3-2-2 på A3-ABS?

850GLTsilver
28/10/11, 20:21
322 Right front wheel sensor, irregular >40 km/h

Komplett liste finner du HER (http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1587)

850-se
28/10/11, 20:41
322 Right front wheel sensor, irregular >40 km/h

Komplett liste finner du HER (http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1587)

Takk,men hva vil det si ?? Er ikke den beste på engelsk ^^ må abs sensorene forran byttes da?

mrstfu
28/10/11, 21:34
Du kan ha samme problem som meg, at ABSringen inne i spindelen (den som gir pulser til ABSsensor, for å si det sånn) er defekt eller slitt. Andre symptomer, som at pedalen plutselig blir hard, ulyder fra systemet, eller liknende?

Erlend
29/10/11, 09:43
Du kan ha samme problem som meg, at ABSringen inne i spindelen (den som gir pulser til ABSsensor, for å si det sånn) er defekt eller slitt. Andre symptomer, som at pedalen plutselig blir hard, ulyder fra systemet, eller liknende?

Hva betyr det hvis pedalen noen ganger kjennes hardere når jeg bremser, enn andre ganger? Ingen feilmld eller defekte ting her, bare lurer:)

850GLTsilver
29/10/11, 11:37
Hva betyr det hvis pedalen noen ganger kjennes hardere når jeg bremser, enn andre ganger? Ingen feilmld eller defekte ting her, bare lurer:)


Er som regel de ringene det er feil på da.
Lurer ABSen til å tro at hjulene går med forskjellig hastighet, nor ABSn da forsøker å rette på. Kan i tillegg være feil på en eller flere sensorer.

Men inspiser de ringene først. Selv en liten sprekk er nok.
Man kan bytte de alene, finnes blant annet hos FCPGroton og IPDUSA.

Ved montering av nye så bør man rense nøye for all rust og skitt, samt påføre noe runsthindrende lakk etter montering.

850-se
29/10/11, 12:12
Du kan ha samme problem som meg, at ABSringen inne i spindelen (den som gir pulser til ABSsensor, for å si det sånn) er defekt eller slitt. Andre symptomer, som at pedalen plutselig blir hard, ulyder fra systemet, eller liknende?

Symptomer er at abs slår inn av å til når jeg kjører. Skal ringene bak så fine ut men forran vet jeg ikke, skal sjekke enten idag eller imorra, men om det er ringen som er feil, hvorfor sier den sensor da? Kan sensoren se feil når bilen står iro med bare tenning på? Tenker da når jeg feilsøkte, lampa i dasjen lyser konstant og abs funker ikke, men kan finne på å slå inn under kjøring.

yearbogen
29/10/11, 15:00
Symptomer er at abs slår inn av å til når jeg kjører. Skal ringene bak så fine ut men forran vet jeg ikke, skal sjekke enten idag eller imorra, men om det er ringen som er feil, hvorfor sier den sensor da? Kan sensoren se feil når bilen står iro med bare tenning på? Tenker da når jeg feilsøkte, lampa i dasjen lyser konstant og abs funker ikke, men kan finne på å slå inn under kjøring.

Blir ringen høyre fram du må undersøke. Om du ønsker å teste selve føleren kan du måle motstanden i den med et ohm-meter/multimeter. den skal ligge på 1040-1160 ohm.

Erlend
29/10/11, 15:22
Er som regel de ringene det er feil på da.
Lurer ABSen til å tro at hjulene går med forskjellig hastighet, nor ABSn da forsøker å rette på. Kan i tillegg være feil på en eller flere sensorer.

Men inspiser de ringene først. Selv en liten sprekk er nok.
Man kan bytte de alene, finnes blant annet hos FCPGroton og IPDUSA.

Ved montering av nye så bør man rense nøye for all rust og skitt, samt påføre noe runsthindrende lakk etter montering.

er ikke lenge siden jeg gikk over alle, alle er fine og rene, ingen sprekker eller slitte heller, alle sensorene er rengjort og kontaktene rensa, jeg har ingen feilmelding hverken på instrument eller ved diagnose Silver :)
bare innimellom, kommer bare etter at jeg har trykkt inn bremsepedalen,sluppet den og trykt den hardt ned igjen.. veldig sjeldent den blir sånn, den blir ikke hard, sånn at det blir vanskelig å trykke, men du kjenner bare at den blir hard litt tidligere enn vanlig :P

var bare ett spørsmål :) ikke meninga å stjele tråden :P

850-se
29/10/11, 18:06
Blir ringen høyre fram du må undersøke. Om du ønsker å teste selve føleren kan du måle motstanden i den med et ohm-meter/multimeter. den skal ligge på 1040-1160 ohm.


har målt motstanden og den var ok, så da må det være ringen, håper det er bare noe dritt eller noe ^^ skal sjekke imorra.


noen som vet priser på nye "ringer" ?

850GLTsilver
29/10/11, 18:28
Hundrelappen sånn ca

850-se
29/10/11, 18:50
Hundrelappen sånn ca

mulighet til å legge ut en link til disse ?

850GLTsilver
29/10/11, 19:31
mulighet til å legge ut en link til disse ?

HER: (http://www.ebay.com/itm/ABS-Rings-Volvo-850-S60-C70-S70-V70-/190547105325?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2c5d7e162d)$12,- sånn ca. + frakt da.

NB: Korrigering: $12,90 inklusive frakt står det faktisk.
I tillegg tar selgeren kun 50P for hver ekstra ring i tilleggsfrakt.

Til sammenligning: Mekonomen skal ha 374,-

mrstfu
29/10/11, 19:49
Du er fantastisk, Silver. Blir nok en 10-20 sånne i nærmeste fremtid.

Tore
29/10/11, 21:04
Feilkode på abs-sensorer kan også komme av dårlige loddinger på selve kontankten inn til ABS-styringa, noe som slettes ikke er uvanlig på disse bilene. På mine drøyt ca 110.000 km i en slik bil fra 2004 til nå har jeg hatt 2 feil på ABS og begge gangene har det vært disse loddingene på styringa som har vært problemet.

850-se
30/10/11, 02:41
HER: (http://www.ebay.com/itm/ABS-Rings-Volvo-850-S60-C70-S70-V70-/190547105325?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2c5d7e162d)$12,- sånn ca. + frakt da.

NB: Korrigering: $12,90 inklusive frakt står det faktisk.
I tillegg tar selgeren kun 50P for hver ekstra ring i tilleggsfrakt.

Til sammenligning: Mekonomen skal ha 374,-

Takk, som mrstfu sier, du er fantastisk :-P

*pettson*
30/10/11, 11:34
Felkodsinformation 1–2–X, 2–1–X, 2–2–X, 3–2–X
Om styrenheten registrerar att signalen från hjulsensorn påverkas av elektromagnetisk störning, varierar för mycket, påverkas av korta intermittenta avbrott/kortslutningar, vid en hastighet lägre än 40 km/h, sätts felkod 1–2–1, 1–2–2, 1–2–3 eller 1–2–4 beroende på hjulsensor.
Felkod 2–1–X.
Om styrenheten registrerar att signalen från hjulsensorn saknas vid igångkörning från hastighet under 6 km/h eller om det långsammaste hjulet roterar med en hastighet mindre än 60 % av det snabbaste hjulet, men ändå finner att kretsen är obruten, sätts felkod 2–1–1, 2–1–2, 2–1–3 eller 2–1–4 beroende på hjulsensor.
Felkod 2–2–X.
Om styrenheten registrerar via hjulsensorn att hjulet stannar (signalen upphör) i maximalt 28 s (exakt tid beror på körförhållande) under pågående körning eller ABS–reglering, sätts felkod 2–2–1, 3–2–2, 3–2–3 eller 3–2–4 beroende på hjulsensor (hjulsensorns krets förutsätts vara obruten).
Felkod 3–2–X.
Om styrenheten registrerar att signalen från hjulsensorn påverkas av elektromagnetisk störning, varierar för mycket eller påverkas av korta intermittenta avbrott/kortslutningar vid en hastighet högre än 40 km/h, sätts felkod 3–2–1, 3–2–2, 3–2–3 eller 3–2–4 beroende på hjulsensor.


Ersättningsvärde
ABS/TRACS–funktionen kopplas ur. För felkod 1–2–X blockeras ABS–funktionen vid hastigheter upp till 40 km/h. ABS–varningslampan tänds först vid hastigheter över 20 km/h.
För felkod 1–2–1 och 1–2–2 blockeras ABS–funktionen endast på framhjulen då hastigheten är under 40 km/h. ABS–funktionen kopplas in direkt då felet försvinner. Då hastigheten är över 40 km/h kopplas ABS–funktionen ur helt.


Felorsak

-Glappkontakt i kablar/skarvar.
-Isolering på kablar skadade.
-Kontaktresistans i anslutningar.
-Jord– och signalledningarna ligger för nära en störningskälla.
-Lös hjulsensor.
-Defekt hjulsensor.
-Defekt tandhjul.
-Något hjul har varit blockerat vid körning.
-Glapp i hjullager eller axelvibrationer.
-Defekt hydraulaggregat
Obs! Med tändningen tillslagen kan felkoder sättas om bilen är upplyft och något eller flera hjul snurras tillräckligt fort.
Felorsaker av denna typ är inte medtagna i felsökningen.

850-se
01/12/11, 10:08
Fant ut at det var SYKT dårlig kontakt på "+" ledningen til føleren, klippet den å lodda på, da forsvant lampa å ABS funka helt til jeg kjørte over ca 30 km/t. når jeg stoppa å skrudde tenning av og på var ABS ok igjen. bytta alle ringene rundt hele bilen og har nå kjørt i 2 uker uten problem med ABS og den virker som den skal ;)

Takk for alle svar og tips! hjalp meg gjennom dette problemet ;)