PDA

Vis full versjon : ABS sensor får 12V fra Styreenhet. [LØST]



gekve
28/10/11, 20:09
Hei alle sammen!
Dette er min første tråd på forumet, ettersom eg nyleg vart stolt eigar av min første Volvo. Vennligst hjelp meg ut av denne knipa, dersom du har greie på 850/v70!?

Kjøpte ein V70 2.0t 1999mod, med ein betydlig feil; ABS lampa lyste sjølv om sensor nettopp var bytta. Tenkte at det berre var feilmontert sensor, eller at uorginal sensor for "-> 1998 modell" var satt inn (min blei registrert i 98). Feilmelding var omtrent "Feil på hastighetssensor venstre forhjul".

Dersom ABS lampa lyser, og bilen blir stoppa og starta igjen, begynner også motorlampa å lyse med feilkoden "Feil på hastighetssensor" (noke som igjen fører til høgre bensinforbruk). Har plugga av og på batteriet, eller nullstilt feil på data, for å unngå å kjøre med tent motorlampe (kortsiktig løsning deluxe). Samme problem oppstår igjen og igjen (dersom ABS lampa lyser)

SPM 1: Er det ABS-sensor-feilen som får motolampa til å lyse? Kan dette ha sammenheng med cruise kontroll?

I dag monterte eg inn original sensor fra Volvo, men denne blei "svidd av" etter 2 småturer...fant etter en del fundering & feilsøking ut at pluggen som ABS sensor settes i sendte 12V spenning til sensoren. Har derfor en misstanke om at selve ABS-styreenheten er kaputt.

ABS lampa lyser fortsatt av og til (selv om sensor har uendelig ohm motstand) og motorlampa tennes fortsatt etter ABS lampa har slått ut. Cruise kontroll funker ikke når ABS lampa lyser.

SPM 2: Kan feil på styreenhet for cruisecontrol eller feil på selve motoren gjøre at ABS sensor får strøm? Kan det være noke anna enn ABS-styreenhet?

Får ikkje opp andre feilkoder enn "feil på hastighetssensor" (på både motor og ABS) ...merk at feilkodene ikkje er gjenngitt ordrett...husker ikkje eksakt.

SPM 3: Er denne typen feil typisk for V70? Blir det dyrt å fikse?

På forhånd takk for all respons!

850GLTsilver
28/10/11, 20:18
Her får jo "hele bilen" hastighetssignalet fra ABS-sensoren
Dermed vil hverken motorelektronikk, eller cruisekontroll få riktig beskjed om hastigheten på bilen.
Så til spm 1: ABS-hjernen er nok defekt ja.
Spm 2. Nei.
Spm 3 Vil ikke kalle det en typisk feil, selv om det ikke er ukjent at det oppstår feil på ABS-sensorene på disse bilene. Din feil har jeg ikke hørt om før, uten at det egentlig behøver å bety all verden.

gekve
28/10/11, 20:31
Tusen takk for hurtig svar 850GLTsilver! Berre sånn at eg ikkje har missforstått deg:
Heile bilen SKAL basere seg på hastighetssignalet fra ABS sensor (når alt er OK)?
Einaste utvei er å kjøpe ny (eller ny-brukt) ABS-styreenhet? (er disse dyre?)

850GLTsilver
28/10/11, 22:03
Hele bilen ja.
ABS-signalet går via ABS-hjernen og opp til instrumentet. Der deles signalets pulser på 4 og fordeles videre ut.
Du finner slike hjerner brukte og nye over det hele, Ebay, FCPGroton, IPDUSA, Swedeparts SCStyling og slike.
Prisene er jeg ikke sikker på, men sånn rundt $40-60 (3-500Kroner) må du vel regne med.

mrstfu
28/10/11, 22:14
tror du har bomma litt på valutakonverteringa, Silver... $60 er i skrivende stund 325.867 NOK....

:D

gekve
29/10/11, 00:04
Tusen takk for gode svar! Då gjenstår berre å finne & bestille ein slik ein :)
Må vel ha samme produktnummer for å funke? (2.0 bensinturbo, automatkasse, 2WD, cruise, tracs(?har eg det?))
Ser også at det er mulig å fikse en ødelagt styringsenhet med litt lodding:
http://volvoforum.no/tips_triks/850-absmodul.htm
Mulig eg prøver meg på dette. Er bilen kjørbar uten ABS styringsenhet (midlertidig)?

mrstfu
29/10/11, 01:10
jada, null problem, du vil bare ikke ha ABS. sannsynligvis vil ABSlampa lyse, ellers er alt fungerende.

850GLTsilver
29/10/11, 08:42
tror du har bomma litt på valutakonverteringa, Silver... $60 er i skrivende stund 325.867 NOK....

:D

Skjønner ikke hvor jeg var.

2-300 var det da meningen å skrive.... Men jeg la kanskje til for frakt uten å vite det?

gekve
29/10/11, 11:46
Hmm...er vel ikkje utenkelig at motorstyring kan ha feil -> sender 12V gjennom signalkabler -> ABS modul sender videre 12V til sensor -> Kortslutning
...eller er eg heil på jordet då?

Er det noken smart måte å finne ut om bilen har tracs eller ikkje? Har årsmodell, motor-type & gir betydning for type modul? (må den ha samme serienummer?)

850GLTsilver
29/10/11, 16:22
Hmm...er vel ikkje utenkelig at motorstyring kan ha feil -> sender 12V gjennom signalkabler -> ABS modul sender videre 12V til sensor -> Kortslutning
...eller er eg heil på jordet då?

Er det noken smart måte å finne ut om bilen har tracs eller ikkje? Har årsmodell, motor-type & gir betydning for type modul? (må den ha samme serienummer?)

Motorstyring klarer på ingen måte å gjøre at ABS-modulen sender 12V ut til sensoerene, Dette da begge moduler har en mikroprosessor innebygget som på den ene siden tar seg av å hente signaler fra forskjellige sensorer og på den andre siden har signaler som går ut til aktuatorer, ventiler, andre moduler og så videre.
Det er ingenting i signalene fra Motorstyring som på noen som helst måte skal aktivere noe som helst i ABS-modulen. Det er heller ingenting i ABS-modulen som er konstruert for å skulle sende signal ut til ABS-sensorene.
Det er kun ved feil i de kretsene som er tilsluttet ABS-sensorene der inne i ABS-modulen som kan bevirke at 12V kommer direkte ut til sensorene.

For å finne ut om du har TRACS, så kan du sjelkke siste siffer på ABS.-modulens delenummer.
Jeg skal i mellomtiden sjekke med VADIS hva siste siffer er på moduler med/uten TRACS.