PDA

Vis full versjon : 2001 s60 2.0t: Nøkk ved start



Jakobsen
28/10/11, 16:05
Heisann,
Opplever at min 2001 s60 2.0t ofte gir et nøkk ved start,i det man slipper clutchen i første gir. Kan nesten beskrives som at den dauer ut i 0,1 sekund, som da resulterer i et kraftig nøkk. Har kommet siste nå de siste månedene.


Kan dette ha noe med urent gasspjeld å gjøre? Noen som har opplevd lignende før, noen som vet hva det kan være?

64PV
28/10/11, 17:56
Min 2001 S60 2,4t gjør også dette innimellom ved første igangkjøring med kald motor.
Men det skjer kun når motoren er kald nå høst og vinter. Det skjer ikke sommerstid.
Hvis jeg bruker bensinvarmeren før start, skjer det heller ikke.
Etter å ha kjørt en km og motoren får litt lunk, blir det også borte.
Mistenker vel at gasspjeldet trenger en rens... men flott med tips!

iPaal
03/11/11, 20:52
Min 2001 S60 2,4t gjør også dette innimellom ved første igangkjøring med kald motor.
Men det skjer kun når motoren er kald nå høst og vinter. Det skjer ikke sommerstid.
Hvis jeg bruker bensinvarmeren før start, skjer det heller ikke.
Etter å ha kjørt en km og motoren får litt lunk, blir det også borte.
Mistenker vel at gasspjeldet trenger en rens... men flott med tips!

Sammer merker jeg på min ny innkjøpte S60 2001 modell. Noen som kan fortelle hva det er?

Vatnehol
03/11/11, 21:45
høres ut som dårlig lamda sonde i front, og eller gass spjeld.

iPaal
13/11/11, 14:01
høres ut som dårlig lamda sonde i front, og eller gass spjeld.

Tanken har slått meg. I tillegg har jeg nå fått opp feilmeldingen Emissioner serv erfordras. Feilkode 262A Long-term fuel trim. Bilen går forøvring som den skal (tror jeg) Nettopp kjøpt den. Feilkoden kommer tilbake etter 5-6 mil etter at jeg sletter den. Tror kanskje bilen bruker noe mer bensin enn den gjorde den første uken jeg hadde den.

Jakobsen
29/11/11, 12:58
Hei igjen !
Nå har jeg omsider fått rengjort gasspjeldet.
Resultatet: Ingen nøkking, ingen jaging på lavere turtall ved jevn fart, og turtallet hopper ikke på kaldt motor.

Altså den er nå soft og fin å kjøre igjen, deilig !

Jobben var grei, litt knotete pga plass, så beregn ca 2 timer på jobben.
Gjorde følgende:
1. Koblet av polen på batteriet.
2. Fjernet trykkrør og rør til filterboksen, slangeklemmer og et par torx skruer
3. Fjernet kjøleviften, 2stk skruer og noen el.kontakter.
4. Så følte jeg meg frem til de fire skurene som sitter i underkant av spjeldet, og tok de ut.
5. Rengjorde spjeldet skikkelig, uten å koble fra el.kontakten. Funket fint.
- Så samme vei tilbake.

Før:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/1574.jpg

Etter:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/1575.jpg

iPaal
29/11/11, 16:06
Jeg har ikke merket noe etter at jeg skiftet LMM, men tror jeg skal ta jobben med å rengjøre spjeldhus. Greit med forebyggende vedlikehold :-)