Vis full versjon : legge lesjofors fjerene i fjerklemmer over vinteren, lavere?
har et sett med lesjoforsfjører som ikke er i bruk, tenkte å prøve å legge de i press med fjørklemmer over vinteren.. noen som har noen synspunkter på dette, vil de sige ihop?
har et sett med lesjoforsfjører som ikke er i bruk, tenkte å prøve å legge de i press med fjørklemmer over vinteren.. noen som har noen synspunkter på dette, vil de sige ihop?
siger ihop når man har dem på bil, så skal funke det;)
Vi får se hva som skjer snart... Jeg har hatt ett sett sittende i skaplig klem i ca 3-4 mnd nå...
Jeg parkerte bilen på plant underlag, målte lengden på fjørene og når jeg klemte de sammen i garasjen dro jeg de ca 10cm ekstra sammen så bilen i prinsippet ville vært "jævelig" lav.
Gi en lyd i denne tråden når du resultatet er kjent da?
Det kan jeg gjøre, tenkte å prøve bakfjørene snart og måle høyden.
HarryVolvo
30/10/11, 12:17
En kjenning gjorde dette, bare han hadde dem i steikovnen på ca 100 grader i en time i tillegg.. Funka som fjell.. :D
En kjenning gjorde dette, bare han hadde dem i steikovnen på ca 100 grader i en time i tillegg.. Funka som fjell.. :D
Har tenkt tanken, men etter å ha utført en "sikker jobb analyse" kom jeg fram til at jeg fikk ett forklaringsproblem hvis den dritten jeg har spent fjørene sammen med ryker inni steikeovnen.
Type "hvorfor er det steikeovn over hele kjøkkenet?????"
Har tenkt tanken, men etter å ha utført en "sikker jobb analyse" kom jeg fram til at jeg fikk ett forklaringsproblem hvis den dritten jeg har spent fjørene sammen med ryker inni steikeovnen.
Type "hvorfor er det steikeovn over hele kjøkkenet?????"
Haha!! Kanonbra :)
haha!!
så denne steikovnteorien fungerer? har bestandig trodd dette var bare piss.
Like tvilsomt å væarme de som å kappe de. Er egentlig mere for det siste;)
Men om du skal varme de, så spenn de sammen og varm de forsiktig med en skjærebrenner.
hvordan blir det om jeg f.eks la dem i en slik elektrode ovn. Noen som har peil på hvor høy temp jeg må opp i for at de skal miste spennet relativt fort? må vel gå ann å guffe på mer enn 100grader?
En elektrode ovn blir ikke stort varmere enn 100 grader om jeg ikke tar helt feil.
Må nok på med litt mere varme enn det for å få riktig fart på molikylene i fjærstålet. Vet folk har brukt induksjonsvarmer, men da blir fjærene varmet røde så de virkelig siger sammen. Resultatet av det er at bilen blir lav fort, og at fjærene knekker etter en stund.
i stedenfor fjærklemmer fra eksempel torshov eller noe annet. kan en også bruke fjærskåler i hver ende å sette en helgjenget stang med mutter i hver ende å stramme. måtte gjøre det da fjær klemma vi har på jobben var for liten.
i stedenfor fjærklemmer fra eksempel torshov eller noe annet. kan en også bruke fjærskåler i hver ende å sette en helgjenget stang med mutter i hver ende å stramme. måtte gjøre det da fjær klemma vi har på jobben var for liten. varm opp fjæra gjevnt overalt og ikke bare på ett sted.
Min bror gjorde det for mange år tilbake på senkefjærene til 240'en. Han skrudde de helt sammen. :p Må si jeg var litt skeptisk til hele prosjektet, tenk dere de enorme kreftene som er ute og går. Dersom noe hadde gått galt så hadde det gjengestaget vært rene spydet! Han brukte to øvre fjærseter på hver side av fjærene. Det gikk bra, og bilen ble noe lavere etter at fjærene hadde stått over vinteren.
Min bror gjorde det for mange år tilbake på senkefjærene til 240'en. Han skrudde de helt sammen. :p Må si jeg var litt skeptisk til hele prosjektet, tenk dere de enorme kreftene som er ute og går. Dersom noe hadde gått galt så hadde det gjengestaget vært rene spydet! Han brukte to øvre fjærseter på hver side av fjærene. Det gikk bra, og bilen ble noe lavere etter at fjærene hadde stått over vinteren.
Men han varmet ikke? Han lot de bare stå i spenn over vinteren? *hmmm* :)
Men han varmet ikke? Han lot de bare stå i spenn over vinteren? *hmmm* :)
Jepp, de sto kun i spenn. Varmer du fjærene for mye så kan du risikere at lakken slipper og varmer du alt for mye så mister du herdinga i fjæra, dvs den blir som å bøye en sveisepinne.
tror jeg skal prøve detta i vinter:D
men blir fjøra mye mykere? tenkte å ikke varme
En elektrode ovn blir ikke stort varmere enn 100 grader om jeg ikke tar helt feil.
Må nok på med litt mere varme enn det for å få riktig fart på molikylene i fjærstålet. Vet folk har brukt induksjonsvarmer, men da blir fjærene varmet røde så de virkelig siger sammen. Resultatet av det er at bilen blir lav fort, og at fjærene knekker etter en stund.
Nei, du sier noe der. Da prøver jeg med noen forvarmingsbelter på fullsmekk med fjørene i klem mellom to 200 tons jekker. Det må da funke? Prøver på noen litt morkne lesjøfors først, bare sånn for å være helt sikker.
Teorien min: Alt stål har en difusjon, en naturlig egenskap til å "javne ut" ujavnheter i molekylstrukturen. Dette vil skje da en klemmer de sammen, ved å tilsette varme går det fortere...
Jeg skrudde fjørene sammen med vanlige M20 gjengestenger, brukte ikke presse.
Var litt skeptisk og tenkte det samme som gmv sier:
Hvis ett eller annet ryker nå, så håper jeg noen kommer og slår meg i hjel hvis ikke jeg stryker med tvært. Sånn for å være human.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.