PDA

Vis full versjon : Veivhusventilasjon + knirking fra venstre bakstilling



mrstfu
28/10/11, 03:08
For en tid siden hadde jeg ute oljefelle, som ble vasket grundig, sammen med det av oljerør som er tilgjengelig fra utsiden. Da jeg vasker gasspjeld og slikt ganske ofte, var jeg lei oljeguffa som har en tendens til å legge seg på innsiden av innluftrøret, så jeg satte på et sånt søtt lite åpent luftfilter på enden av en slange ut fra toppen av oljefella, i en god sving og ned under peilepinnen. Dette er ca to måneder siden.

Siden da har jeg funnet MYE oljeguffe på motorramma i forkant av motor, rett under filteret. Hvor det kommer fra er ikke noe å diskutere, men MENGDEN overrasker meg endel, langt mer enn jeg noengang fant i innsugsrøret. Har ikke nevneverdig oljeforbruk, og sjekk etter tett veivhusventilasjon (løsne oljelokket på toppen av motor, og tette for peilerøret) viser ikke at det er tett. Er det noe mer jeg burde ha byttet, vasket og rengjort enn fella, uttak og slange til filter? Mener å kunne se rett inn på råder, veiv eller hva som måtte befinnne seg rett innenfor oljefellehullene i motor, så det VAR hvertfall ikke tett der. Kan den økte mengden oljeslam være fordi når røret gikk til innsuget, ble mesteparten av oljeslammet/dampen tatt med i forbrenning?


I tillegg opplever jeg en knirking/piping fra det som høres ut til å være venstre bakhjul og omegn når jeg kjører over fartsdumper og lignende. Vanlig duving i motorveihastighet fører ikke til denne lyden, kun ved de brå påkjenningene det er å kjøre over en fartsdump, ned i hull osv. Kjente ulydsområder?

Kan demperlager bak føre til pipe/knirkelyder? Bilen oppfører seg ikke annerledes enn før, men pipinga skjærer gjennom alt annet enn full pupp på stereoen, så det irriterer meg grønt. Konstant høyt volum på stereo er heller ikke et alternativ, sånnsett:D

Takker for svar:D

Agrostar
28/10/11, 05:54
Er nok det at dampen ikkje lenger går i resirkulasjon lenger nei. Ser det på eine traktoren vår, der var det standard på den tida at veivhusventilasjonen berre var eit røyr som gjekk rett ut i friluft. Når du får opp varmen i den motoren, som er litt sleten og, så er det ei ganske grei sky som står ut der, samt at det dryp oljedråpar konstant og da.

850GLTsilver
28/10/11, 08:33
Som Agrostar sier, så kan mengden oljedamp til tider være relativt omfattende på disse motorene når de er slitne ja. Det er ut fra dette jeg på mine vurderer å lage et noe forbedret resirksystem til et der en catchtank vil være hjertet i systemet.

Som jeg nevnte til deg tidligere så er et slikt system på tegnebrettet her, og om det skulle passe så kan du jo ta en tur og se på hva jeg har kommet til så langt?

Ingen bærelager for fjæringa bak, men at foringene, særlig de store rett foran hjulet kan knirke når de gir opp er nok ikke umulig. Piping av en slik art du snakker om er forøvrig ukjent. Kan det ligge metall mot metall der bak på noen måte? Eneste grunn til det vil være fullstendig bortslitte foringer. Vil i tilfelle være lett å se ved en rask inspeksjon.

mrstfu
28/10/11, 09:05
Ja, kan eventuelt sjekke det. Det jeg tenkte med demperlager, er det øvre gummifestet til demperen, som sitter i karrosseriet. Kan dette lage ulyder?

(Holder en knapp på dette egentlig kun fordi det er lett å skifte:D)

850GLTsilver
28/10/11, 09:07
Den skiva lager heller klunkelyder, men klart om gummien på den er helt slitt bort, hvem aner hva slags lyder man får? Forsøk å stramme til de to boltene som holder den fast først, så får du vel svar.

mrstfu
28/10/11, 09:11
Får vel det.

De foringene du snakker om, det er de store (10cm i diameter?) mellom karrosseriet og trailing armen til bakakselen? For å kalle det en aksel?

850GLTsilver
28/10/11, 09:40
Stemmer.

mrstfu
28/10/11, 10:29
Innbiller meg at det er noe gjennomført møkk å bytte... Eller?

er det noe sideveis press på den foringa, eller holder den bare armen oppe? Er det I utgangspunktet kun ut med bolt, på med ny foring og stramme bolt igjen?

850GLTsilver
28/10/11, 10:34
Du har helt rett.
Er noe herk til gangs.

Skal i gang muligens neste helg med konebilen. Være med?
Skjer i et ordentlig verksted med masse verktøy og slikt.

mrstfu
28/10/11, 10:42
Godt mulig det, for erfaringas skyld. Hvor er dette da, eventuelt?

om jeg er I området, skal du ikke se bort fra jeg blir med. Er dette den grå, som sto på plassen når jeg var hos deg?

isåfall må jeg nesten be om en prøvekjøring, kan ikke skryte av chip uten konsekvenser;-)

850GLTsilver
28/10/11, 10:49
Er på Bryn i Oslo.
Det er den grå som skal få nytt oppheng bak ja.
Tar alle fire festene under ett.

Prøvekjøring kan muligens innvilges. Får høre med furi.....eh, Frua...:D

Vi får stille med kamera og greier.
Kan bli en fin "How-To".

mrstfu
28/10/11, 10:55
Det kan det fort bli, andre setter sikkert pris på det. Slå på tråden eller send en melding når det nÆrmer seg, du, hvis jeg ikke har sagt fra på noe mer konklusivt vis, kan sikkert bli med som brutal kraft og fotograf;-)

850GLTsilver
28/10/11, 10:57
Vi snakkes.