PDA

Vis full versjon : Vinterlagring, hvordan lagre best?



Bård
27/10/11, 22:59
Har nå satt bilen inn får lagring for vintern. Satt litt før lagring i fjor å søkte på hvordan man helst bør lagre bilen gjennom vintern. Tenkte på oppstart, varmt/kaldt osv. Var mye fram og tilbake på hva som var riktig/feil. Det som ble diskutert mest var vel om bilen skal/ skal ikke startes. Ser det er flere her som har bilen til vinterlagring å lurer derfor hva dere pleier å gjøre.

Sjølv så står 142 på toppen i låven av onkel med full tank (slippe kondens), gamle dekker (snakkas om at dekka kan bli firkanta av å stå lenge, men ikke skjedd for meg ennå), kobla av batteri i tillegg så har jeg ikke starta bilen før den skal ut igjen ( starter på første forsøk hvert år). Nytt i år er at kjøpte trekk til den på biltema pga støv samt at det var en og annen fævel som hadde gjort fra seg i fjor vinter.

Øygard
30/10/11, 22:21
Det eg har høyrt er at bilen har godt av å bli starta og gå seg varm (opp til driftstemperatur) ein gong i månen, men det er kanskje viktigare når bilen står ute? Eg veit ikkje om det stemmer, men det var ein kar som meinte at stempelfjørene kan bli dårlege viss bilen står for lenge.

Bård
31/10/11, 00:05
Var det jeg å så for meg/hørte/lest at man burde starte innimellom i løpet av vintern. Men så var det noen/endel som nevnte at hvis bilen da ikke blei kjørt så endte du bare opp med å sote ventilene pga tomgangskjøring. Så droppa det samt at det ikke bare er bilen min som står der den gjør og det blir derfor begrensa meter en får kjørt. Motoren har i hvertfall ikke tatt noe skade ennå av å ikke bli startet før våren igjen.

larsverm
31/10/11, 01:07
Interessant poeng det. For det kan i noen tilfeller/noen steder være riktig upraktisk å få bilen ordentlig ut på vinteren slik at en får kjørt den varm.

Jeg har nå hatt en 240 stående inne en vinter - fra kanskje november til mai eller noe slikt. Har ikke merket spesielle problemer annet enn at batteriet var flatt. Men jeg er interessert i gode råd.

Ola Moen
31/10/11, 02:05
trenger ikke starte den. sveiv motoren rundt en runde for hånd. Det er for at stempel ringer ikke skal sette seg fast. :)

Scania143
31/10/11, 08:03
jeg har hørt at man skal starte opp min 1 gang i mnd så ikke pakninger osv blir tørre og morkne?

gaupe
31/10/11, 08:38
jeg har hørt at man skal starte opp min 1 gang i mnd så ikke pakninger osv blir tørre og morkne?

Det skjer nok ikkje i løpet av ein vinter, oljen ligg ganske greitt rundt om i motoren veldig lenge.

Stempelfjørene må vere det einaste, men det er nok også mest dersom det er høg luftfuktigheit der bilen blir lagra.

thomasskavnes
31/10/11, 09:43
Det med stempelfjører og ventiler er vel ikke et problem på rødblokk har jeg hørt..

Audun
31/10/11, 10:23
evt skru ut alle tennpluggene, ta en skvett med motorolje ned i alle sylinderne, å sveiv motoren et par runder rundt for hånd så det for fordelt seg. Da har du en god forsikring mot at det setter seg :)

sekse
31/10/11, 15:36
Jeg har lagra 240 i kald garasje i sju år nå. Så lenge det er tørt og fint er det ikke noe problem å bare parkere den. Greit å fylle opp tanken mtp på kondens og koble fra batteri.

Ellers lurt å kjøre den varm et par ganger i løpet av vinteren så motoren ikke står stille et halvt år i slengen. :)