PDA

Vis full versjon : Termostatskifte - hjelp?



mrstfu
27/10/11, 12:54
I det siste har motoren aldri kommet opp på driftstemperatur iflg måleren i kombinasjonsinstrumentet (blir stående ca kl 4) . Selv om motoren ikke yter noe annerledes eller oppfører seg annerledes, gir det meg inntrykket av at termostat muligens står oppe hele tiden, så kjølevannet sirkulerer hele tiden.

Har ny termostat, men skruene som holder termostathuset gikk runde med en gang jeg prøvde å skru dem opp (med riktig bits) så jeg prøvde da å forsiktig banke et ennet bits nedpå, og få det til å sitte skikkelig fast.

Dette førte da til en liten vannsprut, hvor den kom fra aner jeg ikke, det var snakk om et halvt sekund sprut i det jeg slo det siste slaget på bitset. Noen sannsynlige steder denne kan knekke/sprekke?

Om jeg ikke skulle få opp termostathuset, må vel hele driten byttes. Kan dette gjøres uten å ta opp lokket til termostaten? Ser ut som at feste skruene til huset sitter skamtrangt til.

Prøvde å sveise på en bolt så jeg fikk ordentlig tak med ei pipe, men etter å ha kjølt seg ned i en halvtime, gikk bare bolten rundt på gjengene sine inne i sveisen, tips?

Er det noen andre pakninger der enn den som sitter rundt selve termostaten?

Sollien
27/10/11, 15:51
tror nok du må satse på å borre de ut :) ev bruke en såkalt "grisepikk" mener ganske nøyaktig det er kun den pakninga rundt termostaten som trengs... vet det er flere som har brukt en annen i tillegg, men den originale skal holde...

mrstfu
27/10/11, 16:38
takker for svar.

noen som veit hvordan det er/har bytta hele termostathuset?

850GLTsilver
27/10/11, 17:10
Skulle alt gå galt, så kan du finne nytt termostathus ved Øsken:D

mrstfu
27/10/11, 17:22
øsken fjøsmekk er litt for sent ute, og litt for langt unna. er på hadeland nå, skal nedover ikveld, og har hørt med Per på Harestua, han har komplett hus til en hundrelapp.

selg huset til noen andre, du:D

Sollien
27/10/11, 17:49
takker for svar.

noen som veit hvordan det er/har bytta hele termostathuset?

du tenker på huset som er tilkoblet slangen til radiatoren nå?? er vel beint fram ;)

mrstfu
27/10/11, 17:53
beint frem, nja.... sett forfra, sitter det en skrue øverst venstre, skulle da tru det sitter en nederst til høyre, under innsuget. lurte da på om man må av med innsuget, eller om det er mulig å gjennomføre uten å demontere dette.

siden vi er på temaet, hvilken vei sirkulerer kjølevannet? fra termostaten mot radiator, eller motsatt?

850GLTsilver
27/10/11, 17:54
Fra termostat mot radiator.

mrstfu
27/10/11, 17:56
fantastisk. det er nemlig på slangen fra termostat mot radiator jeg har satt vanntempsensoren. er jo ikke like brukbart å vite hvor kaldt vannet INN i motor er.

850GLTsilver
27/10/11, 17:59
Vanntempsensoren sitter da i underkant termostathus uansett???

Og om du nå ikke snakker om annet enn den originale, så er pila rett ut til høyre sånn ca 87 grader etter den gale Svenskens skala.

Så en termoføler på slangen mot radiator vil ikke kjenne mye på motortemp før termostaten åpner...

mrstfu
27/10/11, 18:04
Og om du nå ikke snakker om annet enn den originale

there you go, sir. slik en fin 52mm sak, plassert under spiller, sammen med voltmeter og oljetrykk.

kan i etterkant muligens innse at det ikke er det beste stedet å plassere sensoren... hvor og hvorfor ville du ha plassert den?

har ny radiatorslange liggendes uansett, så kan fort bytte om.

850GLTsilver
27/10/11, 18:07
Det termostathuset er egentlig perfekt for slikt.
God plass. Riktig vannstrøm, riktig temperatur, Lett å bore/gjenge opp. Få tett og fint,
og AKKURAT så vidt plass til å få inn en føler.
Må ta den i underkant av selve termostaten. Skal gå klar med en millimeter eller to fra innsuget.

mrstfu
27/10/11, 18:15
veit ikke om jeg orker det, eller gidder ta sjansen. sensoren er vel rundt en cm tjukk, og jeg har ikke lyst til å ødelegge enda et termostathus.

poenget med vanntempmåleren er jo uansett å holde øye med temperaturen på kjølevannet, burde ikke ta mer enn 5 min før termostaten åpner og måleren fungerer som den skal.... men jeg kan jo alltids ta en kikk på termostathuset, se om det er mulighet, så jeg til enhver tid har kål på kjølevannet, og med lukket termostat.

hvordan oppfører termostaten seg under vanlig kjøring? dvs, jeg vet det, men den jeg har åpner ved 90grader og er helt åpen ved 105grader. under vanlig kjøring, eksempelvis motorveihastigheter, vil den vel være helt eller delvis åpen?

850GLTsilver
27/10/11, 18:24
Termostaten vil være delvis åpen omtrent hele tiden under vanlig kjøring, med mindre utetemperaturen antar slike verdier som vi vet den kan der oppe på kommunesletta.

Er ikke store saken med din plassering av føler, siden du i allefall får se om vifta di slår inn som den skal i køkjøring og på tomgang og slikt.

Så forsinkelsen er vel ikke så alt for stor.

Men det gir meg selvfølgelig et incitament til å se på saken selv.
Har en armada av kontakt-temperaturfølere og slikt her.
Skal ikke se bort fra at man klarer å lure inn en nikkelføler gjennom et par mm hull i et hus her... koble det til en elektronisk sak og se?

Tiden er inne for eksperimentering.

Kjenner du noen som isolerer garasjer grisebillig?

mrstfu
27/10/11, 21:42
grisebillig er litt å ta i, men... kjøper du isolasjon, setter på kaffe og muligens frister med et eller annet småtteri jeg ikke vet jeg trenger enda, gjør jeg det helt gratis:D

850GLTsilver
28/10/11, 08:50
Nja, er en del "grunnarbeide" jeg må gjøre først.
Blir jo å demontere alt jeg har på veggene, isolere, få på nye plater og så på plass med stæsjet igjen.... Blir neppe før til våren/sommeren. Har en ekstra utfordring i dette at reisverket som er der ikke er helt rett heller. Vet ikke hvor mye jeg egentlig gidder å rette opp. Sånn lekter og slikt som skal være der på innsiden av det.
Uff, blir sliten bare på tanken jeg.

Får vel bruke termodressen en vinter til tenker jeg.

mrstfu
28/10/11, 09:07
Ja, det er vel kanskje lettere å ta av ytre kledning enn å plukke ned og organisere alt det du har på innsiden?:D Det var jo ikke småtteri:D

850GLTsilver
28/10/11, 09:08
Vurderte rett og slett å kle fasaden med noe som heter PAROC-paneler.
To stålplater med steinull mellom. Små 350Kr/kvam + et aldri så lite transportpåslag.
Kommer fra Finland.

mrstfu
28/10/11, 09:10
Da skjønner jeg transportpåslaget.

Ja, asfalt vindtett tilsvarer visstnok 5-10cm glava, så noen komprimerte plater vil nok ikke være dumt. Hvertfall ikke kaldere enn før.