PDA

Vis full versjon : Tips til bedre håndbrekk på 945?



FreddyDEluxe
27/10/11, 11:31
Har nett kjøpt nye bremsesko og monteringssett på Meca, men klarer fremdeles ikke å låse hjulene i fart på vått føre.. Vil helst se bort ifra hydraulisk hånbrekk..
Sleng gjerne ut noen gode råd :p

Christian
27/10/11, 12:19
Bytt wirene, sjekk at festet på bakakselen går fritt, evnt smør opp.
Sjekk at ekspanderne i tromlene går fritt, evnt smør opp.
Monter justeringsskruer så du får lagt til banda.

FreddyDEluxe
27/10/11, 14:27
Bytt wirene, sjekk at festet på bakakselen går fritt, evnt smør opp.
Sjekk at ekspanderne i tromlene går fritt, evnt smør opp.
Monter justeringsskruer så du får lagt til banda.

Blir det mye bedre med justeringsskruer?:p

Christian
27/10/11, 14:28
Kort sagt, JA! :D

gull pilen
27/10/11, 16:11
monterte dette på min 940 å nå går det å låse på tørr asfalt...;)

Espen Hveding Nordgård
27/10/11, 16:12
Det må prøves!

kayboy
28/10/11, 15:01
tips på hvor en får tak i de justeringsskruene? :P

gull pilen
28/10/11, 15:14
tips på hvor en får tak i de justeringsskruene? :P

meca eller mekonomen feks....;)

kayboy
28/10/11, 15:15
er det noen spesiell bil som harnoen i riktig lengde?

Christian
28/10/11, 17:28
Volvo 240. :) Delenr hos Mekonomen er: 02-Q10253020.
333,- for paret.

gull pilen
29/10/11, 11:49
på meca finner jeg den om jeg søker på bilnummeret mitt...

FreddyDEluxe
03/11/11, 12:35
Kjøpte disse justerings skruene, funket ik noe særlig bedre.. Må jo nesten være noe gale.
Etter at eg byttet bremse skiver og bremsesko har brekket være elendig, motsetning til hvordan det var før eg byttet:/

Volvo-Power
03/11/11, 12:38
Kjøpte disse justerings skruene, funket ik noe særlig bedre.. Må jo nesten være noe gale.
Etter at eg byttet bremse skiver og bremsesko har brekket være elendig, motsetning til hvordan det var før eg byttet:/

sikker på at du har montert klavene rett vei? justert oppe i håndbrekket?
plaget selv med dette for ei uke siden. sveiset på originalstagene bake i klavene, og space ut med muttre på wire. nå er det kjempebra:)

olemk
05/11/11, 15:37
Monterte nye skiver og bremsesko til håndbrekket i dag, monterte på en side, så skulle jeg snu bilen, så jeg testa håndrekket om det tok bedre, og ja det låste på tørr asfalt det, så monterte jeg det på den andre siden, og kjørte ut for å teste igjen, da fungerte brekket DÅRLIG, klarte så vidt å låse på grus :S så titta jeg på sporene fra forrige testing og da så jeg det var det hjulet som det ikke var byttet sko på som låste.
noen tips til hva som kan være galt, eller om rett og slett brekket må slites til?:S

kayboy
10/11/11, 21:27
Monterte nye skiver og bremsesko til håndbrekket i dag, monterte på en side, så skulle jeg snu bilen, så jeg testa håndrekket om det tok bedre, og ja det låste på tørr asfalt det, så monterte jeg det på den andre siden, og kjørte ut for å teste igjen, da fungerte brekket DÅRLIG, klarte så vidt å låse på grus :S så titta jeg på sporene fra forrige testing og da så jeg det var det hjulet som det ikke var byttet sko på som låste.
noen tips til hva som kan være galt, eller om rett og slett brekket må slites til?:S

vaska skivene inni eller? for er det bittelitt fett der er det ikke noe funk... kan også være at det må slites litt til...

olemk
11/11/11, 08:36
vaska skivene inni eller? for er det bittelitt fett der er det ikke noe funk... kan også være at det må slites litt til...

spyla dem ned med bremserens før montering ja :P
er det da mulig at kurven på bremseskoen ikke matcher kurven inni skiva?

kayboy
20/11/11, 12:13
kan være.. gamle skiver?

850evo
20/11/11, 13:05
har du bytta komplette wire ? det har endel å si vis dette ikke har like god funksjon på H/V

olemk
20/11/11, 20:56
kan være.. gamle skiver?

sto vel at jeg monterte nye skiver? :P

olemk
20/11/11, 20:58
har du bytta komplette wire ? det har endel å si vis dette ikke har like god funksjon på H/V

nei, har ikke bytta det, men smurt det opp og strammet, sjekket også at selve mekanismen fungerte:)

kayboy
21/11/11, 11:59
sto vel at jeg monterte nye skiver? :P

hehe glemte det ;)

850GLTsilver
21/11/11, 22:25
Monterte nye skiver og bremsesko til håndbrekket i dag, monterte på en side, så skulle jeg snu bilen, så jeg testa håndrekket om det tok bedre, og ja det låste på tørr asfalt det, så monterte jeg det på den andre siden, og kjørte ut for å teste igjen, da fungerte brekket DÅRLIG, klarte så vidt å låse på grus :S så titta jeg på sporene fra forrige testing og da så jeg det var det hjulet som det ikke var byttet sko på som låste.
noen tips til hva som kan være galt, eller om rett og slett brekket må slites til?:S

Når man bytter handbremswire så må man ikke glemme å rense og smøre "saksa" som aktiverer bremsebåndene. Likeledes er det med å sikre at skitt ikke kommer inn der hvor wiren kommer ut i bremseklokka.
Benytt gjerne ATEs Plastilube til å smøre alle bevegelige deler som IKKE er i kontakt med bremseflater. OG bruk gjerne litt god tid på det.
Vil gi deg håndbrekk som fungerer som SMØR. :D

850evo
22/11/11, 07:55
bytt komplett wire sett, med klammer å alt. da fikk jeg håndnrekk som virkelig funka..

Daruu
07/12/12, 03:49
Volvo 240. :) Delenr hos Mekonomen er: 02-Q10253020.
333,- for paret.

Tenkte jeg kunne spørre her istedet for å lage ny tråd...
Disse er altså like på både 240, 740 og 940?

gl740turbo
07/12/12, 04:24
Tenkte jeg kunne spørre her istedet for å lage ny tråd...
Disse er altså like på både 240, 740 og 940?

Ja, disse er lik :)

Delenummer fra autodata:

QUI/102 53 020

monteringssted bakaksel, Bremsesystem Ate, for stoppebremse;
Adjuster Kit, drum brake
ø 160.0 x 25