PDA

Vis full versjon : 240 SE 93 mod, til turbo, hva trengs?



christoffera
26/10/11, 22:51
Skal kanskje kjøpe et rep objekt sammen med en kompis, og vurderer å hive turbo i den.
Det er en 240 SE 93 mod, med B230fx maskin.
Toppen er 531 og kammen VX3!? stemmer?
Så lurer på hva vi trenger for "å få" turbo.

Har en Fk motorblokk liggende.
Så det jeg trenger er hjerne, dyser, eksosmanifoil, turbo og alt av trykkslanger pluss intercooler.... Strengt talt bytter vi bare ut motorblokka fra den orginale FX motoren, og beholder resten?
Temmelig plug and play?

ArneR
26/10/11, 23:16
Trenger vel strengt talt ikke bytte blokk da, funker å flytte over alt fra en FT/FK over på den motoren som står i nå..

Men når det er sagt, er det lønnsomt å dreie av stemplene for å senke kompresjonsforholdet, og bore og gjenge opp bosset der oljereturen går originalt, samt gå til anskaffelse av en bedre turbo enn 13c'n..

christoffera
27/10/11, 13:31
Ja, men har en FK blokk liggende som vi vurderer å sende til overhaling.
Og da har vi oljeretur og det...

Flytte alt over fra fk/ft sier du... Hva er alt? Dyser hjerne... Og alt som har med turbo å gjøre, fra manifoil til innsug... Er bare greit å vite hva vi trenger.

JonasS
27/10/11, 17:12
Hjerner, dyser, formotstander (eller bruk andre dyser med samme avgitt mengde\3 bar)
turbo, cooler, grenrør.. Aa, og olje tur\retur..

Søk litt, er vel snart det mest omdiskuterte temaet her inne..

(Blokkmontere fordeler på FK-blokka om du skal ha inn denne)

christoffera
28/10/11, 13:43
hvordan vil det funke å bruke den orginale blokka? Så lage et hull i bunnpanna for retur.
Hva tåler innmaten der i forhold til fk motoren?

ArneR
28/10/11, 15:03
Tåler akkurat like mye, men det er litt mer risiko for tenningsbank siden kompresjonsforholdet er hakket høyere.

Derfor hadde jeg ikke orket å bytte blokk, og heller bare boret og gjenget opp hull til oljeretur der den er originalt på turboblokker. Og med gjenget opp mener jeg bor med 24,5mm bor, og gjeng opp med 3/4" BSP gjengetapp, så kan du sette inn en helt vanlig messingnippel fra f.eks. tess. Tett og problemfritt.

JonasS
28/10/11, 16:57
Hm.. Hadde det vært blokka mi så hadde ikke jeg boret på plassen, da jeg er livredd stålspon.. Menmen..

ArneR
29/10/11, 02:14
Kunne jo ha skrevet det, men mente det var selvforklarende at man løfter ut motoren og setter den i stativ før man tar ut stemplene for å dreie dem av.. :p

Og med motoren ute og bunnpanna borte er det veldig fort gjort å bore og gjenge opp.. :)

Torjen94
30/10/11, 18:55
Er i samme prosess, bare med en 240 86 modell, B230A motor, noen tips å råd å få kansje?

christoffera
30/10/11, 19:32
Det blir mye mer jobb for deg, ettersom du må bytte ledningsnett. Om du ikke skal ha forgasserturbo da... Det ligger en A til F guide her på forumet et sted, bare å søke!

Torjen94
30/10/11, 19:40
Blir nok forgasserturbo, tips ang søke søkeord på guid? Har leita tulling med fant lite "/

christoffera
31/10/11, 00:58
Den guiden er ment for bytte fra A til F motor. Du trenger ikke bytte motor om du skal ha forgasserturbo. Det du trenger er i hovedsak grenrør, turbo, slanger og trykkboks, og evntuelt en intercooler.

Men er her guiden:
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2521