PDA

Vis full versjon : Cruisekontroll



850GLTsilver
26/10/11, 22:51
Er det noen som har en monteringsbeskrivelse av cruisekontroll til 850 -93?

Er kabler forhåndstrukket, eller må "alt" legges opp?
(Kabel til pumpe, kabel til bryter på brems, opp til rattstammen og slikt)

Har fått et sett som inneholder luftpumpe, ny blinklysbryter, rele/controller, aktuator til gasspedalen samt noen slanger.

Vet jeg mangler en brakett til aktuatoren på gasspedalen.

Men jeg kan ikke huske å ha sett den store tre-poltkontakta til vakumpumpa der i motorrommet, og undrer om jeg har en skikkelig jobb foran meg, eller om jeg bare kan kose meg i garasjen en litt lang ettermiddag.

Takknemlig for svar.

Folkvord
27/10/11, 00:36
på alle mine biler har det liget klart opp til blinklysbryter og slikt hvertfall, men den tre-polt kontakten skal høre til og lige rundt der som batteriet er.

kansje det bare er eg som har hatt flaks med bilene mine:P

850GLTsilver
27/10/11, 03:51
Vet at alt lå klart fra Ca 1995.
Men mine er altså bittelitt eldre.
Har en trepoltkontakt rett ved batteriet, men den er alt for liten til den vakumpumpa jeg har her i alle fall.

hammerpaal
27/10/11, 09:40
http://forum.svenska85x70klubben.se/viewtopic.php?t=613 - Monteringsbeskrivelse. ;)

Btw, mulig at kontakten er gjemt under luftfilterboksen.

Folkvord
27/10/11, 11:20
Vet at alt lå klart fra Ca 1995.
Men mine er altså bittelitt eldre.
Har en trepoltkontakt rett ved batteriet, men den er alt for liten til den vakumpumpa jeg har her i alle fall.

2 av di som eg hadde va sent 94, november eller hva det var altså facelift 95 da:P

850GLTsilver
27/10/11, 17:16
NÅ, skal jeg bare skaffe meg en slik bryter for å montere på bremsen. (automat) Så kan også fruen "cruise" inn i solnedgangen.
Takker så mye

mrstfu
27/10/11, 17:23
jeg har cruisekontroll jeg og. sitter i høyrefoten.

850GLTsilver
27/10/11, 17:56
jeg har cruisekontroll jeg og. sitter i høyrefoten.

Blah.

Siden jeg er så stor og muskuløs, så har den høyrefoten en tendens til å synke så lang langt ned etter kun noen hundre mil...... Du kan tenke deg resultatet.

Åsså er det på Madammens bil, og hun som aldri kunne tenkt seg CC.
Nå har hun CC på firmabilen, og dermed skulle hun ha det på sin også.

mrstfu
27/10/11, 17:58
nneida, CC er fint det, blir jeg en smal sak å konstentrere seg om gjennomsnittsmplinger og slikt. men... skal du ha dette på en manuellbil? hvordan funker evt det?

må vel kutte med en gang brems eller clutch røres?

850GLTsilver
27/10/11, 18:05
Kjører kun automat her.
Men for å svare deg på om den kutter på brems og kløtsj, så Ja.
Skal monteres en bryter som har en dobbel funksjon på brems (og kløtsj på manuelle) der en elektrisk bryter stenger av strømmen til CC-automatikken, og en pneumatisk ventil slipper inn luft i vakumsystemet for gasspedalaktuatoren.

Hemmeligheten med å få CC til å fungere på manuell er å aktivere den i "kjøregiret" Kan gi opphav til en del interressante situasjoner i vårt ikke alt for flate land.

På Automat derimot, så vil CC fungere suverent, Kickdown kan benyttes helt fritt uten at CC påvirkes i det hele tatt. Og ved behov så skifter jo kassa som den skal for å holde farta.

Så frua gleder seg til far er ferdig skal jeg si deg.

Erlend
27/10/11, 18:09
nneida, CC er fint det, blir jeg en smal sak å konstentrere seg om gjennomsnittsmplinger og slikt. men... skal du ha dette på en manuellbil? hvordan funker evt det?

må vel kutte med en gang brems eller clutch røres?

har det på min manuell kasse mrstfu :) funker fjell :) kutter med en gang du clutcher eller bremser ;)
legger bare inn CC i 5.gir på e-6,e 18 og slikt :) får heller ikke lagt inn under 30 kmh.

mrstfu
27/10/11, 18:17
Hemmeligheten med å få CC til å fungere på manuell er å aktivere den i "kjøregiret" Kan gi opphav til en del interressante situasjoner i vårt ikke alt for flate land.
.

Så om du er i fri flyt bortover landeveien i 5gir, kommer til en bratt bakke hvor man normalt ville girt ned, kutter ikke CC, eller sier fra på noen måte når motoren begynner jobbe hardt? altså et helt frittstående system i forhold til motorelektronikk?

850GLTsilver
27/10/11, 18:19
Er ingen kommunikasjon der nei.
Tar kun hensyn til farta, og kutter først når den er nede i 22Kmh.
DET er drøyt i femte selv på disse motorene...

mrstfu
27/10/11, 18:22
jeg har hatt Turid i 30kmt på 5giret, men da klager a fælt.

Erlend
27/10/11, 18:27
Så om du er i fri flyt bortover landeveien i 5gir, kommer til en bratt bakke hvor man normalt ville girt ned, kutter ikke CC, eller sier fra på noen måte når motoren begynner jobbe hardt? altså et helt frittstående system i forhold til motorelektronikk?

jess;) han begynner å tråkke ned gassen, men du kan clutche og gire til 4. og dra stikka til resume, så fortsetter han ;)

han henter farta utfra absen har jeg hørt.

er sjelden jeg behøver å gire ned fra 5. i 80 soner da, da har du jo litt turtall fra før å. og CC`en kan jo legge gassen flat å :P den går i flat hvis det er lang bakke og du skal opp i fart :P

morsomme er jo det at du ser pedalen flytte seg mens den gasser :P

850GLTsilver
27/10/11, 18:38
Farta hentes fra 12-pulsersignalet ut av kombinasjonsinstrument.
ABSen sender 48 pulser/omdr

mrstfu
27/10/11, 21:45
ABSen sender 48 pulser/omdr

Her er det snakk om ABSringen ikke sant? Den mye omtalte og sprekte på Turid, som har 48tenner?

850GLTsilver
28/10/11, 08:36
Stemmer det.
På de jeg har så går dette signalet til ABS, og ferdig med det.
På litt nyere så føres dette signalet videre til instrumentet, som deler det ned på 4 før det sendes til all øvrig elektronikk i bilen som skal ha hastighetssignal (Motorelektronikken, CC, Eventuell hastighetsvarsler og et par steder til )
Ble overrasket over hvor mange deler disse signalene skal til. Mins 5 steder mener jeg å huske er nevnt i skjemaet. Men da 12 pulser pr omdreining på hjulet.