PDA

Vis full versjon : Egenvekt import XC60



pelsteppe
26/10/11, 21:14
Jeg leter og leter etter den "riktige" XC60, awd, D3, r-design og går sannsynligvis for import fra Sverige.

Jeg har lett på norsk sider og svenske for å finne den faktiske vekta som man skal legge til grunn for avgiftsberegning. Jeg har fått en beskjed om at det er 1734 kg for 2010/2011-modell fra Din Bilpartner, men mobile24.no benytter et betydelig høyere beløp...

Har noen erfaring med dette eller kan hjelpe meg....det blir noen tusen forskjell...

Harald
27/10/11, 11:38
Hei

Hentet nylig en xc70 11 modell fra Sverige.
Jeg lurte også på korrekt vekt ifbm avgiftsberegning og har løst mysteriet.

Vekt som ble brukt for beregning av avgift på bilen min var 1736 kilo og dette stemmer +- ettpar kilo med det som står på bilpartner sine sider for lik bil.
Vet at en XC60 veier sånn ca det samme som en XC70

Kort fortalt:
For avgiftsberegning i Norge brukes bilens egenvekt.
I vognkortet i Norge står bilens egenvekt + sjåfør
I det svenske vognkortet (se: https://www21.vv.se/fordonsfraga/ for detaljer om den bil du skal importere ) - og sannsyligvis også flere plasser, oppgis bilens vekt + sjåfør + litt last/drivstoff og så videre - tilsammen ca 175 kilo mer enn bilens egenvekt.

Avgiftsberegning Norge:
På det svenske vognkortets del 1 (eller 2, husker ikke - men den delen som ikke skal ligge i bilen) ligger i tillegg informasjon om.
-Typegodkjenningsnummer
-Variant
-Versjon
Denne informasjonen er nødvendig for at biltilsynet skal vite hvilken bil det er og hvilke verdier som skal benyttes for avgiftsberegning.
Hvis du er usikker på hvor mye det koster å importere en spesiell bil, oppgi denne informasjonen til biltilsynet og de hjelper deg å finne riktig avgift for bilen.

Uansett:
Tror du må jobbe lenge med å finne en kurrant XC60 D3 AWD med mye utstyr (minimum Summum/R-Design, HgvII, Driver Support, Teknikkpakke og VOC) billig tilsalgs i Sverige.
Mange om benet på de mest kurrante bilene og i tillegg så er XC60 i Sverige (frem til 2012?) priset med gratis service i 3(4?) år eller 100.000 km - noe som gir en kunstig høy pris (synes jeg da)
Men finner du en blir den nesten uansett klart billigere enn å kjøpe tilsvarende bil i Norge (som også sannsynligvis er privatimportert og ikke har norske garantier).

pelsteppe
27/10/11, 12:35
Hjertlig takk!

Ja, veldig lite brukt ute....men har ingen überhast så jeg leter toldmodig videre :-)
Viktig å starte tidlig med å finne familiebilen :-)

kriste
30/10/11, 23:05
Hei,

Vekten på 2011 / 12 XC60 / 70 D3 AWD er ca 1740 kg + fører. Ofte står det 1931 kg i svenske vognkort eller på COC, men dette er totalvekt for tyngste utgave, eks T6.

Håper dette var oppklarende.









Jeg leter og leter etter den "riktige" XC60, awd, D3, r-design og går sannsynligvis for import fra Sverige.

Jeg har lett på norsk sider og svenske for å finne den faktiske vekta som man skal legge til grunn for avgiftsberegning. Jeg har fått en beskjed om at det er 1734 kg for 2010/2011-modell fra Din Bilpartner, men mobile24.no benytter et betydelig høyere beløp...

Har noen erfaring med dette eller kan hjelpe meg....det blir noen tusen forskjell...

Harald
09/11/11, 22:33
http://www.bytbil.com/bilar/volvo/xc60/ivu7yrag/txUBUDIAAY8dSAVODzm6tra6tpf24cNCcQABPEwPAA__!

pelsteppe
10/11/11, 09:08
Takker for tipset - har etterspurt bilder allerede.

Utrolig bra utstyrt.

Det kvier meg litt for er at bilen blir "duvete" når det ikke er r-design..?

Har kjørt XC70 summum en del (til fadern) og til og med han synes den duver litt for mye. Jeg har en A4, s-line og er vant til en ganske stram bil...

Har prøvekjørt XC60, r-design og synes den var betydelig stivere...noe jeg liker...
Noen med mer erfaring?

Angelita
14/11/11, 03:24
Bilder ikke, jeg vil se!