PDA

Vis full versjon : Ang. Nurburgring



bensinBea
26/10/11, 14:59
Hei.

Siden det nermer seg jul og min kjærestes bursdag har jeg sittet og kikket en del på info om Nurburgring og har tenkt å gi det til han, og meg, til jul/bursdag.

I den anledning har jeg en del spørsmål og håper at folk, som gjerne har vært på ringen, kan svare på:)

For å kjøre turistrunden, må du ha førerkurs da?
Og kan du bare møte opp, leie en bil og betale for x-antall runder eller må det bestiller på forhånd?

Har lest en del, og så på et forum at noen snakket om ett års venteliste, men sjønner eller finner ingenting på nurburgs hjemmeside:/

Når er det lurest å reise ned, og når er det minst folk. Både jeg og kjæresten har kjørt på bane før, men ingenting av dette kaliberet. Så vi vil jo helst unngå en dag det det er tjukkt i biler og folk:)

Håper på informative svar!

Lasse
26/10/11, 15:56
Hei,for å kjøre turistrunde trenger du ikke no kurs,du kjøper bare x antall runder i billettluka der og kjører utpå. for å leie bil kan du f.eks sjekke med rentaracecar.de, de har forskjellige biler til forskjellige priser. du burde avtale leiebil på forhånd.vanligvis er det masse folk og biler der i helgene,mens i uka er det ganske greit. jeg har opplevd å dra dit på en søndag og faktisk ikke få kjørt fordi banen ble stengt av hele tiden pga ulykker, så dere burde ha minst to dager planlagt for kjøring og være der når banen åpner for å få mest mulig ut av dagen.

håper dette hjalp litt,bare spør hvis det er noe,har vært mange ganger.

bensinBea
28/10/11, 13:01
Takk skal du ha, det hjalp på:)

vet du om det er spesielle tider på året det er mye eller lite folk??
Men du trenger ikke bestille tid på banen, der er det bare å møte opp??

Så i utgangspunktet er det bare å avtale billeie og bestille fly og hotell når det passer for deg??

Så greit:D

a|ex
29/10/11, 04:18
Den ventelisten du snakker om er for å kjøre ring-taxi. Er du heldig får du en runde i M5'en til Sabine Smitz, sett i bla. Top Gear ;)

For turist-kjøring er det som nevnt over ingen ventelister, det er i utgangspunktet bare å møte opp og kjøre (på dagtid). Om du skal ha leiebil å kjøre med må du jo ordne dette i forkant.

Men det er lurt å sette av god tid, og sjekke terminlisten på hjemmesidene til Nurburgring med dato, da banen ofte er stengt helt av til spesielle eventer etc. Opplevde det selv i 2009, så da blei det dårlig med kjøring...

Med tanke på minst mulig trafikk ville jeg satset på hverdager utenfor turistsesongen (i juli-august). Det er flust av hoteller og restauranter i området, så jeg ville nok kanskje satt av noen dager :)

Steen
30/10/11, 16:11
http://www.nuerburgring.de/en.html

bensinBea
02/11/11, 18:09
Så flott! Takk folkens :)

Hvor er den nermeste flyplassen da? Evt. en som er enklest å reise til og videre til Nurburg?
Og det er hotell i nærheten av ringen?

Jeg håper og tenker at vi kun leier bil for å kjøre på banen med og at vi slipper mye transport utenom. Kan vi forresten leie banebil (som vi kjører på ringen med) og bruke den ellers når vi er det nede også? Lovlig på offentlig vei liksom?

Steen
02/11/11, 19:10
Er nok av hoteller i nærheten av ringen :)

Tror nermeste flyplass er köln

http://www.booking.com/searchresults.html?src=index&error_url=http%3A%2F%2Fwww.booking.com%2Findex.no. html%3Fsid%3D3a22a3a41c561b06edaa95a540d5db24%3B&lang=no&sid=3a22a3a41c561b06edaa95a540d5db24&si=ai%2Cco%2Cci%2Cre%2Cdi&ss=Nuerburgring%2C+Tyskland&checkin_monthday=27&checkin_year_month=2012-1&checkout_monthday=28&checkout_year_month=2012-1&group_adults=2&group_children=0&clear_group=0&dest_type=landmark&dest_id=10312&ssne=Nuerburgring%2C+Tyskland

Thomas242
02/11/11, 19:19
Den ventelisten du snakker om er for å kjøre ring-taxi. Er du heldig får du en runde i M5'en til Sabine Smitz, sett i bla. Top Gear ;)

For turist-kjøring er det som nevnt over ingen ventelister, det er i utgangspunktet bare å møte opp og kjøre (på dagtid). Om du skal ha leiebil å kjøre med må du jo ordne dette i forkant.

Men det er lurt å sette av god tid, og sjekke terminlisten på hjemmesidene til Nurburgring med dato, da banen ofte er stengt helt av til spesielle eventer etc. Opplevde det selv i 2009, så da blei det dårlig med kjøring...

Med tanke på minst mulig trafikk ville jeg satset på hverdager utenfor turistsesongen (i juli-august). Det er flust av hoteller og restauranter i området, så jeg ville nok kanskje satt av noen dager :)

Da må jeg skuffe deg. De har sluttet med M5 som ring taxi og sabine jobber ikke der lenger. utenom turistsesong er det ikke noe problem å få blitt med en runde. De kjører M3 sedan og har gjort det hele 2011.

Billetter til ring taxi bestilles på hjemmesiden til bmw motorsport.

Alt du trenger å vite står vel i denne tråden. Husk å sjekke terminlisten før dere drar ned så ikke banen er stengt.

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18823

Leiebilselskapene som er mest stuerene er www.rentracecar.de og www.rent4ring.de . Priser og alt du trenger å vite står på nettsidene deres.

Det jeg synes er lettest er å fly til köln eller hahn/frankfurt, leie bil der og kjøre til ringen. søk på hotels.com etter hoteller rundt adenau og nurburgring. Det er et hav å velge i. Hotel zur burg, blaue ecke og hotel am tiergarten bra steder som kan anbefales.

eMTea
03/11/11, 13:20
Leier man bil på rentracecar.de f.eks, så er dette en gatebil med skilt, og kan fin brukes i området rundt ringen. Men de har gjerne beregnet antall km på leien til antall runder du har bestilt på ringen, så km utenom dette kan bli ganske dyre. Verdt å sjekke.

Jeg leide den Scirocco 2.0tfsi der nede, meget artig bil, som var lettkjørt og gikk helt greit. Er vel 230hk i dem, og med dsg kasse, så man kan velge selv om man vil gire eller kjøre automat.

Nurburgring er ganske landlig, og kollektivtransporten er meget klein dit, så jeg ville nok leid en bil ved nærmeste flyplass istedet for å satse på noe bussgreier.

Coleman
04/11/11, 02:19
Hei,for å kjøre turistrunde trenger du ikke no kurs,du kjøper bare x antall runder i billettluka der og kjører utpå. for å leie bil kan du f.eks sjekke med rentaracecar.de, de har forskjellige biler til forskjellige priser. du burde avtale leiebil på forhånd.vanligvis er det masse folk og biler der i helgene,mens i uka er det ganske greit. jeg har opplevd å dra dit på en søndag og faktisk ikke få kjørt fordi banen ble stengt av hele tiden pga ulykker, så dere burde ha minst to dager planlagt for kjøring og være der når banen åpner for å få mest mulig ut av dagen.

håper dette hjalp litt,bare spør hvis det er noe,har vært mange ganger.
Jeg tror det, håper jeg du kan vurdere.

GLTOslo
04/11/11, 14:36
Jeg tror det, håper jeg du kan vurdere.

SLik julegåve vil eg også ha !!

bensinBea
05/11/11, 16:34
Hehe nå får vi se om det blir noe av julegaven, men den er nå fremdeles plan A:p

Men tusen takk for hjelpen folkens!! Mye hjelp å få her:D

joneo1
13/11/11, 17:10
Stemmer at kurs ikke er påkrevd for å kjøre.Men mener selv at dersom man vil ha maksimalt utbytte av banen samt å danne grunnlag for videre forbedring av kjøringen, så bør man vurdere et kurs. Mye av banen er standard sporvalgskjøring, men det er endel svinger der det lønner seg en hel del å kunne de sporene som bør kjøres.

Så hvis man vil ta et kurs, er dette å anbefale:
http://www.fahrerlehrgang.info/index.php?newlang=english

Åpent for alle bilmerker. Gir en opplevelse man sent vil glemme. Opplæring i alle banens seksjoner (10) over 2 dager med en evaluering av kjøringen din 3dje dagen. Instruktørene er tidligere racersjåfører. Egen norsk gruppe med engelsktalende instruktør. Var selv med i 2009/2010 med min lille blå M3.
Vanvittig med heftige biler, lite kø og en bedre følelse av trygghet kontra turistkjøringene der det kan koke endel.

Kunne ikke se noen Volvoer av de 160+ bilene som var registrert, noe som er litt synd. Både 240 og 850en har historie på den banen og kan med litt mods virke rimelig bra. (les IPD stag)

Ikke behov for særlig motorsterk bil for å kjøre fort, men bør kanskje ha 150+ hester for å ikke slite for mye når man skal kjøre forbi. Et tips er å ha oppgraderte klosser før man setter av gårde. EBC Yellowstuff fungerer tildels OK, men helst Ferrodo eller tilsvarende kvalitetsklosser. Ny bremsevæske. Klossene bør være kjørt inn før man kjører på banen, så de har gasset seg ferdig (slå gjerne opp green fade om du lurer på hvorfor)

Dekkutrustning anbefales Toyo R888 eller Federal RS-R (bra på vått også). Standard gatedekk blir lett litt glatte om man jager litt, men går ganske greit om man ikke har det så veldig travelt. Kanskje noe man ikke bør ha om man kjører første gang :rolleyes:

En tur med egen bil ferjer, bensin, hotell og kursavg. kan man beregne rundt 20-25000 totalt.

bensinBea
14/11/11, 20:56
Takk for et så informativt svar:) Mye hjelp til eventuell seneretur med egen bil.
Denne gangen reiser vi ned med fly og leier bil. Noen så vet ca pris for fly, hotell i 4-5 dager og leie av bil i 2 dager?? tenker å reise i mai

Thomas242
16/11/11, 12:50
lei av bil til å kjøre på ringen med eller vanlig leiebil?

Hotellpriser finner du på hotels.com - jeg anbefaler hotel am tiergarten. Greier rom, utsikt til banen ifra rommet og bra restaurant i kjelleren.

bensinBea
16/11/11, 23:03
Først og fremt bil til å kjøre på ringen med, men hørte rykter om at kollektivtrafikken ikke var noe å skryte av så det var lurt å leie en bil du kunne bruke på banen, men som også funne kjøres på vei...??

Er banen åpen hele året, eller er den stengt vinterhalvåret?? Tenkte først å reise i mai, men det passer jo selfølgeli ikke med skolen, så da blir det vinter, påske eller sommerferien. Da tenker jeg at det kanskje er minst folk i vinterferien.

Steen
16/11/11, 23:15
Er folksomt i påsken vertfall når jeg var dere nede i år :eek:

bensinBea
17/11/11, 01:11
ok, men er det åpent hele året?

Steen
17/11/11, 13:07
http://www.nuerburgring.de/en/angebote/driving-experiences/tourist-rides-nordschleife/opening-times-nordschleife.html

Tarell
17/11/11, 13:54
Må få til en klubbtur, eller iallefall samle sammen en haug med folk ;)

Steen
17/11/11, 14:41
Må få til en klubbtur, eller iallefall samle sammen en haug med folk ;)

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18823

bensinBea
17/11/11, 18:02
Vi vil jo kjøre på banen selv, ikke turist turene. Er banen åpen for det hele året??

Thomas242
17/11/11, 20:59
Vi vil jo kjøre på banen selv, ikke turist turene. Er banen åpen for det hele året??

Norsk vinter der nede. Ligger på 600 -700 meters høyde. Været er ustabilt til godt ute i april. Terminliste ligger på linke over og kommer ut i januar\februar.