PDA

Vis full versjon : flushing av automatkasse

vikry
26/10/11, 08:04
Flushing av automatkasse har vært tema i mange tråder. Må innrømme at jeg er litt usikker på hva som menes. Hva gjør man når man flusher? Kan noen forklare?

aarnes
26/10/11, 08:38
Du skyller kassa.
akkurat som du skyller ned i doskåla :)
gammel olje ut, ny olje inn. gjentar prosessen helt til det kommer ny og deilig olje ut.

FroBe
26/10/11, 08:43
Jeg fant litt tekst og bilder her (http://www.volvoxc.com/forums/showthread.php?t=12169), sikkert andre plasser også.
Husk riktig oljetype, og ikke rør bolten nevnt her (http://www.volvoxc.com/forums/showthread.php?t=15297) hvis du vil beholde 3. gir.

vikry
26/10/11, 13:49
Takk for svar og gode linker. Jøss, det var litt av en røverhistorie fra han på US-forumet. Skremmende lærerikt. Men bortsett fra det, dere snakker antakelig om 5-trinns kassen? Jeg har en 06-modell med 6-trinns kasse. Gjelder alt som er sagt om 5-trinns kassen også for 6-trinns kassen?

vikry
28/10/11, 08:05
Jeg finner ikke noen peilepinne på girkassa mi. Skal vel ikke krype under bilen for å finne den? Eller sitter den gjemt under bokser og ledninger og rør. Det er jo vanskelig å se noe som helst ovenfra, og å få ned en hånd noe sted kan man glemme. Begynner å lure på om det er noen peilepinne i det hele tatt, så jeg gjentar spørsmålet, er 5-trinns og 6-trinns automatkasse like? (bortsett fra 6.gir da).
Hvis det ikke er peilepinne på kassa dukker jo nye spørsmål opp, hvor skal man etterfylle, og må man tappe på bunnskruen for å sjekke om oljen er skitten etc. ?

svima
28/10/11, 10:43
6-trinnskassen er litt forskjellig å bytte på.
Du har en T-55 torx på toppen av kassa som er fyllehullet. Og du bør ha vida for å peile olje fordi oljen skal være 50 grader når du skrur ut skruen i tappepluggen for å få riktig nivå.

vikry
28/10/11, 11:35
6-trinnskassen er litt forskjellig å bytte på.
Du har en T-55 torx på toppen av kassa som er fyllehullet. Og du bør ha vida for å peile olje fordi oljen skal være 50 grader når du skrur ut skruen i tappepluggen for å få riktig nivå.

Hm, VIDA har vel bare verkstedene, så da er dette ikke noe man gjør selv lenger?
Dessuten, t-55 torx på toppen av kassa,.... kan man gjøre samme feil her som FroBe nevner, og miste 3.giret?

svima
28/10/11, 11:56
Hm, VIDA har vel bare verkstedene, så da er dette ikke noe man gjør selv lenger?
Dessuten, t-55 torx på toppen av kassa,.... kan man gjøre samme feil her som FroBe nevner, og miste 3.giret?

Nei, nei. Det er påfyllingshullet på de nye kassene. Det er kun en torx-skrue på toppen der så hvis du ikke rører noen andre skruer der går det helt fint.
Selve jobben med å bytte olje er forsåvidt grei nok, men anbefaler ikke å bytte selv p.g.a. det med hvordan oljen skal peiles.

locked
31/10/11, 00:17
Oil change parameter i girkassen skal også nullstilles ved oljeskift så er like greit å gjere det på verkstad om du ikkje har VIDA sjølv :)

svima
31/10/11, 13:04
Oil change parameter i girkassen skal også nullstilles ved oljeskift så er like greit å gjere det på verkstad om du ikkje har VIDA sjølv :)

Stemmer det. Holdt nesten på å glemme det.:rolleyes:

93_volvo960
15/07/12, 21:50
Du skyller kassa.
akkurat som du skyller ned i doskåla :)
gammel olje ut, ny olje inn. gjentar prosessen helt til det kommer ny og deilig olje ut.

Men hvis man "bare" foretar oljebytte samtidig med motoroljebytte, så gjør kanskje det samme susen (ikke i doskåla da....)?

Jeg fikk tilbud på skifte av olje på automatkassa fra en forhandler i Sverige og dem skulle bare ha SEK 1200,- får å gjøre jobben.....

GLTOslo
15/07/12, 22:16
Då kan det ikkje være snakk om mange liter. Den olja er dyr. Men å tappe den og å fylle på nytt samtidig med oljeskift er nok ikkje dumt. Kjenner ein bilmekanikar som gjer det same. FLushing på intervall bør du nok likevel ikkje droppe.

93_volvo960
18/07/12, 10:23
Då kan det ikkje være snakk om mange liter. Den olja er dyr. Men å tappe den og å fylle på nytt samtidig med oljeskift er nok ikkje dumt. Kjenner ein bilmekanikar som gjer det same. FLushing på intervall bør du nok likevel ikkje droppe.

Tror at oljeprisen er litt mer "naise" i Sverige enn Norge. Fikk prisen fra et Volvo-firma, så tror det er riktig type olje (skal sjekke når jeg finner papiret med detaljene på...) :)