PDA

Vis full versjon : Senk av 240



Volvo 240
23/03/10, 00:17
Hei!

Skal senke 240 foran. Lurte da først og fremst på å bare kappe fjærene foran, men vil den da bli ganske grusom og kjøre med? Og hvordan blir det med senkesett foran..

Noen som også vet hvordan politet/bt reagerer på kappa fjører/ikke godkjent senkesett foran?

^ingar^
23/03/10, 00:33
Snuten og BT er ikke glad i sånt. Mange som kjører med det, så opp til hver enkelt hvor flaks/uflaks man velger å ha, med å bli stoppet, kontrollert etc... hehe...

Husk at senkefjører er lavere, men oppnår samme stivhet som ei originalfjør, og gjerne ofte stivere. Mens ei fjør du har kappet, er jo ei originalfjør som bare er kuttet av. Så du mister masse stivhet, og det går utover kjøreegenskapene...

Med ordentlige senkefjører vil den ligge mye bedre på veien i svinger, uten å krenge. Men med kappa fjærer så vil en lavere bil krenge likevel..

Litt dårlig til å forklare men ei senkefjør er på en måte "komprimert" til ei kortere ei. (ergo stivhetene er der) istedet for å være kort og slapp...

Tipper det var NESTEN riktig det jeg sa :p

^ingar^
23/03/10, 00:46
Husk at også demperene har mye å si på stivheten på bilen... det med "kappa" fjærer skaper også diskusjon om sikkerheten..

mariusf
23/03/10, 09:33
ein her i bygda fikk 6tusen i bot for og kjøre uten fjære fremme på sin244 :P

Mr. Crepsley
23/03/10, 09:41
Det du sier her ^Ingar^ stemmer ikke, bilen blir stivere av å kappe. Men anbefaler ikke å kappe fjærene, har kjørt med det selv og det er fantastisk ukomfortabelt. Du kan også miste lappen av å gjøre det.

DieselDriver
23/03/10, 09:44
Husk at også demperene har mye å si på stivheten på bilen... det med "kappa" fjærer skaper også diskusjon om sikkerheten..

Dempere har ingenting og si på stivheten på bilen.

gaupe
23/03/10, 14:28
ein her i bygda fikk 6tusen i bot for og kjøre uten fjære fremme på sin244 :P

Egentleg kunne han godt ha mista lappen permanent...

Dan Bay-Johansen
23/03/10, 15:55
Dempere har ingenting og si på stivheten på bilen.

Bullshitt!!

Ikke kom å fortell meg at bilen ikke blir stivere med Bilstein vs orginale dempere. Altså jeg skjønner at det i utgangspunktet er fjæra som er stiv, men bevegelsene i fjæra blir "treigere" med kraftigere dempere. Noe som igjen vil gjøre bilen "stivere" ...

DieselDriver
23/03/10, 16:07
Haha!

Laugis
23/03/10, 18:41
Er nå sandt det som blir nevnt der, bilen blir stivere i fjæringa med bilstein. Bilen blir jo ikke stiv i det hele tatt med senkesett og orginaldempere som er som sykkelpumper! :)

DieselDriver
23/03/10, 18:45
Dere har my peiling skjønner jeg.

Dan Bay-Johansen
23/03/10, 18:58
Dere har my peiling skjønner jeg.

Alltid artig å diskutere med sånne som deg... Tosk!

Mr. Crepsley
23/03/10, 19:13
Så bra at DieselDriver har peiling på alt, er jo ikke en ting vi ikke kan få hjelp til :rolleyes:

DieselDriver
23/03/10, 19:36
Det ligger jo i navnet. En demper skal dempe slaga slik at bilen ikke skal gjynge. Den skal dempe slaga tilbake men det visste dere vel? Stivheten bestemmer jo fjærene.

rogern
23/03/10, 19:58
hva er egentlig en "stiv" bil da?
de fleste tenker på en stiv bil som en som føles hard på dumper, krenger lite i svinger osv. både dempere og fjører er med på å gjøre dette.

Mr. Crepsley
23/03/10, 19:58
Bullshitt!!

Ikke kom å fortell meg at bilen ikke blir stivere med Bilstein vs orginale dempere. Altså jeg skjønner at det i utgangspunktet er fjæra som er stiv, men bevegelsene i fjæra blir "treigere" med kraftigere dempere. Noe som igjen vil gjøre bilen "stivere" ...

Les igjen.

Dan Bay-Johansen
23/03/10, 21:11
Kan vel egentlig si det så enkelt som dette :

Demonter demperene, ta en kjøretur...

Så hører jeg gjerne fra de som mener at DET var en stiv opplevelse :D

Som jeg nevnte i tidligere innlegg så skjønner\vet jeg at det i UTGANGSPUNKTET er fjæra som bærer bilen osv og om man sammenlikner senkefjærer med orginale så er senkefjærene mye stivere. Men uten dempere så blir det båt\huskestue okke som...

Joakim-G_R
23/03/10, 22:33
Det ligger jo i navnet. En demper skal dempe slaga slik at bilen ikke skal gjynge. Den skal dempe slaga tilbake men det visste dere vel? Stivheten bestemmer jo fjærene.

Blir jaggu aldri overraska over deg asså. Har så mye rart for deg!

Jada, det er fjæra som bærer vekta på bilen. Jada, det er fjæra som gjør det stivt. Men det er også DEMPEREN. Selvom den demper slag og gynging (begge veier, ikke bare ut. Med mindre du har gule justerbare koni, men det er vel det grommeste i bygda di enda også...) så har demperen MYE å si på hvor stiv bilen er.

Tosk. Ta deg en tur i bilen din med doble krenghemmere du.

Turbo_K
23/03/10, 23:03
...så var det den evige diskusjonen om kapping av fjærer igjen da... jaja.

Jeg har kjørt mye med kappa fjærer tidligere, og dette er mine erfaringer.
Hvis du kapper ca. 2,5 runde av originalfjærene foran, er de EKSAKT like lange som f.eks. Lesjøfors fjærer, det vil si at du fremdeles har fjærspenn når bilen jekkes opp. Bilen oppfører seg stort sett likt som en originalbil, og er mye mer behagelig å kjøre enn om du monterer senkefjærer, da disse er mye stivere. Du har fremdeles god fjæringsvei begge veier, da det er langt igjen før demperen "bunner". Bilen blir forøvrig endel lavere enn med senkefjærer, ettersom fjærene er mykere.

Kapper du mer enn dette, f.eks. 3,5 runde, blir bilen stumpete å kjøre ettersom demperen står nesten helt i bunnen. Du har heller ikke fjærspenn når bilen jekkes opp. Faren er tilstede for at fjærene kan ramle ut av skålene foran under kjøring på våre "flotte" norske landeveier. Du får også litt "morsomme" vinkler på f.eks. opphengskuler og styrekuler.

Si hva man vil om senkesett, men lavt blir det ikke. Hvordan praksisen er om man blir stoppet med kappa fjærer varierer litt etter hvem man møter på tror jeg. Man kan bli tatt for nesten hva som helst bare den som stopper deg mener at du er "uaktsom".

Det værste er vel hvis du blir innblandet i en ulykke, og det sitter kappa fjærer på din bil, men det er jo ikke hverken mer eller mindre lovlig enn biler med spacere uten godkjenning, diverse trimming, felger med innpress som øker sporvidden med mer enn 15mm osv.

Det kommer også litt an på kjørestilen din også. Skal du kjøre "gris", bruk senkesett. Til "lovlydig" kjøring på norske veier har ikke jeg opplevd noen problemer med kappa fjærer ihvertfall.

Skal du gjøre det lovlig blir det senkesett, selv om man i det landet der man faktisk lagde disse bilene kan kappe ivei som bare det, bare fjæra sitter fast...

DieselDriver
23/03/10, 23:48
Kan vel egentlig si det så enkelt som dette :

Demonter demperene, ta en kjøretur...

Så hører jeg gjerne fra de som mener at DET var en stiv opplevelse :D

Som jeg nevnte i tidligere innlegg så skjønner\vet jeg at det i UTGANGSPUNKTET er fjæra som bærer bilen osv og om man sammenlikner senkefjærer med orginale så er senkefjærene mye stivere. Men uten dempere så blir det båt\huskestue okke som...

Det har jeg prøvd og bilen krenger ikke noe mer uten dempere. Men har man stivere dempere så spretter fjøra tilbake i sin vanlige posisjon mye raskere og bilen føles stivere.

DieselDriver
23/03/10, 23:54
Blir jaggu aldri overraska over deg asså. Har så mye rart for deg!

Jada, det er fjæra som bærer vekta på bilen. Jada, det er fjæra som gjør det stivt. Men det er også DEMPEREN. Selvom den demper slag og gynging (begge veier, ikke bare ut. Med mindre du har gule justerbare koni, men det er vel det grommeste i bygda di enda også...) så har demperen MYE å si på hvor stiv bilen er.

Tosk. Ta deg en tur i bilen din med doble krenghemmere du.

Jeg kjører med orginaldempere jeg. Har dieselbil med stive fjærer og et tjukt stabstag så bilen sitter bra på veien.

På den bilen som jeg prøvde doble stag på har jeg ikke lenger stag på fordi den bruker jeg på en meget dårlig og hullete veg.

Dan Bay-Johansen
23/03/10, 23:56
Det har jeg prøvd og bilen krenger ikke noe mer uten dempere. Men har man stivere dempere så spretter fjøra tilbake i sin vanlige posisjon mye raskere og bilen føles stivere.

To sider av samme sak...men da er vi vel enige da. Omsider :cool:

Hvordan du fikk til å teste uten dempere kunne vært interessant å vite, men nok om det....

DieselDriver
23/03/10, 23:59
På 140 forstllinga er det bare og skru de av. Morro og kjøre uten de og egentlig få vite hvor vanvittig avhengig du er av dempere.

Dan Bay-Johansen
24/03/10, 00:07
På 140 forstllinga er det bare og skru de av. Morro og kjøre uten de og egentlig få vite hvor vanvittig avhengig du er av dempere.

Joda, på 140 er det greit, men vi snakker da strengt tatt om 240...

Men ser den, blir rimelig gyngehest uten dempere tilstedet... Og så ufattelig godt man merker det fra kleine til nye (og gjerne kraftigere) :p

DieselDriver
24/03/10, 00:12
Jeg klarer ikke slike stive dempere. Når du sitter og hopper i en utslitt og gammal L150 hele dagen så er det godt og sette seg i en 240 med orginalt understell. Og den største ulempen med slike dempere er at det koster så mye at det ikke er verdt det.

Joakim-G_R
24/03/10, 07:17
Hver sin smak og hvert sitt bruk. Om du ikke liker å "sprette rundt", så kan du heller ikke kjøre "fort nok" på vei og bane heller.

-Shark-
24/03/10, 23:07
Sjokkerende hvordan enkelte har mye rart for seg. ''Demperen har ingenting med stivheten å gjøre'' - da skjønner du ikke så mye mer enn at du kanskje akkurat klarer og fylle bensin(eventuelt diesel) og kjøre bare- ikke tenke eller gjøre noe annet.

DieselDriver
24/03/10, 23:09
Er jo ikke noe jeg finner på selv.Jeg sier jo at jeg har prøvd bilen uten dempere og merker ikke noe forskjell på stivhet.

Torra
25/03/10, 00:06
5Mr-UgWr8-s

ng3hbZk9h50&NR=1

Mr. Crepsley
25/03/10, 01:38
Er jo ikke noe jeg finner på selv.Jeg sier jo at jeg har prøvd bilen uten dempere og merker ikke noe forskjell på stivhet.

Uuh, når noen sier at det ikke er noe de finner på selv, så regner jeg med at det vil bety at de ikke har prøvd det selv, men hørt eller lest etc. Så for meg virker dette motstridende, og ikke minst pur bullshit at du ikke merket noe forskjell på stivhet. Sier seg selv at dempere har noe å si på stivheten, som stortsett alt annet også på bilen.

-Shark-
25/03/10, 06:50
Er jo ikke noe jeg finner på selv.Jeg sier jo at jeg har prøvd bilen uten dempere og merker ikke noe forskjell på stivhet.

Du får deg selv bare til å virke enda mindre smart nå da.
Se på video'ne som ble lagt ut her. Kanskje du skjønner hva en demper gjør da!

Karl
25/03/10, 08:41
Diesel driver; Om man ikke merker forskjell på bilen når man tar bort støtdemperene er det kanskje på tide å kjøpe nye.

Trådstarter; Kapping av fjærene er ikke å anbefale på en bruksbil. Kjøp deg heller et senkesett og få det godkjent. Koster mer men øker verdien på bilen og gjør den mer lettsolgt den dagen det er aktuelt. Alltid lettere å få solgt en bil som blir EU-godkjent uten problemer.

Å bare senke foran er vel ikke helt lovlig heller.

Når det gjelder kjøreegenskapene; Om man bare kapper litt vil man ikke merke så mye på kjøreegenskapene. Det er jo mulig å teste ut feks. på en banebil.

Jeg har kjørt med kappede fjærer på bane og har ikke merket noe negativt med kjøreegenskapene, heller tvert om. Det er en ren asfaltbane som er slett og fin og kan ikke sammenlignes med "vanlig" norsk veistandard. Kappingen var forøvrig både foran og bak og ikke overdrevet.

Angående politi/bt og kapping av fjærer på bruksbil; om du er riktig heldig og treffer de rette så kan de både ta skiltene dine og gi deg bot. Det er i allmenhetens interesse at alle bilene som kjører etter veien er i forskriftsmessig stand.

Om man har "Halliksenking", (bilen soper i bakken, mange synes visst det er fint:rolleyes:), på en volvo 240 ber man om å bli stoppet. Alle vet jo at det ikke er mulig å få en 240 så lav på lovlig måte så det blir bare dumt, stygt og å be om bråk i mine øyne.

Personlig synes jeg det er flisespikkeri å plage ungdommer som har gjort litt småfiks på bilen sin men det er vel lettere enn feks. å ta folk som kjører i narkorus.

DieselDriver
25/03/10, 08:42
Skjønner hva en demper gjør jeg. Du ser jo det på videone. Bilen min oppførte seg akkuratt på samme måte men den krenget ikke mere i sving.
Er jo rart at alle som har sigen volvo og er like skuffa hver gang når de bare bytter dempere. Dummeste jeg også ser er når folk sier demperene er utslitte også er de tette og fine.

Gneizten
25/03/10, 10:11
Skjønner hva en demper gjør jeg. Du ser jo det på videone. Bilen min oppførte seg akkuratt på samme måte men den krenget ikke mere i sving.
Er jo rart at alle som har sigen volvo og er like skuffa hver gang når de bare bytter dempere. Dummeste jeg også ser er når folk sier demperene er utslitte også er de tette og fine.

etter at jeg gikk fra orginal dempere til bilstein clubsport, ble bilen stivere og krenget mindre. Så forstår ikke helt at du kan si den krenger likt med og uten dempere

rustan
25/03/10, 18:20
...så var det den evige diskusjonen om kapping av fjærer igjen da... jaja.

Jeg har kjørt mye med kappa fjærer tidligere, og dette er mine erfaringer.
Hvis du kapper ca. 2,5 runde av originalfjærene foran, er de EKSAKT like lange som f.eks. Lesjøfors fjærer, det vil si at du fremdeles har fjærspenn når bilen jekkes opp. Bilen oppfører seg stort sett likt som en originalbil, og er mye mer behagelig å kjøre enn om du monterer senkefjærer, da disse er mye stivere. Du har fremdeles god fjæringsvei begge veier, da det er langt igjen før demperen "bunner". Bilen blir forøvrig endel lavere enn med senkefjærer, ettersom fjærene er mykere.

Kapper du mer enn dette, f.eks. 3,5 runde, blir bilen stumpete å kjøre ettersom demperen står nesten helt i bunnen. Du har heller ikke fjærspenn når bilen jekkes opp. Faren er tilstede for at fjærene kan ramle ut av skålene foran under kjøring på våre "flotte" norske landeveier. Du får også litt "morsomme" vinkler på f.eks. opphengskuler og styrekuler.

Si hva man vil om senkesett, men lavt blir det ikke. Hvordan praksisen er om man blir stoppet med kappa fjærer varierer litt etter hvem man møter på tror jeg. Man kan bli tatt for nesten hva som helst bare den som stopper deg mener at du er "uaktsom".

Det værste er vel hvis du blir innblandet i en ulykke, og det sitter kappa fjærer på din bil, men det er jo ikke hverken mer eller mindre lovlig enn biler med spacere uten godkjenning, diverse trimming, felger med innpress som øker sporvidden med mer enn 15mm osv.

Det kommer også litt an på kjørestilen din også. Skal du kjøre "gris", bruk senkesett. Til "lovlydig" kjøring på norske veier har ikke jeg opplevd noen problemer med kappa fjærer ihvertfall.

Skal du gjøre det lovlig blir det senkesett, selv om man i det landet der man faktisk lagde disse bilene kan kappe ivei som bare det, bare fjæra sitter fast...


Egentlig ganske enig i dette. Med et godkjent senkesett så blir ikke en 240 lav. Vurderer å kjøpe meg en 245 igjen:rolleyes:, på den så er det kappa 2 runder bak og foran. Hadde den vært litt høyere bak (halv runde) eller litt lavere foran, så hadde det vært helt perfekt høyde. Men det er jo smak og behag.

Faren min har en Audi A6 som er senka 40mm, men med 335 000km på tellern så hadde fjærere foran knekt. Var vel 1,5 runde mener jeg å huske. Den ble ikke noe værre å kjøre av det, den fikk bare en mye finere høyde. Er bytta til senkefjærer foran nå. :)
Har aldri vært noen som har spurt om Tüv papirer på dem.

Dan Bay-Johansen
25/03/10, 21:27
Faren min har en Audi A6 som er senka 40mm, men med 335 000km på tellern så hadde fjærere foran knekt. Var vel 1,5 runde mener jeg å huske. Den ble ikke noe værre å kjøre av det, den fikk bare en mye finere høyde. Er bytta til senkefjærer foran nå. :)
Har aldri vært noen som har spurt om Tüv papirer på dem.

Det er ingen tvil om at det har ENDEL å si hvilken type bil som ruller inn og hvem som kjører den, når det kommer til slikt :D

Samtidig føler jeg at eldre biler er høyere orginalt enn mange nyere biler så det er "lettere" å se om den er senket eller ikke... Og dermed dukker også spørsmålet om papirer opp fortere.

Just the way I see it ;)

Joakim-G_R
25/03/10, 21:32
Du får deg selv bare til å virke enda mindre smart nå da.
Se på video'ne som ble lagt ut her. Kanskje du skjønner hva en demper gjør da!

Han har sagt det tidligere. En demper tar opp svingningene til fjæra.

MEN, med en stiv demper, så vil man sakke farten på slagene, og bilen vil bli stivere. UTEN TVIL.

De kompisa dine som har bytta "bra dempere, fordi de var tette og fine", burde kanskje bytta til noe grommere enn Biltema eller Koni.

Prøv en av de litt "grommere" seriene til Bilstein.

Men, jeg tror du bare er så tverr fordi du ønsker å lage frustrasjon og oppgitte forummedlemmer.

rustan
25/03/10, 21:58
Det er ingen tvil om at det har ENDEL å si hvilken type bil som ruller inn og hvem som kjører den, når det kommer til slikt :D

Samtidig føler jeg at eldre biler er høyere orginalt enn mange nyere biler så det er "lettere" å se om den er senket eller ikke... Og dermed dukker også spørsmålet om papirer opp fortere.

Just the way I see it ;)


Ja, nye biler er endel lavere. Men -95 A6 er er så høy at du omtrent kan stikke hue under forskjermen orginalt.

Hvis demperne ikke har noe å si, hvorfor er det da i det heletatt laget andre støtdempere enn de orginale? Da er det pluttselig ingen påeng i å bytte til noe bedre da, hehe. Hvorfor får man dempere med justerbar hardhet hvis bilen ikke blir stivere av det?:p

Er dette egentlig noe å diskutere? ...

Dan Bay-Johansen
25/03/10, 22:39
Er dette egentlig noe å diskutere? ...

Nope :D Nytter tydeligvis ikke uansett...

Jeg har sagt det før og sier det igjen, om DieselDriver gjør det for å være vrang eller ikke vites ikke, men jeg merker nesten bestandig en negativ tone i innleggene hans.

Meeen for all del...kan godt være det er bare meg og jeg skal ikke lage noe nummer ut av det.

Nok Off Topic fra meg ;)

Joakim-G_R
25/03/10, 22:40
Ja, nye biler er endel lavere. Men -95 A6 er er så høy at du omtrent kan stikke hue under forskjermen orginalt.

Hvis demperne ikke har noe å si, hvorfor er det da i det heletatt laget andre støtdempere enn de orginale? Da er det pluttselig ingen påeng i å bytte til noe bedre da, hehe. Hvorfor får man dempere med justerbar hardhet hvis bilen ikke blir stivere av det?:p

Er dette egentlig noe å diskutere? ...

Samme som jeg diskuterte med en på opplæringskontoret, der han mente at det beste han kunne ha på A3'en sin var Audi sitt eget Sportsunderstell. KW Variant3 og slikt var langt ifra så bra som Audi sitt orginale sportsunderstell.

Mulig jeg har misforstått hva som egentlig er gromt her i verden men.

Rart de kjørte med R-sport demperne i Rally med Volvo før da, og ikke bare rallyfjærer og orginaldempere, det er jo trossalt mye billigere.

DieselDriver
26/03/10, 00:14
Man må jo selfølgelig ha stivere dempere når man senker en bil slik at demperen følger etter føra når den demper. Har man orginale olje dempere når man setter på senkefjører jobber jo fjæra raskere en en demperen og bilen begynner og gynge. Man før også bedre veigrep med gode dempere da hjulet hele tiden følger underlaget men bilen blir ikke stivere. Den føles bare stivere fordi bilen ikke gynger så. Det er derfor man skal ha dempere som "stemmer" med fjøras sine spec.

Joakim-G_R
26/03/10, 00:30
hahaha.. Om fjæra jobber raskere enn dempern, så vil det jo bli stivere. Fordi jobben til dempern er å sinke fjæringa. med gode dempere så vil fjæra gjøre jobben sin bedre også, da det ikke "spretter rundt". At orginale oljedempere blir dårligere fordi man setter på senkefjører er vel noe av det største sprøytet i denne tråden. ALT orginalt i et understell på en Volvo er sørgelig. Derfor man bytter til ordentlige dempere.

Åh, nei, nå må jeg avslutte abbonementet på denne tråden. Du er meg en luring du..

gaupe
26/03/10, 09:10
hahaha.. Om fjæra jobber raskere enn dempern, så vil det jo bli stivere. Fordi jobben til dempern er å sinke fjæringa. med gode dempere så vil fjæra gjøre jobben sin bedre også, da det ikke "spretter rundt". At orginale oljedempere blir dårligere fordi man setter på senkefjører er vel noe av det største sprøytet i denne tråden. ALT orginalt i et understell på en Volvo er sørgelig. Derfor man bytter til ordentlige dempere.

Åh, nei, nå må jeg avslutte abbonementet på denne tråden. Du er meg en luring du..

Her har DieselDriver rett, rebound og bound må stemmer overeins med karakteristikkane til fjøra, vekta på bilen osv. Ein demper som er beregna på å virke over eit større område, kan ikkje forventast å virke på same måten, dersom den får eit mykje kortare arbeidsområde.

Joakim-G_R
26/03/10, 20:26
Her har DieselDriver rett, rebound og bound må stemmer overeins med karakteristikkane til fjøra, vekta på bilen osv. Ein demper som er beregna på å virke over eit større område, kan ikkje forventast å virke på same måten, dersom den får eit mykje kortare arbeidsområde.

Ja, det har han - og det er jeg fullt klar over. Vet hvordan understell burde bygges opp. :)
Men at påstanden om at man ikke merker forskjell på orginale og sportsdempere mtp krenging og stivhet. Vel. Den kjøper jeg ikke.

DieselDriver
26/03/10, 21:12
Teip et vater på dashen og kjør først med dempere. Så tar du av dempere og prøver det samme i samme hastighet. Det er ikke noe påstand når jeg har prøvd det. Kan hende bilstein demper gjør at bilen ikke går ned i maks krenging så fort som med vanlige dempere men ligger man igjennom en hel sving krenger det like mye. Jeg er sikker på at 80% som kjøper bilstein dempere kjøper det fordi de trur at bilen vil krenge mindre. Da kunne de likegodt ha kjøpt et tjukt stag som er mye bedre og har mye bedre virkning mot krenging og er myyyyyyye billigere.

Joakim-G_R
27/03/10, 15:06
Hehe. Du skal ikke kompensere for krengnign med kun krengningshemmer heller da.

Stivere fjærer, hardere dempere. Og stivere krengningshemmer.

Om du har prøvd "vatertrikset" ditt, lurer jeg på hvordan du har fått til det, da det er noe som heter tyngdekraft. Libellen vil jo gå feil vei i svingen....

Dessuten, så er Bilstein ypperlig progressive, så de vil bli hardere når du bruker de godt. Så bilen vil, uansett hva du sier, bli stivere. I lange svinger kan jeg være enig, i at en bil med Bilstein kan krenge etterhvert, men LANGT ifra så mye som med orginaldempere.

Harde, raske, korte svinger, vil du ligge myemye rettere på veien med bilstein fremfor orginaldempere, både fordi Bilstein er hardere/stivere, OG de "pumper seg opp", pga progressiviteten.

Om du fortsatt ikke er enig, får du ta deg en tur til Høland med dieseldyret ditt, så kan du få sitte på med meg en runde, og si hva du syntes virker stivest. (Med forbehold at jeg rekker å bli ferdig med skrapet mitt da. :D )

242
27/03/10, 18:41
Fint at det finnes dempere til vært enkelt underlag da, slik at man tilpasser slaglengde ,hurtighet av fjæringen, og hvordan bilen skal oppføre seg. Stabstag justerer hvordan hjulene skal fjære med hverandre. Kjempe stivt, flat asfalt bane. Mjuk rally, men humpete vei.

Kjøring uten dempere ? Hadd du plukket ut demeren på venstre side og svingt til høyre så hadde du kanskje ikke merket stor forskjell på kregningen. Men hadde alle dempere vært plukket ut, ja da bør du ha hjelm på deg gitt. For hvor stopper da fjæringen ?
Snedigt ordtak, en sak har to sider hehe

rogern
28/03/10, 02:16
Det har jeg prøvd og bilen krenger ikke noe mer uten dempere. Men har man stivere dempere så spretter fjøra tilbake i sin vanlige posisjon mye raskere og bilen føles stivere.

fjøra "spretter" jo ikke tilbake noe fortere fordi man har "stivere" dempere.
ofte har "racing dempere" tregere rebound enn orginale og da vil faktisk fjøra gå tregere tilbake til "hvileposisjon"
bla rallydemperne til bilstein er tregere på rebound enn racing og clubsport fordi underlaget er dårligere og man vil ha en "tregere" demper.

Næssen
05/04/10, 01:09
Artig lesestoff:D

242
05/04/10, 10:13
Teip et vater på dashen og kjør først med dempere. Så tar du av dempere og prøver det samme i samme hastighet. Det er ikke noe påstand når jeg har prøvd det. Kan hende bilstein demper gjør at bilen ikke går ned i maks krenging så fort som med vanlige dempere men ligger man igjennom en hel sving krenger det like mye. Jeg er sikker på at 80% som kjøper bilstein dempere kjøper det fordi de trur at bilen vil krenge mindre. Da kunne de likegodt ha kjøpt et tjukt stag som er mye bedre og har mye bedre virkning mot krenging og er myyyyyyye billigere.


Kan du ikke lage film, der du plukker ut demperne foran og tester kjøring etterpå ? ;) Hehe

NilsenTurbo
06/04/10, 15:56
Jeg ville satset på senkeskåler forran, no dempere som fks. sachs eller lignende, lesjøfors, 23 eller 25 mm krengestag forran og dobble bak, ambulanse stag og tårn stag. Har ikke prøvd det, men skal prøves.
Og hva med å flytte festene til bak fjørene lenger ned og forsterke litt? Vet ikke om det er så sælig lurt, men hvert et forsøk.

Her er to bilde av dobble krengestag bak:

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/586.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/587.jpg

242
06/04/10, 17:30
Er jo ikke noe jeg finner på selv.Jeg sier jo at jeg har prøvd bilen uten dempere og merker ikke noe forskjell på stivhet.

Hvordan holdt framhjulene seg på plass når du kjørte uten dempere ?

NilsenTurbo
06/04/10, 18:45
Hvordan holdt framhjulene seg på plass når du kjørte uten dempere ?

Godt spørsmål :p

ArneR
06/04/10, 18:52
Some are just full of it.. :D

Thomas-Volvo
06/04/10, 19:22
Hopper på her jeg ! skal kjøpe med senkefjører til 240 min ! det er en volvo 240 1990 sedan.

Hvor får jeg da kjøpt disse ? trenger noe enkelt å greit til en fin penge :D noen som har peiling ?

ArneR
06/04/10, 19:53
lesjöfors fjærer fra pedersens-racing.no..

245 gl
07/04/10, 20:44
Lurer på en ting her, har en 245 m./ clubsport dempere, lesjøfors fjærer...har kappet en ring, og det er fremdeles forspenn...hvor mye kan jeg ta før forspennet forsvinner? tenkte å ta en halv runde til...
men gidder ikke dersom fjære bare blir hengendes å slenge for hver gang bilen skal heises opp...

Noen som vet ? :)

rogern
07/04/10, 21:11
tja. du kan jo prøve og måle deg fram. sett dempern i fjørbeinet uten fjøra. så drar du dempern helt ut og hekter på fjørskåla. så måler du hvor langt det er mellom de 2 fjørskålene. fjøra må da være litt lengre enn avstanden mellom skålene for og få forspenn.

Joakim-G_R
07/04/10, 22:26
Jeg har 2.5 runde i minus, det er ikke veldig mye forspenn der.