PDA

Vis full versjon : XC70 2006 D5 som bruker olje.



Dimmur
25/10/11, 21:58
En kompis har en D5 som bruker olje, ca en liter på 100-200 mil. Gått 230.000 km, som reservetaxi. Ser at den ryker litt blått ved oppstart, men ikke noe under kjøring. Er det noen kjente svakheter på disse, ventiltetninger f.eks?

Ola Hagen
26/10/11, 20:04
Hva slags olje bruker du på denne? Disse D5 motorene er ganske nøye med olje egentlig...

aarnes
27/10/11, 12:24
Hva slags olje bruker du på denne? Disse D5 motorene er ganske nøye med olje egentlig...

Er de egentlig det?
jeg har snakket med fire forskjellige volvoforhandlere, og alle sier at du kan bruke:

0w40
5w40
10w40

Jeg personlig kjører på 5w40,siden jeg får det gratis, og merker absolutt ingen forskjell på bilen med det. er bare påpasselig med å bytte på 20k intervaller.

Ola Hagen
27/10/11, 16:35
Er de egentlig det?
jeg har snakket med fire forskjellige volvoforhandlere, og alle sier at du kan bruke:

0w40
5w40
10w40

Jeg personlig kjører på 5w40,siden jeg får det gratis, og merker absolutt ingen forskjell på bilen med det. er bare påpasselig med å bytte på 20k intervaller.

Tja, fatter'n var og snakka med østli om olje ettersom xc'n til mora mi bynte å bruke en del olje, og da brukte vi motor olje fra felleskjøpet og de på østli anbefalte å bruke castrol eller Volvo sin motorolje med kvalitet betegnelse 5a og 5b eller noe i den duren, husker ikke talla akkurat nå... Men er mye om dette på forumet. Men olje forbruket gikk ned i allefall etter vi bytta ut oljen. Heter vel super ett eller anna den ifra FK. Kjører nå med castrol.


Men angående trådstarter så, virker turboen grei? Ikke noen uvanlig med den, som farge på eksos eller lign?

Dimmur
27/10/11, 17:55
Han kjører på Castrol "Volvo original" olje, tatt service på Volvo. Turboen virker grei, går som bare pokker; MEN når jeg tenker meg om så har han veldig utpreget turbolyd! Man har ikke noe problem med å høre at turboen spinner opp, men det er ikke noen "ulyd" i den, bare uvanlig mye vifte/blåselyd. Hm, kansje en ide og kjenne på den...

Vatnehol
27/10/11, 19:07
høglytt turbo er symptomet på en sliten turbo ;)

MadAss
31/10/11, 20:47
Er de egentlig det?
jeg har snakket med fire forskjellige volvoforhandlere, og alle sier at du kan bruke:

0w40
5w40
10w40

Jeg personlig kjører på 5w40,siden jeg får det gratis, og merker absolutt ingen forskjell på bilen med det. er bare påpasselig med å bytte på 20k intervaller.



Du kan jo kjøre på akkurat den viskositen du vil, dersom det passer til kjørestil og temperaturforhold. Men det sier jo ingenting om kvaliteten på olja!
Viss du leser på merkelappen i motorrommet ditt, så står det at det anbefales Castrol 0W30 med A5/B5 kvalitet (2006-> ). Eldre motorer skal ha A3/B3.
Grunnen til at en bør være litt ekstra påpasselige med oljekvaliteten er fordi det var for små oljekanaler i toppene på disse motorene og kunne derfor kokses igjen og føre til havari.

Har hørt flere som har kjørt på forskjellige oljer og vært plaget med både tikking og oljeforbruk (andre bilmerker vel og merke), og blitt kvitt plagene etter å ha gått over til castrol.

Sier ikke at alle skal kjøre på castrol, men hadde selv aldri gått for verken FK olje eller Biltema olje på noen av mine biler - uansett alder.

lilleulv
01/11/11, 11:34
Volvoforhandler i narvik, som jeg bruker, solgte meg valvoline, er vell egentlig fornøyd med den, motor rensen deres funker meget bra, kommer masse skitt ut,