PDA

Vis full versjon : 8v Custum innsug



gl740turbo
22/03/10, 23:32
Hei!

Skal lage meg innsug til motoren jeg holder på med, men trenger litt hjelp :P

Hvor mange vakum-nipler og diverse annet må jeg lage plass/feste til på innsuget?

Er FT motor og skal kjøre MS sprut ;)

Takker for innspill!

Mvh
Martin

jonass
22/03/10, 23:45
vakum stasjon er greit da, men ha bremsekraftforsterker på egen nippel på innsuget

gl740turbo
22/03/10, 23:51
vakum stasjon er greit da, men ha bremsekraftforsterker på egen nippel på innsuget

Men sånn som tomgangsmotor å sånn drit? er det bare å se vekk ifra nå med datasprut og dette?

Hvor er det best å plassere nippelen til bremskraftforsterkeren?

jonass
23/03/10, 00:06
Skal du bruke tomgangsmotor, tar du et eget utakk til den, plassering av nippel til den bør du kanskje hapå midten, slik at du er sikker på at alle sylindre får like mye luft.
Plassering av nippel til bremsekraft forsterker plasserer du der det egner seg best med tanke på slange legging og plass

gl740turbo
23/03/10, 00:09
Er vell ikke normalt å ha tomgangsmotor på custom innsug? usikker :(

jonass
23/03/10, 00:12
Hvis du vil bruke tomgangs motor med det sprutet du skal bruke så hvorfor er ikke det normalt.
Det fine med de fleste sprut er jo at man kan bruke det man vil. Og er jo ikke dumt og bruke tomgangs motor, burde få til en mye bedre tomgang da

rogern
23/03/10, 20:14
tomgangen er fin på min ft med autronic. ikke no tomgangsmotor der.
trudde man kvitta seg med sånt når man monterte "datasprut"

hvordan skal du lage innsuget? baser tpå org eller helt nytt?
8v? effekt?
innsug bør designes så alle sylinderne får "like mye luft"
du kan også tenke på gasswire feste/spjeld.
du kan jo sveise inn ei plate på eks undersida innsuget og gjenge opp til eks 6hull med 1/8 npt? gjenger. kan bare plugge de du ikke bruker. eller du kan bruke vacuum stasjon. fester for fuelrail må du lage og.
lengde på runners/trakter er det jo mulighet for å beregne mot motoroppsett.

gl740turbo
23/03/10, 21:10
tomgangen er fin på min ft med autronic. ikke no tomgangsmotor der.
trudde man kvitta seg med sånt når man monterte "datasprut"

hvordan skal du lage innsuget? baser tpå org eller helt nytt?
8v? effekt?
innsug bør designes så alle sylinderne får "like mye luft"
du kan også tenke på gasswire feste/spjeld.
du kan jo sveise inn ei plate på eks undersida innsuget og gjenge opp til eks 6hull med 1/8 npt? gjenger. kan bare plugge de du ikke bruker. eller du kan bruke vacuum stasjon. fester for fuelrail må du lage og.
lengde på runners/trakter er det jo mulighet for å beregne mot motoroppsett.

Blir helt nytt 8v innsug i alu som skal holde til rundt 500hk. Blir 3" gasspjeld i framkant mot intercooler. Det med 1/8 npt hørtes ganske smart ut egentlig, var innpå tanken men datt ut igjen fort :p

Blir nok helt greit å få til ett innsug til mitt bruk som er litt bedre enn orginalt selvom orginalt holder en god stund. Tenkte litt på å bruke firkantet trykkboks for da kan jeg ha gasspjeld mot dempertårn og lettere få riktig luftmengde?

jonass
23/03/10, 21:39
Ta og se etter inspirasjon rundt om på feks savarturbo.se
Virker som at de fleste der bygger enklest mulig, men visse "parameter" bør du jo holde deg til.
F.eks. at plenumet bør være hvertfall 3x slagvolum. Og du bør sette deg inn i lengder på runners og hvordan trakten bør være. Noe mye mer enn dette vet jeg ikke om jeg kan tilføye.
Får vel prøve engang og bygge et innsug, har gjort meg noen tanker og ideer ang det.

ChrML
23/03/10, 21:50
Ta og se etter inspirasjon rundt om på feks savarturbo.se
Virker som at de fleste der bygger enklest mulig, men visse "parameter" bør du jo holde deg til.
F.eks. at plenumet bør være hvertfall 3x slagvolum. Og du bør sette deg inn i lengder på runners og hvordan trakten bør være. Noe mye mer enn dette vet jeg ikke om jeg kan tilføye.
Får vel prøve engang og bygge et innsug, har gjort meg noen tanker og ideer ang det.
Jeg har hørt ca 1.5x slagvolum. Har også hørt fra en eller annen, husker ikke hvem, som hadde erfart at størrelsen på plenumet igrunn ikke har ekstremt mye å si.

Jeg ville hvertfall sveisa inn godt med gjenga hull til vakumnipler, sånn som originalt, der er det jo mange ekstra hull som bare er blenda. Kanskje en til tomgangsregulator og i tilfelle. Og bremsekraftforsterker.

skulb
23/03/10, 21:57
her er et bilde av et innsug æ laga til en 16v motor. bremsa 492 hester på hjula på 1,6 i trykk med en garrett gt3582r. vil annbefale deg å tenke på minst mulig krappe bøyer på rør å sånt. det enkle funker ofte heilt greit. på dette innsuget er nipplene gjemt under for at det skal se rent å pent ut. laget plata for å sette niplene i tykkere gods å sveiste den på.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1731.jpg

jonass
23/03/10, 22:21
Fint og enkelt innsug. Noe i denne duren jeg har planer om og.

gaupe
24/03/10, 11:05
her er et bilde av et innsug æ laga til en 16v motor. bremsa 492 hester på hjula på 1,6 i trykk med en garrett gt3582r. vil annbefale deg å tenke på minst mulig krappe bøyer på rør å sånt. det enkle funker ofte heilt greit. på dette innsuget er nipplene gjemt under for at det skal se rent å pent ut. laget plata for å sette niplene i tykkere gods å sveiste den på.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1731.jpg

Store begrensinga her var vel plassen i 240en, den står på skakke denne motoren? Var jo veldig pent arbeid :)

A.Finstad
24/03/10, 11:16
ser jo tydelig at motoren er rett stilt og det er 16v så da er det begrensa med plass desverre, men så ut som at det insuget skal funke bra:)

gaupe
24/03/10, 11:27
ser jo tydelig at motoren er rett stilt og det er 16v så da er det begrensa med plass desverre, men så ut som at det insuget skal funke bra:)

Er det så tydeleg? Syns det ser ut som 15 grader helling på den.

940pearl
24/03/10, 11:31
Skulb bygde vel rettstilt 16V motor, syns jeg å huske.

gaupe
24/03/10, 11:33
Skulb bygde vel rettstilt 16V motor, syns jeg å huske.

Jau, men det var vel i 940, dette er ein 240. Den brune 245en dette kanskje?

A.Finstad
24/03/10, 11:35
ser det mot torpedo plata ganske like avstander hele vegen

940pearl
24/03/10, 12:37
Jau, men det var vel i 940, dette er ein 240. Den brune 245en dette kanskje?

Ser det er en 240. Angående 940, var vel kun 8V i den?
Men dette kan vel Asle, som han heter svar på selv:)

skulb
24/03/10, 17:03
æ hadd rettstilt 8v i min 940. bildet er fra 245 til en kompis som æ bygd grenrør å innsug til. motoren er rettstilt. så det er begrensa med plass. syns å huske at runnersene vart ca 12cm ut fra toppen. vart veldig turtallsvillig motoren. så det viser at noen gang kan det enkle også fungere bra. meininga var å bremse rundt 400 på hjul. etter å ha kjørt rundt å mappa på veien en tur så ga den åver 450 på hjul i første draget i benken. så det vart en liten sprekk der:)

940pearl
24/03/10, 17:08
Noe off-topic her skulb, men hvordan går det med 940ien?

Husker du solgte masse deler utav 8v motoren:)

skulb
24/03/10, 19:03
selve skalle av 940 står lagret på en låve. har satt sammen en 16v økonomimotor. blir å prøve det med spesialchipper. så etter påske så ska æ prøv å satt i den. forvente ikke nå hurragreier. men skal nokk få brent noen sett dekk.

gaupe
24/03/10, 19:27
Det her såg jo kjent ut:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21527504

gl740turbo
24/03/10, 19:29
selve skalle av 940 står lagret på en låve. har satt sammen en 16v økonomimotor. blir å prøve det med spesialchipper. så etter påske så ska æ prøv å satt i den. forvente ikke nå hurragreier. men skal nokk få brent noen sett dekk.

Hvor mye tar du for å bygge ett innsug egentlig? 8v som står i 740;)

skulb
24/03/10, 20:50
ja når bila endlig bli bra så må den selges. så når den da fer så bli det anger å må bygg en ny bil. vist ikke at han hadd avertert den. men kan skriv under på at den går meget bra